[XP] Tijdsynchronisatie - Peerstratrum melding

Pagina: 1
Acties:
  • 7.988 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik kreeg zojuist de volgende melding:

Afbeeldingslocatie: http://www.krusher.info/images/got/error.gif
er is een fout opgetreden bij een poging om een synchronisatie met
time.windows.com uit te voeren. De tijdsnotatie is geweigerd omdat het
peerstratum lager is dan het hoststratum.
Voorheen kon ik gewoon handmatig mijn tijd synchroon krijgen, maar sinds een dag (kennelijk) niet meer.
Knowledgebase van Microsoft geeft geen melding hierover, en Google brengt mij ook niet verder.
Volgens de laatste scan heb ik geen virussen en spyware.
Ik sta hier voor een raadsel, want ik weet niet eens wat die foutmelding is :?

Het vreemde is ook de synchronisatiedatum die ingesteld staat op 4-3-2005 (die versprong van de huidige datum naar deze datum)

Ik draai Windows XP Nederlands SP1

edit:

De oplossing
Zoek een andere NTP (time) server die je kan gebruiken; het probleem zit in de ntp server van time.windows.com (en mogelijk meerdere)

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2005 00:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Wat ik uit de melding kan opmaken is het verschil tussen de tijd van je computer (peerstratum) en de tijd van de NTP server (hoststratum) te groot is. Dit klopt ook wel als je als datum 4 maart hebt :P. Wat je kunt proberen is de datum goed te zetten en dan opnieuw te synchroniseren en als dat niet helpt een andere server proberen.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Daedalus schreef op zaterdag 26 februari 2005 @ 00:17:
Wat ik uit de melding kan opmaken is het verschil tussen de tijd van je computer (peerstratum) en de tijd van de NTP server (hoststratum) te groot is. Dit klopt ook wel als je als datum 4 maart hebt :P. Wat je kunt proberen is de datum goed te zetten en dan opnieuw te synchroniseren en als dat niet helpt een andere server proberen.
Mijn datum is gewoon die van nu, en een andere server geeft exact dezelfde melding.

time.xs4all.nl doet het wel :?
edit:
als enige

Heel vreemd, en hier is het probleem eigenlijk niet mee opgelost. Ik heb nooit problemen met de microsoft timeserver gehad..

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2005 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

_Ernst_

Mark It Zero!

Ik krijg hier precies dezelfde foutmelding (ook win xp nl sp1)
Dus ligt waarschijnlijk niet aan jou :?

Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
_Ernst_ schreef op zaterdag 26 februari 2005 @ 00:23:
Ik krijg hier precies dezelfde foutmelding (ook win xp nl sp1)
Dus ligt waarschijnlijk niet aan jou :?
werkt time.xs4all.nl als timeserver bij jou ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Verwijderd schreef op zaterdag 26 februari 2005 @ 00:18:
[...]

Mijn datum is gewoon die van nu, en een andere server geeft exact dezelfde melding.

time.xs4all.nl doet het wel :?
Heel vreemd, en hier is het probleem eigenlijk niet mee opgelost. Ik heb nooit problemen met de microsoft timeserver gehad..
Dan zal de timeserver van Microsoft wel fucked up zijn. In het NTP protocol zit een 'sanity check', om te kijken of o.a. of de hoeveelheid waarmee de klok moet worden bijgesteld niet te groot wordt. Blijkbaar is dat hier het geval.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

_Ernst_

Mark It Zero!

Verwijderd schreef op zaterdag 26 februari 2005 @ 00:25:
[...]

ja die wel.
De alternatieve time.nist.gov die in het lijsje staat weer niet.

[ Voor 54% gewijzigd door _Ernst_ op 26-02-2005 00:29 ]

Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
time.windows.com is op dit moment niet gesynchoniseerd met wat zijn bron ook moge zijn:
code:
1
2
time.windows.com: stratum 16, offset 0.564955, synch distance 1.04970
0.0.0.0:        *Not Synchronized*

en is dus stratum 16, jijzelf hebt sowieso geen stratum hoger dan 16, dus logischerwijs weigert je systeem te synchroniseren met een stratum die niet lager is dan z'n eigen.
Even wachten tot time.windows.com de boel weer op orde heeft, of zoals het hoort de tijdserver van je isp gebruiken.
Daedalus schreef op zaterdag 26 februari 2005 @ 00:29:
[...]

