Toon posts:

[Discussie]De Volari van XGI, een serieuze 3d chip?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• edward2
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 02-09 00:22

edward2

Schieten op de beesten

Topicstarter
Het lijkt mij interessant om in dit topic de vorderingen van de nieuwe 3d-chip van XGI de Volari bij te houden, hier een korte ripoff van de frontpage:

De Volari is een DirectX 9.0-compliant GPU met een architectuur die TruShader 2.1 is gedoopt en aangestuurd wordt door de universele Reactor-driver. Er zijn een aantal interessante features aanwezig, zoals het automatisch aanpassen van helderheid, contrast en kleuren. Dual View functionaliteit is standaard aanwezig, net als een hardwarematige videodecoder genaamd Cipher.

Er komen in totaal zeven verschillende producten gebaseerd op de nieuwe chip uit. Voor de mainstream is er de Volaris V5 met vier pipelines op 300MHz en 256MB DDR2-geheugen op een 128 bit brede bus, met een effectieve snelheid van 900MHz. De Volaris V5 Ultra doet er een schepje bovenop: 350MHz core en 1GHz DDR2. Boven deze twee mainstream-kaarten staan Volaris V8 en Volaris V8 Ultra. Deze hebben acht in plaats van vier pipelines, maar verdere specificaties zijn hetzelfde.

Het meest interessante product is echter de Volaris Duo. Twee keer een V5 Ultra of V8 Ultra op één AGP8x-kaart. Door het koppelen van de chips ontstaat een kaart met zestien pipelines en maximaal 512MB geheugen aan boord. Effectief is er echter 'maar' 256MB beschikbaar, want de processors kunnen niet direct uit elkaars geheugen lezen. De primaire chip is namelijk direct aangesloten op de AGP-poort en de framebuffer, terwijl de secundaire chip geen enkele directe verbinding met de buitenwereld heeft. Alle communicatie van en naar de tweede GPU loopt via een bus met een capaciteit van 2,1GB/s die tussen de twee chips in ligt. Door deze zogenaamde BifFluent Bridge moeten niet alleen AGP-instructies heen en weer, maar ook de tweede framebuffer moet via dit kanaal geleegd worden richting monitor. Er blijft dus erg weinig bandbreedte over om ook nog textures en dergelijke te delen, en om de snelheid op pijl te houden zal de driver zo veel mogelijk dubbel in het geheugen zetten.

Hoewel de website van XGI veel vragen beantwoord zijn er aantal cruciale punten waar nog niets over terug te vinden is. Prijzen, introductiedatums of benchmarks zijn er bijvoorbeeld nog niet. Wel is duidelijk dat XGI zijn claim waar wil maken. In theorie heeft het met Volari Duo een waardige concurrent voor de modernste GeForces en Radeons neergezet. De grote vraag is echter of driver en architectuur efficiënt genoeg zijn om het maximale eruit te slepen, en of XGI als bedrijf in staat is om zijn producten op tijd en voor een redelijke prijs te leveren.

Sleutelwoorden zijn dus, performance en releasdate.

Hier de homepage van XGI:

http://www.xgitech.com/

Helaas worden erg geen echte details geven mbt releasedates, AF diepte, AA types en membusbreedtes (bij single chips)/compressies controlers ect.

[Voor 4% gewijzigd door edward2 op 15-09-2003 16:30]

Niet op voorraad.

• boesOne
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 24-09 19:26
In theorie heeft het met Volari Duo een waardige concurrent voor de modernste GeForces en Radeons neergezet.
Mwa.. gezien de specs [128 bit bus..] en het feit dat er geen launch date is denk ik dat ze te laat zijn
En ook dat het een budget kaart zal worden die het tegen de R9600 zal gaan moeten opnemen op een moment dat de R9600 al weer een tijdje op de markt is en de midrange opvolger van ATi er al weer bijna aankomt.

[Voor 2% gewijzigd door boesOne op 15-09-2003 16:26. Reden: interpunctie.. behh]

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

Topicstarter
Tsja, kijk eens naar S3 met haar Delta Chrome, de berichten waren sept. en er is nog niets getoond.

Ik ben altijd erg sceptisch met dit soort aankondigingen, zelden werd de gevestigde orde snel verstoord door een nieuwkomer in deze buisness.

Ik hoop iig dat ze voor enige concurrentie kunnen zorgen, want de Delta Chrome lijkt eerder zijn weg te vinden naar E-bay net als de Pyramid ;)

Niet op voorraad.

• Abom
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 09-09 15:04
edward2 schreef op 15 September 2003 @ 16:44:
...
Ik ben altijd erg sceptisch met dit soort aankondigingen, zelden werd de gevestigde orde snel verstoord door een nieuwkomer in deze buisness.
...
Volgens mij is het nog niet zo heel erg lang dat ATI nVidia heeft verslagen. Ik zie het wel als mogelijkheid.

• Cyberblizzard
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online
Dan ga ik ff mezelf quoten vanop de Frontpage:

Zouden nVidia en ATI met de NV40 en R500 niet DirectX10 gaan ondersteunen? Dan zal XGI zich wel mogen haasten. Je zou zeggen dat er bijlange nog geen DirectX10-games zijn, maar dat dachten we van DirectX9 ook en kijk: hier is Half Life 2 met DX9...

Maar zoals met BitBoys en de GF FX: eerst benchmarks en prijzen!

Welkom in het Antropoceen! - Fietsen, goed voor iedereen!

• MewBie
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 11:59
Bitboys wannabees :+ :P

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• BezurK
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 16-09 21:07
Abom schreef op 15 september 2003 @ 16:46:
[...]

Volgens mij is het nog niet zo heel erg lang dat ATI nVidia heeft verslagen. Ik zie het wel als mogelijkheid.
Nee, maar ook ATI kwam niet zomaar ineens om de hoek, ook die hebben er een aantal generaties van producten over gedaan voordat ze op het niveau van nvidia zaten...

Rookworst zonder R is ook worst.

• -=bas=-
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 05-05 12:09
Inderdaad, zelfs nVidia is al jaren bezig. Als je ziet wat voor faciliteiten zij hebben om hun kaarten te maken dan denk ik niet dat je dat zomaar even kan nadoen.

Ook onbekendere merken zoals ST met hun KYro zijn geen kleine jongens die uit het niets zijn ontstaan.

Al met al wel een hoog BitBoys gehalte.
Misschien dat de berichtgeving enkel diende om de aandelen een boost te geven.

Senile! Senile Oekaki

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

Topicstarter
Abom schreef op 15 September 2003 @ 16:46:
[...]

ATI was al een tijdje zeer dichtbij met de 1e Radeon 3 jaar geleden.

Niet op voorraad.

• boesOne
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 24-09 19:26
_bas_ schreef op 15 September 2003 @ 17:13:
Inderdaad, zelfs nVidia is al jaren bezig. Als je ziet wat voor faciliteiten zij hebben om hun kaarten te maken dan denk ik niet dat je dat zomaar even kan nadoen.

Ook onbekendere merken zoals ST met hun KYro zijn geen kleine jongens die uit het niets zijn ontstaan.

Al met al wel een hoog BitBoys gehalte.
Misschien dat de berichtgeving enkel diende om de aandelen een boost te geven.
Nu is SIS ook al best lang bezig. Dus ik denk niet dat het dusdanige vaporware zal zijn als BitBoys. Alleen staat SIS bekend om zijn matig presterende onboard oplossingen en sinds kort dan de Xabre. Die ook veel beloofde maar bleef steken op flinke afstand van nV en ATi.

