Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

FT S150 SX4 RAID5 naar de haaien

Pagina: 1
Acties:

• bier-omaan
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 28-02-2007
Heb hier een Promise Fasttrak S150 SX4 met daaraan 4 x maxtor 160 gig sata. Die 4 staan samen als raid 5 ingesteld.
Dit werkte tot gister perfect, toen er na een reboor plotseling 2 schijven weg waren (in bios raid controller). Heb daarna de kabels nagechecked en weer opnieuw opgestart. Toen werden de schijven weer gevonden. Maar in Windows was de hele schijfstation verdwenen. Dus heb ik in de bios van de raid controller de raid array verwijderd en weer opnieuw aangemaakt. nu staat de raid array wel weer in Computerbeheer, maar dan als niet gepartitioneerde ruimte.
Ik heb zelf weinig verstand van hdd's op dat niveau, maar ik denk dat de MBR niet goed is. Is dit te herstellen? en zoja, hoe? Ik neem namelijk aan dat de data er nog op staat, maar dat alleen de indeling van de schijven aangetast is.

iemand enige tips?

oja, het gaat om 450 gig aan data, dus data recovery progjes is geen optie, ik heb namelijk niet nog eens 450 gig om naar toe te schrijven.

Bvd.

biertje?

• Millennium
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 10-12 12:07

Millennium

Bug free !!!

wat je kan doen is mbv PAM je raid 5 array synchroniseren.

Rampen bak 2004

• MrWeedy
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 06-07-2010
rebuild ??

• bier-omaan
Heb nu met PAM gekeken, een schijf (#4) was idd niet functioneel. Deze heb ik vrij gemaakt, en nu is de controller een rebuild begonnen mbv de overige schijven. Hopelijk werkt dit :)

biertje?

• bier-omaan
Heb nu de array gerebuild, maar in computerbeheer (schijfbeheer) staat de schijf nog steeds als Niet-toegewezen (Schijf 1, Dynamisch, 458,01 GB, On Line) ;(

biertje?

• Device Manager
  • Laatst online: 29-11 22:33

Device Manager

5.9L diesel 4X4 325pk en 826Nm

Dynamisch? Met raid (5)?

Als je een rebuild hebt gedaan en je data is niet terug, dan kan je waarschijnlijk je data wel gedag zeggen en restoren van je backups (met 450GB aan data is een backup geen overbodige luxe). Als de data nog te redden was voor de rebuild is het na de rebuild hoogst onwaarschijnlijk dat je het ooit nog terug kan krijgen. Als het zeer belangrijke data was kan je een data-recovery bedrijf proberen, maar na die rebuild kunnen die waarschijnlijk ook heel weinig doen (ik support SANs, tape libraries, NAS e.d. dus zie raid 5 wel vaker kapot gaan en ken wat manieren om deze proberen terug te krijgen).

<a href=http://www.tweakers.net/gallery/53099/sys>Mijn systeem</a>

• Cardinal
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 10-12 17:34
quote:
ik support SANs, tape libraries, NAS e.d. dus zie raid 5 wel vaker kapot gaan en ken wat manieren om deze proberen terug te krijgen).
Vertel....

Klik hier voor je Eve Online Trail

• bier-omaan
alleen schijf 4 heeft een rebuild gehad, maar schijf 1 tm3 bevatten alle data... zonder schijf 4. maar het probleem is zeer klein, alleen de indeling (MBR? of wat is dat) is naar de haaien...

biertje?

• Causing
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 25-11 15:30
Ja kan gewoon met partition magic je partitie weer terug halen (8>

• bier-omaan
http://sexclimax.nl/raid.JPG

biertje?

• bier-omaan
quote:
Causing schreef op 04 november 2004 @ 20:42:
Ja kan gewoon met partition magic je partitie weer terug halen (8>
mm PM wil de partitie formatteren.... daar heb ik geen zin an....

biertje?

• XciseR
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 10-08-2005
Doe eens rechtermuisknop op het gedeelte waar schijf 1 etc staat.
Daar kun je ook nog dingen doen.

• CABAL
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 09-12-2005

CABAL

Red murloc, eet orc.

Je schijfen zijn al gewist: de raid-metadata stond op die schijfen. Door een nieuwe array aan te maken is die gewist, en is er nieuwe RAID-metadata in de plaats gezet.

ALS het al mogelijk is, zal, door de verdeelde aard van het systeem, data recovery extreem moeilijk zijn.

AMD64 3500+; MSI K8N Neo2-54G, Asus X800pro, LianLi PC75, 2xWD360GD, 1x 160G Seag. SATA, 200GBMaxtor DM10, Tagan480W,IIyama E431S, SB-Audigy2. 2xCors.Value 512MB PC3200 Aspire1511LMiBenchDB

• catscit
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 21-06-2008

catscit

qx6700 overclocked

Ho stop, volgens mij heeft de TS tot nu toe niks fout gedaan.
Waarom is de data nog niet terug? Een rebuild is toch juist DE methode om het incomplete/ kapotte array weer te herstellen ZONDER verlies vn data?

