Hauppauge WinTv PVR

Pagina: 1
Acties:

• worker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:19

worker

2x Sessy thuisbatterij

Topicstarter
Hallo,

Ik heb me in een winkel laten vertellen dat de Hauppauge WinTv PVR, die een hardwarematige MPeg2 compressie aan boord heeft, opnames opslaat in een formaat dat je niet op andere PC's kunt afspelen.
Zoiets komt me niet helemaal onbekend voor: mijn broer heeft een Miro DC-10, en daar is dat ook het geval: het formaat waarin de opnames worden opgeslagen is zonder conversies niet af te spelen op een andere PC. En believe me, ik heb goed gezocht naar Codecs op het net.

Natuurlijk neem ik info van het winkelpersoneel met een korreltje zout, dus ik vraag het hier eens.
(ik snap niet dat dit waar kan zijn, dit is toch geen voordeel voor Hauppauge? Het is toch het mooiste als opnames in een keer op andere PC's afspeelbaar zijn?)

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-08 18:57

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

worker schreef op 27 november 2002 @ 22:04:
Hallo,

Ik heb me in een winkel laten vertellen dat de Hauppauge WinTv PVR, die een hardwarematige MPeg2 compressie aan boord heeft, opnames opslaat in een formaat dat je niet op andere PC's kunt afspelen.
Dat ga ik meteen proberen...

Op school heb ik zo'n kaart laten aanschaffen. Morgen even wat opnemen en fikken op CD; thuis proberen te openen
Zoiets komt me niet helemaal onbekend voor: mijn broer heeft een Miro DC-10, en daar is dat ook het geval: het formaat waarin de opnames worden opgeslagen is zonder conversies niet af te spelen op een andere PC. En believe me, ik heb goed gezocht naar Codecs op het net.

Natuurlijk neem ik info van het winkelpersoneel met een korreltje zout, dus ik vraag het hier eens.
(ik snap niet dat dit waar kan zijn, dit is toch geen voordeel voor Hauppauge? Het is toch het mooiste als opnames in een keer op andere PC's afspeelbaar zijn?)
Ik denk dat het onzin is; toch een kwestie van de juiste codec installeren lijkt me...

Ik zal (als ik er aan denk) morgen nog een keer posten en m'n bevindingen weergeven

• worker

worker

2x Sessy thuisbatterij

Topicstarter
Nou Wfvn, ik hoor het graag van je.

• amontillado
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:16
Nu heb ik de pvr 250, niet de pvr pci maar van de pvr 250 kan ik je garanderen dat die mpeg's het prima doen hoor, heb op een andere pc enkel windvd staan en die heeft er geen problemen mee.

"All that we see or seem, is but a dream within a dream" E.A. Poe

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Vandaag op verschillende compressies opgenomen. Dit heb ik gedaan met WinTV2000

Samenvatting:
mpeg1 vcd.mpg Leest de pc WEL
mpeg1.mpg Leest de pc WEL
mpeg2 4mbit vcd.mpg Leest de pc WEL
mpeg2 4mbit.mpg Leest de pc NIET
mpeg2 6mbit vcd.mpg Leest de pc WEL
mpeg2 6mbit.mpg Leest de pc NIET
mpeg2 svcd ep vcd.mpg Leest de pc WEL
mpeg2 svcd ep.mpg Leest de pc NIET
mpeg2 svcd lp vcd.mpg Leest de pc WEL
mpeg2 svcd lp.mpg Leest de pc NIET
mpeg2 svcd sp vcd.mpg Leest de pc WEL
mpeg2 svcd sp.mpg Leest de pc NIET

Op de normale manier opgenomen zijn alle bestandsnamen ZONDER de vetgedrukte vcd; dus gewoon door op de knop te klikken met het rode bolletje

De bestanden MET de vetgedrukte vcd in de naam zijn op genomen in die compatibility-mode; dat is die knop met die CD erop.

Nu ga ik maar eens zoeken naar de juiste codec

[ Voor 47% gewijzigd door WFvN op 28-11-2002 19:47 ]

• amontillado
volgens mij zijn die mpeg2's vcd dus eigenlijk mpeg1's, het is namelijk de vcd compatible record knop die je dan indrukt. Je zult waarschijnlijk enkel een mpeg2 codec moeten installeren en dan werkt het al.

-edit-
Net even gechecked. By mij is de vcd compatible knop precies wat het al zegt, hij slaat het dan altijd op als mpeg1, ongeacht het profiel dat je hebt geinstalleerd.