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

• benx
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 16-01-2008
Ze hoeven niet king of the hill te worden. als ze de V8 voor een redelijke prijs op de markt zette latte we zegen rond de 180 euro , dan heb je een toppertje :)

Monet... Dat ben ik, Manet? stakker unit

• Zeus
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 13:57
Ik vroeg me nou af, ze plakken er gewoon een hele generatie videoplanken bij. Midrange, mobile en High end. Is dat wel zo slim?

"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "

• CJ
  • Registratie: augustus 2000
  • Niet online
(overleden)
De architectuur moet wel heel goed zijn van deze kaarten, wil het de concurrentie aan gaan met de topkaarten van ATi.

8 pipes op een 128-bit memory interface met 500Mhz DDR2... waar heb ik dat eerder gehoord? :/ nVidia bracht het er toen ook niet al te best van af... en of een verdubbeling van pipes met dezelfde 128-bit mem interface daar verandering in brengt?

Daarnaast heet de V8 maar 2 vertexshaders en 4 pixelshaderengines, waar ATi er 4 vertexshaders en 8 paralelle pixelshaderengines heeft. En dat die krengen van ATi snel zijn, hebben we nu al een tijd lang kunnen zien.

Ik wacht nog even af voor ik 'm helemaal afschrijf, maar ik heb er een hard hoofd in dat-ie echt 'revolutionair' zal zijn. Nu nog een aankondiging van de lancering van Via's Deltachrome en dan zijn we helemaal compleet.

[Voor 9% gewijzigd door CJ op 15-09-2003 18:59]

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

• Bware81
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 05-10-2017
Ik denk dat XGI het helemaal gaat maken.

Als ze hun core's op een goede snelheid kunnen krijgen en dan ook nogeens (zoals 3DFX het vroeger deed) meer core's op kaarten gaan maken om echt ver boven de top te kunnen uitkomen. Dan denkt ik toch weleens dat ze geduchte concurrent gaan worden voor ATI en Nvidea .

Ik kan niet wachten om zo'n kaartje te gaan halen met zoveel mogelijk core's en vol te bouwen met waterkoelers en TEC's om te kijken wat ik er uit kan halen. :)

AMD64 XP3000+, 1024MB Kingston, ASUS K8V deluxe SE, ATI Radeon 9800 pro Realtek8139 Nic, ITE RAID contr, 2x 80GB Maxtor,2x 160GB sataMaxtor, NEC1300a DVD-r, Samsung DVD/CD-r combo. 21inch crt Compaq

• Andamanen
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online

Andamanen

Trotse eilandengroep

Cyberblizzard schreef op 15 September 2003 @ 16:47:
Dan ga ik ff mezelf quoten vanop de Frontpage:

Zouden nVidia en ATI met de NV40 en R500 niet DirectX10 gaan ondersteunen? Dan zal XGI zich wel mogen haasten. Je zou zeggen dat er bijlange nog geen DirectX10-games zijn, maar dat dachten we van DirectX9 ook en kijk: hier is Half Life 2 met DX9...
DirectX10 ligt op schema om ergens in 2005 uit te komen, de eerste spellen die van de features gebruik maken volgens waarschijnlijk pas een jaar later.

(directx9 is uit juli 2002, en deze zomer zien we pas de games die het benutten)

• Cyberblizzard
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online
Andamanen schreef op 15 September 2003 @ 19:34:
[...]

DirectX10 ligt op schema om ergens in 2005 uit te komen, de eerste spellen die van de features gebruik maken volgens waarschijnlijk pas een jaar later.

(directx9 is uit juli 2002, en deze zomer zien we pas de games die het benutten)
10 januari 2003:
A true new architecture will show up in form of nVidia's NV40, slated for the third quarter of 2004. Looking at the far-off release, this should at least in theory already be a DirectX10 chip, even without knowing when DirectX10 will be ready. And finally, there is ATi's R500 looming on the horizon, with both target specifications (also eventually DirectX10) and precise schedule unknown.
Bron: http://www.3dcenter.org/artikel/2003/01-05_a_english.php

11 februari 2003:
We know from the graphics card makers that the new/old thing that is already in DirectX 9.0 will be Pixel and Vertex shader 3.0. We suspect that ATI's R400 and NV40 will have hardware support for it.

ATI's soon to be announced R350 is likely to be called the Radeon 9900 PRO – it will support this API and could have the privilege to be called DirectX 9.1 hardware, we hear.
Bron: http://www.theinquirer.net/?article=7721

Blijkbaar dus toch uitgesteld...

Welkom in het Antropoceen! - Fietsen, goed voor iedereen!

• collission
  • Registratie: oktober 2001
  • Niet online

collission

I'm back! :P

[droom-mode]
waar blijven de eerste videokaarten met processor-voetjes? :z
[/droom-mode]

ontopic: ik geloof er geen flikker van dat dat ding een ATi-basher word. De SiS Xabre deed het ook al zo lekker :X

M'n Pimprig :P | [EiP] Granite Bay | [CiP] Pimp My PC-70 8)

• DiGuru
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 05-09-2008
De V8 heeft maar 4 pixel shaders, tegen 8 voor een R350. 2 vertex shaders, 4 pixel shaders, 8 pixel pipelines. Een 9800 doet 4-8-8, een FX 5900 3-4-8.

Het hangt er dus vooral vanaf of hij DX9/OGL2 rechtstreeks in hardware doet zoals een Radeon, of dat hij het emuleert zoals een FX. Maar dat dubbele bord met 2 processors hebben ze dus al nodig om met een 9800 te concurreren. En twee chips zijn samen nooit dubbel zo snel.

Kortom, op zijn best zit dat dubbele bord tussen een 5900/9600 en een 9800. Ze lopen dus nog zeker een generatie achter. Maar het is natuurlijk een hele goede zaak dat er meer concurrentie komt!

EDIT: R350's kun je ook parallel zetten, maximaal 256 (!!!). En je kunt dus vast wel ergens een kaart kopen met twee 9800's er op. Nou *DAT* is pas een heftig videokaartje!

[Voor 13% gewijzigd door DiGuru op 15-09-2003 20:55]

• collission
  • Niet online

collission

DiGuru schreef op 15 September 2003 @ 20:34:
De V8 heeft maar 4 pixel shaders, tegen 8 voor een R350. 2 vertex shaders, 4 pixel shaders, 8 pixel pipelines. Een 9800 doet 4-8-8, een FX 5900 3-4-8.

Het hangt er dus vooral vanaf of hij DX9/OGL2 rechtstreeks in hardware doet zoals een Radeon, of dat hij het emuleert zoals een FX. Maar dat dubbele bord met 2 processors hebben ze dus al nodig om met een 9800 te concurreren. En twee chips zijn samen nooit dubbel zo snel.

Kortom, op zijn best zit dat dubbele bord tussen een 5900/9600 en een 9800. Ze lopen dus nog zeker een generatie achter. Maar het is natuurlijk een hele goede zaak dat er meer concurrentie komt!

EDIT: R350's kun je ook parallel zetten, maximaal 256 (!!!). En je kunt dus vast wel ergens een kaart kopen met twee 9800's er op. Nou *DAT* is pas een heftig videokaartje!
Voodoo 5 6000 meets R9800pro :9~

• Vincentio
  • Registratie: februari 2002
  • Niet online
DiGuru schreef op 15 september 2003 @ 20:34:

Boven deze twee mainstream-kaarten staan Volaris V8 en Volaris V8 Ultra. Deze hebben acht in plaats van vier pipelines, maar verdere specificaties zijn hetzelfde.
Wat jij dus zegt over de pipelines op de V8 slaat dus nergens op...
Wel heeft het maar 128 bit geheugenbus en de ATIs 256bit. Dus als er een slecht punt in de specs ziet is het dat wel...

• DiGuru
  • Laatst online: 05-09-2008
VinnieWeiss schreef op 15 september 2003 @ 21:07:
[...]

[...]

