[Uitleg] Backup & restore CD maken met Ghost

Pagina: 1
Acties:
  • 7.300 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Zou het niet makkelijk zijn om één cd te hebben waarin je heel simpel kan kiezen om een backup te maken, of juist terug te zetten :? Het liefst natuurlijk zo simpel mogelijk en met CD/DVD brander ondersteuning. Op dit forum is er al best veel over te vinden, maar nergens een korte uitleg hoe je zo'n cd kan maken. Daarom heb ik deze zelf maar geklust en de uitleg hierover vind je hieronder :).

Wat voor cd is het precies :?
Een opstartbare cd, waarop het backup programma Ghost staat. Je krijgt bij het opstarten dit menu. Met één druk op de knop kun je dus een backup maken (of terug zetten) van de C naar de D partitie of branden naar een cd of dvd.
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~tuinder/ghostcd/startup.png

Ik wil ook zo'n cd. Duurt het lang om zo'n cd te maken :?
Je hebt heel weinig werk als je minimaal twee partities hebt (in Windows dus C en D). Heb je dat niet, dan zie je bij stap 1 vanzelf wat je moet doen. Je moet ook even weten wat de bestandsindeling is op de partitie waar de backup op moet komen. FAT32-indeling, of NTFS-indeling. Lees nu stap 1 t/m 3 door. Succes!

Stap 1) Wat heb ik allemaal nodig :?
Vier dingen:
• Ghost.exe. Dit bestand zit bij het programma Symantec Ghost en moet je in theorie kopen.
• CD brander + brander software. Nero of het gratis MagicISO bijvoorbeeld.
• Dit boot flop bestand: Klik!
• Een verzameling bestanden (ingepakt). Is de partitie waar de backup op moet komen NTFS? Klik dan hier. Is de partitie FAT32? Klik dan de hier.

• Ik heb maar één partitie, zoals op standaard OEM pc's. Wat nu?
Je kunt nu alleen maar backups opslaan op een lege CD of DVD. Wil je toch backups opslaan op je harde schijf, lees voordat je naar stap 2 gaat eerst appendix A onderaan.
• Ik wil helemaal geen backup maken van de C partitie! Wat nu?
Lees voordat je naar stap 2 gaat eerst appendix B onderaan.
• Heb je meer dan één FAT32 partitie?
Lees voordat je naar stap 2 gaat eerst appendix B onderaan.

Heb je alles gevonden? Ga dan verder naar stap 2.

Stap 2) Ik heb alles wat ik nodig hebt. Hoe maak ik nu de opstartbare cd :?
Het boot flop bestand wat je net gedownload hebt, is een soort kopie van een opstartbare diskette (=image). Met dit bestand gaan we de opstartbare cd maken. Ik leg dit voor het programma Nero uit, omdat deze al door veel mensen gebruikt wordt:

1) Start Nero Burning rom
2) Kies voor CD-ROM (boot)
3) Klik bovenaan op de tab boot en op image file. Selecteer de image die je gedownload hebt en druk op new.
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~tuinder/ghostcd/nero_flop.png

4) Pak de verzameling batch files uit die je gedownload hebt.
5) Zoek ghost.exe op in je Norton Ghost map en zet deze bij de batch files.
6) Zet de ghost.exe samen met de batch files op de cd en brand een herschrijfbare CD/DVD (zodat je het opnieuw kan doen als het fout gaat).
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~tuinder/ghostcd/burn_baby_burn.png
Je opstart cd met Ghost is nu klaar! Nu nog testen.

Stap 3) Hoe kan ik het beste gaan testen?
Het is belangrijk dat de CD goed getest wordt. Ik en GoT zijn niet verantwoordelijk voor eventuele problemen die optreden.

Wanneer je veel veranderd hebt en wil weten of de CD werkt, dan kan je het beste testen op een virtuele PC! Met VMWare kun je virtuele PC's maken. Wanneer je bijna niets veranderd hebt aan de standaard boot cd en het aan durft de cd gewoon te testen op de computer waar hij voor bedoeld is, dan kan dat ook. Voor extra zekerheid kun je de virtuele pc beter nemen. Dat is alles. Meer van deze uitleg heb je niet persee nodig :).

