Toon posts:

[Slackware] Beste keuze voor ATI + X.Org

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik mij al een tijdje afvraag is wat nu de beste keuze is als het volgende bezit en graag Open Source wilt blijven (dus geen closed-source drivers van ATI)

* Slackware 9.1 (current)
* ATI Radeon 8500
* X.Org (geen XFree86 meer vanwege licentie)
* Kernel 2.6.x

Weet iemand hoe ik zonder die drivers van ATI toch goede 3D acceleratie kan krijgen en een beetje redelijke beeldkwaliteit ? TV-out enz is niet noodzakelijk.. DVI support wel (maar dat wordt volgens mij niet bepaalt door de driver)

Ik heb al overal gezocht wat nu het beste zou kunnen zijn, maar kan niet echt een duidelijke oplossing/handleiding vinden.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Niet, denk ik.

Tsja, als je alles 'free' wilt hebben vanwege het principe, dan zul je soms helaas genoegen moeten nemen met minder-dan-optimale prestaties. Zolang je geen 3D gebruikt is het trouwens toch niet zo erg, of wel?

Verwijderd

Topicstarter
Maar ik gebruik dus wel 3D ;)

• Wilke
  • Nu online
Ja, balen :D

Dan moet je dus je principes aan de kant zetten en de binary driver gebruiken, of genoegen nemen met zuig-performance, of ATI vriendelijk vragen of ze alsjeblieft de driver willen opensourcen - de kans dat dat gaat gebeuren is alleen niet supergroot omdat er ook code in zit die zij licensen van anderen en dus niet zomaar kunnen vrijgeven (dat is iig een van de redenen dat NVidia het niet wil doen, ik kan me nogal voorstellen dat dit voor ATI ook geldt).

Sja, zo is het leven, enzo :+

Verwijderd

Topicstarter
En DRI dan ??

Iemand hier ervaring mee icm x.Org ??

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
DRI drivers werken gewoon met xorg, en volgens mij zijn ze niet veel trager dan die Binary rotzooi van ATI.

Als je van je snelle kaart gebruik wilt maken, en geen closed source drivers wilt gebruiken (goed zo!) is DRI the way to go.

Laat je even weten wat de resultaten zijn?

Wilke: Hoe kom je bij "zuig-performance"? Heb je benchmarks, die recente DRI drivers met de ATI binaries vergelijken?

[ Voor 19% gewijzigd door sebas op 13-05-2004 13:16 ]

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

Verwijderd

http://www.xig.com/Pages/Atop/SummitBenchmarks-CARDS.html

ik had ook nog een andere benchmark ergens gezien, alleen kan ik die nergens meer vinden :(

Verwijderd

Topicstarter
*Update*

Ik ben de hele tijd aan het stoeien geweest met DRI, maar mijn conclusie is dat dit gewoon niet lekker werkt.

Ten eerste valt de snelheid HEEL erg tegen
En ten tweede werkt het ontzettend slecht met DVI.

Na het installeren van de ATI binary drivers waarom vrijwel alle problemen opgelost.

Dus......

Conslusie

Er zijn te weinig alternatieven voor ATI kaarten....
Je zit jammer genoeg vast aan de ATI binary drivers als je je kaart optimaal wilt benutten. :X

*shame*

• Wilke
  • Nu online
sebas: ^^ zie de twee posts hierboven, dus.

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-12-2025
Wilke schreef op 12 mei 2004 @ 18:09:
Ja, balen :D

Dan moet je dus je principes aan de kant zetten en de binary driver gebruiken, of genoegen nemen met zuig-performance, of ATI vriendelijk vragen of ze alsjeblieft de driver willen opensourcen - de kans dat dat gaat gebeuren is alleen niet supergroot omdat er ook code in zit die zij licensen van anderen en dus niet zomaar kunnen vrijgeven (dat is iig een van de redenen dat NVidia het niet wil doen, ik kan me nogal voorstellen dat dit voor ATI ook geldt).

Sja, zo is het leven, enzo :+
De 2D driver van nVidia is (volgens mij) gewoon open. Het GLX gebeuren alleen niet :(

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Wilke schreef op 16 mei 2004 @ 13:54:
sebas: ^^ zie de twee posts hierboven, dus.
recente benchmarks, de bovengenoemde zijn bijna een jaar oud, en zeggen daarom niet veel.

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

Pagina: 1