[ Voor 32% gewijzigd door amontillado op 28-11-2002 16:29 ]

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

amontillado schreef op 28 November 2002 @ 16:25:
volgens mij zijn die mpeg2's vcd dus eigenlijk mpeg1's, het is namelijk de vcd compatible record knop die je dan indrukt. Je zult waarschijnlijk enkel een mpeg2 codec moeten installeren en dan werkt het al.
Indeed....

Codec gevonden:

CODEC

[ Voor 4% gewijzigd door WFvN op 28-11-2002 16:27 ]

• worker

worker

2x Sessy thuisbatterij

Topicstarter
En wat voor processorbelasting geeft het opnemen? Ik heb een Duron 700, dat is niet meer een van de modernste proc's (snif...). Dankzij de hardwarematige compressie hoop ik dus dat opnemen op hoge resolutie goed zal gaan.
Kunnen jullie daar nog wat over posten?

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

worker schreef op 28 November 2002 @ 23:18:
En wat voor processorbelasting geeft het opnemen? Ik heb een Duron 700, dat is niet meer een van de modernste proc's (snif...). Dankzij de hardwarematige compressie hoop ik dus dat opnemen op hoge resolutie goed zal gaan.
Kunnen jullie daar nog wat over posten?
Ik heb opgenomen met een 1GHz P3

De ellende waar ik nog mee zit is dat geluid en beeld niet synchroon lopen :X

Nu staat er op de site van Hauppauge dat dit bij VIA-chipset-mobo's een bekend probleem is waarvoor ook een patch is. Dus ik draai de patch; maar helaas.....

De hoogste bitrates leiden tot een fiasco. 2 mbit vind ik niet goed qua kwaliteit, 4 is acceptabel; daarboven geeft dus al problemen met geluid-beeld-synchronisatie. 6, 8 en 12 hoef ik dus niet te proberen.

Wat betere resultaten oplevert is opnemen in EP SP of LP; waarvan 1 echt beroerd is en 1 acceptabel (ik meen LP=slecht en SP=acceptabel)

Ik heb niet kunnen kijken naar processor-activiteiten vanwege het feit dat CTRL-ALT-DEL niet dat fraaie schermpje geeft waarbij je processen, processorgebruik e.d. kan bekijken.... dat geblokkeerd is voor gebruikers :(

Nu is die pc een beetje een bij-elkaar-geraapt geval; zit een Ati Rage videokaart in; een 8-speed CD-ROM-drive (SCSI) en een HP 9300 SCSI brander; HDD is gloofk gewoon IDE maar ook niet echt State-of-the-art; ook wat oud: 20 gig ofzo

Verwacht dus geen wonderen op jouw pc (helaas; ik zou je graag andere dingen willen vertellen....)
Maar ik ben nog niet al te lang bezig geweest met experimenteren; mogelijk dat ik dingen nog niet helemaal goed doe/beter kan doen.

[ Voor 17% gewijzigd door WFvN op 28-11-2002 23:36 ]

• amontillado
voor de pvr 250 geldt dat hij gebruik maakt van een sw mpeg decoder, die neemt altijd een bepaalde cpu tijd in beslag. Op mijn duron 800 was dat rond de 80 %, met de xp1600 die ik er nu in heb zo'n 50 %.
Voor de pvr pci maakt het denk ik uit of je avi of mpeg caputered, avi zal wel niet zoveel zijn en mpeg denk ik gelijk aan de pvr 250. Maar ik heb de pvr pci niet dus dat is wat gok werk.

-edit-
Nog vergeten te melden, ook al heb je 100 % cpu belasting met de pvr 250 (door bijv ook een divx af te spelen) dan is de opname wel prima, heeft daar geen last van.
Ik heb met de 250 geen sync problemen gehad, verschillende (s)vcd gebrand en die doen het prima.

[ Voor 27% gewijzigd door amontillado op 29-11-2002 00:29 ]

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

amontillado schreef op 29 november 2002 @ 00:27:
voor de pvr 250 geldt dat hij gebruik maakt van een sw mpeg decoder * WFvN denkt dat je het over ENcoder hebt, die neemt altijd een bepaalde cpu tijd in beslag. Op mijn duron 800 was dat rond de 80 %, met de xp1600 die ik er nu in heb zo'n 50 %.

Voor de pvr pci maakt het denk ik uit of je avi of mpeg caputered, avi zal wel niet zoveel zijn en mpeg denk ik gelijk aan de pvr 250. Maar ik heb de pvr pci niet dus dat is wat gok werk.
Die SW staat voor softwarematig gok ik?

