Pc loopt steeds vast.. Maar waardoor?

Pagina: 1
Acties:

• MAZZA
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-08 09:00

MAZZA

Barbie is er weer!

Topicstarter
Mijn pc is de afgelopen dagen ineens enorm instabiel geworden. Ik draaide netjes windows 2000 SP2 (3 was er nog niet). Zowat wekelijks windowsupdate draaien voor eventuele updates. Alles leuk, alles lief, alles gezellig. Tot afgelopen week..

Mijn pc bevriest om de haverklap. Soms blijft het beeld staan, soms klapt het zwart weg en soms krijg ik ascii art films over mijn scherm.

Nou was mijn pc sinds lange tijd (ruim een half jaar) niet meer opnieuw geinstalleerd. Dus ik dacht dat dat het dan wel zou zijn. Windows XP erop.. Formateren, klaarmaken voor NTFS en... Freeze!
Op dat moment begon ik hem al te shaken. Maar ik dacht dat zal m'n plextor brander dan moeten zijn en die heb ik dan ook losgekoppeld en opnieuw geprobeerd. Nu met een Aopen 52x cd-rom speler. Installatie verliep vlotjes en zonder problemen.

Zwakke schakel gevonden... Dacht ik..

Een paar uur later bevriest m'n pc weer. 8)7 8)7 Ik heb zo'n beetje alle hardware eruit gesloopt op m'n netwerkkaart, video kaart en geluidskaart na...

Nog steeds dezelfde dingen.

Waar zouden deze vastlopers vandaan kunnen komen? Ik heb ook de geluidskaart er al uit gehad en de problemen bleven. In de event viewer staan ten tijde van de crashes geen meldingen. Wel blijft deze constant terug komen:
AMLI: ACPI BIOS is attempting to read from an illegal IO port address (0x71), which lies in the 0x70 - 0x71 protected address range. This could lead to system instability. Please contact your system vendor for technical assistance.
Zou dat ermee te maken kunnen hebben? Hoe kom ik er nu achter wat er zo bugt? :'(

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-06 09:24
domme vraag, wordt de cpu/mobo niet gewoon te warm door het warme weer?

bios eens flashen lijkt mij geen slecht idee (als ie niet crasht onder dos dan, anders heb je nog een probleem erbij)

• MAZZA

MAZZA

Barbie is er weer!

Topicstarter
Nee hitte heb ik ook aan zitten denken. Hij was idd wat warm maar toen ik er een 80mm sunon koeler op gezet had werd hij niet warmer dan 43 graden..

En die bios update.. Tja ik vraag me dan af hoe het dan kan dat hij zolang (half jaar) zonder problemen bleef draaien?

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-06 09:24
soms iets speciaals geinstalled dan de laatste tijd? (qua hardware)
lijkt wel raar als ie bij de install al fouten geeft, ik heb dan toch een sterk vermoden dat er iets met de bios is misgegaan of dat er een chip kapot is gegaan, veel kans dat het hardwarematig is (vooral mobo, mem en cpu eens nakijken/verwisselen)

• StratoFarmer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-08 08:32

StratoFarmer

Anke :*

vooral het geheugen checken:
www.memtest86.com

anders misschien de voeding die kapot aan het gaan is? (stroompieken en dalen)
dit kun je met een proggie als MBM wel checken.

Mijn plekkie + Sympathisant van 'GoT voor Behoud der Nederlandsche Taal' [GvBdNT]

• MAZZA

MAZZA

Barbie is er weer!

Topicstarter
Ik heb niks van hardware erbij gezet. Ik zal die memtest morgen eens proberen. En MBM er ook maar weer ff opzetten idd..

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:09

n00bs

Het is weer Zomer!

Zet ACPI uit...

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:13
MAZZA schreef op 01 augustus 2002 @ 21:04:
Waar zouden deze vastlopers vandaan kunnen komen? Ik heb ook de geluidskaart er al uit gehad en de problemen bleven.
Je zei toch net dat je de geluidskaart er nog niet uit hebt gehaald: :?
MAZZA schreef op 01 augustus 2002 @ 21:04:
Ik heb zo'n beetje alle hardware eruit gesloopt op m'n netwerkkaart, video kaart en geluidskaart na...
Niet dat ik een betwetertje wil spelen, maar het is om zeker te weten wat je nu al geprobeerd hebt en wat niet.

Heb je al even de fan op jouw videokaart bekeken?? Werkt die nog?
En haal er anders dus ook ff jouw geluidskaart en netwerkkaart uit.