Wat jij dus zegt over de pipelines op de V8 slaat dus nergens op...
Wel heeft het maar 128 bit geheugenbus en de ATIs 256bit. Dus als er een slecht punt in de specs ziet is het dat wel...
Ik heb het even nagekeken op de websites van de desbetreffende fabrikanten voor ik het hier postte. Het klopt dus echt wel. Die 8 pipelines van de V8 slaan op de pixel pipelines, niet de shaders.

En zoals Valve en alle anderen hebben laten zien, ligt de bottleneck tegenwoordig bij de pixel shaders. Als die niet voldoende pixels aan kunnen leveren, zitten die pixel pipelines gewoon te niksen.

• __Rza
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 04-09 13:06
Je moet het anders bekijken. De V8 niet met de R9800Pro vergelijken maar met de R9600Pro. En de V5 met de R9200 / NV31 klasse gpu's. V3 is nog lager. En dual met de R9800Pro / NV35. Dan lijkt het allemaal ineens veel haalbaarder.
Ik heb een groot vermoeden dat die dual gpu borden ofwel even snel zullen zijn als de R3x0 en NV3x ofwel sneller. XGI gaat niet zo'n dure kaart verkopen als die toch trager zouden zijn. Dan zouden ze zich eerder gaan richten op de mainstream markt. Minimaal zal zo'n V8 even snel zijn als een Radeon 9600 en de V8 Ultra als de Radeon 9600 Pro. Herinner ATI Rage Maxx. Die had twee Rage 128 Pro's. Anders dan de Voodoo's (waarbij elk gpu een deel van het beeld verwerkte), deed elke gpu een frame. Dus terwijl de ene frame werd getoond, werd de volgende verwerkt. Elke gpu had een 128 bit memory bus (dus theoretisch 256bit in totaal maar ...). Resultaat: waar het goed werkte, had het een snelheids verbetering van 80-90%. Neem nu een Radeon 9600 Pro en doe er 80% bij, dan haal je de Radeon 9800 Pro in. Allemaal speculaties natuurlijk. Maar heb toch een vermoeden dat het ook deze methode zal gebruiken.
Maar gezien de specificaties (meer pipelines), geheugen bandbreedte (ook meer) en gelijk hoeveelheid pixel en vertex shaders bij de V8 ultra en Radeon 9600 Pro, is er toch veel kans dat het even snel zal zijn. Als het sneller zou zijn, dan staan we allemaal voor een groote verassing te wachten met de Dual V8 Ultra. Maar ik zou het toch echt wel serieuser nemen dan de Xabre gezien ze nu echt op highend mikken.
Enkel de drivers. Ofwel gaan die even slecht blijven, wat ik niet geloof met het budget ze nu hebben en de grotere driver team ofwel dezelfde verhaal als bij ATI. Beginnen met iets wat redelijk meevalt maar niet goed is en er rustigaan verbeteringen aan brengen tot ze heel goed zijn. Hopelijk.
Speculations speculations ....
Nog iets, die XP5 model voor de notebooks, hoogstwaarschijnlijk een Trident product? De naam doet het vermoeden. Heeft minder pipelines dan XP4 (4-2) maar ook minder transistors en DX8.1. Niemand iets hierover? Notebooks niet vergeten he.

[Voor 9% gewijzigd door __Rza op 16-09-2003 04:20]

• hinse
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 31-08 10:51
Jullie hebben het nu over de Volari van XGI, maar ik ben nog steeds erg geïnteresseerd in de volgende grafische kaart van PowerVR.

Een tijdje geleden was er bij Beyond3d.com dit artikel te lezen: een interview met PowerVR.

Er staat onder andere in dat men nog steeds bezig is met het ontwikkelen van high end graphics voor de pc, arcade en console markt.

Ik wil hiermee zeggen dat de markt voor high end graphics misschien weer wat toegankelijker wordt voor andere bedrijven, nu er plannen zijn om de strijd met ATI en nVidia aan te gaan.

Overigens is het slim van PowerVR om niet steeds product specificaties aan te kondingen, want van die fout uit het verleden heeft men blijkbaar geleerd (Kyro Series 1)

http://www.retroforum.nl

• Puppetmaster
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 05-09 21:17
BezurK schreef op 15 september 2003 @ 17:09:
[...]

Nee, maar ook ATI kwam niet zomaar ineens om de hoek, ook die hebben er een aantal generaties van producten over gedaan voordat ze op het niveau van nvidia zaten...
sterker nog, ATi is zelfs veel ouder dan Nvidia en was "vroeger" de grootste OEM leverancier... :)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• ronny
  • Laatst online: 27-07 11:01

ronny

Trotse vader

nou niet alleen vroeger hoor maar nog steeds.

specs werkpaard Youngtimer Touring Car Campionship

• __Rza
edward2 schreef op 15 september 2003 @ 16:44:
Tsja, kijk eens naar S3 met haar Delta Chrome, de berichten waren sept. en er is nog niets getoond.

Ik hoop iig dat ze voor enige concurrentie kunnen zorgen, want de Delta Chrome lijkt eerder zijn weg te vinden naar E-bay net als de Pyramid ;)
http://www.theinquirer.net/?article=11570

Via is showing off dual channel DDR 400 systems using the S3 Graphics Deltachrome engine.

Ze zijn er dus echt wel mee bezig en bijna klaar. Er zijn dus al werkende samples.

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

Topicstarter
Hier wat resultaten van de XGI-kaarten:

Chris Lin at XGI:

I guess you would want to know where our performance is:
Simplier way of remembering our product segments:

3DMark2003

Volari Duo V8 Ultra - 5600+

Volari Duo V5 Ultra - 4000+

Volari V8 Series - 3000+

Volari V5 Series - 2000+

Volari V3 Series - 1000+

And they're coming out a whole lot sooner than you'd think, stay tuned!

http://www.elitebastards.com/forum/viewtopic.php?t=2036

Hopelijk snel echte reviews!

Niet op voorraad.

• swampy
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 01-07 14:00

swampy

Coconut + Swallow = ?

Mmm, tja

een 128bits databus met DDR II....we hebben het eerder zien fout gaan dus het een een gewaagde stap.

En ook dat het team achter dus nu al veel geprezen ( maar niet heus ) Xabre serie zit.......

Heb bij deze kaart mijn vraagtekens, maar ja...je kan pas zeker weten als hij uit is. Maar als hij alleen maar passief gekoeld is weet ik al genoeg ( al eens de FX5200 NU gezien...yep...passief gekoeld..het doet je gewoon denken aan het trident tijdperk! )

There is no place like ::1

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

Topicstarter
swampy schreef op 16 September 2003 @ 18:41:
Mmm, tja

een 128bits databus met DDR II....we hebben het eerder zien fout gaan dus het een een gewaagde stap.

En ook dat het team achter dus nu al veel geprezen ( maar niet heus ) Xabre serie zit.......

Heb bij deze kaart mijn vraagtekens, maar ja...je kan pas zeker weten als hij uit is. Maar als hij alleen maar passief gekoeld is weet ik al genoeg ( al eens de FX5200 NU gezien...yep...passief gekoeld..het doet je gewoon denken aan het trident tijdperk! )
En niet te vergeten dat dit nieuws van XGI komt ;)

Niet op voorraad.

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

edward2 schreef op 16 September 2003 @ 19:03:
[...]

En niet te vergeten dat dit nieuws van XGI komt ;)
Yep...we wachten eigenlijk nogsteeds op de bitboys met hun kaart niet? Die zou gewoon ZO veel beter zijn als nvidia....lolz

• DirtyDozen
  • Laatst online: 20-02-2005
bitboys? mis ik iets?