Appendix A) Ik heb maar één partitie, wat nu :?
Windows staat op de C partitie. Je backup van C moet op een tweede partitie komen. Je hebt dus een extra partitie nodig. Je kunt partities met data gaan splitsen met een programma als Partition Magic. Maar ik denk dat je beter Windows opnieuw kan installeren. Al je data op de harde schijf zal verloren gaan. Je kunt ook kiezen om niets te veranderen en backups op cd of dvd te branden.

Voor Windows XP: Boot van de Windows XP cd af en verwijder de oude partitie. Maak nu twee partities in de niet ingedeelde ruimte. Voor win98/ME kun je FDisk gebruiken.

Appendix B ) Ik wil helemaal geen backup maken van de C partitie! Wat nu :?
Je zal de batch (*.bat) bestanden moeten aanpassen. Dit kan heel makkelijk met notepad. Als voorbeeld nemen we aan dat je twee harde schijven hebt. De eerste harde schijf heeft in Windows twee partities (C en D). De tweede harde schijf heeft drie partities (E en F). Alleen de E schijf is in ons voorbeeld FAT32. Je wilt nu bijvoorbeeld een backup van D opslaan op E (en later dus ook deze backup vanaf E kunnen terug zetten op D). Je moet nu twee belangrijke dingen weten: de DOS en Ghost notatie.

De opstart CD werkt in DOS. In DOS zie je alleen FAT32 partities en geen NTFS partitie. De eerste FAT32 partitie wordt de C, de tweede de D, enz. In ons voorbeeld is de E partitie in Windows gelijk aan de C partitie in Dos! Er bestaat ook de Ghost notatie, welke een stuk duidelijker is.
HD 1 / Partitie 1 = 1:1
HD 1 / Partitie 2 = 1:2
HD 2 / Partitie 1 = 2:1
HD 2 / Partitie 2 = 2:2

In ons voorbeeld zal de D dus gelijk zijn aan 1:2. Nu vraag je je misschien af, waarom gebruiken we dan niet gewoon de Ghost notatie? Omdat er één uitzondering is waarbij de Ghost notatie niet goed werkt. Namelijk bij het schrijven naar een FAT32 partitie, hierbij moet je een letter opgeven (X:\ bijvoorbeeld) en niet X:X. Om het duidelijker te maken gaan we verder met het voorbeeld.

1) Open eerst ghostbhs.bat. bhs staat voor Backup van Harde Schijf. Zoek onderaan naar de volgende regel:
code:
1
%RAMD%:\ghost.exe -clone,MODE=pcreate,SRC=1:1,DST=1:2\ghost.gho -z2 -sure

2) We willen een backup van D(ntfs). Verander SRC=1:1 in SRC=1:2.
3) We willen opslaan op E (fat32). Verander DST=1:2 in DST=C:.
4) Je kunt optioneel de tekst achter de echo's veranderen. echo boe schrijft boe op het scherm.
5) Op nu ghostrhs.bat (rhs van Restore Harde Schijf). Zoek onderaan naar de volgende regel:
code:
1
%RAMD%:\ghost.exe -clone,MODE=prestore,SRC=1:2\GHOST.gho:1,DST=1:1 -sure

6) We willen een backup terug zetten van E (fat32). Verander SRC=1:2 in SRC=C.
7) We willen deze backup terug zetten op D (ntfs). Verander DST=1:1 in DST=1:1.
8 ) Je kunt optioneel de tekst achter de echo's veranderen. echo boe schrijft boe op het scherm.
Dit zelfde verhaaltje moet je nu ook doen met ghostbdv.bat (backup naar dvd) en ghostrdv.bat (restore van dvd). Sla de bestanden bestanden opnieuw op. Ga nu verder met stap 1 t/m 3.

Appendix C) Bronnen
Als basis is een veredelde Engelstalige Windows 98 boot diskette gebruikt van The Coaster Factory.