• Belial_666
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11-08 19:15
Alle PCI kaarten eruit alleen AGP

indien PCI video kaart in PCI slot 0 stoppen ( dus het dichts tegen CPU aan)

alle mem eruit behalve 1 DIMM

Alleen 1 HDD dus geen C
D-ROM of zip of brander ander HD's er ook af

HD op onboard IDE controller aansluiten, Dus niet op Promise ofzo booten

booten van floppy

laatste bios instaleren

Setup default values kiezen

Windows opnieuw CLEAN instaleren.

Service packs instaleren

Via 4 in 1 instaleren (Indien in bezit van VIA chipset)

Laatste officielen (dus GEEN BETA) videokaart drivers instaleren

Op je PC gaan werken zoals ie normaal zou crashen en nu wachten.

Nu 1 voor 1 de PCI kaarten eraan zetten in deze volgorde indien aanwezig

HDD extra
CDROM/ Brander
SCSI
geluidskaart
Netwerk
TV

LET OP 1 voor1 en een 1 per dag!!!!

En nu maar kijken waarneer die crashed of vastloopt :)

:7

• MAZZA

MAZZA

Barbie is er weer!

Topicstarter
Geluidskaart en netwerkkaart heb ik er al uitgehad.. Maar na een nachtje onsuccesvol testen (het ding stond vast de volgende morgen) heb ik dat weer terug geplaatst (anders geen internet en muziek :P ).

Op mijn Asus V7100 zit trouwens geen koelfan...

• D-Three
MAZZA schreef op 02 augustus 2002 @ 00:57:
Op mijn Asus V7100 zit trouwens geen koelfan...
Ik dacht aan jouw videokaart omdat je zei: "Mijn pc bevriest om de haverklap. Soms blijft het beeld staan, soms klapt het zwart weg en soms krijg ik ascii art films over mijn scherm."

Maar zoals n00bs zegt kan je altijd eens proberen om de ACPI uit te zetten.

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Lees nou... ACPI uitzetten in BIOS of vanuit windhoos -> system devices , computer: driver manual updaten, compatible hardware STANDARD PC... en voila stabiele PC

• D-Three
n00bs schreef op 02 augustus 2002 @ 01:02:
Lees nou... ACPI uitzetten in BIOS of vanuit windhoos -> system devices , computer: driver manual updaten, compatible hardware STANDARD PC... en voila stabiele PC
Pff, dat zou ik toch maar als laatste proberen hoor. Ik heb dat ook een tijdje terug "geprobeerd" ;) en ik had er enkel maar lastige problemen mee (maar niks ergs). Voor MAZZA kan het echter enkel maar beter worden ;)
edit:
Ik heb de ACPI uitgeschakeld via Windows, probeer anders eerst ff via jouw BIOS

Een BIOS-update lost soms ook ACPI-problemen op. Maar volgens mij is het belangrijkste de vraag waarom MAZZA nu die problemen heeft terwijl alles goed gewerkt heeft. Sinds wanneer heb je die crashes? Heb je onlangs nog de kaarten in jouw PC verandert of verwisseld van plaats? Raar maar waar, maar dat lost soms ook ACPI-problemen op. (Of zorgt er net voor)

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Laagvliegerke schreef op 02 augustus 2002 @ 01:24:
[...]
Pff, dat zou ik toch maar als laatste proberen hoor. Ik heb dat ook een tijdje terug "geprobeerd" ;) en ik had er enkel maar problemen mee. Maar voor MAZZA kan het enkel maar beter worden ;)
Dan doe je iets niet goed... algemeen feit dat ACPI niet veel goeds doet onder 2K of XP...

uitzetten lost vele problemen op VEEL

• D-Three
n00bs schreef op 02 augustus 2002 @ 01:27:
[...]

Dan doe je iets niet goed... algemeen feit dat ACPI niet veel goeds doet onder 2K of XP...

uitzetten lost vele problemen op VEEL
Dat zou wel kunnen ;) Maar als je in Windows "'Standaar PC" kiest, dan verandert er toch wel meer dan enkel de ACPI die uitgezet wordt.
Maar ik had er niet echt grote problemen mee hoor. Gewoon vervelende dingen...

• MAZZA

MAZZA

Barbie is er weer!