Floppy disk device not found, insert a boot disk and update your BIOS

• Aham brahmasmi
  • Laatst online: 27-08 13:04
Hou toch eens op over BB!! Ouwe koeien uit de sloot... :r
offtopic:
@DirtyDozen: BitBoys was een bedrijf dat heel lang geleden al beweerde revolutionaire technieken (speciaal geheugen enzo) aan het ontwikkelen te zijn, waarmee ze de concurrentie zouden verpletteren. Met tussenpozen van een aantal jaar hebben ze zo'n bewering gedaan (minstens 2x iig), alleen is er nooit meer dan 1 plaatje van een engineering sample gekomen, waarvan niet eens duidelijk is of het een bestaande/werkende kaart was.

Maar met het verhaal van __Rza ben ik het wel gedeeltelijk eens. Alleen heb ik zo m'n twijfels over die Duo kaart, want er wordt gezegd dat er maar 2,1 GB bandbreedte voor textures tussen de chips overblijft (de rest wordt voor andere dingen gebruikt). Ik vraag mij af of de snelheidswinst dan niet erg klein wordt...

Maar ik schrijf dit initiatief van XGI zeker niet bij voorbaat af, wat bij de mensen die telkens weer met de naam BitBoys komen wel zo lijkt te zijn... XGI heeft, nu ze met specs zijn gekomen van hun toekomstige producten, getoond inderdaad serieus met ATi en nVidia te willen concurreren, ook in het topsegment. Ik hoop ook absoluut dat ze daarin slagen.

De bewering van SiS (toch?) dat een van die Xabre's 60% van de GF4 Ti4600 zou halen was wel een beetje typisch, maar gek was het niet dat ze dat niet waar konden maken. Op die kaarten zijn bepaalde vitale onderdelen (pixelshaders e.d.) gewoon niet hardwarematig aanwezig, waardoor ze erg achter blijven bij de concurrentie. Maar bij de specs van de nieuwe kaarten van XGI lijkt dit niet zo te zijn. Alleen de 128 bits geheugenbus is dus half zo breed als de concurrentie, maar dit betekent niet per se dat de ontwerpen net zo zwak zullen zijn als nVidia's NV30 (FX5800).

[Voor 24% gewijzigd door Aham brahmasmi op 17-09-2003 21:21]

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

Topicstarter
Aham brahmasmi schreef op 17 September 2003 @ 21:14:Alleen de 128 bits geheugenbus is dus half zo breed als de concurrentie, maar dit betekent niet per se dat de ontwerpen net zo zwak zullen zijn als nVidia's NV30 (FX5800).
Idd, want er gaan geruchten dat het een tiler (=tile based renderer om overdraw te reduceren) is..

[Voor 9% gewijzigd door edward2 op 18-09-2003 00:47]

Niet op voorraad.

• Aham brahmasmi
Zouden ze dat onafhankelijk van ST Microelectronics ontwikkeld hebben/aan het ontwikkelen zijn?? Zou wel leuk zijn als XGI de tweede gaat worden die de technieken als die van de Kyro gaat gebruiken.
offtopic:
Ik heb tot volle tevredenheid nog een lange tijd een Kyro II kaart in m'n systeem gehad. Ik kon er zelfs (enigszins) UT2K3 mee spelen. Onlangs vervangen door een GF4 Ti4200 voor 65 euro. :)

[Voor 8% gewijzigd door Aham brahmasmi op 18-09-2003 01:36]

• qrazi
  • Laatst online: 27-12-2020
gigapixel had ook al een tile-based rendering techniek ontwikkeld... Gigapixel is opgekocht door 3dfx, maar ik weet niet in hoeverre nvidia de gigapixel delen van 3dfx overgenomen heeft....

AMD Phenom II X2 555@ X4 B55, 4GB DDR3-1333 OCZ Gold, MSI 870A-G54, Radeon HD 7770 512 MB

• Madrox
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 10-09 08:15

Madrox

Oh, Pharaoh!

Dual klinkt leuk maar er kleven wel een paar nadelen aan;
1) meer hitte :?
2) meer stroomverbruik :?
3) Relatief duur daar elke chip zijn eigen geheugen nodig heeft, zowiezo 2 chips nodig heeft, grotere pcb en meestal meerdere fans.

Als je dan ook nog de laatste ontwikkelingen van PCI-Express erbij betrekt, duurt het niet lang meer eer je 400 watt+ voeding het niet meer trekt...

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• qrazi
in principe wel natuurlijk, maar die vergelijking gaat niet helemaal op.... single chip oplossing is namelijk niet tegenover een fx 5900 ultra gepositioneerd, en redelijkerwijs mag je dan ook aanemen dat het stroomverbruik dus ook lager is.
je derde punt gaat wel 100% op...

AMD Phenom II X2 555@ X4 B55, 4GB DDR3-1333 OCZ Gold, MSI 870A-G54, Radeon HD 7770 512 MB

• Aham brahmasmi
In een recent artikel van t.net stond juist dat PCI-Express niet zoveel stroom kon leveren als AGP, dus blijf je gewoon een molex-aansluiting op je videokaart houden. Dit zegt niets over een hogere belasting van je voeding.

Dat die Dual kaart van XGI enorm veel stroom gaat trekken is sowieso een slag in de lucht, omdat nog helemaal niet bekend is hoeveel een enkele chip gaat vragen.

• MewBie
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 11:59
nieuws: Eerste foto en benchmarks XGI Volari V8 Ultra GPU --> zo te lezen zijn ze al verder gekomen als BB :P
als de getallen kloppen zou t nog leuk kunnen worden :)

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• Spruit_elf
  • Laatst online: 05-09 02:21

Spruit_elf

Intentionally left blank

http://www.ocworkbench.co...gi?newsid1063860218,72417,
OCW Exclusive : XGI Volari V8 Ultra photo/benchmarks
Posted by overclocker at 4:43

Source : OCW Chinese Edition

Looks like another chipset is in the brewing which would challenge the leaders ATi and nVIDIA.

3DMark2003 Scores running P4 3.0C + i875 mainboard + 512MB RAM. Using a similar configuration, a Radeon 9700pro scores 4800.

Volari Duo V8 Ultra - 5600+
Volari Duo V5 Ultra - 4000+
Volari V8 Series - 3000+
Volari V5 Series - 2000+
Volari V3 Series - 1000+
dit is de leesbare versie

die benchmarks zijn zo slecht nog niet nu hopen dat ze waar zijn

[Voor 7% gewijzigd door Spruit_elf op 19-09-2003 18:06]

Those who danced were thought to be quite insane by those who could not hear the music.

• Fietsbel
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

ach we zullen het snel genoeg merken :)
ATi en Nvidia stonden ook niet gelijk aan de top, zo moet je het met XGi waarschijnlijk ook zien.
Als de benchamrk resultaten waar zijn en de prijs gunstig is, kunnen ze aardig wat marktsegment weg gaan snoepen bij de andere concurrenten :)

39

• Zeus
En hopen op goede drivers he! Maar als het gaat zoals het nu gaat denk ik dat ze daar ook aan hebben gedacht! En mensen voor mensen die bang zijn dat die drivers voor slechtere beeldkwalitiet zorgen; ik denk niet dat ze dezelfde fout als NVIDIA gaan maken, en zeker niet in het begin!

• Aham brahmasmi
Wat een n00breacties op t.net... Men denkt dat "universal Reactor drivers" betekent dat de kaarten generieke Windows drivers gebruiken oid. :Z Het woord "Reactor" zien ze dan over het hoofd; die naam is duidelijk een aftreksel van de Detonator en Catalyst drivers van resp. nVidia en ATi.

