Het hangt er maar net vanaf wat je wil. Voor web development is Java of Flash waarschijnlijk aardig als aanvulling op PHP, HTML, JS en CSS. Java is behalve in de vorm van applets ook op webservers in te zetten (als alternatief voor PHP bijvoorbeeld).
Perl en Python zijn vooral geschikt voor informatieverwerking of het aan elkaar koppelen van verschillende utillities. Beide talen bieden ongeveer dezelfde mogelijkheden en zijn vooral geschikt voor server scripts. TCL is ook weer "zo'n scripttaal" maar ik ben er niet echt een fan van; ik vind de syntax onduidelijk en de mogelijkheden om krachtige code te schrijven te beperkt. Ik moet toegeven dat ik ook weinig praktijkervaring heb met TCL dus misschien kan iemand anders hier een beter onderbouwd oordeel over geven.
C++ is een universele programmeertaal en wat dat betreft kun je er "het meest" mee van de genoemde alternatieven. Helaas is het ook de meeste complexe taal en voor veel applicaties ook sterk afhankelijk van de libraries die je er bij gebruikt. C++ en Java zijn beide geen scripttalen, wat zich onder andere uit in de sterke typering en het feit dat je programma's moet compileren voor je ze kunt uitvoeren.
Ik zou je niet aanraden om met C++ te beginnen. Kies dan liever voor Java, als je toch wat nieuws wil leren. Java deelt een aantal eigenschappen met C++ maar is aanzienlijk eenvoudiger te leren. Waarschijnlijk kun je het ook makkelijker combineren met de technieken die je al beheerst.
Verder zijn Python en Perl allebei wel handige talen om te kennen, maar in essentie niet ontzettend verschillend van PHP. Perl en Python kun je beiden ook gebruiken om via CGI dynamische webpagines te serven, maar naar mijn mening is PHP daar sterker in. De voordelen van Perl en Python komen vooral naar voren bij stand-alone executie.
[
Voor 10% gewijzigd door
Soultaker op 30-07-2004 18:39
]