Met welk proggie open én verander ik een exe-file?!

Pagina: 1
Acties:
  • 641 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Jammie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-12 01:15

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
Ini-files is simpel. Maar nu heb ik een exe-file dat vraagt om regionale gegevens: toetsenbord-instellingen en zo. Ik wil in dat exe-file de toetsenbord-instellingen standaard op mijn Nederlandse instellingen zetten.
Als ik het exe-file naar een txt-file omzet, krijg ik een hoop onzin-tekens. Wat is nu het beste programma om dat exe-file te vertalen, te kunnen begrijpen en veranderen en weer terug te zetten naar een werkend exe-file?

Ik weet wel dat ik mij op de rand van het toelaatbare begeef, maar hoop toch een bruikbare tip van jullie te krijgen...

• mimic
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

mimic

O ja joh?

met een hex editor

• WhizzCat
  • Laatst online: 03-10 00:20

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Nou, dan zul je óf de exe moeten decompilen (dan moet je weten in welke taal het is geschreven) en dan herschrijven (dit mag niet ivm (C) ) óf je moet kijken of je iets met een hex editor kan uithalen, ik vermoed dat beide opties geen soelaas zullen bieden en dat je het toch anders moet instellen.

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
Welke hex editor is het meest geschikt? (PS: ik dacht dat Notepad in Windows al een hex editor was, maar dat is dus niet)... Ik bedoel, omdat je daarmee al een ini-file kunt tweaken.

[ Voor 19% gewijzigd door Jammie op 14-12-2002 02:01 ]

• ZaZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-12 23:33

ZaZ

Tweakers abonnee

je zou eventueel ff met een hex editor kunnen kijken, maar maak eerst een backup!
de lengte moet het zelfde blijven van strings en waardes die je gaat veranderen.
als je echt dingen wilt wijzigen moet je je verdiepen in assembly, maareh met alle respect.....
zoals dit overkomt is dat nog ver van je bed :)

Lekker op de bank

• WhizzCat

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Jammie schreef op 14 December 2002 @ 02:00:
Welke hex editor is het meest geschikt? (PS: ik dacht dat Notepad in Windows al een hex editor was, maar dat is dus niet)... Ik bedoel, omdat je daarmee al een ini-file kunt tweaken.
Ini == gewoon text file

exe == gecompileerd bestand

Ik denk dat je beter een andere oplossing kan zoeken en gewoon je probleem kan posten hoe je wél die landinstellingen kan houden, want dat is denk ik een betere oplossing dan aanrommelen met .exe files zoals de poster boven mij al zegt :)

Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
Ja ZaZ, het is idd ver van mijn bed, maar ik ben een snelle leerling.

De truc is uiteraard om de hex-tekens te kunnen begrijpen. Ik zie in het betreffende exe-file duidelijk de steeds tweecijferige (of letters) combinaties. Het moet toch zo zijn dat programmeurs die tekens kunnen omzetten naar 'logische' regels, m.a.w. begrijpelijke commando's (zoals dat vroeger heette).

Ik open het exe-file en zie de hex-codes. Hoe kan ik ze nu vertalen naar 'begrijpelijk' script?

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Een .exe file is gecompileerde source code (wat dus geprogrammeerd is in een taal, en dan met een compiler omgezet is). Dit kan je wel omdraaien, maar dat is niet toegestaan. Een alternatief is dan de hex editor, maar ja, ook ik word daar geen wijs uit :+

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• WhizzCat

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Jammie schreef op 14 december 2002 @ 02:15:
Ja ZaZ, het is idd ver van mijn bed, maar ik ben een snelle leerling.

De truc is uiteraard om de hex-tekens te kunnen begrijpen. Ik zie in het betreffende exe-file duidelijk de steeds tweecijferige (of letters) combinaties. Het moet toch zo zijn dat programmeurs die tekens kunnen omzetten naar 'logische' regels, m.a.w. begrijpelijke commando's (zoals dat vroeger heette).

