Toon posts:

Asus A7N overclock probs

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb grote problemen met het overclocken van me cpu.
Zelfs als ik hem tegenwoordig op 2,0 ghz draai is hij niet volledig stabiel.
hij draait nu op 200*10
Dat houd in: zomaar ineens rebooten.
Hier mijn specs:

mobo: Asus A7N
processor: amd 2600+(T-bred)
mem: 2 * 256mb samsung ddr400
voeding: enermax 460 watt

temp stressed: 54 graden(met luchtkoeling)

de cpu is watergekoeld(sinds vandaag, daarvoor luchtgekoeld)

dit is denk ik de benodigde info.

Mijn vraag is dus waar ligt dit aan?

Het geheugen is niet dood.
de voeding is 2 dagen oud.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2004 20:30 ]

• pleasure
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Misschien een klein beetje meer volt op je cpu...?

Verwijderd

En een betere koeling,54 °C is best wel heet.

Verwijderd

Topicstarter
ja sorry dat was ik er dus vergeten bij te zeggen. 54 graden moet kunnen want daar heeft hij ook op gedraaid in het verleden zonder probs. En heb alle mogelijk vcore voltages en mem voltages al geprobeert wat niks uitmaakt.

• peddro
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-11-2025

peddro

Iets met muziek & ontwerp.

ik zou de North-Bridge wat meer voltages geven, gewoon 1 stapje omhoog als het bij dat mamaplankje kan :)

Das dus de Vdimm

Verwijderd

Topicstarter
het enige wat ik kan verhogen zijn vcore voltage en ddr voltage

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-01 09:36
peddro schreef op zondag 19 december 2004 @ 22:04:
ik zou de North-Bridge wat meer voltages geven, gewoon 1 stapje omhoog als het bij dat mamaplankje kan :)

Das dus de Vdimm
neen, vdd is nb/sb voltage.
vdimm=ddr voltage.

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

• Dr. Donald
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-02 22:40
Hij heeft wel stabiel gedraaid op 2,0 GHz? Zo niet, klok hem eens terug naar de vorige stabiele OC. Of bedoel je dat je hem al eens hoger geklokd hebt?
En sinds wanneer is hij niet meer stabiel dan? Sinds de nieuwe voeding erin zit? Of sinds je waterkoeling hebt? Wat zijn je temperaturen nu dan? Of heb je een nieuwe voeding en waterkoeling omdat het al niet stabiel draaide? Hoe weet je dat je mem niet dood is?

• peddro
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-11-2025

peddro

Iets met muziek & ontwerp.

El Snorro schreef op zondag 19 december 2004 @ 22:29:
[...]

neen, vdd is nb/sb voltage.
vdimm=ddr voltage.
Ohja, dom dom.... ik haal ze weer door elkaar :P

Verwijderd

welke van de plankjes uit de a7 serie is het? n8x (deluxe) n8x-x n8x-e (deluxe) dit kan namelijk ook nog wel iets uitmaken

Verwijderd

Topicstarter
Dr. Donald schreef op zondag 19 december 2004 @ 22:53:
Hij heeft wel stabiel gedraaid op 2,0 GHz? Zo niet, klok hem eens terug naar de vorige stabiele OC. Of bedoel je dat je hem al eens hoger geklokd hebt?
En sinds wanneer is hij niet meer stabiel dan? Sinds de nieuwe voeding erin zit? Of sinds je waterkoeling hebt? Wat zijn je temperaturen nu dan? Of heb je een nieuwe voeding en waterkoeling omdat het al niet stabiel draaide? Hoe weet je dat je mem niet dood is?
Ik heb nieuwe voeding en waterkoeling omdat hij niet meer stabiel draaide. En 2,0 ghz is nog onder de normale clockspeed. Hij heeft hiervoor stabiel gedraait op 2,2 ghz maar nu lukt dat dus niet meer. Nu met de waterkoeling is hij 40 graden stressed en lijkt op 2,0 ghz wel stabiel. Maar zoals ik al zei hij heeft al eerder zelfs hogere temps gehad zonder problemen.
Verwijderd schreef op maandag 20 december 2004 @ 13:07:
welke van de plankjes uit de a7 serie is het? n8x (deluxe) n8x-x n8x-e (deluxe) dit kan namelijk ook nog wel iets uitmaken
ik heb een asus a7n8x.

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-01 12:34
ik vermoed dat je die 2,2ghz niet met enf fsb van 200 draaide? Want als dat niet zo is dan liigt het aan het feit dat je mobo geen 200mhz stabiel kan (dat heb ik al vaker mee gemaakt, eigen ervaring +got posts). Maar zoiezo zou ik voor overclocken op amd geen asus kopen (misschien dat asus intel broden beter zijn, geen id), maar eerder iets als dfi of abit ofzo

LinkedIn
BlackIntel

Verwijderd

Topicstarter
ja dat heb ik al eerder gehoord dat asus niet zo goed te oc'en is maja tegen de tijd dat ik dat wist had ik dit bordje al. En die 2,2 ghz was wel op 200 mhz

