<br /> wordt niet goed uitgevoerd

Pagina: 1
Acties:
  • 1.105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 134511

Topicstarter
Ik snap iets niet, ik haal een tekst uit de database, en hanteer 'nl2br' [php] dus dat hij /n vervangt door
. Hij vervangt ze prima, maar het wordt niet weergegeven in de browser, en in de bron wel.... Hoe kan dit ??

PS. hij laat alleen de lege regels tussen de woorden "test" niet zien.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
<td width="584" valign="top" class="tekstvak"> 
<h1>test</h1><h2>test<br /> 
test<br /> 
test<br /> 
<br /> 
test</h2>
test<br /> 
test<br /> 
test<br /> 
<br /> 
test 

</td>

de BR'retjes achter het woord test werken wel, dus hij gaat naar de volgende regel, maar als je dan NOG een br'retje doet dan maakt hij geen lege regel, bijvoorbeeld:
code:
1
2
test<br /> 
<br />

Maar als ik dit doe:
code:
1
2
test<br /> 
<br /><br />

Dan werkt het volgens mij wel, dat is dus het vreemde.
En ik heb even geprobeerd de broncode op te slaan als html, en oo mijn bureaublad opgeslagen, en dan werkt het wel goed. Maar dus op de server (vevida) in PHPtaal werkt het niet....

Ik snap er nix van, wie ziet het ??

[ Voor 32% gewijzigd door Pelle op 19-01-2005 09:37 . Reden: code tags ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Heb je iets online? Of desnoods een kleine test-case?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
BtM909 schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 09:22:
Heb je iets online? Of desnoods een kleine test-case?
Zeker :) dus in beide rijtjes test moet een lege regel tussen de 2e en 3e test

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 134511 op 19-01-2005 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-05 17:19

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

De <br> is een 'slechte' oplossing om afstand tussen alinea's te creeeren, daarvoor is gewoon de <P>-tag voor bedoeld...

dat verklaart echter nog niet geheel het gedrag van de html op de server, ik vermoed echter dat hierbij een mime-type/encoding-invloed meespeelt...
het kan best zijn dat een element zonder inhoud, dus een <br> na een lege regel sowieso al genegeerd wordt (om mensen te dwingen ook hun code correct te maken)..

verder is het ook heel erg verkeerd om een stukje broodtekst, een alinea in een <h2> te zetten, heading-elementen zijn enkel bedoelt voor kopjes en subkopjes.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spruit_elf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-03 22:48

Spruit_elf

Intentionally left blank

bij mij doet ie het gewoon in FF, maar eerlijk gezegd vind ik het een beetje verkrachting van de br tag HTML wise dan,

[ Voor 3% gewijzigd door Spruit_elf op 19-01-2005 09:32 ]

Those who danced were thought to be quite insane by those who could not hear the music.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
mrcactus schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 09:30:
bij mij doet ie het gewoon in FF, maar eerlijk gezegd vind ik het een beetje verkrachting van de br tag HTML wise dan,
Dus jullie zien dit:

test
(Dit is een test pagina, onze excuses voor het ongemak)
test
test

test

test
test

test

ipv:

test
(Dit is een test pagina, onze excuses voor het ongemak)
test
test
test

test
test
test

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
mrcactus schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 09:30:
Ja inderdaad, hij doet het in FireFox wel, dat is vaag, nu IE nog. Maar ja verkrachting van de br tag.... hoe moet ik anders een tekst uit de database halen met behoud van de lege regels, dat doe ik namelijk met nl2br().

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkvE
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-01 17:16
Anoniem: 134511 schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 10:35:
[...]

Ja inderdaad, hij doet het in FireFox wel, dat is vaag, nu IE nog. Maar ja verkrachting van de br tag.... hoe moet ik anders een tekst uit de database halen met behoud van de lege regels, dat doe ik namelijk met nl2br().
Met <pre />.

Vormkracht10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Weleens gehoord van: gebruik tags waar ze voor bedoeld zijn :?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-05 14:56

JHS

Splitting the thaum.

