Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Condensator problemen met KT7

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jeltel
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
Ik was dus weer es aan het bladeren op GoT om te kijken of ik erachter kon komen wat er nu met mijn computer aan de hand was. Na het vervangen van mijn beeldkaart bleek dat dus niet het probleem te zijn. En na het vervangen van het fannetje van de chipset op mijn moederbord blijft dit ding helaas regelmatig (2 uur ofzo) vastlopen.)

Op GoT kwam ik dus tegen dat op een abit KA7 en in mindere mate KT7 (degene die ik dus heb) lekkende condensatoren voorkomen. Tijdens het maken hebben ze dus brakke condensatoren gebruikt. Een aantal mensen op GoT met hetzelfde probleem hebben dit al met succes verholpen door 'gewoon' die condensatoren te vervangen.

Ik heb dus een ABIT KT7 met een AMD Thunderbird 850 mhz
http://members.chello.nl/y.leijenaar1/pics/kt7-large.jpg

Tijdens het bekijken van me moederbord heb ik dus al gezien welke condensatoren er aan het lekken waren. En dat waren de 3 rood omrande condensatoren.
In hoeverre is het erg dat die zijn gaan lekken en is dat idd het probleem van het vastlopen?
En kan ik idd deze condensatoren vervangen door condensatoren met een grotere piekVoltage en capaciteit? Dat heeft geen gevolgen voor mijn moederbord?

Verder zijn allerlei andere tips en (nuttige) opmerkingen natuurlijk altijd welkom.

edit:
is het trouwens ook een idee om een aantal andere condensatoren uit voorzorg te vervangen? en zo ja, welke??

(dis btw me 1e post op GoT. Ben wel regelmatig komen lurken als ik es wat nieuws moest kopen. Maar nu wil ik toch wat meer gerichte info)

Jeltel wijzigde deze reactie 12-05-2003 21:49 (5%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jeltel
  • Niet online
Ik las in de andere topics (die je via de troubleshoot kan vinden) juist gelezen dat ze niet dezelfde voltage en capaciteit gebruikten. Het leverde geloof ik geen problemen op.
Maar dat zou natuurlijk wel het mooiste zijn :)

Jeltel wijzigde deze reactie 12-05-2003 22:37 (20%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jeltel
  • Niet online
quote:
BalusC schreef op 12 mei 2003 @ 22:55:
Lekkende condensatoren zijn altijd erg. Vóórkomen is beter dan genezen; zoiets kan namelijk de essentiële onderdelen laten doorbranden. Zoals die twee daar links staan lijkt me dat ze de spanning van de PCI sloten op peil houden. Stel dat er eentje doorslaat, dan is er kans dat je daarmee een of meer PCI kaartje(s) op het spel zet. Die rechtse is ongetwijfeld onderdeel van de CPU-voeding; het staat samen met MOSFET's en spoeltjes op een gebiedje dat gezamelijk de Voltage Regulatie van de CPU verzorgt :)

Wat betreft het vervangen: ze hoeven inderdaad niet identiek zijn, zolang de condensatoren maar van goede kwaliteit zijn en qua capaciteit en spanning niet kleiner zijn dan de oorspronklijke condensatoren. Stel dat de lekkende condensatoren allemaal 1500µF 16V zijn, dan kun je ze vervangen door minstens eenzelfde exemplaar, maar je kunt ook gewoon voor bijvoorbeeld 2200µF 16V gaan. Enig nadeel is dat ze dan wel een stukken groter zijn, waardoor het passen en meten wordt ;)
Die 8 rechts op het board zijn dus waarschijnlijk van de CPU en dus wel het vervangen waard. En die 4 links van de pci? En ook het vervangen waard?
Zijn er verder nog een aantal die aandacht verdienen om misschien direct maar mee vervangen te worden?

En ik heb toch al geen garantie meer, dit board is zo'n 2.5 jaar oud (of geeft abit 3 jaar garantie?)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jeltel
  • Niet online
quote:
Caponi schreef op 13 mei 2003 @ 00:31:
ik heb dit ook gehad (maar dan met een MSI K7T Turbo)

ik ben terug naar de winkel gegaan en die lieten hem voor me repareren door de fabrikant (had toen al een halfjaar geen winkelgarantie meer).

toen daar 2 weken overheen gingen vond ik het te lang duren, computerwinkel opgebeld en kreeg ik een nieuw mobo for free :)

edit:
ik kreeg hetzelfde type moederbord terug, maar dan met zilvergrijze condensators. zullen wel meer problemen zijn geweest met die oude.
Hmm ja ik heb dus geen zin in 2 weken zonder computer... ;)
Ik ga wel gewoon lekker zelf kloten is ook leuk.
quote:
Thx! erg handy :)

ennuh nog ff snel een vraag, hoeveel jaar garantie zit er op een abit kt7?

Jeltel wijzigde deze reactie 13-05-2003 10:58 (17%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jeltel
  • Niet online
Als ze bol staan zijn ze kapot. Je kan het verschil goed zien met condensatoren die nog goed zijn. Die zijn duidelijk nog vlak.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jeltel
  • Niet online
quote:
Caponi schreef op 13 mei 2003 @ 12:14:
[...]

maar ik kreeg ook een ander moederbord van de computerwinkel mee, als tijdelijke oplossing totdat me andere gemaakt zou zijn :)

net zoals je soms een leenauto krijgt bij de garage :)
Tis alleen jammer dat ik niet meer in de buurt van de winkel woon waar ik hem gekocht heb.
Maar dan nog, hoeveel garantie zit er op een Abit KT7?
Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True