Producen op de Mac

Pagina: 1
Acties:
  • 736 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 10300

Topicstarter
Ik ben sinds kort volledig teruggeswitched naar Apple doordat ik een bijna ongebruikte Powermac G4 466 Digital Audio op de kop heb weten te tikken voor 120 euro. Hier zit momenteel 768mb aan geheugen in en dat lijkt me iig wel voldoende om mee te beginnen. Ik wil 'm op den duur nog gaan verbeteren dmv een G4 upgradekaart die ik als tip zag voor snelheidsverbetering in een ander topic hier in Appletalk.

Ik heb deze snelheid nodig omdat ik eigenlijk alle instrumenten en modules in m'n muziekprogramma's wil gaan gebruiken zonder dat ik straks last van clipping krijg tijdens het werken. Ik weet niet wat deze Powermac aankan, want tot nu toe heeft hij het nog niet echt zwaar gehad. Maar ik vrees dat het iets minder is dan wat m'n Athlon 1200mhz PC kan presteren. ;)

Voor m'n muziek wil ik graag gebruik maken van Reason icm met een losse Sequencer voor de aansturing. De CD rom van Reason is hybride, dus daar heb ik meteen ook gratis de OS X versie van. Op m'n PC gebruikte ik als sequencer Cakewalk Pro Audio 9 wat nu Cakewalk Sonar is. Helaas is Sonar niet op de Mac te krijgen dus ben ik wat alternatieven aan het uitproberen.

Zo ben ik nu bezig met Cubase SE. maar deze komt imho nogal wat chaotisch over qua interface en logica. Waar je in Cakewalk met 2 stappen bent waar je moet zijn heb je er in Cubase bij wijze van spreken 4 nodig. Misschien is dit een kwestie van wennen, maar het is iig nog niet helemaal het gereedschap waar ik mee kan werken. Ik hoop dat Logic hierin wat beter is, die ga ik hierna eens uitgebreid testen.

Heeft er toevallig iemand ervaring met Cakewalk Pro Audio of Sonar die tegenwoordig op een mac werkt? Zijn er naast Cubase en Logic evt. nog alternatieven die ik eens kan proberen. :)?

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 10300 op 15-03-2005 01:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 04-07 19:34

botoo

💀 too old to die young

Alternatieven? Apple's Soundtrack of Logic Pro 7?

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-03-2018

Qorne

Think Different

Logic is nu ook gratis als demo te downloaden bij apple.com :)
(30dagen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Logic Pro 7 ziet er wel werkbaar uit en heeft zo te zien ook nog een paar gave onboard features zoals Ultrabeat en Sculpture, ik ga me daar nog eens in verdiepen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 21:56
In europa wordt het niet veel gebruikt, maar in de VS is Motu's Digital Performer (http://www.motu.com) ook erg polulair. Qua mogelijkheden en prijs zit dit in dezelfde categorie als Cubase SX en Logic Pro.
Ableton Live werkt ook prima, maar ik heb geen idee hoeveel midi je gebruikt. Live is niet zo uitgebreid op midi gebied als een "echte" sequencer, maar wel veel sterker als het gaat om loop manipulatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freek
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-02 16:10
Werk op het moment zelf ook met Cubase voor studio gebruik maar vind het ook een beetje een chaos inderdaad, een goed alternatief zou prettig wezen. Heb wel wat met Logic Express gedaan maar vond dat niet echt een complete sequencer. Heb altijd het idee gehad dat de Logic serie toch meer bedoeld is voor het hele midi/synthersizer gebeuren en minder geschikt voor het masteren van muziek. Of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fetcher
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-01-2024
Als je veel met wave forms werkt is pro-tools de tool denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 21:56
Voor masteren vind ik de meeste sequencers sowieso niet geweldig geschikt. Daarvoor blijf ik eigenlijk bij een programma als Bias Peak of Spark XL. Vergelijkbaar met Wavelab of Soundforge op PC.
Als je echt "de shit" wilt op Protools gebied, zul je ook de hardware met bijbehorende software en plugins nodig hebben. De LE versies schijnen niet alle mogelijkheden te hebben (afgezien van beperkingen op het aantal sporen e.d.). Met protools heb ik overigens geen ervaring, maar dit is wel wat ik altijd begrepen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fetcher
De LE verie vereist ook al hardware (word ook vaak geleverd bij input kaarten/doosjes).
Pro-tools is wat mij betrest de tool voor (multietrack) HD recording.