Dit klinkt erg goed. Ik hoop dat ze snel kaarten naar gerenommeerde sites kunnen sturen (Anandtech/THG) en ze door hun laten testen. :)

• Mister_X
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 26-05 08:12
lol, het enige verschil is dat xgi waarschijnlijk wel een kaart op de markt brengt :P

• qrazi
bitbys heeft volgens mij ooit wel een kaart op de markt gezet hoor... :D

ik den alleen bang dat zowel de Volaris reeks, als de Deltachrome reeks (S3) ongveer uitkomt wanneer ATI en Nvidia hun nieuwe produkt op de markt zetten... terwijl hun proudtcen nog concurreren met de r350/nv35.....

• Zeus
MAar dat zal de prijs wel gaan drukken!

• qrazi
dat hoop ik dus wel.... ik herinner me namelijk nog een zeker bedrijf (3dfx) dat zijn voodoo4/5 op de markt zette om tegen de geforce sdr/ddr te concurren... jammer dat nVidia net de Geforce2 gts had gelanceerd.... 3dfx hield de prijzen namelijk wel op GF2 niveau...

• _Drake_
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 13:31
qrazi schreef op 20 September 2003 @ 11:06:
bitbys heeft volgens mij ooit wel een kaart op de markt gezet hoor... :D
Jazeker hetzijnde de pyramid :
http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/986132757.jpg

PCI add-on kaart met 8MB SGRAM 8)

op de chip staat Tri tech maar als ik dat moet vertalen staat dat voor: Trident technologies. :? 8)7

mja bitboys bitboys bitboys.. denk niet datze ooit serieuz gaan worden

[Voor 23% gewijzigd door _Drake_ op 21-09-2003 12:01]

The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.

• Zeus
En over welke periode spreken we dan? Tussen de voodoo2/3 en de TNT2 ? Had dat kaartje nog resultaten? Ben ik wel benieuwd naar!

• __Rza
Drake schreef op 21 September 2003 @ 11:59:

op de chip staat Tri tech maar als ik dat moet vertalen staat dat voor: Trident technologies. :?
Deze kaart van TriTech is nooit op de markt gekomen en is enkel gebruikt geweest als technology preview (oa bump mapping). Ik dacht periode TNT 1.

Dezelfde mannen zijn BitBoys geworden.

• Intronic
  • Laatst online: 09-09 22:32
*kick*

ff wat nieuwe pics :) :

http://www.ocworkbench.com/2003/computex2003/xgi/DSC01528%20copy.jpg

http://www.ocworkbench.com/2003/computex2003/xgi/DSC01592%20copy.jpg

http://www.ocworkbench.com/2003/computex2003/xgi/xgi%20volari%20duo.jpg

http://www.ocworkbench.com/2003/computex2003/xgi/DSC01567%20copy.jpg

http://www.ocworkbench.com/2003/computex2003/xgi/DSC01546%20copy.jpg

http://www.ocworkbench.com/2003/computex2003/xgi/DSC01533%20copy.jpg

GROOT :D

[Voor 33% gewijzigd door Intronic op 22-09-2003 22:39]

• Zeus
wauw! Vet! En nu hopen :D

edit:

Waar heb je die pixs vandaan? dit bevestigt de waarheid van de geruchten

[Voor 65% gewijzigd door Zeus op 22-09-2003 22:35]

• Intronic
Althalus schreef op 22 september 2003 @ 22:34:
wauw! Vet! En nu hopen :D

edit:

Waar heb je die pixs vandaan? dit bevestigt de waarheid van de geruchten
http://www.ocworkbench.com/index.stm

Gewoon beetje rondzoeken ;)

• BadMotha
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 04-01 12:55

BadMotha

be creative!

2 chips=2 coolers...
herrie??

oude specs alu kassie We zijn op de wereld -om mekaar (4x)- te helpen nietwaar??-=-

• mark117
  • Laatst online: 25-09 11:04
zie ik nou 2 power aansluitingen op die kaart??

• Intronic
mark117 schreef op 22 September 2003 @ 22:44:
zie ik nou 2 power aansluitingen op die kaart??
Jep :P

Dat word weer flink wat wattjes :9

• Aham brahmasmi
qrazi schreef op 21 September 2003 @ 09:39:
ik herinner me namelijk nog een zeker bedrijf (3dfx) dat zijn voodoo4/5 op de markt zette om tegen de geforce sdr/ddr te concurren... jammer dat nVidia net de Geforce2 gts had gelanceerd.... 3dfx hield de prijzen namelijk wel op GF2 niveau...
Nou èn? Waarom altijd beginnen over hoe het met failliete bedrijven/geflopte/nooit uitgekomen kaarten is gegaan?? Speculeren is ok, maar dit is gewoon het oprakelen van het verleden...

De nieuwe producten van XGI steunen ook niet volledig op de dual GPU formule; alleen het topmodel. We moeten gewoon binnenkort gaan zien hoe de Volari GPU gaat presteren. Dan wordt het pas interessant.

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

Aham brahmasmi schreef op 22 September 2003 @ 23:07:
[...]
Nou èn? Waarom altijd beginnen over hoe het met failliete bedrijven/geflopte/nooit uitgekomen kaarten is gegaan?? Speculeren is ok, maar dit is gewoon het oprakelen van het verleden...

De nieuwe producten van XGI steunen ook niet volledig op de dual GPU formule; alleen het topmodel. We moeten gewoon binnenkort gaan zien hoe de Volari GPU gaat presteren. Dan wordt het pas interessant.
Yep, we hebben geeneens de prijzen gezien en ...tot nu toe...laten deze gasten meer informatie vrij dan bedrijven zoals bitboys. Waarschijnlijk grote kans dat dit product nog gaat verkopen ook.......

• qrazi
Aham brahmasmi schreef op 22 september 2003 @ 23:07:
[...]

tsjemig, das wel een erg sikkeneurige reactie... sorry hoor...

wat ik bedoelde: het topmodel, dus de dual V8 is gepositioneerd tegenover de radeon 9800 pro en 5900fx ultra... XGI heeft zelf ook aangegeven in de high-end range van de markt mee te willen doen, en niet budget tot mid-range (ala SiS Xabre dus).....

imho gaat de vergelijking met 3dfx dan ook wel op in zoverre dat 3dfx ook in de high-end markt meedeed (voornamelijk de high-end markt)...

de V8 ultra (om em zo maar te noemen) is nog niet uit, terwijl de opvolgers van de radeon 9800 pro en 5900fx ultra al wel voor de deur staan... wederom gaat hier de vergelijking met 3dfx wel op...

natuurlijk moeten we afwachten; op driver kwaliteit, prijsstelling, andere benchmarks....

• Lennyleendert
  • Laatst online: 29-07-2004
Op http://www.volarigamers.com/modules/news/ staad veel nieuws over deze chip.
Inclususief het nieuw dat de voledige nieuwe lijn aan gpu`s in novenber uitkomt.

klink veelbelovend.

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

De single-chip oplossing heeft zeker potentie. Voor de Dual-chip oplossing ben ik minder optimistisch. Grotere PCB, 2x zoveel geheugen, 2 GPU's enzo zal de prijs opdrijven. Kijk bijv. maar terug in het verleden; de Voodoo's waren niet goedkoop en alles wat daarna in dual/quad whatever kwam ook niet. Grootste verschil (met de Voodoo 1 & 2) is dat deze kaarten nog niks hebben laten zien om hilarisch van te worden. Heb het dan vooral over de DUAL-chips. Als dat plaatje klopt van 3Dmark 2003, zit de prestatie nog onder de 9800 PRo en dat vind ik niet best. Neem je bijv een 9800 Pro met met 256 MB en wil je er een DUAL/256 V8 Ultra tegenover zetten heb je een kaart nodig met 512 MB mem !!!
Doen ze er snel geheugen op zal de prijs rap stijgen, doen ze goedkoper geheugen op zal de prestatie rap dalen. Nee, het ziet er vet uit maar ik heb er een hard hoofd in dat die DUAL's een suc6 gaan worden.....

