Toon posts:

Welk Moederbord (barebone) met het oog op de toekomst?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga over een tijdje een barebone kopen en na veel te hebben vergeleken kwam ik uit op 2 barbebone's waarvan 1 moederbord de Pentium 4 en Celeron ondersteund (socket 478).
En de ander ondersteund de (socket A) AMD Athlon XP, Sempron, en Duron processors.

Nou heb ik dus veel zitten vergelijken en nadenken maar ik vraag me nog steeds af welk moederbord het langste mee zal gaan van de 2 (puur op het gebied van processors dan).

Kunnen jullie me mischien helpen een keus te maken? :)

• kahm-jai
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-02-2022

kahm-jai

Kyon-Kyon Neko!

Over Intel weet ik niet zoveel. Wat ik wel weet is dat de athlon XP/sempron lijn niet slecht is. en prijs/prestatie verhouding altijd beter is geweest dan vergelijkbare pentium processors.

Echter socket A is 'dood' met de komst van athon 64, als je voor een XP/sempron processor gaat, haal liever een athlon XP dan een sempron. Voor een barebone kan de koeling ook een probleem zijn, haal dan de athlon XP-mobile, deze zijn koeler en zuiniger (en zijn makkelijk over te clocken)

(dood bedoel ik dat er weinig ruimte meer voor is, omdat de prijzen tussen een 64 en een XP niet zo gek veel meer uit elkaar liggen)

als je een XP core haalt, haal dan een barton core. (zie http://balusc.xs4all.nl/ned/har-cpu-amd-k7.html)

2500 processoren zijn makkelijk overclockbaar naar 3000+/3200+ modellen, mits je moederbord FSB400 ondersteund. (en je geheugen)

good luck

Asus A8N-SLI, Athlon 64 3000+ @ 2,4 GHz, Corsair TwinX 2x512 3200XL 2xWD120GB, Apogee 6800 PCI-E@430/860, Enermax Noisetaker 495, Thermalright XP120, Nec3500, liteonDVD

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
met het oog op de toekomst?
Beide (socket 478 en socket A) zijn aan het einde van hun lifecycle aangekomen. Het antwoord luidt dus: geen van beiden.
Ik zou in dit geval voor socket 939 (AMD A64) of socket 775 (P4) kiezen. Gezien het vele lagere stroomverbruik van de AMD, geniet die zeker de voorkeur, vanwege het makkelijker en stiller koelen in een barebone. Bijvoorbeeld de Shuttle SN95G5V2

[ Voor 38% gewijzigd door Henk007 op 20-02-2005 20:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
kahm-jai schreef op zondag 20 februari 2005 @ 20:41:
Over Intel weet ik niet zoveel. Wat ik wel weet is dat de athlon XP/sempron lijn niet slecht is. en prijs/prestatie verhouding altijd beter is geweest dan vergelijkbare pentium processors.

Echter socket A is 'dood' met de komst van athon 64, als je voor een XP/sempron processor gaat, haal liever een athlon XP dan een sempron. Voor een barebone kan de koeling ook een probleem zijn, haal dan de athlon XP-mobile, deze zijn koeler en zuiniger (en zijn makkelijk over te clocken)

(dood bedoel ik dat er weinig ruimte meer voor is, omdat de prijzen tussen een 64 en een XP niet zo gek veel meer uit elkaar liggen)

als je een XP core haalt, haal dan een barton core. (zie http://balusc.xs4all.nl/ned/har-cpu-amd-k7.html)

2500 processoren zijn makkelijk overclockbaar naar 3000+/3200+ modellen, mits je moederbord FSB400 ondersteund. (en je geheugen)

good luck
maar jij denkt dus dat socket A alleen om financiele redenen dus verouderd is zeg maar?
ja ik zie er tegen op om een Athlon 64 te nemen omdat je daar volgens mij speciale besturingssystemen voor moet hebben die 64bit ondersteunen, en ik heb bijv geen Windows XP 64bit versie :?

• Henk007
Verwijderd schreef op zondag 20 februari 2005 @ 20:55:
[...]
ik zie er tegen op om een Athlon 64 te nemen omdat je daar volgens mij speciale besturingssystemen voor moet hebben die 64bit ondersteunen, en ik heb bijv geen Windows XP 64bit versie :?
Da's niet waar hoor. Dit berichtje type ik op een Athlon 64 3500+ met een 'gewone' (32 bits) Windows XP Home SP2 ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 20 februari 2005 @ 20:55:
[...]

maar jij denkt dus dat socket A alleen om financiele redenen dus verouderd is zeg maar?
ja ik zie er tegen op om een Athlon 64 te nemen omdat je daar volgens mij speciale besturingssystemen voor moet hebben die 64bit ondersteunen, en ik heb bijv geen Windows XP 64bit versie :?
Uhh nee hoor daar heb je geen speciaal besturingssysteem voor nodig. Alle processoren werken onder 32-bits versie.
Er komt binnekort wel een 64 bits versie uit maar tot nu toe kan je gewoon de 'normale' versie gebruiken
LOL er is er al een voor mij :D

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2005 21:02 ]

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:43

Thandor

SilverStreak

Ik zou niet de Pentium 4 "Prescott" nemen voor een barebone. Als je de CPU dan 100% gaat belasten komt er een enorme hoeveelheid warmte vrij.
Aangezien de koeling minimaal is, en meestal ook moet zijn i.v.m. lawaai e.d. worden andere onderdelen á la hardeschijven ook erg warm.