[ Voor 65% gewijzigd door fetcher op 17-03-2005 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-01 10:38
Waar ik de laatste tijd veel mee speel en wat ik ERG gaaf vind is Ableton Live 4... Het gebruikt wel een heel andere "gedachtengang" zeg maar als Cubase, Cakewalk of Logic Pro maar het is o-zo gaaf :D

try it

Rookworst zonder R is ook worst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fetcher
Erg gave app inderdaad pas geleden nog even mee gespeeld maar er zit nog veel meer aan opties in :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Werk op het moment zelf ook met Cubase voor studio gebruik maar vind het ook een beetje een chaos inderdaad, een goed alternatief zou prettig wezen.
Wat ik vooral zoek is een vlotte key-editor in de sequencer. Dat is toch de editor die ik het meest gebruik om wat bij te werken. Het mag er allemaal ook best basic uitzien. Cubase voelde log aan en om een simpel voorbeeld te noemen.. je hebt verschillende knoppen nodig om noten te wijzigen of in te voeren (ze zitten in menuutje). Zo heb je een knop voor halve, kwart, achtste etc. etc. noten, iets waar je bij Cakewalk het potlood-tooltje gebruikt voor het uitrekken en krimpen van noten. :)

Logic 7 lijkt me erg zwaar met z'n superdeluxe onboard synth en drumcomputer. Ik ga denk ik maar beginnen met een oude logic, deel 5 of 6 b.v. en kijken of die sequencer een beetje goed 'in de hand' ligt.

Ik had een idee om evt. Cakewalk te gebruiken via Virtual PC om zo Reason op de Mac aan te sturen via Rewire of Sonic Foundry's MIDI Router. Het enige wat 't hoeft te doen is midi signalen doorsturen. Maar dat zal wel niet mogelijk zijn denk ik. :)

Toch eens proberen..

[ Voor 39% gewijzigd door Anoniem: 10300 op 18-03-2005 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoph
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
* Christoph gebruikt ableton :)

Het idd wel anders,maar god wat is het vette software....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Eindelijk heb ik iets gevonden wat er op begint te lijken!

Ik heb zojuist het programma Metro ontdekt. Metro is no-nonsense sequencer die oorspronkelijk voor OS 9 ontwikkeld is door Twelve Tone Systems, de makers van de Cakewalk serie. Sinds kort is het overgenomen door het bedrijf Sagantech die ook een OS X versie op de markt gebracht heeft. De interface is bijna identiek aan de Cakewalk serie en er zit verbazingwekkend genoeg Rewire ondersteuning in. Verder kun je de Quicktime synthesizer als basis midi synth instellen, iets wat ik in Cubase b.v. niet heb kunnen vinden om even snel iets te proberen. :)

Afbeeldingslocatie: http://arne.bluearena.com/screenshots/metrosmall.jpg

Het enige wat ik nog mis is een inzoomfunctie op de key editor, want zeg nou zelf.. dat is wel wat aan de kleine kant. Er staat wel een plusje in de linkerbovenhoek en ook 2 vergrootglazen maar die doen niet wat ik dacht dat ze deden. Anyway, perfect is het misschien niet.. ik ga het de komende tijd eens gebruiken. Je hebt iig al een stuk meer werkruimte dan bij Cubase S.E.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 04-07 19:34

botoo

💀 too old to die young

Er was vanavond in Studio21 in Hilversum een (demo)seminar Music on Mac. Er werd een rits van sound-apps gedemonstreerd, van GarageBand t/m Logic Pro (incl. die Ultrabeat) en ik kan niet anders zeggen dan dat ik het indrukwekkend vond wat ze lieten zien.
Het leek er werkelijk op dat je het zo gek niet kon bedenken of het was wel mogelijk (maar ik ben niet zo thuis in geluid dus ik ben al gauw onder de indruk :+ ).