Ik open het exe-file en zie de hex-codes. Hoe kan ik ze nu vertalen naar 'begrijpelijk' script?
Dat kan imho niet, of je moet die kerel uit de Matrix zijn, beetje een flamerige reactie (ik weet het blackd) maar ik denk niet dat je dit zomaar 1-2-3 onder de knie kan krijgen. Ik raad je dus nogmaals aan gewoon te posten waarom je die land instellingen wil hebben en hoe en wat er verder nog aan de hand is en dan gaan wij met z'n allen kijken of we daar een mooie oplossing voor hebben :)

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

Je kan het ook wel terugzetten naar assembly maar dat is echt niet zomaar 1 2 3 te begrijpen, vooral niet met nieuwere progs die in een nieuwe generatie taal zijn geschreven, omdat die gewoon simpelweg te groot en te complex zijn.
Dat zou betekenen dat je iets van 2 jaar assembly moet gaan leren en dan nog een 2 jaar oid je in het desbetreffende prog moet gaan verdiepen.
Lijkt me geen optie :)
Ik zou eerst maar eens zoeken naar een ander alternatief

edit:
[flauw] hehehehe WhizzCat we zijn allebij aan het 1-2-3-en :P [/flauw]

[ Voor 9% gewijzigd door ZaZ op 14-12-2002 02:24 ]

Lekker op de bank

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
WhizzCat schreef op 14 December 2002 @ 02:13:
Ini == gewoon text file

exe == gecompileerd bestand

Ik denk dat je beter een andere oplossing kan zoeken en gewoon je probleem kan posten hoe je wél die landinstellingen kan houden, want dat is denk ik een betere oplossing dan aanrommelen met .exe files zoals de poster boven mij al zegt :)
Alright! Maar leg mij eens uit hoe jij (of jullie) die hex-codes wel kunnen lezen en ik als leek niet. Dit zijn juiste de 'geheimen' waar ik al langer naar zoek.

BTW: WhizzCat, zou jij die landencodes in een professioneel exe-file aankunnen? Lijkt me geweldig interessant om dat ook te kunnen volgen/begrijpen...

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

Jammie schreef op 14 December 2002 @ 02:23:
[...]
Alright! Maar leg mij eens uit hoe jij (of jullie) die hex-codes wel kunnen lezen en ik als leek niet. Dit zijn juiste de 'geheimen' waar ik al langer naar zoek.
Je kan C/C++ gaan leren en dan files uit gaan lezen en veranderen, maar dan moet je je wel eerst echt gaan verdiepen in de taal.
Assembly zou ik niet meer aan beginnen omdat dat al bijna passe is.
Als ik een prog wil veranderen ga ik gewoon goed kijken wat wat doet, maar het kost wel veel tijd
edit:
Jammie lijkt het allemaal wel echt te willen leren, dus zet je mail adres in je profile en dan kan ik misschien helpen waar je moet beginnen

[ Voor 14% gewijzigd door ZaZ op 14-12-2002 02:31 ]

Lekker op de bank

• WhizzCat

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Jammie schreef op 14 December 2002 @ 02:23:
[...]

BTW: WhizzCat, zou jij die landencodes in een professioneel exe-file aankunnen? Lijkt me geweldig interessant om dat ook te kunnen volgen/begrijpen...
Ikke? Allemensen, de hemel beware me! :)

Dat kan ik echt niet hoor! Daarom raad ik je ook aan iets anders te zoeken. Dit is nl. heel erg moeilijk, wat dit betreft ben ik ook een leek, ik probeer alleen mensen zo goed mogelijk te helpen, om eerlijk te zijn, zelf ben ik meer grafische man en niet zo'n programmeer kerel.

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
WhizzCat schreef op 14 december 2002 @ 02:19:
Ik raad je dus nogmaals aan gewoon te posten waarom je die land instellingen wil hebben en hoe en wat er verder nog aan de hand is en dan gaan wij met z'n allen kijken of we daar een mooie oplossing voor hebben :)
OK, mijn eerdere post was voor jouw post. Maar dan hier de uitdaging... :)

Het gaat om het programma Quark Xpress 5.01, een layout-opmaakprogramma. Probleem = 'keyboard shortcuts' ofwel sneltoetsen conflicteren met de regio-instelling van het toetsenbord. Toetscombinaties doen niet wat ze moeten doen. Bijvoorbeeld: er is een toetscombinatie (in Windows) om een lettertype per punt groter te maken. Die voorgeschreven toetscombinatie (shft-ctrl-alt->) maakt de letter breder, in plaats van groter. Ook andere keyboard-shortcuts werken niet naar behoren.
Het probleem is bij Quark bekend, maar ze doen er niks aan. Duidelijk is wel dat het te maken hyeeft met de instellingen in Windows. Bijvoorbeeld: in het programma zelf (Xpress) kun je een taal instellen. In mijn geval: Nederlands. Maar dan moet die taal overeenkomen met de configuratie van het toetsenbord, zegt Quark (Xpress). Dus ook Nederlands, zou je zeggen. Maar dat werkt niet. Andere taalinstellingen werken ook niet (bijvoorbeeld VS Internationaal en taal van het programma US-English). En tal van andere combinaties.