• Aham brahmasmi
qrazi schreef op 23 September 2003 @ 08:29:
[...]

tsjemig, das wel een erg sikkeneurige reactie... sorry hoor...
No offence, maar je bent hier de zoveelste die deze onderneming van XGI vergelijkt met een mislukte poging van een kaartenbouwer uit het verleden. Daar werd ik gewoon een beetje.... sikkeneurig van. ;)

@Madrox

Ben het wel gedeeltelijk met je eens, maar ze moeten toch ergens beginnen. Het is moeilijk om in een keer met een nieuw product te komen dat meteen even snel is als de kaarten die de concurrentie nog moet uitbrengen!

Als de single chip (V8) even goed presteert als bv. een Radeon 9700, en de prijs is ok (<200 euro), dan is die Volari zeker een kandidaat voor mijn volgende videokaart. Als de eerste kaarten op de markt zijn en de kaart performed idd zo goed (~9700), en de drivers blijken goed te zijn, dan zie ik toch zeker wel een mogelijk marktaandeel voor XGI. Ze zullen alleen wel een prijsvoordeel moeten hebben boven de concurrentie. Zo moeilijk is dat misschien niet eens, aangezien een R9700 nog steeds voor prijzen van 230 euro en veel hoger verkocht worden.

[Voor 52% gewijzigd door Aham brahmasmi op 23-09-2003 14:27]

• qrazi
Aham brahmasmi schreef op 23 september 2003 @ 14:16:
[...]
No offence, maar je bent hier de zoveelste die deze onderneming van XGI vergelijkt met een mislukte poging van een kaartenbouwer uit het verleden. Daar werd ik gewoon een beetje.... sikkeneurig van. ;)
hmmmz, erm, maar ik vergeleek volgens mij XGI niet met 3dfx, ik zei alleen dat XGI op moet passen niet dezelfde fout te maken.

//off-topic
technisch gezien was de dual chip oplossing (SLI) van 3dfx trouwens zeker niet mislukt. de theoretische prestatie verdubbeling werd namelijk in de praktijk vrij dicht benaderd, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Ati Rage Maxx...

• Zeus
Weet iemand of er ook iets getoond is op die computex beurs?
Staat op website dat ze ze zouden presenteren.

• Spruit_elf
  • Laatst online: 05-09 02:21

Spruit_elf

Intentionally left blank

Those who danced were thought to be quite insane by those who could not hear the music.

• real_FireFly
  • Laatst online: 11-01-2020
krijgen we nu ook al videokaarten met standaard LED fans :X

wat moet dit eigenlijk voorstellen:
http://www.ocworkbench.com/2003/computex2003/xgi/DSC01533%20copy.jpg :?

• Aham brahmasmi
Je ziet het toch: een Super Video Processor... ;)

Er staat bovenaan dat lijstje "Enabling HD (ws High Definition) LCD/PDP TV for the masses". Het is dus een videoprocessor voor TFT-TV's of Plasmaschermen (PDP).

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Ben het wel gedeeltelijk met je eens, maar ze moeten toch ergens beginnen. Het is moeilijk om in een keer met een nieuw product te komen dat meteen even snel is als de kaarten die de concurrentie nog moet uitbrengen!
Tuurlijk is dat zo. Maar 3Dfx flikte het ook. Da's al jaren geleden en toen was het waarschijnlijk eenvoudiger dan nu. Maar zolang er nog genoeg rek in single-chip oplossingen zit zie ik "nog" geen glorie weggelegt voor de nieuwe Dual-oplossingen.
Hoe je het ook bekijkt, dual-chip kaarten drijven de prijs op wat gewoon niet opweegt tegen de efficientere oplossing van een single-chip. Of ze zouden net zoals Intel een 'dual-chip"in de core" moeten verzinnen....

Tja, en dan die single-chip. Eer ik er een zou kopen wil ik eerst de driver-stabiliteit en game-support bevestigt zien. Mij zie je dus zeker niet vooraan in de rij :+

• Vigilante DJ
  • Laatst online: 07-06-2004
waaw . wat een score. hoe meer concurentie , des te beter , hoe goedkoper he ;)

• Zeus
madrox; ik las anders iets dat de prijs van de kaart juist lager lag door de dual oplossing, maar ik ben te lui om te quoten, zal het morgen wel doen

• Aham brahmasmi
Althalus schreef op 25 September 2003 @ 23:24:
madrox; ik las anders iets dat de prijs van de kaart juist lager lag door de dual oplossing, maar ik ben te lui om te quoten, zal het morgen wel doen
Heheh, jij staat straks wel voor in de rij, aan je usericon te zien. ;)

Maar de benchmarks die tot nu toe getoond zijn liegen er niet om, en dit is nog maar het beginstadium. Bovendien heb je (Althalus) waarschijnlijk gelijk dat het voor XGI een veel goedkopere oplossing is om ipv een core te ontwerpen die nóg sneller is dan de V8 core (meer pipelines, pixel shader units enz. enz.), gewoon twee cores op een kaart te plaatsen. Het blijkt nog best goed te werken ook.

Redelijkerwijs kunnen we denk ik verwachten dat met komende optimalisaties de prestaties nog wel beter zullen worden, dus blijven de belangrijkste punten de prijs en driverstabiliteit.

Als die beiden goed blijken te zijn/worden, dan zie ik voor mijzelf absoluut geen reden om een dure ATi of nVidia kaart te kopen. Ik heb recent een GF4 Ti4200 voor 65 euro op de kop weten te tikken, maar in de meeste winkels is die kaart nog steeds 100+ euro, en de snellere kaarten vind ik eigenlijk allemaal veel te duur voor een stuk hardware dat je feitelijk alleen voor games gebruikt. Daarom hoop ik dat XGI een soort AMD wordt maar dan op de GPU-markt: gewoon de beste prijs-prestatie verhouding. :)

[Voor 23% gewijzigd door Aham brahmasmi op 25-09-2003 23:43]

• Vigilante DJ
  • Laatst online: 07-06-2004
nu wil ik wel eens weten hoe ie het in games doet he.

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Althalus schreef op 25 september 2003 @ 23:24:
Waar lees je dat dan :? Joh, als ze ee 128MB versie willen uitbrengen moeten ze er 256 MB opprikken. Denk je dat dat de prijs voordelig beinvloed ? En da's nog maar 1 ding, wat dacht je van grotere/dikkere PCB bijv ? Begrijp me niet verkeerd, ik zou graag een snelle/betaalbare dual-kaart willen zien maar ik zie het 1,2,3 nog niet gebeuren. Juist omdat ze (wat miscchien technisch niet anders kan) 2x zoveel geheugen nodig hebben o.a.
Geheugen = geld, snel geheugen = nog meer geld.

Kijk bijv. maar naar ATi of Nvidia'wat is het prijs-verschil tussen een 128/256 Mb kaart ? wow, zit net ff bij Mycom die prijzen te vergelijk en zie toch vreemde verschillen. bijv. Radeon 9200 64mb of 256Mb = maar 20 euro verschil, andere uitertste; Saphire radeon 9800 Pro 128 of 256MB = 130 euro verschil ...
Hmmm....is dat 9800 Pro geheugen zo speciaal dat er vet voor betaalt moet worden :?

Hoeft dus idd. niet zo duur te worden, mits ze niet het snelste geheugen erop prikken denk ik ...