Als er weer zo'n soort seminar is moet je er beslist eens (gratis :) ) naar toegaan.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
Anoniem: 10300 schreef op zondag 20 maart 2005 @ 14:19:
[...]

Het enige wat ik nog mis is een inzoomfunctie op de key editor, want zeg nou zelf.. dat is wel wat aan de kleine kant. Er staat wel een plusje in de linkerbovenhoek en ook 2 vergrootglazen maar die doen niet wat ik dacht dat ze deden. Anyway, perfect is het misschien niet.. ik ga het de komende tijd eens gebruiken. Je hebt iig al een stuk meer werkruimte dan bij Cubase S.E.
Je kan als noodoplossing de accesibility inzoomfunctie gebruiken van Mac OS X. Gewoonlijk doe je dat via [Apple] + [Alt/Option] + [+]. Uitzoomen doe je met [Apple] + [Alt/Option] + [-]. Waarschijnlijk moet je zoomen nog wel inschakelen in je systeemvoorkeuren.

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
dubbelpost

[ Voor 98% gewijzigd door Anoniem: 10300 op 23-03-2005 00:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
MacWolf schreef op dinsdag 22 maart 2005 @ 23:33:
[...]

Je kan als noodoplossing de accesibility inzoomfunctie gebruiken van Mac OS X. Gewoonlijk doe je dat via [Apple] + [Alt/Option] + [+]. Uitzoomen doe je met [Apple] + [Alt/Option] + [-]. Waarschijnlijk moet je zoomen nog wel inschakelen in je systeemvoorkeuren.
die zoomfunctie ken ik ook, maar is hier niet praktisch.

Ik bedoel meer dit idee, zo ben ik het gewend :)

Afbeeldingslocatie: http://fr.audiofanzine.com/produits/tests/cakewalk_sonar2/PianoRoll.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freek
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-02 16:10
Maar is Logic express geschikt voor het masteren/afmixen van opnames van bijvoorbeeld een hd-recorder? Of kan ik dan toch beter bij cubase blijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meauses
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:03
botoo schreef op dinsdag 22 maart 2005 @ 23:10:
Er was vanavond in Studio21 in Hilversum een (demo)seminar Music on Mac. Er werd een rits van sound-apps gedemonstreerd, van GarageBand t/m Logic Pro (incl. die Ultrabeat) en ik kan niet anders zeggen dan dat ik het indrukwekkend vond wat ze lieten zien.
Het leek er werkelijk op dat je het zo gek niet kon bedenken of het was wel mogelijk (maar ik ben niet zo thuis in geluid dus ik ben al gauw onder de indruk :+ ).

Als er weer zo'n soort seminar is moet je er beslist eens (gratis :) ) naar toegaan.
Ik had er ook graag heengegaan maarja, ik ben meestal pas om kwart over 6 thuis, ik vind het wel jammer dat ze het gister vroeg in de week deden, liever op vrijdag natuurlijk.
Helaas dat ik op stage zit, had me wel intressant geleken aangezien ik ook graag wat leuke dingen in elkaar wil flanzen met garageband.

Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

botoo schreef op dinsdag 22 maart 2005 @ 23:10:

Hey, daar was ik ook :) loop je mekaar zomaar mis :P

idd tamelijk impressive, zeg maar. Alleen dat 'oeps' en snel wegklikken dat de applicatie was gecrashed, was even genant... maar: bepaald geen bsod'tje ;)

Ik ga maar eens aan de Logic Express denk ik, al zal Garageband me nog wel een tijdje kunnen bedienen qua mogelijkheden. Ik ben wel overtuigd om het met GB2 te gaan doen, na het zien van de wijzigingen/verbeteringen. het is voorlopig voor thuis en slechts één instrument per keer, dus gaat zeker, zelfs op mijn iBook G4 (G5 wordt de logische upgrade).

