Transmeta artikel: omzet - winst

Pagina: 1
Acties:

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:26
nieuws: Transmeta overweegt processorproductie te stoppen
Het afgelopen kwartaal heeft dit het bedrijf een omzet van circa 3,7 miljoen dollar opgeleverd. Met de verkoop van processors heeft het bedrijf een omzet van ongeveer 3,3 miljoen dollar weten te realiseren, terwijl het verlies in datzelfde kwartaal opliep tot 27,5 miljoen dollar.
Et komt op mij een beetje wonderlijk over dat het verlies van een bedrijf veel groter zou zijn dan de omzet van de twee belangrijkste activiteiten.

Uit het C|Net artikel:
Transmeta kicked off a licensing effort late in 2003. In the most recent quarter, licensing revenue came to $3.7 million, while chip sales came to $3.3 million. It also lost $27.5 million during the three months. Typically, Transmeta loses more than $20 million a quarter.
Revenue is toch opbrengst, niet omzet? Zo wordt het in eerste instantie ook vertaalt.

[ Voor 14% gewijzigd door Jesse op 05-01-2005 18:06 ]

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
In ieder geval staat er in het C|Net-artikel volgens mij dat ze uit licenties 3,7 miljoen dollar omzet hadden en daarnaast ook nog eens 3,3 miljoen dollar uit de verkoop van chips. Het verlies bedroeg echter 27,5 miljoen dollar.

Dus, het lijkt volgens mij wel te kloppen. Of ik moet me vergissen natuurlijk :P .

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:26
Hmz ik heb nog eens zitten kijken, ook naar het artikel van Transmeta zelf.
http://investor.transmeta...tail.cfm?ReleaseID=146040

Revenue is niet de omzet, maar de opbrengst. De kosten moeten daar nog vanaf, en dan blijft een positief ofwel negatief resultaat over.

Edit: De chips hebben 9 miljoen gekost, dus moet de omzet minimaal dat bedrag zijn, en er is dan dus sprake van een verlies van grofweg 6 miljoen op de chipverkopen.
Daarnaast kost alle overhead en research van ze ook nog eens een smak geld, wat het nog veel grotere verlies opleverd.

[ Voor 25% gewijzigd door Jesse op 05-01-2005 18:19 ]