[ Voor 54% gewijzigd door dr snuggles op 26-02-2005 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
Allereerst mijn complimenten voor je duidelijke howto. Toch vroeg ik me nog een ding af: heeft Ghost niet sinds de 2003 verie NTFS ondersteuning, en waarom zou dat niet functioneren met de door jou beschreven methode? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr snuggles
  • Niet online
G33rt schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 22:18:
Allereerst mijn complimenten voor je duidelijke howto. Toch vroeg ik me nog een ding af: heeft Ghost niet sinds de 2003 verie NTFS ondersteuning, en waarom zou dat niet functioneren met de door jou beschreven methode? :)
Tnx.
Antwoord op je vraag: Je hebt helemaal gelijk, NTFS wordt inderdaad ondersteund in Ghost 2003. Je hebt dan geen FAT32 meer nodig en de uitleg kan iets simpeler. Komt morgen nog wel. Grappig, ik was in de veronderstelling dat dit schrijven naar ntfs onder DOS gewoon niet kon :D. Al meerdere keren geprobeerd, maar het was mij nooit gelukt. Net toch maar even getest en het blijkt idd te kunnen met behulp van x:x notatie. Bedankt voor je waardevolle tip in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptBiele
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-08-2021

CaptBiele

No Worries!

"added to bookmarks" ;)

Zit de ondersteuning van NTFS er nu ook in of niet?

[ Voor 63% gewijzigd door CaptBiele op 25-02-2005 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr snuggles
  • Niet online
CaptBiele schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 23:04:
Met de versie die er nu staat kun je gewoon backups maken van NTFS partities. Deze moet je echter wel opslaan op een FAT32 partitie. Dit zal ook de beste methode blijven.

Met de nieuwe versie die er aan komt, kan je wel op NTFS partities schrijven. Deze heeft echter als nadeel dat je wel elke keer zelf moet kijken of er al een oude backup staat op je harde schijf. Dus mocht je al een fat32 partitie hebben, dan zou ik gewoon de versie gebruiken die er nu staat. De nieuwe versie zet ik er morgen wel duidelijk bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
CaptBiele schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 23:04:
"added to bookmarks" ;)

Ghost kan volledig met NTFS overweg vanaf versie 2003 en hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 69652

Héél mooi _/-\o_ _/-\o_

Ik wil alleen even aanstippen dat Appendix D voor de leek wel wat verwarrend kan zijn. Voor zover ik Ghost doorheb, werkt dat intern niet met letters, dus zou dat zo worden:

etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr snuggles
  • Niet online
Even wat updates:
• Er is nu NTFS support. Dat wil zeggen: Je kan met Ghost 2003 nu backups schrijven op NTFS partities.
• Je kunt je backups nu branden op CD of DVD met één simpel klikje. Kijk op Symantec voor meer informatie over de brander ondersteuning.
• Bug fix: Maximale grootte van een backup is van 2GB naar 10GB gegaan (moet wel genoeg zijn :P).
• Bug fix: Met twee cdrom spelers werkt de boot cd nu in elke cdrom.
• Startpost ingekort omdat er overbodige info in stond.
Anoniem: 69652 schreef op zaterdag 26 februari 2005 @ 02:50:
Héél mooi _/-\o_ _/-\o_
Ik wil alleen even aanstippen dat Appendix D voor de leek wel wat verwarrend kan zijn. Voor zover ik Ghost doorheb, werkt dat intern niet met letters, dus zou dat zo worden:

etc.
Goed dat je het zegt. Ik heb het geprobeerd te verbeteren door jouw notatie :).

[ Voor 5% gewijzigd door dr snuggles op 26-02-2005 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13552

Wow, dit is wel een relaxte boot cd :9. Gisteren even gemaakt en getest. 't Werkt prima.

Vandaag uitgeprobeerd bij een kennis waar de pc nog wel eens gaar is en hij was erg enthousiast. Kan die eindelijk z'n eigen pc'tje fixen door een backup terug te zetten :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Heb deze cd nu in gebruik, bedankt daarvoor.

Kan ik de -RB commando plaatsen zodat ik niet alle werkstations langs moet en ze vervolgens handmatig te restarten?