• skaars
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-12-2025
weet je wel heel zeker dat je geheugen niet "dood" is..
ik heb het zelfde bordje, alleen met " deluxe gold" erachter, maar ff mem-test gedaan
en wat bleek... ja je raad het al, 1 bankje werkte voor de helft en verziekte het voor de rest.

het internet is als een neus, je moet eruit halen wat erin zit

Verwijderd

Topicstarter
okey het blijkt dus dat het mem niet helemaal goed is(ik ging ervanuit dat t nog goed was aangezien t vrij nieuw is) na korte tijd memtest gedraait te hebben gaf die al 2 errors aan. Nou is mijn vraag hoe weet ik om welke reepje het gaat? en wat er precies mis is?
En hoe zit het met eventuele garantie(ik heb de beide reepjes bij gistron gekocht op 10.08.2004)

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:45

makje

Professioneel prutser

Verwijderd schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 13:56:
okey het blijkt dus dat het mem niet helemaal goed is(ik ging ervanuit dat t nog goed was aangezien t vrij nieuw is) na korte tijd memtest gedraait te hebben gaf die al 2 errors aan. Nou is mijn vraag hoe weet ik om welke reepje het gaat? en wat er precies mis is?
En hoe zit het met eventuele garantie(ik heb de beide reepjes bij gistron gekocht op 10.08.2004)
Nu ff heel ingewikkeld doen hoor: 1 reepje eruit halen en dan testen. Geen fouten? dan het andere reepje erin en weer testen. Fouten? dan is dat het kapotte reepje...

Wat er precies mis mee is? Geen idee. Is dat belangrijk dan?

Wat je nog kunt proberen (en eigenlijk zou moeten proberen voordat je garantie probeert te claimen) is de timings naar losser te zetten, dus naar 3-4-4-10 ofzo, zo hoog als je maar kunt in de BIOS.

En garantie lijkt mij dan (na bovenstaande stappen) wel op zijn plaats. Je hebt een jaar garantie bij Gistron dus gewoon een mailtje sturen waarin je uitlegt dat je geheugen niet stabiel wil werken op 200Mhz....

9800x3d

• SSSF
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-11-2025

SSSF

BLAAT !!

Je zou ook nog even moeten vermelden welke versie je hebt van je MOBO, een REV1 loopt namelijk vaak niet stabiel boven de 200 Mhz.

Ik geloof dat de REV2 borden daar veel beter mee overweg kunnen.

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:35
Memtest geeft aan op welke MB de fout zit.. lijkt me nogal simpel na te gaan welke dimm het is... heb je 2 dimm's van 512 mb en de fout zit op 612 mb en 806 mb dan is dimm 2 dus corrupt. (dus wel even kijken naar de nummering van je dimmsloten.

Edit: Als je geheugen niet werkt op spec snelheid dan is 1 errortje al genoeg voor garantie. Zeker met memtest86.

[ Voor 21% gewijzigd door Korvaag op 21-12-2004 14:20 ]

UNOX: The worst operating system

Verwijderd

Topicstarter
makje schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 14:04:
[...]

Nu ff heel ingewikkeld doen hoor: 1 reepje eruit halen en dan testen. Geen fouten? dan het andere reepje erin en weer testen. Fouten? dan is dat het kapotte reepje...

Wat je nog kunt proberen (en eigenlijk zou moeten proberen voordat je garantie probeert te claimen) is de timings naar losser te zetten, dus naar 3-4-4-10 ofzo, zo hoog als je maar kunt in de BIOS.
Ja dat was een beetje domme vraag van me realiseerde ik me later :P. En de timings kan ik niet veranderen. Ze staan op 3-8-8-8 als ik het goed heb. En de ene keer geeft hij met memtest wel errors en de andere keer weer niet.
SSSF schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 14:04:
Je zou ook nog even moeten vermelden welke versie je hebt van je MOBO, een REV1 loopt namelijk vaak niet stabiel boven de 200 Mhz.

Ik geloof dat de REV2 borden daar veel beter mee overweg kunnen.
ik heb REV 2
Sjoko schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 14:18:
Memtest geeft aan op welke MB de fout zit.. lijkt me nogal simpel na te gaan welke dimm het is... heb je 2 dimm's van 512 mb en de fout zit op 612 mb en 806 mb dan is dimm 2 dus corrupt. (dus wel even kijken naar de nummering van je dimmsloten.

Edit: Als je geheugen niet werkt op spec snelheid dan is 1 errortje al genoeg voor garantie. Zeker met memtest86.
hij geeft bij de error niet aan in welke mb het zit, ik gebruik trouwens gewoon memtest en niet memtest86 ik weet niet of dat wat uit maakt?

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:35
je 'moet' de memtest hebben van http://www.memtest86.com/
Dat is 1 van de beste memory testers.

Even diskette maken met de windows installer, booten en bingo.

UNOX: The worst operating system

Verwijderd

Topicstarter
ik zal t vannacht even laten draaien en dan horen jullie t morgen wel.

Edit:

Ik heb het vannacht de hele nacht laten draaien en met als resultaat 0 errors, dus wat kan dan t prob zijn?

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2004 13:57 ]

Pagina: 1