Uit de vele posts op de Quark Xpress forums blijkt dat ze het nog steeds niet weten op te lossen. Mijn vraag is dus:

Hoe kan ik het exe-file zodanig veranderen dat de keyboard-instelling er niet meer toe doet?

Ik ben idd een nitwit op dit terrein, maar jullie hebben me uitgedaagd. Eigen schuld, dikke bult... ;)

Het exe-file is plm. 3.5 MB groot. Moet ik het ergens op mijn server plaatsen?

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
[b]ZaZ schreef op 14 December 2002 @ 02:28:Jammie lijkt het allemaal wel echt te willen leren, dus zet je mail adres in je profile en dan kan ik misschien helpen waar je moet beginnen
Hmm, mijn profile vermeldt wel mijn e-mail adres: jammie@wta.nl maar het wordt vreemd genoeg niet voor bezoekers weergegeven.

• WhizzCat

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Jammie schreef op 14 december 2002 @ 02:38:
[...]

OK, mijn eerdere post was voor jouw post. Maar dan hier de uitdaging... :)

Het gaat om het programma Quark Xpress 5.01, een layout-opmaakprogramma. Probleem = 'keyboard shortcuts' ofwel sneltoetsen conflicteren met de regio-instelling van het toetsenbord. Toetscombinaties doen niet wat ze moeten doen. Bijvoorbeeld: er is een toetscombinatie (in Windows) om een lettertype per punt groter te maken. Die voorgeschreven toetscombinatie (shft-ctrl-alt->) maakt de letter breder, in plaats van groter. Ook andere keyboard-shortcuts werken niet naar behoren.
Het probleem is bij Quark bekend, maar ze doen er niks aan. Duidelijk is wel dat het te maken hyeeft met de instellingen in Windows. Bijvoorbeeld: in het programma zelf (Xpress) kun je een taal instellen. In mijn geval: Nederlands. Maar dan moet die taal overeenkomen met de configuratie van het toetsenbord, zegt Quark (Xpress). Dus ook Nederlands, zou je zeggen. Maar dat werkt niet. Andere taalinstellingen werken ook niet (bijvoorbeeld VS Internationaal en taal van het programma US-English). En tal van andere combinaties.

Uit de vele posts op de Quark Xpress forums blijkt dat ze het nog steeds niet weten op te lossen. Mijn vraag is dus:

Hoe kan ik het exe-file zodanig veranderen dat de keyboard-instelling er niet meer toe doet?

Ik ben idd een nitwit op dit terrein, maar jullie hebben me uitgedaagd. Eigen schuld, dikke bult... ;)

Het exe-file is plm. 3.5 MB groot. Moet ik het ergens op mijn server plaatsen?
Heb je enig idee hoe laat het is? ;) Bovendien, die .exe file van Quark mag je hier _absoluut_ niet plaatsen!!!!!! Dat is nl. warez (illegale software) en daar kan je een OW voor krijgen en zelfs een ban denk ik wel.

Maar goed, het Quark probleem, je quarked dus op windows? Goed, welke windows versie gaat het om trouwens? ook wel handig om te weten. Ik denk dat het probleem ligt bij Quark, dit is gemaakt voor de mac en later geport naar het pc platform. Hierbij zijn een aantal sneltoetsen ed. niet goed mee genomen vermoed ik omdat de mac toch wel heel anders inelkaar steekt. Of er voor jouw probleem echt een oplossing is betwijfel ik eigenlijk. Eerlijk gezegd heb ik geen flauw idee wat ik hier mee aan moet. Windows zelf gebruikt nl. ook diverse sneltoetsen die daarin geintergreerd zijn en dat kan idd wel conflicten opleveren vermoed, welke toetsen bord instelling je ook gebruikt, windowstoets-d blijft nu eenmaal "Show Desktop".