Dan zal de timeserver van Microsoft wel fucked up zijn. In het NTP protocol zit een 'sanity check', om te kijken of o.a. of de hoeveelheid waarmee de klok moet worden bijgesteld niet te groot wordt. Blijkbaar is dat hier het geval.
De sanity check op grote verschillen is in dit geval niet van toepassing, de server loopt nog redelijk gelijk, maar is blijkbaar het contact met zn eigen bron kwijt en heeft daardoor stratum 16 (precies zoals de foutmelding van de topicstarter suggereert: niet willen syncen met een stratum 16 server).

[ Voor 45% gewijzigd door blaataaps op 26-02-2005 00:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBouman
  • Laatst online: 31-05 13:19

RBouman

René

Verwijderd schreef op zaterdag 26 februari 2005 @ 00:25:
[...]

Zelfde foutmelding ook hier, heb de synchronisatie nu op time.xs4all.nl gezet en nu gaat het goed.
:)

Systeem: Abit IC7-G + 2 x Maxtor 120Gb + 1024MB Corsair TWINX PC3200 + Pentium IV 2,8Gb Radeon 8500le Iiyama A902MT + Plextor PX-708a

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
blaataaps schreef op zaterdag 26 februari 2005 @ 00:29:
...
Even wachten tot time.windows.com de boel weer op orde heeft, of zoals het hoort de tijdserver van je isp gebruiken.
Zover ik weet heeft Chello geen ntp bak :?

Maar goed, ik ben al blij dat het niet mijn 'schuld' is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 26 februari 2005 @ 00:33:
[...]

Zover ik weet heeft Chello geen ntp bak :?
code:
1
2
ntp.chello.nl           CNAME   ntp0.chello.nl
ntp0.chello.nl          A       212.142.28.67
en
code:
1
2
3
ns2.upc.nl: stratum 3, offset -0.001943, synch distance 0.08446
ns2.chello.at: stratum 2, offset -0.001421, synch distance 0.03845
ntp1.ptb.de: stratum 1, offset -0.001792, synch distance 0.00023, refid 'PTB'
volgens mij hebben ze er wel eentje :)

[ Voor 13% gewijzigd door blaataaps op 26-02-2005 00:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
blaataaps schreef op zaterdag 26 februari 2005 @ 00:35:
[...]

...
[/code] volgens mij hebben ze er wel eentje :)
I stand corrected :)

Dit wist ik gewoon niet.

Bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

blaataaps schreef op zaterdag 26 februari 2005 @ 00:29:
[...]

De sanity check op grote verschillen is in dit geval niet van toepassing, de server loopt nog redelijk gelijk, maar is blijkbaar het contact met zn eigen bron kwijt en heeft daardoor stratum 16 (precies zoals de foutmelding van de topicstarter suggereert: niet willen syncen met een stratum 16 server).
Ah, dat wist ik niet. Ben niet zo bekend met het NTP protocol. Weer wat geleerd. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Waarom is deze informatie niet in de knowledgebase als er kennelijk meerdere mensen last van hebben , en er mensen zijn die weten wat het probleem is?

Volgens mij is GoT nu de enige die een antwoord heeft? Of heb ik gewoon niet goed gezocht?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2005 00:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 26 februari 2005 @ 00:41:
Waarom is deze informatie niet in de knowledgebase als er kennelijk meerdere mensen last van hebben , en er mensen zijn die weten wat het probleem is?

Volgens mij is GoT nu de enige die een antwoord heeft? Of heb ik gewoon niet goed gezocht?
Omdat het probleem als het goed is van tijdelijke aard is, en het blijkbaar nog niet vaak genoeg voorgekomen is om er een artikel over te schrijven (geen idee wat genoeg aanleiding voor een KB artikel kan zijn, ik neem ten minste aan dat je de MS KB bedoelt).
Voor de rest is de foutmelding ook redelijk duidelijk als je enigszins bekend met ntp, en zoals hier blijkt is een redelijke oplossing op zoek gaan naar een andere server, of gewoon nog een keer proberen op een later tijdstip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nouja, totaal niet duidelijk als je geen kaas hebt gegeten van NTP en de term Peerstratrum.. er is ook zoveel te zoeken op dat onderwerp.
Ach, bij deze een bijdrage aan de zoekindex van GoT en indirect Google dan maar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tantrum
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20-04-2023
Als je alleen peerstratum als zoekwoord ingeeft, komen er wel een paar hits bij, maar het blijft magertjes en hoofdzakelijk nederlands.