Ik heb laatst op m'n werk een raid 5 array moeten herstellen (met 10 schijven oid). De controller gaf errors, na een reboot was ie het array kwijt maar na een rebuild had ie alles weer terug gevonden.

Waarom roept iedereen hier nu dat ie z'n data kwijt is?

QX6700 @ 3.4 24/7 | P5W DH E6700 @3.6 24/7 | P4 2.8@3.6 24/7

• Quantor
  • Registratie: september 2000
  • Niet online
quote:
bier-omaan schreef op 04 november 2004 @ 18:03:
... Dus heb ik in de bios van de raid controller de raid array verwijderd en weer opnieuw aangemaakt. ...
Dat had je dus niet moeten doen, dit is volgens mij hetzelfde als van een enkele disk een partitie deleten en opnieuw partitioneren

\o/

• Bart-01
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 02-08 08:45
quote:
catscit schreef op 04 november 2004 @ 22:22:
Ho stop, volgens mij heeft de TS tot nu toe niks fout gedaan.
Waarom is de data nog niet terug? Een rebuild is toch juist DE methode om het incomplete/ kapotte array weer te herstellen ZONDER verlies vn data?

Ik heb laatst op m'n werk een raid 5 array moeten herstellen (met 10 schijven oid). De controller gaf errors, na een reboot was ie het array kwijt maar na een rebuild had ie alles weer terug gevonden.

Waarom roept iedereen hier nu dat ie z'n data kwijt is?
ehhh zie startpost:

Dus heb ik in de bios van de raid controller de raid array verwijderd en weer opnieuw aangemaakt. nu staat de raid array wel weer in Computerbeheer, maar dan als niet gepartitioneerde ruimte.

Dat geeft me het gevoel dat daarna de data weg is (corrigeer me maar als ik er naast zit)

Do as I say, don't do as I do.

• bier-omaan
quote:
Bart-01 schreef op 04 november 2004 @ 22:28:
[...]

ehhh zie startpost:

Dus heb ik in de bios van de raid controller de raid array verwijderd en weer opnieuw aangemaakt. nu staat de raid array wel weer in Computerbeheer, maar dan als niet gepartitioneerde ruimte.

Dat geeft me het gevoel dat daarna de data weg is (corrigeer me maar als ik er naast zit)
dit heb ik een keer eerder gedaan op advies van de fabrikant.
de array is verwijderd zonder de MBR te verwijderen. maar er is geen een programma waarmee je een partitie kan maken zonder te formatteren? bedoel je moet toch alleen maar het begin en het eind van de partitie in te vullen? of denk ik er te simpel over...

iig met een datarecovery progje heb ik al wel een aantal bestanden 'gezien'. Weet iemand een goed Datarecover programma? 90% van de data heb ik al afgeschreven, na 48 uur heb ik me over het verlies heen gezet, maar mijn mail wil ik wel terug, ik zoek dus naar een methode om een .pst bestand te zoeken. prijs van dat proggie maakt niet zo heel veel uit, bepaalde data is me veel meer waard.
quote:
XciseR schreef op 04 november 2004 @ 22:05:
Doe eens rechtermuisknop op het gedeelte waar schijf 1 etc staat.
Daar kun je ook nog dingen doen.
nieuwe partitie maken, maar dat kan niet zonder formatteren

bier-omaan wijzigde deze reactie 04-11-2004 23:30 (16%)

biertje?

• Bierkameel
  • Registratie: december 2000
  • Niet online
quote:
Bart-01 schreef op 04 november 2004 @ 22:28:
Bij een RAID 0 of 1 gaat het inderdaad goed als je de array weg mikt en hem op dezelfde manier weer aanmaakt.

Bij RAID 5 moet je dit nooit doen want die controller is echt niet slim genoeg om een rebuild te doen en denk dat het om 4 nieuwe schijven gaat die hij dus netjes wist en in RAID 5 zet.

Je bent je data dus kwijt...

• Device Manager
  • Laatst online: 29-11 22:33

Device Manager

5.9L diesel 4X4 325pk en 826Nm

Als je een virtual drive "recreate", moet het zonder initialisatie gebeuren (ook wel een "non-destructive bind"). Met LSI/AMI (SCSI) raid controllers als je een virtual disk aanmaakt wordt deze niet standaard volledig geinitialiseerd. Dit is een aparte funktie in de adapter bios.

Als de array opnieuw opgebouwd wordt (meestal duurt dat wel wat tijd) dan schrijft hij compleet nieuwe raid 5 informatie naar de schijven. Dit komt in de buurt van een low level format. Als dit laatste gedaan is is de data zeer waarschijnlijk niet terug te halen (een 'data recovery' bedrijf kan misschien nog wat voor je doen (voor een stevige prijs meestal)).

<a href=http://www.tweakers.net/gallery/53099/sys>Mijn systeem</a>

• bier-omaan
Ik heb nu File Scavenger. Die hersteld alles prima. Ik heb nog een extra hdd geritseld, dus ik kan iig de belangrijkste troep weer gebruiken. mijn mail heb ik iig terug. de rest staat nu lekker te pruttelen. hopelijk morgen weer alles terug.

Bedankt voor het meedenken! :)

biertje?

Pagina: 1

Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*