Ik heb na enig zoeken (belastinggeld teruggave + 5 dagen winkels alstruinen

) de Sharp VL-Z950 gekocht (497 euro bij Foto Kral in Groningen)
De voordelen even op een rijtje:
• camera-deel en bediening kunnen tov elkaar draaien, dus niet krampachtig filmen. (
flash-demo van Sharp)
• LCD-scherm is erg goed te gebruiken bij sterk zonlicht (zoals vandaag dus, 25.3 graden en onbewolkt) Ik heb zelfs vanmiddag met back-light uit gefilmed en beeld was goed zichtbaar.
• macro-shots zijn best redelijk, kwaliteit is te vergelijken met huidige digicams van 200 euro, maar dan dus bewegende beelden.
• bij wide-shots (16 : 9) kapt 'ie geen randjes van het beeld af, maar gebruikt gewoon een groter deel van de CCD.
• weinig ruis bij opnames 's avonds binnen.
• (meegeleverde) zoom-richt-microfoon werkt vrij goed. Gesprekken worden er vrij goed uitgefilterd, maar de ruis neemt wel toe. Mate van (softwarematig) richten van de microfoon gaat gelijk met het zoomen van de lens.
• beeldstabilisatie werkt vrij goed tot zo'n 7x zoom. (is niet echt uitzonderlijk meer tegenwoordig) Volgens de verkoper zou deze camera een 2-tal gyroscopen hebben en zodoende dus veel minder last van vertraging hebben met de beeldstabilisator in vergelijking met andere modellen. Ik kan alleen van dit laatste niets terugvinden op de site van Sharp.
• met het verschuiven van 1 knopje is het een 1.3 Mpixel digicam, met alle verdere functies van de filmcamera en ingebouwde flitser.
• LED-lamp is standaard meegeleverd (of richtmic of LED-lamp te gebruiken, niet beide)
• hoofdtelefoonaansluiting
• analoog en digitale in- en uitgang. De camera gebruiken als capture-device voor analoge bron is dus mogelijk.
• los SD-kaartje voor de fotos (dus niet snapshots op tape opnemen)
• zoom-knop is groot genoeg om vrij precies de zoomsnelheid te regelen.
• digitale zoom is uit te zetten (is tegenwoordig vrijwel standaard, maar in mijn ogen wel een positief punt.)
• accu gaat bij continue filmen bijna 2 uur mee (~75 mins bij gebruik van backlight en veel zoomen etc, oftewel normaal gebruik)
• je kunt snel terug spoelen naar eind van de laatste opname en zo snel verder filmen.
Nadelen:
• loopwerk maakt vrij veel lawaai. Niet tijdens de opnamen of bij afspelen, dat is vrijwel niet te horen in de opnamen gemaakt met de ingebouwde mics, maar bij de overige acties wel.
• spoelen van de tape gaat traag
• niet alle functies zijn met de afstandsbediening te bedienen.
• er zit geen aparte mic-aansluiting op. (aansluiting in het flitser-voetje voor de zoom-mic is proprietary)
• menu is niet altijd even logisch.
• menu is niet (goed) te bedienen met dezelfde hand als waar je de camera mee vast houdt.
• hand-strap (waar je je hand doorheen steekt als je de cam vast hebt) zit net iets te laag vast op de camera, waardoor je het gevoel hebt dat de camera uit je hand weg wil kantelen.
Voor die 500 euro heb je IMHO een vrij complete (compacte) camera, maar uiteraard komen er de standaard accessoires nog bij, zoals een 2e accu (100 euro), tapes, SD-geheugenkaartje voor de fotos, 3 jaar fabrieksgarantie & 3 servicebeurten (60 euro met niet-defect, geld terug na 3 jaar) en een tasje.
Site van Sharp
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)