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-02 13:18
Inderdaad heel handig, zo'n CD.. Bji mijn vorige werkgever werd er ook zo'n CD gebakken alleen dan met nog meer apps zoals Lost and Found, Partition Magic, Netwerk ondersteuning en USB ondersteuning om dus ook van PC naar een andere PC te kunnen ghosten.. Ik prefereer zelf toch nog de handmatige methode.. Zo weet ik precies wat waarnaartoe geschreven wordt en met welke compressie e.d. Maar toch echt leuk. m'n complimenten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr snuggles
  • Niet online
Audi-Addict schreef op dinsdag 01 maart 2005 @ 12:38:
Heb deze cd nu in gebruik, bedankt daarvoor.

Kan ik de -RB commando plaatsen zodat ik niet alle werkstations langs moet en ze vervolgens handmatig te restarten?
Ja, net getest en dit kan zonder problemen. Onderaan alle vier de *.bat files na -sure kun je dus -rb neerzetten :). Niet vergeten ondertussen de cd eruit te halen, anders start ie weer op.
Sierra-NL schreef op dinsdag 01 maart 2005 @ 12:46:
Inderdaad heel handig, zo'n CD.. Bji mijn vorige werkgever werd er ook zo'n CD gebakken alleen dan met nog meer apps zoals Lost and Found, Partition Magic, Netwerk ondersteuning en USB ondersteuning om dus ook van PC naar een andere PC te kunnen ghosten.. Ik prefereer zelf toch nog de handmatige methode.. Zo weet ik precies wat waarnaartoe geschreven wordt en met welke compressie e.d. Maar toch echt leuk. m'n complimenten..
Dank je :). Verder prefereer ik ook de handmatige methode, tenzij je iets vaak moet doen. Ik gebruik hem zelf ook net als damnyou hierboven voor kennissen met computer problemen. Scheelt een hoop tijd :P.

[ Voor 53% gewijzigd door dr snuggles op 01-03-2005 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfensteijn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-04 11:58
Op bijna dezelfde manier heb ik meerdere keren mijn eigen systemen hersteld, zonder dus veel tijd kwijt te zijn aan het opnieuw installeren van Windows en de banale drivers. Maar, nu wil ik Ghost ook bij de pa van mijn vriendin (en eigenlijk nog wel wat meer mensen) goed werkend krijgen. Ik zit dan alleen met het probleem dat 'documents and settings' folder ook op de Windows schijf staan.

Volgens mij moet er een manier zijn om ervoor te zorgen dat alle informatie van de gebruikers op een andere partitie/schijf komen te staan. Zodat je een Ghost backup van je Windows terug kan zetten, zonder dat er gebruikers informatie verloren gaat, zoals email, documenten, adressen en dergelijke.

Iemand hier enig idee hoe dit het beste aangepakt kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Neem maar eens een kijkje in het Register onder volgende sleutel: [HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\User Shell Folders] Daar vind je alles om alle belangrijke mappen in "Documents and Settings" te verhuizen naar een andere plaats. Let wel dat dit per user dient te gebeuren!

%USERPROFILE% vertaalt naar "C:\Documents and Settings\Gebruikersnaam". Je kunt dit gewoon vervangen door een ander path. Volgende entries zijn de interessantste om op een andere drive te zetten:
  • AppData (veel programma's schrijven hier hun instellingen naar weg. Je vind er ondermeer ook het Windows adresboek, de Firefox instellingen en bookmarks,...)
  • Desktop (alle bestanden die op je desktop staan)
  • Favorites (De Internet Explorer favorieten)
  • Local AppData (ook hier schrijven sommige programma's gegevens naar weg. Outlook en Outlook Express' mailarchieven vind je hier)
  • Local Settings (deze hangt schijnbaar samen met bovenstaande map)
  • My Pictures (het onderdeel Mijn Afbeeldingen in Mijn Documenten)
  • Personal (Mijn Documenten)
  • Programs (het Programma's onderdeel van het startmenu)
  • Start Menu (de root van het startmenu waar bijvoorbeeld de Windows Update link staat)
  • Startup (de Opstarten map in het startmenu)
Het register zelf blijft wel in de "C:\Documents and Settings\Gebruikersnaam" map staan, maar dat is net goed... Je wilt net dat die overschreven wordt door een backup wanneer er iets misloopt omdat het Register vaak aan de oorsprong van het probleem ligt. Ook als je "vettige" software hebt geïnstalleerd die zich overal in het register heeft genesteld (spyware bv), dan volstaat het om de backup van de C terug te plaatsen waarin een proper register staat. Het nadeel is natuurlijk dat je instellingen van programma die deze in het register bewaren verliest als je deze hebt veranderd nadat je de Ghost backup hebt gemaakt. Of programma's die je installeerde na de backup zullen ook weg zijn (als ze op de C stonden) of mogelijk niet meer werken (als ze elders stonden maar gegevens uit het register nodig hebben). Je kunt daarom best je als je een nieuw belangrijk programma wilt installeren, een propere Ghost backup terug zetten (kwestie van met een schone lei te beginnen), het programma installeren; alle instellingen naar wens configureren, en dan weer een nieuw Ghost backupje aanmaken. Dan hoef je dat toch niet allemaal opnieuw te installeren en configureren wanneer je de backup terugplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfensteijn
  • Laatst online: 29-04 11:58
Juist, nou dat is een uitleg waar ik wat aan heb. Dankjewel, en ik ga van het weekend eerst even wat experimenteren hiermee. En dan maar eens bij wat mensen langs om hun PC op te schonen, en voor te bereiden voor deze operatie.

En topic bookmarked, dan vind ik hem tenminste makkelijk weer terug ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1148

Duidelijke howto, dankjewel. Alleen distributie van MSDOS/Win98 bestanden is wellicht niet zo handig
(jouw bootdisk).
Misschien dat ik de bootdisk ooit omzet naar FreeDOS, zodat je nooit met licentie-problemen zult komen te zitten (uitgezonderd GPL voorwaarden natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmk
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-04 00:07

jmk

Werkte bij mij helemaal perfect!
Eerst heb ik van mijn NTFS-WinXP schijf een kopie gemaakt naar mijn 2e NTFS-schijf.
Het terugzetten duurde 8 minuten ofzo. :D
Daarna een DVD-bootdisk gemaakt met daarop de Image die eerst op mijn 2e schijf stond.
Hiermee terugzetten duurde 27 minuten(lag aan snelheid drive) :)
Dat noem ik pas een snelheid!! 8)

Goede tutorial!

[ Voor 10% gewijzigd door jmk op 29-03-2005 18:12 ]

Yippie kayak, other buckets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Laatst online: 22:58

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Goede "howto"... Loop alleen tegen een probleempje op...

Heb laatst voor een klein bedrijfje wat ghost-software met backup hardeschijven geïnstalleerd...
Wou vandaag eens gaan testen hoe het terugzetten van de backup in z'n werk zou gaan.
Had hierbij wel gedacht dat de ghost cd bootable zou zijn, wat dus niet het geval is...
Kwam zodoende op dit topic, maar loop nu tegen het probleem aan dat ghost.exe de backup bestanden van ghost9 niet kan lezen... Iemand hier een oplossing/workaround voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Niet online
Als je advies mag geven: Vermijd Ghost 9 en val terug op de superieure vroegere versies zoals Ghost 8. Ghost 9 heeft niets te maken met z'n voorgangers. Ghost 9 is een compleet ander programma dat Symantec in handen kreeg bij de overname van een concurrent (DriveImage van PowerQuest) en dat totaal niet kan tippen aan de vroegere Ghost versies. Het is totaal onbegrijpbaar dat Symantec een wereldbefaamd programma als Ghost in één slag degradeert tot een hoop waardeloos puin.

Bij Ghost 9 kun je de images enkel terugzetten vanuit Windows (het idee alleen al...) of met de Symantec Recovery Disk (die bij Ghost 9 of de Norton SystemWorks suite dient te zitten als aparte cd).

Kortom, zie de backups met Ghost 9 terug te zetten en maak meteen nieuwe backups met Ghost 8. Dan ben je veel vrijer in het gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Laatst online: 22:58

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nouja, punt is dat naar mijn weten het alleen mogelijk is om automatische backups te maken met ghost 9... En dat was juist de grote vereiste...