Het enige probleem wat ik dus heb is dat het geluid niet synchroon loopt. Verder is het zonder haperingen (geluid en beeld). Dit kan ik met AVI-bestanden wel shaken; daarbij krijg ik sowiezo lost frames (bij directe encodering naar bijvoorbeeld MPEG4 of DIVX4)
Dus er zit wel degelijk verschil in of ik AVI of MPEG capture.
Nu alleen nog een tooltje vinden waarmee ik het geluid synchroon kan laten lopen met het beeld.

VirtualDub slikt die MPG'tjes dus niet zomaar. Ik heb het nog niet geprobeerd met de eerder genoemde codec; mogelijk dat VirtualDub het dan wel kan (en dan zal het vast gemakkelijk gaan; met AVI gaat dat in ieder geval zonder problemen). Maar dat moet ik dus nog proberen.
-edit-
Nog vergeten te melden, ook al heb je 100 % cpu belasting met de pvr 250 (door bijv ook een divx af te spelen) dan is de opname wel prima, heeft daar geen last van.
Ik heb met de 250 geen sync problemen gehad, verschillende (s)vcd gebrand en die doen het prima.
Maar jij hebt dus (begrijp ik) ook een zwaardere processor erin? een 1600MHz?
Die 1000 'van mij' trekt het net niet; dus zal een 1600 het wel zonder problemen slikken....

• worker

worker

2x Sessy thuisbatterij

Topicstarter
Hmm, ik denk dat ik het maar gewoon moet proberen. Bij de Dynabyte kost de kaart E199, en als'ie niet naar tevredenheid werkt mag ik 'm inleveren (8 dagen).
Bedankt voor de info wfvn en amontillado.

• amontillado
wfvn : Ik het het dus wel over een software DEcoder, het encoden gebeurt hw matig, maar de mpeg stream die daaruit komt wordt door een sw mpeg decoder (intervideo) gedecodeerd voor display in wintv2k. ( de pvr 250 heeft altijd een mpeg stream ook bij gewoon live tv, dit in tegenstelling tot de pvr pci)
Wat betreft de 100% cpu time, die had ik ten tijde van mijn duron 800 die ik eerst had, als ik dan een divx afspeelde terwijl wintv2k iets opnam dan zat ik op 100% cpu time, maar de opnames waren prima. Dit uiteraard aangezien de hw encoder er geen last van heeft en het wegschrijven wel lukt (dma tenslotte).

• worker

worker

2x Sessy thuisbatterij

Topicstarter
Ondertussen kaart gekocht. Installatie verliep redelijk. Software is irritant traag, het 'zappen' tussen kanalen duurt iets van 3 seconden!
Opnames lijken te werken.
Ik was wel verbaasd over de hoge CPU load tijdens gewoon TV kijken, maar als ik Amontillado moet geloven komt dat omdat mijn CPU realtime de MPEG stroom aan het uitpakken is. Beetje rare constructie vind ik eigenlijk, ik koop een kaart met hardware matige compressie, en om live TV te kijken moet die zojuist ingepakte stroom data weer worden uitgepakt!

• worker

worker

2x Sessy thuisbatterij

Topicstarter
Geluid loopt na een opname van een uur nog perfect synchroon met het beeld. Zou natuurlijk normaal moeten zijn, maar gezien de ervaringen van anderen is het dat met de PVR 250 niet.
Opname was met "DVD extra long play". Een uur TV is dan 1,5Gb.

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

worker schreef op 30 november 2002 @ 19:56:
Geluid loopt na een opname van een uur nog perfect synchroon met het beeld. Zou natuurlijk normaal moeten zijn, maar gezien de ervaringen van anderen is het dat met de PVR 250 niet.
Opname was met "DVD extra long play". Een uur TV is dan 1,5Gb.
Welke kaart heb jij nou gekocht? de normale, de 250 of de 350?

En je zegt dat de boel synchroon loopt... Met welke compressie en bitrate heb je opgenomen?
4MBit levert bij mij geen problemen op maar 6 en hoger wel dus

• worker

worker

2x Sessy thuisbatterij

Topicstarter
Ik heb de 250 gekocht. Testopname was met "DVD extra long play", volgens de manual is dat 4,4 Mbit/s. Raar trouwens dat daar na precies een uur slechts 1,5Gb uit komt, want 4,4Mbit/s * 3600sec = 15,84 Gbit = 1,98 Gb. Maar goed, ik moet nog een grotere harde schijf kopen, nu kan ik effe geen vele Gigs kwijt.
Trouwens, wat moet ik me voorstellen bij het 12,0 Mbit/s formaat? Als 8,0 Mbit/s DVD standard play is, hoe veel beter kan het dan nog worden vraag ik mij af.
Pagina: 1