Spekkies:
• Moederbord: Asrock K7S8XE+ (AMD socket A moederbord)
• Processor: AMD XP 2500+ (Barthon socke A processor)
• Mem: 512 MB PC3200 CL 2,5 (Kingston ValueRam)
• Mem: 256 MB PC 3200 CL 3 (Twinmos ValueRam)
• Video: MSI Geforce 4 Ti 4200 (AGP videokaart AGP 4x)
• HDD: Maxtor SATA 160gb DiamondMaxPlus 9 via onbord SATA controller (NTFS besturing)
• HDD: Maxtor PATA 120gb DiamondMax 16 5400 via onbord primairy IDE
• CD-rom brander Sony 8x
• DVD-rom speler Sony
• drie extra realtec 100 mbit Nics (in een sternetwerk fungeert deze PC als Router)
• USB E-tech ADSL modem (zonnet breedband family)
Acties:
• Deze PC is server voor 3 andere PC in de huis
• Deze PC wordt tevens veel gebruikt voor, internet, DIVX, MP3, (ook over het • netwerk)
• Relatief weinig games
Ervaring:
Al heb ik een 7200 toeren 2mb PATA omgeruild voor de SATA 160 GB
Al heb ik 512 MB geheugen toegevoegd en alles overgeclockt tot cl 2,5
een paar keer windows op nieuw geinstalleerd (XP)
De harde schijven zitten redelijk vol (nog 15 % over)
De PC blijft regelmatig stroef presteren. Muziek hapert als ik een videotje start. En het duurt naar mijn mening gewoon lang voordat bijvoorbeeld de inhoud van een folder wordt weergegeven. Ook het starten van internet explorer of msn duurt net iets te lang. (alsof er net iets te weinig "olie" in het systeem zit)
op het gebied van drivers en opnieuw installeren heb ik al het nodige geprobeerd
Richtlijnen:
Ik overweeg er nog een matxtor DM9+ 160GB Sata bij te kopen en deze in bios of software RAID 0 striping te plaatsen. (maar ik zou ook een maxtor DM 10 kunnen kopen, die zijn nieuwer)
Ik overweeg de drie nics in te ruilen voor een router / switch / hub (hier heb ik weinig verstand van) of voor andere nics. Ik overweeg overweg tevens over te stappen op (gedeeltelijk) draadloos ADSL icm een ander netwerk, zodat deze PC niet aan hoeft te blijven staan.
Ik overweeg een Radion 9600 XT aan te schaffen
Ik overweeg (in laatste instantie, dit spul te verkopen en een AMD 64 te kopen.)
Budget tussen
100 en
300 e-tjes afhankelijk van de performance winst.
edit:
@ Lars, bedankt, Ik heb zelf mijn focus niet op Intel Pentium 4 liggen i.v.m de lawaaiproductie en het milieu.
In de lange quote kun je rustig wat tekst weg knippen, dat houdt het topic leesbaar
[
Voor 7% gewijzigd door
BovenHond op 24-10-2004 20:15
]