• Zeus
Ik denk dat er mensen zijn die betalen om de getallen (meeste mhz, meeste geheugen meeste FPS) terwijl die getallen niet alles zeggen. En nu kan ik die links niet meer vinden :\

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

Althalus schreef op 27 September 2003 @ 21:53:
Ik denk dat er mensen zijn die betalen om de getallen (meeste mhz, meeste geheugen meeste FPS) terwijl die getallen niet alles zeggen. En nu kan ik die links niet meer vinden :\
Zolang je games maar in acceptabele resoluties/kwaliteiten kan afspelen. Een kaart moet je ook kopen op prijs/kwaliteit......

En tja, ik wacht nog efkes af hoe de XGI kaarten gamen maar ik moet zeggen ben ge-interreseerd. Maar als blijkt dat het een SIS achtige streek is ( 80% van de workload op de CPU draaien ) dan koop ik hem zeker niet.

• Fietsbel
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Heeft iemand ergens al gelezen wanneer de V8ultra voor de consument verkrijgbaar zal wezen? ik heb er wel veel interesse in zo'n kaart (mits de prestaties goed zijn)

39

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Althalus schreef op 27 September 2003 @ 21:53:
Tuurlijk , dat is wel zo maarrrrr....

Als ik ff het rekensommetje maak:
koop ik een 9200 (pro?) met 256 Mb ipv de 64Mb-versie kost me dat 20 euro's extra. M.a.w: eigenlijk betaal je 20 euro voor 192 MB geheugen ....
Nu koop ik een 9800 PRo met 256 MB en die is 130 euro duurder dan de 128 MB versie, maw; die 128 MB extra kost me 130 euro

20/192 = 10,4 eurocent per MB
130/128= 101,5 eurocent per MB

Het geheugen van de 9800 Pro is dus 10x zo duur in verhouding met zijn tragere broertje, tenminste zo lijkt het. Mag je je dan besodermietert voelen :?

• Helga
  • Niet online
dat geheugen op de 9800 PRO is DDRII geheugen, dat is heel duur en lastiger te produceren, de 9200 gebruikt gewoon DDR geheugen, el cheapo ;)

• qrazi
oh? ik dacht toch echt zeker te weten dat de radeon 9800 pro ddrI gebruikt....

• Okyah
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

De 9800pro met 128 mb gebruikt DDR I, die met 256 mb DDR II (@ een ietsje hogere clocksnelheid om de hogere latencies goed te maken dacht ik) :)

Alone at last
Just nostalgia and I
We were sure to have a blast

• Aham brahmasmi
R9200=R9000, bestaat die met 256 MB?? :? :?

• madman2003687
  • Laatst online: 01-02-2005

madman2003687

Not so tweaker guy.

Dat soort kaarten bestaan, net zoals de Radeon 9600 non-pro 256 en FX-5600 256. Het zijn kaarten goedkoper als hun pro of betere varianten en alleen bedoeld voor de mensen die denken: oh 256 mb, dat zal vast een goede kaart zijn, dus niet :)
De mensen hier weten wel beter en aan de prijs kun je het ook wel zien.(9600 pro 128 is duurder als een 9600 non-pro 256)

Ik wil wel eens wat benches zien van de retail S3/VIA Delta Chrome F1 Pole als die er is :)

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

madman2003 schreef op 28 September 2003 @ 16:28:
Dat soort kaarten bestaan, net zoals de Radeon 9600 non-pro 256 en FX-5600 256. Het zijn kaarten goedkoper als hun pro of betere varianten en alleen bedoeld voor de mensen die denken: oh 256 mb, dat zal vast een goede kaart zijn, dus niet :)
De mensen hier weten wel beter en aan de prijs kun je het ook wel zien.(9600 pro 128 is duurder als een 9600 non-pro 256)
XFX heeft zelfs een FX5200 Non Ultra met 256Mb geheugen... en tja...die verkoopt ook! :+

• Aham brahmasmi
Maar die performed niet! Gek genoeg...

• collission
  • Niet online

collission

Aham brahmasmi schreef op 02 October 2003 @ 17:03:
Maar die performed niet! Gek genoeg...
zo gek is dat niet, als je een slechte kaart neemt (5900) en je knijpt die ook nog eens stevig af, dan krijg je dit, want de budget kaarten van ATi presteren een stuk beter :/

• CJ
  • Registratie: augustus 2000
  • Niet online
(overleden)
Ok, wat nieuwe informatie over de Volari kaarten.

Van de Duo kaarten komen er 4 varianten:

- Duo V8 Ultra
- Duo V8
- Duo V5 Ultra
- Duo V5

Hieronder een kort overzichtje van de specs:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Chip               Duo V8 Ultra    Duo V8    Duo V5 Ultra    Duo V5
Core               350             300       350             300
Mem                500             450       500             450
Bandwith           32 GB/s         28.8 GB/s 32 GB/s         28.8 GB/s
Renderpipes        16              16        8               8
VS                 4               4         4               4
PS                 8               8         8               8
Pixel fillrate     5.6 GP/s        4.8 GP/s  2.8 GP/s        2.4GP/s
Texel fillrate     11.2 GT/s       9.6 GT/s  5.6 GT/s        4.8 GT/s
Texture per pipe   2               2         2               2

Bron: www.elitebastards.com

32 GB/s aan bandbreedte is meer dan wat alle andere kaarten op dit moment hebben. Als XGI er in slaagt op de DX9 performance op peil te brengen, dan zullen zowel ATi als nVidia hier een geduchte tegenstander aan hebben... Vooral die 2 TMU's verbazen me aangezien er eerst sprake was van 1 TMU per pipeline. 16x2 voor de V8 Duo zou dus zeker ook op hedendaagse en oudere spellen voor een enorme boost kunnen zorgen.

Wat verder ook interessant is, is dat het blijkbaar alleen 'maar' 4x Supersampling AA ondersteunt en 4xAF. Met zo'n enorme fillrate zal 4xSSAA waarschijnlijk ook nog zeer goed speelbaar zijn.

Nu maar hopen dat de driverondersteuning op een goed niveau ligt en de kaarten niet al te duur zijn. :)

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

Topicstarter
Inderdaad, de Volari V8 Dual Ultra klinkt erg goed, de hamvraag blijft, wanneer kunnen we dit spul kopen en natuurlijk hoe ze in de praktijk presteren, ik hoop zoals CJ al zegt dat de dx9 performance goed is, dat het goed zit met fillrate en bandbreedte unnen we idd wel uit de specs aflezen, reviews wil ik zien :)

Niet op voorraad.

• TiMMieJ
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 24-09 16:42

TiMMieJ

PSN: Orixez

Als die duo V8 ultra nou ffs lkkr in HL2 presteert, en niet te veel kost lijkt dit mij een waardige opvolger voor mijn Ti4200. Ik koop nooit de high end dure kaarten puur omdat ik 400E gewoon te veel geld vind voor z'on kaart..... Daar koop ik wel andere belangrijkere dingen voor die ik nodig heb. En ik ben vast niet de enige die dit denkt dus als ze echt een scherpe prijs hebben en goed presteren kan dit een echte concurent worden zeg maar voor nVidia en ATi.....

Mits!!!! hij dus snel leverbaar is en het niet nog tot Q1 '04 duurt zodat ATi en nVidia al meteen kunnen antwoorden met R420 en de NV40..... Terwijl dit aan de andere kant kan betekenen dat XGI nog lager moet gaan met de prijzen om dit alles aan de man te brengen.

Beetje vaag dubbel op verhaal maarjah u get the point......

• RoadKill21
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

RoadKill21

Mn naam is niet Haas, maar Han

...en de kaarten moeten ook goede en ondersteunde drivers hebben... zeer belangrijk willen ze succes hebben...

