Toon posts:

Welk geheugen heb ik voor me liggen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil 512mb geheugen bijkopen voor mijn systeem. Alleen vraag ik me af hoe ik kan kijken welk merk geheugen er nu in zit. Nu heb ik al gekeken in Everest en in Sandra maar ik kom nergens een naam tegen van het merk. Ook heb ik de kast opengemaakt maar daar staat alleen maar Hynix op de geheugen blokjes
Wie helpt mij?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Hynix = Hyundai :)

Maar staat er verder echt niks op de chipjes geschreven? Kleine lettertjes zijn belangrijk ;) Als het jou trouwens alleen om geheugenuitbreiding gaat, dan kun je wel een kijkje nemen in de FAQ van dit subforum en dan wel in de volgende gedeelten:
Kan ik verschillende merken/soorten/snelheden geheugen mixen?
Hoeveel/welk geheugen kan ik maximaal op mijn PC plaatsen?

:)

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

Je kunt met CPU-Z ook vaak zien om welk merk het gaat.
CPU-Z kun je vinden op www.cpuid.org ;)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
ook met cpu-z staat er geen naam bij.
Maar ik heb op internet een plaatje gevonden van hoe mijn geheugen er ongeveer uitziet.
http://bakkap.free.fr/DDR/Hynix/D43%20Rev.B/hynix_d43.jpg
op de achterkant zit bij mij ook nog een of andere garantiesticker met een nummer erop

• Thandor
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

Hmm, ziet er vreemd uit.
Ik heb nog nooit geheugen gezien die in het midden ook een chip had.
De meeste hebben daar gewoon een "empty slot"
Met een "empty slot"

Als ik een deel van de getallen op die modules invoer krijg ik dit :
http://www.google.nl/sear...568&hl=nl&lr=&sa=N&tab=iw

PC4300. Dat is dus 533MHz geheugen. Nu alleen het merk nog.
Als het nieuwe geheugen Hynix chips bevat is de kans groot dat het goed samenwerkt met dit geheugen :)

[ Voor 69% gewijzigd door Thandor op 21-02-2005 21:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
ja in het midden is er ook een empty slot (vergete ff te melden 8)7 )
maar ik bedoel dat het er zo uitziet kwa nergens stickertjes enzo. En alleen maar van die cijfers op die blokjes waar ik niks mee kan

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 21 februari 2005 @ 20:44:
Ik wil 512mb geheugen bijkopen voor mijn systeem. Alleen vraag ik me af hoe ik kan kijken welk merk geheugen er nu in zit. Nu heb ik al gekeken in Everest en in Sandra maar ik kom nergens een naam tegen van het merk. Ook heb ik de kast opengemaakt maar daar staat alleen maar Hynix op de geheugen blokjes
Wie helpt mij?
Wat is ook vooral je doel om het te weten? Misschien is het wel OEM geheugen met hynix. Iets staat me bij dat Dane-elec een tijdje Hynix heetf gebruikt B) (weet nite of het klopt).

Je kan vaak ook gewoon een ander merk geheugen er in gooien (ook dual channel dus daar hoef je het niet voor te doen :o )

• Thandor
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

Die cijfers kun je wel het 1 en het ander mee. Zoals je ziet heb ik er een aantal van in Google ingevoerd.

Hoe doe je dat -->
Je typt die nummers over in Google. Als je niets vind haal je een aantal nummers aan het einde weg.
Net zolang totdat je wat relevants kunt vinden.

@Mssl
Ik heb hier een Major 3rd module uit 2002. Dat is geen duur geheugen maar meer richtig budget.
Het gaat om een 266MHz module van 256MB. Deze heeft echter wel Hynix chips die 400MHz doen @ 2,77V ;)

K'heb hier ook een Dane-Elec 256MB 266MHz stick met Nanya chips.
Daarnaast heb ik laatst Dane-Elec geheugen sticks gehad met Infineon en ?MT? chips.

[ Voor 40% gewijzigd door Thandor op 21-02-2005 21:12 ]

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:02
Meet met Everest je memory bandbreedte en je weet het snel genoeg. Zit je op ~2700 MB/s dan is het PC2700, zit op je op ~3200 MB/s is het PC3200 etc.

Wat voor processor heb je erin zitten?

Verwijderd

Thandor schreef op maandag 21 februari 2005 @ 21:04:
Hmm, ziet er vreemd uit.
Ik heb nog nooit geheugen gezien die in het midden ook een chip had.
De meeste hebben daar gewoon een "empty slot"
Met een "empty slot"
Hoezo vreemd??
Op beide modules zie ik 8 geheugen chips zitten, niks vreemds aan toch? Is naar mijn idee volgens mij het meest voorkomend....

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:02
Verwijderd schreef op maandag 21 februari 2005 @ 21:11:
[...]

Hoezo vreemd??
Op beide modules zie ik 8 geheugen chips zitten, niks vreemds aan toch? Is naar mijn idee volgens mij het meest voorkomend....
Vaak is er in het midden een empty slot voor de eventuele ECC chip. Maar dit is niet altijd zo. Gewoon het aantal chips tellen, 8 chips = non-ECC, 9 chips = ECC.

Verwijderd

Thandor schreef op maandag 21 februari 2005 @ 21:09:
@Mssl
Ik heb hier een Major 3rd module uit 2002. Dat is geen duur geheugen maar meer richtig budget.
Het gaat om een 266MHz module van 256MB. Deze heeft echter wel Hynix chips die 400MHz doen @ 2,77V ;)

K'heb hier ook een Dane-Elec 256MB 266MHz stick met Nanya chips.
Daarnaast heb ik laatst Dane-Elec geheugen sticks gehad met Infineon en ?MT? chips.
Wat wil je hiermee zeggen? Ik zeg niet dat het brak geheugen of iets dergelijks is hoor :) Alleen dat het merk niet zo heel veel boeit ;) (meer de geheugen chipjes)

• Thandor
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

Er zitten inderdaad 8 Chips op. Echter hebben de meeste modules een lege plek in het midden waar nog een negende chip op kan ;)

Ik wou zeggen dat de Hynix chips best goed zijn en dat Dane-Elec erg veel verschillende merken chips heeft gehad.
Als de TS een nieuwe modules gaat kopen kan hij beter eerst afspreken met de leverancier dat hij een module krijgt met Hynix chips zodat de compatibiliteit met het huidige geheugen hoger ligt :)

[ Voor 59% gewijzigd door Thandor op 21-02-2005 21:15 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:50
Verwijderd schreef op maandag 21 februari 2005 @ 20:44:
Ik wil 512mb geheugen bijkopen voor mijn systeem. Alleen vraag ik me af hoe ik kan kijken welk merk geheugen er nu in zit.
Als je er even bijzet wat voor een systeem je hebt. Misschien maakt het wel helemaal niet zoveel uit wat voor een merk/type geheugen je naast je huidige prikt. Je kunt beter kijken naar welk soort geheugen er aanbevolen wordt op de site van je mobo fabrikant.

[ Voor 4% gewijzigd door Nielson op 21-02-2005 21:19 ]

Verwijderd

Thandor schreef op maandag 21 februari 2005 @ 21:14:
Er zitten inderdaad 8 Chips op. Echter hebben de meeste modules een lege plek in het midden waar nog een negende chip op kan ;)

Ik wou zeggen dat de Hynix chips best goed zijn en dat Dane-Elec erg veel verschillende merken chips heeft gehad.
Als de TS een nieuwe modules gaat kopen kan hij beter eerst afspreken met de leverancier dat hij een module krijgt met Hynix chips zodat de compatibiliteit met het huidige geheugen hoger ligt :)
Achja, dat kan. Ik zelf heb nog geen een keer problemen gehad met verschillend geheugen in dual channel vorm of iets dergelijks dus ik vind dat ''gevaar'' nogal klein :X Daarnaast kun je beter even naar een grote winkel mailen als je graag hynix wilt hebben....dan hebben ze hopelijk voor je nog wel een reepje liggen (alhoewel het nakijken wel weer wat werk kost ;) wat ze niet altijd willen doen).

Dane-elec heeft idd vaak verschillende merken op hun repen, maar over het algemeen redelijk goed geheugen. Ik denk ook dat je niet al te veel waarde moet hechten aan het merk, mede door ervaringen van mij maar ook andere gotters......niet veel mensen hebben incompatibliteits problemen met geheugen ;) qua merk. (soms wel op net nieuwe mobo's), maar meer over of de chipset wel het aantal ''mb'' aankan (bx tijdperk etc)

• Thandor
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

Ook al worden beide dimm's van een verschillend merk ondersteunt door het moederbord, het kan nog steeds zo zijn dat de modules onderling niet goed samenwerken.

De kans dat een module onderling niet samenwerkt is denk ik net zo groot zo niet, dan groter dan dat een module niet op z'n moederbord gaat werken.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op maandag 21 februari 2005 @ 21:07:
En alleen maar van die cijfers op die blokjes waar ik niks mee kan
Jij kan er niks mee. Maar die cijfertjes staan er heus niet voor de sier erop 8)7 We kunnen er wel veel mee. Kortom: post ze gewoon, zoals ik jou ook had gevraagd in mijn eerste reactie :)

[ Voor 25% gewijzigd door BalusC op 21-02-2005 21:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
nadat ik wat cijfers bij google heb ingetypt kwam dit eruit:
http://hikaru.client.jp/memory/3200_28.htm
De nummers op de blokjes zijn (bijna) hetzelfde als die van mij
mijn nummertjes 435AA , Hy50u568220t-043
Dus die nummertjes in die link lijken er verdacht veel op

Verwijderd

Thandor schreef op maandag 21 februari 2005 @ 21:20:
Ook al worden beide dimm's van een verschillend merk ondersteunt door het moederbord, het kan nog steeds zo zijn dat de modules onderling niet goed samenwerken.

De kans dat een module onderling niet samenwerkt is denk ik net zo groot zo niet, dan groter dan dat een module niet op z'n moederbord gaat werken.
Klopt; maar ik denk dat het hier niet echt om een nieuw systeme gaat en het echt wel gaat slikken allemaal hoor ;) , of zie jij soms veel van die topics langs komen en/of uit eigen ervaringen zulke dingen voort vloeien?

Toch is het wel handig dat de TS zijn doel misschien even wat beter formuleerd en natuurlijk de nodige gegevens. Code's van het geheugen reepje en zijn mobo (merk+type)

• Thandor
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

K'had hier eens Kingston & Samsung. Beide 512MB.
De Kingston had MT chips dacht ik (weet ik niet zeker meer, waren iig slecht oc'baar) en de Samsung weet ik niet meer.

Echter werkten ze met geen mogelijkheid samen op een nForce 2 moederbord. Los van elkaar werkte het wel.

Verwijderd

Thandor schreef op maandag 21 februari 2005 @ 21:29:
K'had hier eens Kingston & Samsung. Beide 512MB.
De Kingston had MT chips dacht ik (weet ik niet zeker meer, waren iig slecht oc'baar) en de Samsung weet ik niet meer.

Echter werkten ze met geen mogelijkheid samen op een nForce 2 moederbord. Los van elkaar werkte het wel.
offtopic:
Nou dat zijn dan wel de uitzonderingen hoor :)

Maarja....TS laat eens wat horen, wat voor mobo etc?!

Verwijderd

Topicstarter
het systeem is best nieuw. Net na de afgelopen zomervakantie gekocht
moederbord specs: http://eu.shuttle.com/en/.../tabid-72/170_read-10230/
voor de rest een amd 3000+ en een 6800LE

• Extremiel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-01-2025
Een handige site om je ram te achterhalen is:
http://www.chipmunk.nl/DRAM/ChipManufacturers.htm
Stap voor stap wordt je aan de hand van de nummers en letters op de chippies
erdoor geloodst tot je resultaat hebt.. Ik weet alleen niet in hoeverre die site up to date is met
de nieuwe generaties ram chips...
Pagina: 1