Ik ben bang dat ik het niet weet :)

edit: als ze het trouwens zelfs niet weten op speciale quark forums....

[ Voor 3% gewijzigd door WhizzCat op 14-12-2002 02:45 ]

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

zie mijn edit
-----------------------

oww iets sneller refreshen zaz!!!!
ok ik meel je morgen wel en dan zal ik ff kijken of ik iets kan doen

[ Voor 84% gewijzigd door ZaZ op 14-12-2002 02:46 ]

Lekker op de bank

• blackd
  • Niet online
Waar zijn we mee bezig? Uitwisselen doen we hier niet aan he.

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

blackd schreef op 14 December 2002 @ 02:50:
Waar zijn we mee bezig? Uitwisselen doen we hier niet aan he.
ow ok, dan doe ik het niet :)
ik zag dit niet als warez, sowwie

Lekker op de bank

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
WhizzCat schreef op 14 december 2002 @ 02:43:
Heb je enig idee hoe laat het is? ;) Bovendien, die .exe file van Quark mag je hier _absoluut_ niet plaatsen!!!!!! Dat is nl. warez (illegale software) en daar kan je een OW voor krijgen en zelfs een ban denk ik wel.
Hehe! ( ;) ) Het is nu bijna drie uur 's nachts! En dat exe-file is niet bruikbaar zonder de andere componenten van Xpress, dus daar kunnen ze me niet voor bannen.

WhizzCat, het gaat dus om Xpress versie 5.01 en WinME. Het programma functioneert verder prima (in het NL's), alleen die sneltoetsen.
Eerlijk gezegd heb ik geen flauw idee wat ik hier mee aan moet. (...) Ik ben bang dat ik het niet weet.
Daarom hoop ik dat iemand anders mij inzicht kan geven in hex-codes en dergelijke. OF de uitdaging wil aangaan om het exe-file te doorgronden...

• WhizzCat

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Jammie schreef op 14 december 2002 @ 02:53:
[...]

Hehe! ( ;) ) Het is nu bijna drie uur 's nachts! En dat exe-file is niet bruikbaar zonder de andere componenten van Xpress, dus daar kunnen ze me niet voor bannen.

WhizzCat, het gaat dus om Xpress versie 5.01 en WinME. Het programma functioneert verder prima (in het NL's), alleen die sneltoetsen.

[...]

Daarom hoop ik dat iemand anders mij inzicht kan geven in hex-codes en dergelijke. OF de uitdaging wil aangaan om het exe-file te doorgronden...
Verdorie, ik kan me jouw irritatie heel goed voorstellen, sneltoetsen zijn erg handig. Zou het niet aan ME kunnen liggen? Heb je misschien de mogelijkheid om Quark te draaien onder 98/2k/xp? Misschien dat dat wat oplost.

• blackd
  • Niet online
ZaZ schreef op 14 December 2002 @ 02:53:
ow ok, dan doe ik het niet :)
ik zag dit niet als warez, sowwie

Okey, die files zijn gewoon copyrighted software, en mogen niet zomaar verspreid worden, vandaar :)

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
Nee, dit is zeker geen warez. Quark.com geeft geen enkel respons. Ze zeggen alleen dat het betreffende probleem is geconstateerd, maar geven geen oplossing. Dat is al bij vele gebruikers (buiten de VS) in het verkeerde keelgat geschoten.

• blackd
  • Niet online
Jammie schreef op 14 December 2002 @ 02:56:
Nee, dit is zeker geen warez. Quark.com geeft geen enkel respons.

Dat Quark geen respons geeft, betekent niet dat je die programma's of onderdelen daarvan zomaar mag verspreiden ;) Maargoed. Dat is erg offtopic. Laten we er over ophouden, niet over die files praten a.u.b. Mocht je hiermee problemen hebben, kijk even in mijn sig :)

[ Voor 21% gewijzigd door blackd op 14-12-2002 02:58 ]

• WhizzCat

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

"This program may not freely be distributed, or any part of it blablablabla"

Dat regeltje in de algemene voorwaarden dus.. staat er wel ergens in :)

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
WhizzCat schreef op 14 december 2002 @ 02:55:
Zou het niet aan ME kunnen liggen?
Nee. Zoals ik hierboven heb gepost: het is een probleem van Quark zelf. Ze erkennen het probleem, maar doen er vooralsnog niets aan. En daarom mijn vraag: je moet als gebruiker toch de mogelijkheid hebben om het ZELF uit te zoeken (als de producent nul op het request geeft)...