Enkel vanuit windows images terugzetten is ook niet echt een probleem overigens... De backups staan op een aparte harde schijf...

Ghost 2003 is trouwens gewoon meegeleverd, dus dat zou, als er echt grote voordelen aan vast zitten eventueel nog een optie zijn...
Een symantec recovery disk heb ik echter niet terug kunnen vinden in het pakket...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Niet online
Vreemd. Misschien besparingen bij Symantec waardoor ze geen extra cd meer bijleveren. Probeer eens op te starten met alle cd's uit het pakket. Waarschijnlijk is eentje ervan wel bootable met Ghost 9 op.

Indien niet... Dan heeft Symantec Ghost 9 net nog wat waardelozer gemaakt :)

Ghost 8 en vroeger kun je inderdaad niet gebruiken voor automatische periodieke backups. Ghost is dan ook in wezen imaging/cloning software en niet backup software. Ghost gebruik je om een kopietje te maken van een geïnstalleerd systeem zodat je de hele installatie later niet opnieuw hoeft te doen. Ghost 9 probeert daar verandering in te brengen door wel hot imaging en incrementele backups te voorzien. Alleen de uitwerking hiervan trekt op niet al te veel.

Hoe dan ook, ik zou het systeem en de gebruikersdata gescheiden houden. Ghost 8 om een image van het systeem na installatie & configuratie te maken en een ander programma (eventueel Ghost 9) als geautomatiseerde backupsoftware voor de gebruikersgegevens. Bepaalde gegevens kwijt of overschreven? Backup ervan terugzetten met de backupsoftware. Start Windows niet meer, harddisk stuk,... kortom fatale fouten bij het besturingssysteem, de software, maar niet de gebruikersdata... Image terugzetten met Ghost 8 en daarna eventueel synchroniseren met de laatste backups.

Interessant hierbij is het plaatsen van de gebruikersgegevens op een andere partitie dan waar Windows en de programma's geïnstalleerd staan. Dan zitten de gebruikersgegevens niet in de image van het systeem - dat zou geen nut hebben - en hoeft er achteraf minder gesynchroniseerd te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37874

ik heb een notebook en wil graag van de harde schijf (c:) een bootable backup op dvd maken die ik terugkan zetten. Hier wordt beschreven hoe je een bootable cd kunt maken en dan kunt kiezen wat je wilt doen. Ik wil graag dat als ik de notebook aanzet met de dvd erin dat hij dan ghost opstart en de image terugzet. Is dit ook mogelijk?

Ik heb ooit eens een dvd gezien die dit had en als je in de verkenner keek dan zag de inhoud van de dvd er zo uit:

3 mappen stonden er in de root van de DVD,

Ghost
Gwalk
Image

in de map Ghost stonden de files:
GHOST.exe
IO.sys

in de map Gwalk stonden de files:
Ghost.env
Ghstwalk.exe

in de map Image stonden de files:
image.ghs
image.gho

Als je opstartte van DVD kreeg je een keuze menu:
1. Beide partities image terugzetten
2. C-partitie terugzetten
3. D-partitie terugzetten
4. Systeem-naam invoeren

Als je dan koos voor optie 1 dan startte vervolgens Ghost en zetten hij de image terug, zodra hij hier mee klaar was werd je gevraagd om een systeemnaam op te geven met het commando: naam <systeemnaam> en vervolgens ging dan Ghostwalk een naam aan het systeem geven.

De vraag is hoe maak ik zoiets zelf??