Anoniem: 134511 schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 10:35:
[...] hoe moet ik anders een tekst uit de database halen met behoud van de lege regels, dat doe ik namelijk met nl2br().
Wat dacht je van ze in de database stoppen met <p>(</p>) :) .

[ Voor 19% gewijzigd door JHS op 19-01-2005 17:07 ]

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkvE
BtM909 schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 10:59:
[...]

Uiteraard, maar afhangende van wat de TS wil, kan PRE (of white-space: pre in CSS) een oplossing bieden wanneer hij pre formatted text wil tonen. Weet jij veel of hij code of iets anders wil tonen...

Vormkracht10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicher|IA
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-04-2023
BtM909 schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 10:59:
[... <pre> ...]

Hoezo Is <pre> hier niet voor bedoeld dan? Het is toch voor pre-formatted tekst? In zekere zin is dit dat ook.
Ben je niet in de war met dingen als <code>?
edit: nu ik nog eens zoek vind ik de tag die hiervoor echt bedoeld is: <kbd> (The KBD element denotes text to be entered by the user). Rendering is standaard ongeveer zoals <pre> en <code>

Tja, en tekst met <p>'s in de DB stoppen is natuurlijk een leuk idee, maar met user-input erg lastig.
Sowieso is ook dat puristisch bekeken niet ideaal. Als een user een regeleinde gebruikt hoeft-ie helemaal niet per se een nieuwe paragraaf/alinea te willen. Als de user 3 regeleindes achter elkaar zet, maak je daar dan <p></p> van? Ook niet mooi. Of <p style="margin-top: x;">? Lastig.
Ik zou dan, als je geen <pre> wil toch bij de <br /> blijven.

[ Voor 16% gewijzigd door wicher|IA op 20-01-2005 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 97824

Tja, en tekst met <p>'s in de DB stoppen is natuurlijk een leuk idee, maar met user-input erg lastig.
Sowieso is ook dat puristisch bekeken niet ideaal. Als een user een regeleinde gebruikt hoeft-ie helemaal niet per se een nieuwe paragraaf/alinea te willen. Als de user 3 regeleindes achter elkaar zet, maak je daar dan <p></p> van? Ook niet mooi. Of <p style="margin-top: x;">? Lastig.
Ik zou dan, als je geen <pre> wil toch bij de <br /> blijven.
\n = <br>, \n\n('\n*) = <p>?

Anders: Markdown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicher|IA
Anoniem: 97824 schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 16:43:
[...]

Betekent dat niet dat als een user 10 regeleindes gebruikt dit altijd wordt gereduceerd tot 1 <p>, en dus 1 witregel? Lijkt me ook niet wenselijk. Hoewel je natuurlijk moet voorkomen dat users oneindige witregels invoeren zou ik in beginsel doen wat de user wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drm
  • Laatst online: 23-04 16:41

drm

f0pc0dert

BtM909:
What's your point? Preformatted text: The PRE element

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

wicher schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 16:45:
[...]

Betekent dat niet dat als een user 10 regeleindes gebruikt dit altijd wordt gereduceerd tot 1 <p>, en dus 1 witregel? Lijkt me ook niet wenselijk. Hoewel je natuurlijk moet voorkomen dat users oneindige witregels invoeren zou ik in beginsel doen wat de user wil.
Waarom zou de gebruiker zo veel witregels willen invoeren? . En als je dat mogelijk wil maken bouw je gewoon een iets in wat uitleest naar witregel:
die je ombouwt naar <br> oid :) . Misschien zou dan nog beter zijn om een [witregels=9] iets te doen wat je ombouwt naar een <div>'je dat je stijlt naar iets wat overeenkomt met 9 regels.

Maar met pre lijkt me overigens zoiezo niks mis :) .

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik zou graag een voorbeeld willen zien (behalve gedichten) waar het wenselijk is dat de manier van formatteren door de gebruiker behouden blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

Anoniem: 97824 schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 19:14:
[...]
Ik zou graag een voorbeeld willen zien (behalve gedichten) waar het wenselijk is dat de manier van formatteren door de gebruiker behouden blijft.
Zo'n ketting mail achtig iets als "Doe een wens" (50 witregels) "BAH!" . Niet dat dat een nuttig voorbeeld is ofzo, maar ik kan me op zich wel voorstellen dat je dat theoretisch gezien mogelijk wil maken. Alleen meer als een extra, en niet als systeem.