Het lijkt iig op een probleem van time.windows.com. Ook de andere standaard server time.nist.gov werkt niet.

De time.xs4all.nl server doet het trouwens prima.

T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105980

Tantrum schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 18:10:
Als je alleen peerstratum als zoekwoord ingeeft, komen er wel een paar hits bij, maar het blijft magertjes en hoofdzakelijk nederlands.

Het lijkt iig op een probleem van time.windows.com. Ook de andere standaard server time.nist.gov werkt niet.

De time.xs4all.nl server doet het trouwens prima.

T.
Bij mij nu al twee weken hetzelfde verhaal.. synchroniseren lukt njet.. Ook bij time.xs4all.nl krijg ik de favoriete windows mededeling.. "Er is een fout opgetreden..."
How come?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Het wil na een dergelijk verloop van tijd (het topic is gestart in 2005) wel eens schelen om wat meer over je eigen specifieke probleem uit te weiden, of een eigen topic te starten waarbij je refereert aan bijvoorbeeld dit topic ;)

In ieder geval: wat als je nl.pool.ntp.org gebruikt?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

time.xs4all.nl
Voor zover ik weet is die timeserver alleen maar bruikbaar voor klanten vanuit het XS4all netwerk, andere ISP gebruikers krijgen een foutmelding.
Bijna iedere ISP heeft tegenwoordig zijn eigen ntp server, bij chello is het ntp.chello.nl, of je gebruikt de server die alt-92 al aangaf.
[google=ntp server]
Deze link is een leuke
http://www.eecis.udel.edu/~mills/ntp/servers.html

offtopic:
:w alt-92 O+

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Niet online
time.xs4all.nl is gewoon "openbaar".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephane
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-06 11:36

Stephane

Behhhhh

Ik heb nu hetzelfde probleem, ook xs4all werkt niet. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Stephane schreef op maandag 17 september 2007 @ 21:37:
Ik heb nu hetzelfde probleem, ook xs4all werkt niet. :(
Heb je xs4all als provider :?

Als je die niet hebt kan je ook die uit deze link (paar posts boven jou) proberen aReaRe in "[XP] Tijdsynchronisatie - Peerstratrum m..."

[q]
time.xs4all.nl

Voor zover ik weet is die timeserver alleen maar bruikbaar voor klanten vanuit het XS4all netwerk, andere ISP gebruikers krijgen een foutmelding.
Bijna iedere ISP heeft tegenwoordig zijn eigen ntp server, bij chello is het ntp.chello.nl, of je gebruikt de server die alt-92 al aangaf.
Deze link is een leuke [*] http://www.eecis.udel.edu/~mills/ntp/servers.html[/]

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Anoniem: 153905

Ik had hetzelfde probleem zoals velen dat de 2 standaards tijdservers niet werken .
Ik geef jullie een hint die zeer en zeker werkt :

Nog meer tijdservers

Als je nog meer tijdservers wilt, doe dan het volgende:

Kopier de code die tussen quote-tags staat naar een klein tekstbestand in Kladblok:
Rechtsklikken op een lege ( witte ) plek in de Verkenner en kiezen voor Nieuw --> Tekstdocument. Of via Start --> Uitvoeren --> notepad --> OK.
Copieer deze met rechter muis klikken en plakken bij notepad :

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\DateTime\Servers]
@="4"
"1"="time.windows.com"
"2"="time.nist.gov"
"3"="pool.ntp.org"
"4"="clock.via.net"
"5"="ntp.lth.se"
"6"="ntps.net4u.it"
"7"="timekeeper.isi.edu"
"8"="ntp.saard.net"
"9"="ntp.maths.tcd.ie"
"10"="time-a.timefreq.bldrdoc.gov"
"11"="time-b.timefreq.bldrdoc.gov"
"12"="time-a.nist.gov"

Dan dit bestand opslaan, maar niet als txt-bestand maar als reg-bestand, wat gebruikt kan worden door de Register-editor van Windows. Dus, Bestand --> Opslaan als --> naam intypen met ( belangrijk! ) .reg erachter. In mijn voorbeeld is dat geworden tijdservers.reg en kies achter '' Opslaan als type '' voor Alle bestanden.
Klik dan op Opslaan. Dubbelklik dan op het net gemaakte reg-bestand en klik op Ja om te accepteren dat er wat wordt toegevoegd aan het register en tot slot klik je op OK.

Nu heb je veel tijdservers toegevoegd waarvan de meeste wel werken.
Pagina: 1