P4 2.4 versus P4 2.8 HT

Pagina: 1
Acties:

• Juppehup
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:17
Misschien een beetje een domme vraag, maar ik kan voor een paar tientjes upgraden van een
P4 2.4 533 naar een P4 2.8 800 HT. M'n mobo ondersteund zowel HT als een bus van 800.
Ik heb al het één gezocht maar kon niet echt een rechtsreekse vergelijking vinden
tussen deze twee procs.
Mijn vragen:
Is er een groot snelheidsverschil?
Merk je dat HT echt goed?
Scheelt de bussnelheid?

Ik stel deze vragen met in het achterhoofd houden van een
eventuele omschakeling naar een MCE machine.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:15

Thandor

SilverStreak

Die 2,8GHz, is dat een Northwood of een Prescott CPU :?

Hyper-Threading stelt niet zo heel erg veel voor, 400MHz en de hogere FSB zijn op zich wel lekker mits je ook 200MHz DDR-SDRAM hebt (400DDR).

Als die paar tientjes overeenkomen met 20 euro is het misschien wel een leuke upgrade al zou ik persoonlijk eerder die 2,4GHz opvoeren ;). 2,8GHz of 3,0GHz moet best mogelijk zijn denk ik. (Mits het moederbord dat toelaat) :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Die 2,8 gHz is een Northwood (heb ik nl. toevallig zelf)

en idd, zoals al eerder gezegd, als het een paar tientjes is, dan is het wel leuk te doen, maar verwacht geen monster performance verschillen hoor :9
persoonlijk zou ik nog even wachten als ik jou was, en anders me geld aan iets beters besteden :+

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op woensdag 06 april 2005 @ 19:28:
Die 2,8 gHz is een Northwood (heb ik nl. toevallig zelf)

en idd, zoals al eerder gezegd, als het een paar tientjes is, dan is het wel leuk te doen, maar verwacht geen monster performance verschillen hoor :9
persoonlijk zou ik nog even wachten als ik jou was, en anders me geld aan iets beters besteden :+
Jij verkoopt die CPU :? hoe weet je anders dat het een 2.8GHz Northwood is :?
De Pentium 4 2,8GHz bestaat in zowel de Northwood als Prescott variant ;)

• Juppehup
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:17
het gaat iig om een nothwood variant.... ;)

Verwijderd

Thandor schreef op woensdag 06 april 2005 @ 19:31:
[...]
Jij verkoopt die CPU :? hoe weet je anders dat het een 2.8GHz Northwood is :?
De Pentium 4 2,8GHz bestaat in zowel de Northwood als Prescott variant ;)
/offtopic misschien
maar serieus :o dat wist ik niet, ik heb zelf een 2,8gHz HT en deze is gewoon Northwood.
Ik dacht dat de prescott pas vanaf de 3,0gHz was (zelfs de 3,2 pas dacht ik persoonlijk)

maar ik kan me gruwelijk vergissen :+ mijn excuses :)

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:25
Voor een paar tientjes zou ik het zeker doen. Eerst even kijken hoe hard je 2.4 Gaat.

Die 2.8NW gaat zowiezo meestal wel 3.2Ghz halen :)

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op woensdag 06 april 2005 @ 22:07:
[...]

/offtopic misschien
maar serieus :o dat wist ik niet, ik heb zelf een 2,8gHz HT en deze is gewoon Northwood.
Ik dacht dat de prescott pas vanaf de 3,0gHz was (zelfs de 3,2 pas dacht ik persoonlijk)

De traagste Pentium 4 met een Prescott core draait op 2,4GHz. Dit is de Pentium 4 2,4E met een FSB van 133MHz :)

• MaximumPower
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-04 12:05
Verwijderd schreef op woensdag 06 april 2005 @ 22:07:
[...]

/offtopic misschien

Misschien is dit wel erg handig? TIP: Intel desktop processors summary

edit: link is aangepast

[ Voor 8% gewijzigd door MaximumPower op 06-04-2005 22:51 ]

Minimum to the MaximumPower!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Is niet handig ;). Je mag niet hotlinken van THG :z
Overigens heeft BalusC een mooie site gemaakt met een overzicht _/-\o_

• MaximumPower
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-04 12:05
Als iemand iets vraagt over Hyper Threading, laat ik dit aardige filmpje altijd zien. Ben je na het zien van dit filmpje overtuigd?

Minimum to the MaximumPower!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Hier kun je Hyper Threading benchmarks vinden. Onderaan de pagina kun je meer benches vinden :).