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

This attribute provides a hint to visual user agents about the desired width of the formatted block. The user agent can use this information to select an appropriate font size or to indent the content appropriately. The desired width is expressed in number of characters. This attribute is not widely supported currently
Waarom zou je enters (line breaks ;)) (die je wilt bewaren en) weergeven met de <pre> tag?

Vind pre bijvoorbeeld handig voor 't voorbeeld van anne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drm

drm

f0pc0dert

BtM909:
(quote)
Waarom je nou precies het stukje over de width-attribute quote ontgaat me even ;)
Waarom zou je enters (line breaks ;)) (die je wilt bewaren en) weergeven met de <pre> tag?
Ik bedoel alleen maar te zeggen dat de pre tag juist bedoeld is om content zo weer te geven als het (textueel) geformat is. Dus als je hiervoor pre wilt gebruiken is dat een goed voorbeeld van een tag gebruiken waar hij voor bedoeld is. Of het handig is is wat anders. Dat ik niet begrijp dat pre niet deprecetated is, is ook wat anders. ;)

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

drm schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 20:23:
[...]
Waarom je nou precies het stukje over de width-attribute quote ontgaat me even ;)
Ik zie pre meer als dit:
blablabla
     blavla vla val
asdsa           val
                val

'textuele format houden' zoals jij hieronder zegt.
Lees ik de titel en zie ik wat TS doet, dan wil hij gewoon newlines opslaan en opnieuw weergeven. Vandaar het stukje over width ;)
[...]
Ik bedoel alleen maar te zeggen dat de pre tag juist bedoeld is om content zo weer te geven als het (textueel) geformat is. Dus als je hiervoor pre wilt gebruiken is dat een goed voorbeeld van een tag gebruiken waar hij voor bedoeld is. Of het handig is is wat anders. Dat ik niet begrijp dat pre niet deprecetated is, is ook wat anders. ;)
Ah, dus eigenlijk bedoelen we gewoon hetzelfde :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkvE
Kortom, het ligt er maar net aan wat de TS wil doen en wat voor tekst hij wil weergeven. Want gebruik van <pre /> is gewoon een goed antwoord op de vraag "hoe moet ik anders een tekst uit de database halen met behoud van de lege regels, dat doe ik namelijk met nl2br()".

Vormkracht10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicher|IA
BtM909 schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 10:59:Weleens gehoord van: gebruik tags waar ze voor bedoeld zijn :?
Met deze uitspraak kreeg ik een beetje het gevoel dat hier weer eens sprake was van doorgeschoten html-purisme.
Net zoals zo'n andere flip laatst, die z'n tabulaire data ook per se met div'jes of ul's en CSS wilde vormgeven, omdat naar zijn idee tabellen 'niet mochten worden gebruikt'.
Die had het ook niet helemaal begrepen, tabellen gebruiken voor layout is niet de bedoeling, voor tabellen (ala spreadsheet) juist WEL.
(Overigens gebruik ik nog steeds weleens tabellen voor layout. Je maakt ook een afweging wat betreft de tijd die het kost he...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not Pingu
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-02 20:11

Not Pingu

Dumbass ex machina

Anoniem: 97824 schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 16:43:
[...]

Nadeel daarvan is dat je dan moet gaan controleren of de <p> wel goed wordt afgesloten, en dat het godsonmogelijk is om te raden hoe de user het wil hebben. Als je een WYSIWYG textboxje hebt, gaan mensen daar toch altijd op de Word manier in werken: dwz. met enters werken en niet stukken tekst als paragraph aanmerken.