Iemand ervaringen met de M-Audio spullen? Ik gebruik de M-Audio MobilePreUSB, met wisselend succes. Met name de ruis als ik mijn adapter 'in de muur' heb is storend bij het opnemen van gitaar. Op de batterij gaat het feilloos.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
In Logic Express heb ik eindelijk gevonden wat ik zocht! Het heeft een heerlijk werkbare key editor en goede rewire support. Hij draait ondanks de zeer gelikte grafische interface nu al supersnel. Als ik straks een processorupgrade ga doen en Tiger installeer zal het vast en zeker helemaal als een trein lopen. :Y)

Klik voor een vergroting

Afbeeldingslocatie: http://arne.bluearena.com/screenshots/logicmall.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 10300 op 03-04-2005 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapp
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-05-2024
Je hebt toch ook garageband voor de mac ?
Is dat geen redelijk programma?

"Stilte, een gat in het geluid...."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Flapietoetoe schreef op zondag 03 april 2005 @ 20:16:
Je hebt toch ook garageband voor de mac ?
Is dat geen redelijk programma?
Misschien wel, maar dit is precies wat ik zocht. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Vond het niet echt nodig om een nieuw topic te openen dus vandaar maar in dit topic:
Heeft iemand enig idee wanneer Cubase SX3 universal zal worden? De PPC versie werkt niet op de intel machines. Er is niets te vinden op internet behalve dat ze aankondigen op de Apple universal website dat ze er mee bezig zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-06 00:33
Ik lees hier het volgende:
?Steinberg?s development activity for this exciting new platform is continuing apace,?
says Steinberg?s Director of Engineering, Markus Stehlik. ?The latest version of our VST
plug-in standard released at the NAMM show already supports the Mac/Intel hardware
platform, and future Mac versions of our products will also support the new standard,?
Stehlik adds.
Steinberg has already engineered test versions of its Cubase and Nuendo host
applications for the new platform ahead of a future commercial release for the Mac/Intel
versions. ?We?re very pleased with our progress in the development for Mac/Intel and
will be offering full support in later versions of Cubase and Nuendo in 2006,? comments
Claus Menke, Steinberg?s Director of Product Management.
Ik denk dat je op basis van dat wel kunt stellen dat je vrolijk mag wachten tot SX4 en de daarvoor gevraagde zak geld mag overhandigen alvorens Cubase SX native te kunnen draaien op een intel mac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-06 23:33

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

hmmmz... heel fijn dat je Logic Express als Trial kan downloaden, maar dan zou het ook leuk zijn als er een Universal versie van was. Dat ze dan ook even een Trial van Logic Pro aanbieden of zo. Nu kan ik alsnog niet testen :(

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik ben opzoek naar een nieuwe productieomgeving. Na een aardige tijd gewerkt te hebben met Reason 3 en Cubase SX3 ben ik aan het kijken naar Logic Express. Het voldoet eigenlijk aan alle eisen die ik stel aan een muziekapplicatie, met 1 uitzondering. Ik kan nergens terugvinden of Logic Express "Externe" software instruments ondersteund.

Logic Pro kan (dmv FXpansion) gebruik maken van VST, Core Audio Plugins (Audio Units), etc. Logischerwijs denk ik dat Logic Express gebruik kan maken van dezelfde plugins, was het niet dat ik het volgende zag op de Logic Express vs Logic Pro Comparison Chart:

http://www.apple.com/logicexpress/comparison.html

Onderin bij de kop "Select Software Instruments" staat de functionaliteit van External Instruments uitgevinkt. :?

In praktijk, Kan Logic Express bijvoorbeeld gebruik maken van de Native Instruments Reaktor 5 synthesizer? En kan Logic Express op dezelfde wijze gebruik maken van ReWire > Reason output naar Logic input en ReWire IO?

Ja dus. Bij Technical Specifications op de Logic Express site wordt zowel ReWire support als Audio Units support vermeld. En Reaktor (en vrijwel alle software instruments van NI zijn compatible met AU).

Verderkijken dan mn neus lang is enzo..

Het enige wat ik niet begrijp is wat External Instruments nou precies inhoudt?

[ Voor 19% gewijzigd door Matias op 21-08-2006 16:51 ]

Pagina: 1