Of het hyperthreading filmpje van THG écht goede resultaten weergeeft weet ik niet. Er zit nl. maar 512MB in die machines. Dat is met de testen die zij draaien in mum van tijd op. Als je het filmpje goed bekijkt zie je dat de HT pc meer vrije ruimte op de hardeschijf heeft.
M.a.w, de systemen hebben geen identieke schijven wat dus wel het geval had moeten zijn.
Ze hebben ook niet dezelfde moederborden gebruikt, al is het verschil maar heel klein.
Een test á la deze moet eigenlijk vrijwel éxact hetzelfde zijn.

Met meer intern geheugen en een identieke image op de schijven waren de verschillen een stuk kleiner geweest. Mijn mening (én ervaring) is dan ook dat je de resultaten in het filmpje wel mag geloven maar dan in mindere mate.
Wil je veel dingen tegelijk doen en je hebt b.v. de keus uit een Intel Pentium 4 2,66GHz 'Northwood' met 1024MB en een Intel Pentium 4 3GHz HT 'Northwood' met 512MB neem dan die 2,66GHz met 1024MB. Deze kan veel meer tegelijk draaien.

[ Voor 9% gewijzigd door Thandor op 06-04-2005 23:39 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De door jou genoemde benchmarks zijn niet representatief. Ze zijn muv ScienceMark allemaal singlethreaded :) De real world performance is beter, zeker wanneer je meerdere applicaties tegelijk wil draaien en/of multithreaded applicaties gebruikt, zoals de in het filmpje getoonde stuff (photoshop, powerpoint, etcetera). De hoeveelheid vrije schijfruimte is niet van invloed op de performance.

Ontopic: van 2,4@533 naar 2,8@800 HT scheelt zeker. De FSB is hoger en je krijgt HT op de koop toe. Op z'n hoogst levert HT zo'n 30% performancewinst op. Zeker wanneer je veel multitasked en multithreaded applicaties gebruikt. Vooral image/audio/video bewerkingen zullen hierbij baat hebben. Er is wel 1 voorwaarde: de geheugenbandbreedte moet op z'n minst identiek zijn aan de CPU bandbreedte. Dus je hebt op z'n minst Dual Channel PC3200 nodig. Heb je dat niet (Dual Channel PC2100 of zelfs minder), dan heeft de toename van de FSB weinig voordeel.

Maargoed, benchmarks kun je overal op het Net vinden. Je had een handige link kunnen vinden wanneer je netjes in de FAQ van dit subforum keek: PMG FAQ en dan Welke processor/moederbord/geheugen moet ik nemen? Een stukje naar beneden staat bij "Intel vs AMD" een bronlinkje naar Tom's Hardware Guide - Mother of all CPU charts. Daarin staan de P4 2,4@533, de P4 2,8@800 in zowel Northwood als Prescott varianten naast elkaar in benchmarks. In het vervolg beter kijken dus ;)

[ Voor 68% gewijzigd door BalusC op 07-04-2005 07:19 ]

• Thandor

Thandor

SilverStreak

@BalusC
Op de volgende bladzijde staan de SMP benchmarks. Ik had er ook bijgezet dat onderaan de pagina meer te vinden was. (Nl. de link naar de volgende bladzijde).
Daarnaast zijn non-SMP benchmarks ook representatief want lang niet iedereen draait SMP programma's, nu kun je dus ook zien of je winst hebt als je geen SMP programma's draait.

Over de hardeschijf, ze zijn niet identiek. Het kan best zijn dat er 1 gefragmenteerder is o.i.d.
De hardeschijf wordt in die test nl. ontzettend veel gebruikt omdat het interne geheugen snel op is.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dat zijn inderdaad de betere benchmarks :)

En met het niet-representatief zijn van singlethreaded benchmarkstuff doelde ik op het feit dat je hiermee de performancewinst van HT niet kan meten. Die heb ik in mijn tekst ook expliciet onderscheiden van de real world performance ;)

Wb de fragmentatie van de HDD's, daar heb je wel een zeker punt. Maar dan zou performanceverlies op z'n hoogst 5% bedragen en dan overdrijf ik ook nog. Tenzij THG verschillende HDD's heeft gebruikt. WD Raptor 74GB SATA vs Seagate Barracuda 200GB ATA133 zegmaar. Schelen qua performance ook zo'n 20%. THG zou wel erg dom bezig zijn als dat werkelijk het geval is.
Pagina: 1