Certified smart block developer op de agile darkchain stack. PM voor info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

<br /> in h2 (heading => titel/koppen)

Als je zulke dingen codeert bij ons op de hoge school, dan wordt je nog gewurgd met een UTP-kabel. :+

Steek tekst dat samen hoort ofwel in
<p>dit is een tekst</p>
anders in
<div>dit is een tekst</div>

Tussen div'kes zit er vanzelf plaats tussen, want het is een blokelement (het eist wat plaats).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicher|IA
rapture schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 00:55:
<br /> in h2 (heading => titel/koppen)

Als je zulke dingen codeert bij ons op de hoge school, dan wordt je nog gewurgd met een UTP-kabel. :+
Waarom?
Als je nou een kopje van twee regels wilt? (Dus niet twee koppen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkvE
wicher schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 03:58:
[...]

Waarom?
Dan geef je de H2 dus een maximum breedte mee met CSS...

Vormkracht10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als het belangrijk is voor de inhoud gebruik je <br>. Als het belangrijk is voor presentatie gebruik je gewoon een line break in combinatie met white-space:pre-line of soortgelijke oplossing zoals diegene die hierboven genoemd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nadeel daarvan is dat je dan moet gaan controleren of de <p> wel goed wordt afgesloten, en dat het godsonmogelijk is om te raden hoe de user het wil hebben. Als je een WYSIWYG textboxje hebt, gaan mensen daar toch altijd op de Word manier in werken: dwz. met enters werken en niet stukken tekst als paragraph aanmerken.
De sluit tag van het P element is optioneel. Het is trouwens wel mogelijk, zie Markdown. Verder had ik het over het parsen van een stuk tekst, niet over het laten aanbrengen van tags door de gebruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drm

drm

f0pc0dert

Anne:
Als het belangrijk is voor de inhoud gebruik je <br>. Als het belangrijk is voor presentatie gebruik je gewoon een line break in combinatie met white-space:pre-line of soortgelijke oplossing zoals diegene die hierboven genoemd is.
Zo zie je maar: presentatie en inhoud liggen soms toch iets dichter bij elkaar dan een gemiddelde rechtgeaarde html-purist zou denken :P

~ Gottfried Leibniz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tussen div'kes zit er vanzelf plaats tussen, want het is een blokelement (het eist wat plaats).
Tussen P elementen ook. De definitie van block level luidt trouwens wat anders. Het geeft aan wat voor soort inhoud het element mag hebben niet hoe het gepresenteerd wordt. (Voor de duidelijkheid, de regels die daar staan zijn algemeen. Het P element heeft bijvoorbeeld een iets ander inhoudsmodel en het A element ook, et cetera.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicher|IA
MarkvE schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 12:11:
[...]

Dan geef je de H2 dus een maximum breedte mee met CSS...
Nee, DAT is een mooie oplossing. Ik wil een H2 van 2 regels, niet een H2 met een vaste breedte.
Jouw idee heeft ook nog als gevolg dat als het lettertype veranderd, de 2 regels dus ook kunnen veranderen. Niet de bedoeling.

Nee, dan ben ik het meer met Anne eens.

Het valt me WEER op hoeveel mensen om 'puristische' redenen bepaalde 'verouderde' oplossingen vervangen door andere oplossingen die al net zo verkeerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiqum
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 30-04 08:39
Mag ik tussendoor even vragen wat het verschil is of het nut van gebruik van de <br /> code inplaats van de <br> ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

Xiqum schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 19:48:
Mag ik tussendoor even vragen wat het verschil is of het nut van gebruik van de <br /> code inplaats van de <br> ?
In XHTML moet elke tag worden afgesloten. Dat is dus <br /> . In HTML hoeft dat niet, dan kan je dus gewoon <br> gebruiken :) .

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

wicher schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 23:19:
[...]

Met deze uitspraak kreeg ik een beetje het gevoel dat hier weer eens sprake was van doorgeschoten html-purisme.
Hoezo :?

Ik stel gewoon simpel het volgende: zoek naar een tag die het beste past bij hetgeen wat je wilt toepassen. Ga niet zoeken naar tags die het gewenste resultaat opleveren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkvE
wicher schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 18:43:
[...]

Nee, DAT is een mooie oplossing. Ik wil een H2 van 2 regels, niet een H2 met een vaste breedte.
Jouw idee heeft ook nog als gevolg dat als het lettertype veranderd, de 2 regels dus ook kunnen veranderen. Niet de bedoeling.