Cherish your memories, but don't live in the past. Always outdated specs

• Wekkel
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 16-07 16:46

Wekkel

De downloadkoning

Deze aankondiging doet me weer denken aan het Xabre verhaal van SiS. Op zich een leuk kaartje, maar de DX8.1 prestaties zijn net even te min om de kaart echt bruikbaar te maken. Ik merk met mijn Xabre400 dat hij in pure 8.1 tekort schiet om echt bruikbaar te zijn in die omgeving. Als gamekaart is het verder wel te doen als je niet alle toeters en bellen aanzet. Met een XP2400+ blijven de frames bij de meeste games wel komen. Het was met €89 de goedkoopste opstap naar DDR plankjes met maar liefst 128 Mb daarvan. Ik heb er nog geen spijt van, de Volari lijkt de opvolger daarvan te worden. Ik zou zo graag de geschatte prijzen van al dit moois zien ;)

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

Wekkel schreef op 07 October 2003 @ 14:53:
Deze aankondiging doet me weer denken aan het Xabre verhaal van SiS. Op zich een leuk kaartje, maar de DX8.1 prestaties zijn net even te min om de kaart echt bruikbaar te maken. Ik merk met mijn Xabre400 dat hij in pure 8.1 tekort schiet om echt bruikbaar te zijn in die omgeving. Als gamekaart is het verder wel te doen als je niet alle toeters en bellen aanzet. Met een XP2400+ blijven de frames bij de meeste games wel komen. Het was met €89 de goedkoopste opstap naar DDR plankjes met maar liefst 128 Mb daarvan. Ik heb er nog geen spijt van, de Volari lijkt de opvolger daarvan te worden. Ik zou zo graag de geschatte prijzen van al dit moois zien ;)
The Xabre...tja...die serie hing er op de CPU!

Oftewel, wat veel andere kaarten HARDWAREMATIG deden, deed Xabre via softwaredrivers....tja......dan kun je lagere prestaties verwachten.

MAAR ze zijn beter dat SIS graphic chipsets ( met shared geheugen |:( )

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

Topicstarter
Dit is wal even andere koek dan de Xabre, deze kaarten zijn ook op het high end segment gericht. Uiteraard weten we pas na de reviews wat ze waard zijn :)

Niet op voorraad.

• Kirpeknots
  • Registratie: mei 2001
  • Laatst online: 25-09 23:24

Kirpeknots

Wazzup!

Ik ben benieuwd of er een low-profile uitvoering komt met de volledige geheugenbus. De Low-profile ATI en Nvidia zijn daar namelijk op vreselijke wijze gecastreerd.

W124. Ze hebben de loop er af gehaald. Vizier staat nog op de motorkap.

• Zeus
Nieuwsupdates over de nieuwe gfx kaart van XGITech
DE VOLARI KOMT ERAAN!http://home.wanadoo.nl/famlagas/product_v8all.gif

Grote namen gaan XGI technologie bakken
Na Club3d gaan waarschijnlijk grote videokaartproducenten als Asustek, CP Technology, Gigabyte Technology en MSI videokaarten produceren met de XGI gpu's. Eind november zouden deze dan in de winkels kunnen liggen. PR manager Patrick Chang van XGI ontkent samenwerking met Asustek en MSI.
Several graphics card suppliers, including Asustek Computer, CP Technology, Gigabyte Technology and Micro-Star International (MSI), will ship products using processors from XGI Technology, a new entrant in the graphics processor market, sources said.

These XGI-powered cards are expected to hit store shelves in late November at the earliest, sources added.

“We are indeed working with CP Technology and Gigabyte,” said Patrick Chang, corporate PR manager at XGI. “But we have no knowledge of deals with Asustek and MSI.”

The chip vendor in September introduced its Volari series, a complete graphics processor line consisting of four chips available in seven configurations. Chang said mass production is expected to begin in late October or early November. Full-year shipment targets are not yet available, he added.

According to a press release on October 1, XGI is also shipping chips to Club-3D, a Netherlands-based graphics card vendor. By early December, the whole XGI Volari product line will be available in the European market on Club-3D cards.
bron: digitimes.com

Dual, single chip model core/memory snelheden overzicht
De Japanse hardware nieuws site Impress PC Watch heeft een handig overzicht geplaatst over de specificaties van de XGI's Volari GPU family. Ze bevestigen wat al eerder naar buiten is gebracht in dit nieuwsbericht hier
GPUPixel PipesCore ClockMemory Clock(DDR/DDR2)DirectX Support
Volari Duo V8 Ultra16350MHz375/500MHz9.0
Volari Duo V5 Ultra8350MHz375/500MHz9.0
Volari V8 Ultra8350MHz375/500MHz9.0
Volari V88300MHz325/450MHz9.0
Volari V5 Ultra4350MHz375/500MHz9.0
Volari V54300MHz325/450MHz9.0
Volari V32300MHz300MHz8.1
Scores en marktsegment
De kaarten zullen dus zoals al eerder gezegd ongeveer onderstaande scores in 3dmark2003 behalen en gericht zijn op:
3dmark03 scoremarktsegment
Volari Duo V8 Ultra - 5600+Enthusiast
Volari Duo V5 Ultra - 4000+ Enthusiast
Volari V8 Series - 3000+High-end
Volari V5 Series - 2000+Mainstream
Volari V3 Series - 1000+Entry-level

Screenshot van een 3dmark2003 score met een Duo v8 Ultra.
bron: pcwatch

• procyon
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 21-09 12:49
Die kaart is dus niet echt een ati en Nvidia killer als je kijkt naar die 3dmarkscore.. zeker niet als deze kaart daar 4 GPU's voor nodig heeft, te duur om te kunnnen concureren

Een lege verzameling is deelverzameling van elke verzameling

• Okyah
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

Maar de mainstream-kaartjes zouden best eens interessant kunnen worden, als die scores een beetje de performance in spellen aangeven :)
De Volari 5 series is bijvoorbeeld al sneller dan een g4ti4600! :) Voor OEM bakjes heb je best wel kans dat dat soort kaarten er in gepropt worden en als ze daar wat geld mee kunnen verdienen, kan er weer meer geld in research voor nieuwe kaarten gestoken worden. Ik vind het een heel redelijke prestatie voor een eerste serie kaarten, hoor, wat mij betreft mogen ze wel mee blijven doen ;)

Alone at last
Just nostalgia and I

• mark117
  • Laatst online: 25-09 11:04
Okyah schreef op 16 October 2003 @ 14:36:
Maar de mainstream-kaartjes zouden best eens interessant kunnen worden, als die scores een beetje de performance in spellen aangeven :)
De Volari 5 series is bijvoorbeeld al sneller dan een g4ti4600! :)
Dat is toch een beetje appels met peren vergelijken want de geforce is helemaal niet gemaakt voor directx 9. Een directX9 benchmark is bij deze vergelijking hier niet helemaal op zijn plaats. De 3dmark2001 score is daarentegen dan wel weer interresant.

[Voor 3% gewijzigd door mark117 op 16-10-2003 14:56]

• Okyah
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

Ohja, beetje kromme vergelijking :P dus trager dan een ti4600 prob, wat dx8 betreft..
Tzou dus het beste zijn te vergelijken met een radeon 9600 of fx 5600 ofzo :)

Alone at last
Just nostalgia and I

• Puppetmaster
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 05-09 21:17
Procyon for life schreef op 16 October 2003 @ 14:31:
Die kaart is dus niet echt een ati en Nvidia killer als je kijkt naar die 3dmarkscore.. zeker niet als deze kaart daar 4 GPU's voor nodig heeft, te duur om te kunnnen concureren
de duo's hebben (zoals de naam al enigzins doet vermoeden ;) ) "slechts" 2 GPU's per kaart... :)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Naluh!
  • Niet online
Die benchmarks op zich zeggen zo helemaal niets over de levensvatbaarheid van de kaarten.... Prijzen wil ik zien! Dan praten we verder......

Specs

Pagina: 1 2 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee