Toon posts:

capturen en converten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik las ergens dat je hebt best video's kan capturen in 640x480 of evt 384x576 en dan daarna om kan zetten naar 352x288. Dit schijnt voor de kwaliteit het beste te zijn. Je moet dan wel de-interlacen (iets dat mij het idee geeft na bewerking iets na-ijlend beeld te zien)

Met wat proberen maakt het eigenlijk niet uit dat ik de video's met mijn pinnacle DC10 kaart capture in 384x288 en daarna omzet naar 352x288 XVCD. Ik gebruik TMPGENC met MPEG2 settings op 352x288 met een bitrate van 2520 en een toefje noise reduction. Dit geeft bij mij het beste resultaat. Speel ik ze af in een DVD speler dan ziet het beeld er veel strakker en rustiger uit als de VHS videoband.

Zijn er mensen die het hier met mij mee eens zijn?

• Haay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-08 09:44
Ik heb recentelijk KVCD ontdekt en dat geeft ook ERG goede resultaten. KVCD templates zijn gemodificeerde VCD/SVCD templates (van TMPGEnc) die veel betere beeldkwaliteit geven bij gelijke grootte van de files en die vaak ook gewoon door een standalone DVD speler afgespeeld kunnen worden! Kijk er eens naar zou ik zeggen: http://www.kvcd.net ...

Naar welke resolutie je kunt capturen is afhankelijk van de bron. Op deze site staat een overzicht van videobronnen en hun resolutie. Capture je bv. van Hi8 (400 x 576) dan is de meest logische resolutie om te capturen die van SVCD (480 x 576) of AVI op die resolutie, en dan converteren van AVI naar bv. KVCD.

Quote van die website:
Merk op: conversie van een slechtere kwaliteit naar een formaat met een hogere kwaliteit levert nooit een betere film op, in plaats daarvan converteer je extra storingen. Het heeft dus - bijvoorbeeld - geen zin om een VideoCD te converteren naar een Super VideoCD formaat.

Verwijderd

Topicstarter
Ik neem dus zelf op in standaard 384x288 en dan zet ik m om naar MPEG-2 (SVCD) in een resolutie van 352x288 met een bitrate van 2520 (standaard voor SVCD). Dan heb je als het ware een SVCD met de resolutie van een gewone VCD (en VHS).

Optisch geeft dit het beste resultaat volgens mij...

Wat vindt jij van het gebruik van een heel klein beetje ruisonderdrukking om het beeld wat stabieler te krijgen is wel een goede optie toch?

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:47

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ik neem zelf op in full-screen formaat (720x576) en dan door TMPGenc gooien via de standaard SVCD template. Dit is absoluut beter dan welke andere manier ook, vanwege de hoge bron-resolitie, en vanwege de hoge eind-resolutie (480x576). Daar kan 352x288 niet tegen op, da's gewoon VHS kwaliteit.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Verwijderd

Topicstarter
Ik neem dus op via een SVHS kabel van mijn video naar mijn pinnacle kaart DC10.. Het zijn gewone videobanden van TV opnames of concerten.

Het valt mij op dat omzetten naar MPEG-2 352x288 er beter uit ziet dan 352x576. Ik heb het idee dat de bitrate van 2520 (standaard bitrate) te weinig is voor 352x576, het beeld gaat iets blokken en zo bij bewegingen en dat heb ik bij 352x288 niet.,..

• Microkid

Microkid

Smile

Verwijderd schreef op 24 september 2002 @ 10:23:
Ik neem dus op via een SVHS kabel van mijn video naar mijn pinnacle kaart DC10.. Het zijn gewone videobanden van TV opnames of concerten.

Het valt mij op dat omzetten naar MPEG-2 352x288 er beter uit ziet dan 352x576. Ik heb het idee dat de bitrate van 2520 (standaard bitrate) te weinig is voor 352x576, het beeld gaat iets blokken en zo bij bewegingen en dat heb ik bij 352x288 niet.,..
Vreemd, als ik op 480x576 met bitrate 2520 codeer, ziet het er perfect uit. Gebruik je de juiste instellingen?

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad 352x576 ziet er op TV iets natuurlijker uit dan het 352x288. Echter bij snelle bewegingen of overviews (een zwenkcamera die over het publiek gaat bij een concert) dan begint het beeld te blokken met een bitrate van 2520. Met 352x288 heb ik daar geen last van...

Is dit gewoon een te kort aan bitrate of iets anders?

Verwijderd

Microkid schreef op 24 september 2002 @ 10:21:
Ik neem zelf op in full-screen formaat (720x576) en dan door TMPGenc gooien via de standaard SVCD template. Dit is absoluut beter dan welke andere manier ook, vanwege de hoge bron-resolitie, en vanwege de hoge eind-resolutie (480x576). Daar kan 352x288 niet tegen op, da's gewoon VHS kwaliteit.
Welke kaart gebruik je voor deze resoluties? Daar ik nog moet aanschaffen ben ik nieuwsgierig. Heb begrepen dat PCTV-kaartjes b.v. te lage resolutie capturen voor hoge kwaliteit.

• Microkid

Microkid

Smile

Ik gebruik een Pinnalce Studio Deluxe 7 (nu versie 8 ). Niet goedkoop, maar wel errug goed. Ik heb er absoluut geen spijt van. Het is natuurlijk wel meer dan een huis-tuin-en keuken capture kaart: 3x firewire, analoog s-vhs en composiet in en uit, DV in en uit, en bewerkingssoftware. Ik gebruik hem voor van alles en nog wat: VHS overzetten, DV vakantievideo's bewerken, SVCD's maken enz enz.

Pagina: 1