• blackd
  • Niet online
Jammie schreef op 14 december 2002 @ 02:59:
En daarom mijn vraag: je moet als gebruiker toch de mogelijkheid hebben om het ZELF uit te zoeken (als de producent nul op het request geeft)...

Helaas, nee.
Het programma is closed source, dat betekent jij mag geen wijzigingen in de source code aanbrengen. Je bent dus helaas afhankelijk van de maker van het programma.

Als je bijv. een opensource linux programma zou hebben, zou je dit wel kunnen doen.

• WhizzCat

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Jammie schreef op 14 December 2002 @ 02:59:
[...]

Nee. Zoals ik hierboven heb gepost: het is een probleem van Quark zelf. Ze erkennen het probleem, maar doen er vooralsnog niets aan. En daarom mijn vraag: je moet als gebruiker toch de mogelijkheid hebben om het ZELF uit te zoeken (als de producent nul op het request geeft)...
Ja, dat is zo. Ik ben bang dat je dan mooi in de aap gelogeerd bent zoals dat heet. Je zou op zoek kunnen gaan naar 3trd party software om het probleem te verhelpen, ik neem aan dat je inmiddels google helemaal uitgekauwd hebt? Misschien dat er een extra stukje software is dat je kan helpen.

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
blackd schreef op 14 december 2002 @ 02:57:
Dat Quark geen respons geeft, betekent niet dat je die programma's of onderdelen daarvan zomaar mag verspreiden ;) Maargoed. Dat is erg offtopic. Laten we er over ophouden, niet over die files praten a.u.b. Mocht je hiermee problemen hebben, kijk even in mijn sig :)
Okee, fair enough. Dan stel ik een algemene vraag. Mág je exe-files naar jouw specifieke voorkeuren/configuratie veranderen? En zo ja: hoe doe je dat?

Is eigenlijk een apart topic waardig...

• blackd
  • Niet online
Jammie schreef op 14 December 2002 @ 03:03:
Mág je exe-files naar jouw specifieke voorkeuren/configuratie veranderen? En zo ja: hoe doe je dat?

Is eigenlijk een apart topic waardig...

Dat ligt er dus helemaal aan onder welke voorwaarden de maker het programma aan jou verkocht heeft. Zie mijn vorige post; als je een closed source applicatie hebt, mag dit niet. Open source, mag dit wel (welliswaar bepaalde voorwaarden).

Verwijderd

blackd schreef op 14 December 2002 @ 03:04:

[...]

Dat ligt er dus helemaal aan onder welke voorwaarden de maker het programma aan jou verkocht heeft. Zie mijn vorige post; als je een closed source applicatie hebt, mag dit niet. Open source, mag dit wel (welliswaar bepaalde voorwaarden).
Volgens mij is het 3 uur geweest? :p

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
WhizzCat, heb het idd helemaal uitgekouwd. Google, maar ook naar de producent Quark zelf. Het grappige (spijtige) is dat men verwijst naar een tech-note, waarin de omschrijving van het probleem staat (exact wat ik bedoel) en dat het geconstateerd is. Geen oplossing, niets.
Nu is met het programma verder prima te werken. Maar juist die praktische details, die nu niet mogelijk zijn, maken het programma zo goed. In mijn ogen een ernstige tekortkoming, maar daar doe je blijkbaar niets aan.

Ik hou mij aanbevolen voor mensen die het wél willen proberen...

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
blackd schreef op 14 December 2002 @ 03:04:
Beste blackd,

Ik begrijp jouw overwegingen. Maar het is natuurlijk van de zotte dat een 'maker' niet de verwachting waarmaakt die hij belooft. Een programma zou onder alle omstandigheden moeten werken (100%), of er zouden binnen afzienbare tijd patches moeten zijn. De 'maker' lijkt zo van alles te kunnen verkopen. Enige garanties op daadwerkelijk functioneren lijken bij voorbaat niet te bestaan. Waar is het recht van de koper, de consument?
Pagina: 1