Volgens Intel mag de case-temp niet boven de 38 graden celsius uitkomen. Echter komt de casetemp meestal op 39/40 graden met een Intel certified behuizing incl. blowhole en Zalman Casefan.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
hmm lastig... ja et zit zo, ik heb nu een (socket A) athlon XP 1800+ processor.
en ik heb een shuttle barebone gezien die heeel veel mogelijkheden heeft en ook goedkoop is en die socket A dus ondersteund, en er is een model die de nieuwe socket 939 ondersteund (athlon 64 en zo) maar dies meteen 100 euro duurder dan eerstgenoemde model (heeft ook veel mogelijkheden en zo) en daarvoor moet ik dan ook nog es een nieuwe processor kopen omdat ik geen athlon 64 heb, en dat word dan meteen een redelijk dure grap :? |:(

ps: ik weet et, et is offtopic maar hier komt et uiteindelijk dus op neer ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2005 22:17 ]

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:43

Thandor

SilverStreak

Dan zou ik toch voor die AMD Athlon 64 gaan. Je hebt dan een mooi nieuw snel systeem.
Kost wel ff wat maar dan heb je ook wat ;).

Wil je het goedkoop doen neem dan het Socket A systeem. Echter heb je dan kans dat je achteraf toch denkt van :.. had ik nu die AMD Athlon 64 maar genomen want <<insert reden hier>>

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik zou zeggen, als je al een Athlon hebt, waarom moeilijk doen en een socket 478 barebone kopen. Als je toch iets nieuws zou willen lijkt me een 939-board momenteel de beste keuze, of een mac-mini natuurlijk ;)

Verwijderd

Topicstarter
okee... de athlon 64 is dan dus wel de beste keuze indd (wel duurder maar ja ik wil wel dat m'n barebone lang meegaat).
alleen zag ik nog op de shuttle-site dat ze ook socket 775 modellen hebben voor pentium 4 en hoger, en die was ook niet duur.
dus dan word de uiteindelijke keus dus of het athlon 64 model of het socket 775 (nieuwe pentium socket) model, en aangezien ik bij alle2 een nieuwe processor moet kopen zijn ze in dat opzicht gelijk aan elkaar, hmmm moeilijk :/

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2005 01:18 ]

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Dan zou ik zeker voor een Athlon-64 gaan. Goede prestatie/€, goede temperatuur, met name Winchesters, goedd voor een barebone. Ik ben trouwens wel benieuwd welke processor hoger dan een P4 je in een socket 775 wilt steken.

[ Voor 28% gewijzigd door begintmeta op 21-02-2005 01:44 ]

• kahm-jai
  • Laatst online: 07-02-2022

kahm-jai

Kyon-Kyon Neko!

met het oog op de toekomst zou ik gaan voor AMD 939 socket.

Asus A8N-SLI, Athlon 64 3000+ @ 2,4 GHz, Corsair TwinX 2x512 3200XL 2xWD120GB, Apogee 6800 PCI-E@430/860, Enermax Noisetaker 495, Thermalright XP120, Nec3500, liteonDVD

• sniek
  • Laatst online: 21-05 09:03

sniek

Got root?

kahm-jai schreef op maandag 21 februari 2005 @ 12:28:
met het oog op de toekomst zou ik gaan voor AMD 939 socket.
En ik zou nooit een barebone nemen maar gewoon een miditower,... Barebone is leuk en lief maar reuze onhandig als je wat extra's in wil bouwen of je koeling wil optimaliseren. ik heb hier een asus pundit fileservertje staan met Bigwater koelsysteem anders wordt ie te heet,... Zonde geld dus... :)

Irrelevant by default - rm -rf /

Verwijderd

Topicstarter
sniek schreef op maandag 21 februari 2005 @ 12:56:
[...]

En ik zou nooit een barebone nemen maar gewoon een miditower,... Barebone is leuk en lief maar reuze onhandig als je wat extra's in wil bouwen of je koeling wil optimaliseren. ik heb hier een asus pundit fileservertje staan met Bigwater koelsysteem anders wordt ie te heet,... Zonde geld dus... :)
ik heb al een big-tower hier staan maar daar wil ik dus juist vanaf, puur omdat ik ben overgestapt op Mac en ik een barebone ernaast wil om windows en linux te kunnen draaien, en hij mag dus niet te groot zijn :)
maar ik wil wel een barebone die een beetje lang meegaat aangezien ik em als game en downloadmachine ga gebruiken, dus et word gewoon puur een machine voor ernaast.

trouwens ik zie wel dat 80 a 90% van shuttle's aanbod bestaat uit pentium-modellen (socket 775) dus ik neem aan dat ik dan niet hoef in te zitten over de warmte? (bij die modellen dan)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2005 14:10 ]

Verwijderd

ik zou voor een barebone gaan met een AMD64 (heb ik zelf ook :Y) )
Deze om precies te zijn: http://eu.shuttle.com/en/.../tabid-72/170_read-10230/
Het ding werkt ontzettend goed en ik ben er heel tevreden over

• Henk007
Ik zie net dat Shuttle een nforce4 gebaseerde barebone heeft geintroduceerd, de SN25P.
uitgebreide specs
Op Chip.de staat een review

FP nieuws: nieuws: Shuttle SN25P XPC nForce4-barebone proef gereden

[ Voor 28% gewijzigd door Henk007 op 24-02-2005 15:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Henk007 schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 15:43:
Ik zie net dat Shuttle een nforce4 gebaseerde barebone heeft geintroduceerd, de SN25P.
Op Chip.de staat een review
ja ik heb et ook gezien ja, als et goed is word ie vandaag geintroduceerd dus dat word nog op tweakers vermeld :)
ik denk dat ik die neem of tot 10 maart wacht op de sn20g5 (zelfde als de sn95g5 maar dan in zilverkleur en gebaseerd op de Athlon 64 met alle bijbehorende toeters en bellen) :*)
Pagina: 1