Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BARO
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 05-08 19:47
Twee weken geleden is mijn mobiele telefoon, een SE K700i, gestolen. Nu heb ik gisteren een nieuwe besteld, maar ik zit toch wel te denken aan mogelijke beveiligingsmogelijkheden. Ik zat te denken aan een mooi stukje hardware met bluetooth, die, wanneer een ander met bluetooth uitgerust apparaat buiten bereik komt, alarm slaat d.m.v. geluid en/of een trilalarm.

Volgens mij moet dit goed mogelijk zijn, omdat elk bluetooth-device een device name heeft. Aangezien mijn bluetooth altijd aan staat zal dit niet snel een probleem zijn.

Dus: wat zoek ik?
Ik zoek een apparaatje dat alarm slaat wanneer een bluetooth device buiten bereik van het apparaat is.

Misschien heb je nog andere ideeën om apparaten uitgerust met bluetooth, zoals mobiele telefoons en PDA's, te beschermen tegen diefstal? Ik hoor ze graag! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beter zou zijn als je telefoon hard begint te piepen wanneer hij buiten bereik van één of ander device komt. Weet je tenminste niet alleen dat je telefoon gejat is, maar ook gelijk wie hem heeft en kun je hard in z'n achteruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BARO
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 05-08 19:47
Verwijderd schreef op zaterdag 19 februari 2005 @ 21:35:
Beter zou zijn als je telefoon hard begint te piepen wanneer hij buiten bereik van één of ander device komt. Weet je tenminste niet alleen dat je telefoon gejat is, maar ook gelijk wie hem heeft en kun je hard in z'n achteruit.
Maar daarvoor moet je software schrijven voor je K700i, en ik denk dat dat vrij lastig gaat. Het zou idd wel erg handig zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door BARO op 19-02-2005 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Moet BT dan ook niet altijd aanstaan? Dit gaat dus zeker niet de batterijduur ten goede komen. Ook is het niet handig om een apparaatje te maken dat biept. Stel je loopt in een bedrijf waar enkele portables staan, enkele gsm's met BT, mss enkele printers met BT. Ik geloof dat je dan wel vaak je apparaatje hebt horen biepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Tja, ik zou een kneedbom in de foon stoppen en als ie dan het contact met de headset verliest ....
Alleen heel vervelend voor jezelf als je je headset ergens laat liggen of de batterij is leeg :+
Ff serieus, je zou dus wel met sw kunnen kijken of een gepairde headset niet meer binnen bereik is, maar dan heeft een dief al 10m voorsprong.
Beter is om je foon onzichtbaar te dragen onder een jas aan de riem, dat vind ik wel prettig.
Je zou ook een trekkoord (hengeldraad) aan de foon kunnen bevestigen, alleen ziet het er niet uit als je zelf belt 8)7

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSD1982
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-07 16:33
Verwijderd schreef op zaterdag 19 februari 2005 @ 21:35:
LoL volgens mij is dit er niet...zou wel een klein gatje in de markt kunnen zijn 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ILUsion
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-01 08:12
Tja, met een computer is zoiets wel mogelijk ,dacht ik. Zoals de Proximity scan van FMA. Daarmee scant hij elke minuut op je toestel (werkt bij T610 toch) en als hij hem niet kan vinden, kun je daaraan een beperkt aantal acties koppelen (maar omdat het open-source is, zou je in principe om het even wat eraan kunnen koppelen.

Als ik me niet vergis heeft de K700 wel MIDP, dus moet je BT-enabled toepassingen kunnen schrijven. Over de identificatie van je foon moet je je geen zorgen maken, zorg ervoor dat je twee apparaten gepaird zijn (kwestie van veilige connectie), elk BT-apparaat heeft een MAC-adres (zoals je computer, of beter gezegd je netwerkkaart(en)) en daarop kun je dus scannen. Zo heb je helemaal geen last van andere apparaten (tenzij er natuurlijk 500 van die BT-dingen rond je liggen te broadcasten).

Het makkelijkste lijkt me dat je een PDA neemt met BT ingebouwd en dan voor beide apparaten een programma ofzo schrijft (dat moet wel met voorgebouwde componenten, publieke SDK's ofzo (SE geeft vrij veel ondersteuning aan ontwikkelaars) te doen zijn, dus geen maanden ontwikkelingstijd), het enige nadeel hieraan is dat een PDA ook nogal diefstalgevoelig materiaal is en ook niet zo goedkoop is (dus praktischer gezien: alarm op beide toestellen).

In theorie een heel leuk idee; maar praktisch zie ik toch enkele graten:
- als je foon moet biepen, moet je steeds een applicatie open hebben staan, wat misschien wat ambetant is als je je foon gaat gebruiken
- de batterij (die bij een K700 al niet zo ruim is, dacht ik) zal inderdaad heel snel leeg zijn (zelfs een T610, die langer met een batterij doet, is na een dagje constant BT'en zo goed als plat).

Echt praktisch bruikbaar zou zijn: gewoon je telefoon minder opvallend gebruiken (scheelt vaak al heel veel) en dicht bij je lichaam bewaren, aan je voorkant, dus niet in een achterzak ofzo. Eventueel aan een lanyard (hoe noemt dat nu ook alweer in het Nederlands, onlangs een woord voor gemaakt "houwtouw" ofzo?), daar kunnen ze ook moeilijk mee aan de haal. Zelf heb ik mijn foon steeds in mijn voorzakjes zitten: in sommige broeken kan dat in de rechterzak (of toch dat kleine zakje dat in je rechterzak zit, heel handig: de foon past er perfect in!) ofwel in mijn linkerzak. Natuurlijk is dat niet zo handig tegen krasjes, wqaarvoor de K700 wel wat gevoelig is, maar dat kun je met een stoffen zakje (ik ken zelfs iemand die hem in een sok bewaart!!) zo oplossen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en dan gaat er een alarm? ren je dan achter die gozert aan om nog een kogel te koppen? mijn tel mogen ze houden. is toch verzekerd.
Pagina: 1