Nee, dan ben ik het meer met Anne eens.

Het valt me WEER op hoeveel mensen om 'puristische' redenen bepaalde 'verouderde' oplossingen vervangen door andere oplossingen die al net zo verkeerd zijn.
Moet je eens een keertje duidelijke situatie schets geven, als jij een twee regelige H2 wilt, dan is dat prima met een vaste breedte te doen. IMHO is het heel wat anders als je twee verschillende koppen wilt, waardoor je wellicht nog beter een H2 met H3 kunt combineren.

Vormkracht10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-05 16:20

Bosmonster

*zucht*

Soms heb je wel eens een (onder)titel van meedere regels.. en dat wil niet zeggen dat het gelijk een 'lagere' kop is (h3).

Maar daar gaat het niet om... een br in een h-tag is prima mogelijk. Een h-tag is ook gewoon een block-element als ieder ander. Een div of p gebruiken ipv een h-tag.. das dus wel 'fout'.

Dat ze je dat op de hogeschool van de html niet leren rapture ;)

[ Voor 170% gewijzigd door Bosmonster op 25-01-2005 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicher|IA
MarkvE schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 00:49:
[...]

Moet je eens een keertje duidelijke situatie schets geven, als jij een twee regelige H2 wilt, dan is dat prima met een vaste breedte te doen. IMHO is het heel wat anders als je twee verschillende koppen wilt, waardoor je wellicht nog beter een H2 met H3 kunt combineren.
Stel ik wil zo'n kop:

Bla
Bla bla bla bla

Dat lukt niet vaste breedte. Dan komt alles op de eerste regel tot de max. breedte is bereikt, waarna de volgende regel komt. Of als een user in z'n browser het lettertype vergroot kunnen de woorden ook ineens anders verdeeld worden.

Als je ECHT een tweeregelige kop wil (en daar zijn goede redenen voor te bedenken) dan is dat sowieso een kwestie van 'inhoud', niet van presentatie. Het moet dan ook in de HTML, niet in de CSS. Vaste breedte is ook maar een trucje. Bovendien lastig toe te passen, want ALS het al werkt moet je elke keer de breedte gaan uitproberen/uitrekenen.
Nee, <br /> is m.i. de juiste manier.
Of anders zoiets?
HTML:
1
2
<h1><div>Bla</div>
<div>Bla bla bla bla</div></h1>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drm

drm

f0pc0dert

wicher:
Als je ECHT een tweeregelige kop wil (en daar zijn goede redenen voor te bedenken) dan is dat sowieso een kwestie van 'inhoud', niet van presentatie.
drm:
Zo zie je maar: presentatie en inhoud liggen soms toch iets dichter bij elkaar dan een gemiddelde rechtgeaarde html-purist zou denken :P
:Y) * drm agrees :)

~ Gottfried Leibniz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkvE
wicher schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 18:28:

Nee, <br /> is m.i. de juiste manier.
Of anders zoiets?
HTML:
1
2
<h1><div>Bla</div>
<div>Bla bla bla bla</div></h1>
Gebruik dan de <br />, want een <div /> wordt algemeen gebruikt voor scheiding tussen de verschillende secties (<section /> in de toekomstige XHTML 2.x).

[ Voor 12% gewijzigd door MarkvE op 25-01-2005 18:52 ]

Vormkracht10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicher|IA
Maar was <br /> niet deprecated in nieuwe XHTML-versies?
Daarom deed ik het. En in zekere zin zijn deze 2 regels ook secties van de kop... :)

Sowieso heb ik het altijd belachelijk gevonden dat de <br /> zou worden afgeschaft. Vervang 'm anders door iets als &br; of zo, maar afschaffen is onzinnig.
Maar goed: misschien is het intussen alweer veranderd, ik ben een beetje uit deze materie het laatste jaar.

[ Voor 49% gewijzigd door wicher|IA op 25-01-2005 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

In XHTML 2.0:
code:
1
2
3
4
<h>
 <l>Foo</l>