[ Voor 55% gewijzigd door Anoniem: 37874 op 15-01-2007 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Niet online
Kortweg: ja dat is perfect mogelijk met minimale wijzigingen. Meer informatie waarvan je kunt vertrekken vind je in Bootable unattended GHOST recovery DVD maken en How To Create A Bootable Ghost Rescue CD Tutorial.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaViDoViTsCh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-04 20:11

DaViDoViTsCh

Frans-Nederlandse Duitser

Werkt goed die bootcd. Enige wat ik me nu afvraag is hoe je ervoor kan zorgen dat ie niet een paar bestanden maakt van 2gb, want dat is namelijk wat er bij mij gebeurd (denk bij iedereen eigenlijk dan na het volgen van het stappenplan) maar hoe voorkom ik dit? Hoe maak ik één bestand van het geheel.
Ik heb nu namelijk:
Afbeeldingslocatie: http://www.davidpasquer.com/images/ghost2gb.jpg

Ici kann uw Werbung staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaViDoViTsCh

DaViDoViTsCh

Ik heb zo'n CD, máár deze werkt niet altijd.
Als ik het goed begrijp, heb ik deze zo gebrand toendertijd met de commando dat de backup gemaakt wordt van schijf 1:1 en op schijf 1:2 gezet wordt; zelfde schijf met 2 partities.
Nu heb ik inmiddels meerdere harde schijven waaronder dus ook een aparte C en D.
Als ik het goed begrijp moet ik die laatste commando met notepad veranderen naar 2:1 om em naar de andere harde schijf weg te schrijven.
Dat gedeelte snap ik wel, maar nu vraag ik mij af of ik dit niet ook op een USB-stick kan zetten, wat handiger is in mijn ogen dan zo'n CD. Of werkt het dan niet meer?
Is het dan mogelijk om de bestanden die ik op dat CD'tje heb gewoonweg te kopieren en te bewerken zodat ie em wel goed wegschrijft?
Ik heb op bootdisk.com gekeken, maar weet niet precies welke ik moet hebben voor de image van een bootflop. Ook wordt er in de TS gesproken over ntfs bestanden en fat bestanden, ik moet dus de ntfs hebben, maar weet niet welke dat zijn en kan ze nergens terugvinden...
misschien een optie om deze bestanden uit de TS weer online te zetten? En misschien hetzelfde verhaal erbij voor eventueel werking op een USB-stick?

edit:
heb mijn huidige CD proberen te gebruiken op de PC van mijn vriendin, maar ook daar werkt deze niet.
Ik heb de PC geinstalleerd met 2 partities op één harde schijf, maar hij pakt em niet. Kan het liggen aan het feit dat het om SATA schijven gaat en geen IDE? Kan het misschien ook liggen aan mijn windows versie? Draai namelijk vista ultimate 64 bits.
Nu kan ik dus helemaal niet backuppen...

[ Voor 45% gewijzigd door DaViDoViTsCh op 05-02-2009 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaViDoViTsCh

DaViDoViTsCh

Thnx voor de snelle reacties... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Als je nou eens ging [google=ghost 2003 handleiding] dan kom je ook de switches en de uitleg wat alle verschillende switches doen tegen.

Scheelt een boel :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaViDoViTsCh

DaViDoViTsCh

Zo ver was ik ook al... Op een gegeven moment zie je door de bomen het bos niet meer... }:|
Maar ben wel wat wijzer ervan geworden...

Nu heb ik het volgende probleem en hoop dat iemand me daarbij wél kan helpen:

Bovenstaande back-up CD is bij mij doormidden gebroken! :(
Nu ben ik op zoek gegaan naar die bestanden om deze CD te maken, maar kan ze niet meer vinden.
Ghost heb ik op CD, das geen probleem. Een brander heb ik ook. Ik mis dat boot flop bestand en de bestanden voor NTFS. Op bootdisk.com weet ik niet welke ik moet hebben en die andere bestanden weet ik niet waar te zoeken...

[ Voor 3% gewijzigd door DaViDoViTsCh op 02-03-2009 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

[google=ntfs boot disk] lijkt me niet een al te zware opgave toch?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaViDoViTsCh

DaViDoViTsCh

Het leek mij gewoon handig om dat hier misschien geupdate te hebben voor mensen, zodat dit niet een inhoudloos topic wordt. Sorry voor de vraag hoor... }:|

[ Voor 4% gewijzigd door DaViDoViTsCh op 02-03-2009 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaViDoViTsCh

DaViDoViTsCh

lol haalde em net weg...

Edit: whatever... :')

Edit 2:
Oplossing @ google! :+

[ Voor 60% gewijzigd door DaViDoViTsCh op 02-03-2009 23:02 ]