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb zojuist mijn pc opnieuw uitgekleed. Er zit nu alleen nog een videokaart en een netwerkkaart in (Aangezien ik in vorige tests er al achter was gekomen dat deze 2 de oorzaak NIET waren. Ik heb hem tenslotte al met alleen videokaart en harde schijf laten draaien. En toen liep ie ook vast). Ik heb hem aan alle kanten schoon gemaakt en stof verwijderd etc etc.

Eerst boot --> hangen.. Barst :P

In mijn bios kan ik niks vinden over het disablen van ACPI. En waar ik dat moet doen in windows weet ik ook niet precies.

Ik ga er even naar op zoek.

edit:

Ik ben inmiddels wel een soortgelijk probleem tegen gekomen:

Love your article. But here is my dash of salt. I have upgrade few machine from 2000 and from Me to XP without prob. But to those that will upgrade from 98, 98se or Me and that has MoBo that can't disable ACPI, they will get very frustrated. The bad habit that 2000 and XP has to put all hardware under the same (ACPI) IRQ may be a stopper to some buyer. Some machine did not work properly after the upgrade since the network card, sound card, AGP card, modem card...ect are all under the same IRQ. Result, freeze after freeze after freeze. Nice shot Microsoft.

Maar wat ik niet begrijp is dat ie ook vastliep tijdens de INSTALLATIE van Windows XP. Wordt er op dat moment (bij het kopieren van bestanden van cd naar harde schijf, dus voor de eerste reboot in de setup) ook gebruik gemaakt van ACPI?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik zie dat je een "el cheapo 230W" voeding hebt.
Misschien dat ie nu al de geest heeft gegeven.. :{

Ik zou in ieder geval eerst memtest draaien, want het kan inderdaad ook aan brak geheugen liggen :)

• MAZZA

MAZZA

Barbie is er weer!

Topicstarter
Dat geheugen heb ik inmiddels ook al vervangen. Maar ook dat heeft geen baat gehad. Of het geheugenbankje moet er de geest aan hebben gegeven maar dat lijkt me ook niet echt voor de hand liggen.

Inmiddels heb ik ACPI uitgeschakeld.

Voor mensen die het nog willen weten (via de search ofzo):
If you have already installed XP with ACPI, then you can change to "Standard PC" in the device manager afterwards. However, this method doesn't appear to be as effective as disabling it during the install. To do this, Start > Settings > Control Panel > System > Hardware Tab > Device Manager. Expand the Computer at the top of the list and right click the ACPI Computer > Drivers > Update Drivers > Select List > Standard PC. Note that when you reboot your PC, you will need to re-install all of your device drivers again.
Of wat nog beter schijnt te zijn tijdens de installatie van XP:
During installation of the XP operating system, you will see a screen displaying the message - "Press F6 if you need to install a third-party SCSI or RAID driver". At this point, press the F5 key (this won't be supplied as an option on the screen and the installation won't wait, so you'll need to babysit the installation process and hit the key at the right moment). A few seconds after pressing F5, you will be presented with an option to select either "Standard PC" or "Other (ACPI) PC".
Bron

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

MAZZA schreef op 02 augustus 2002 @ 16:56:
Inmiddels heb ik ACPI uitgeschakeld.

Voor mensen die het nog willen weten (via de search ofzo):

[...]

Of wat nog beter schijnt te zijn tijdens de installatie van XP:

[...]

Bron
Zei ik toch ;) ACPI

Three keys can be used when Setup is loading and when you are prompted to press the F6 function key to install third-party small computer system interface (SCSI) and host controller drivers:

F5 - For computer type or hardware abstraction layer (HAL) selection

F6 - To install third-party SCSI and host controller drivers

F7 - To run Setup without Advanced Configuration and Power Interface (ACPI)

• MAZZA

MAZZA

Barbie is er weer!

Topicstarter
Helaas ook zonder ACPI ging ie zojuist op z'n bek. Met dezelfde symptomen... :'(

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

Een tijdje geleden ook van dat soort rare problemen gehad en toen heb ik de pc maar eens schoongemaakt. Een centimeter dikke laag stof verwijdert en alle kaarten, kabeltjes en contacten even bewerkt met contactspray. Of het nou daardoor komt dat ie weer lekker draait durf ik niet met zekerheid te zeggen.

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

• MAZZA

MAZZA

Barbie is er weer!

Topicstarter
Dat heb ik dus ook al gedaan. Netjes alles schoongemaakt en alle stof verwijdert op plaatsen waar dat maar mogelijk was. Maar ook dat heeft niet geholpen. Ik ben zo langzamerhand bang dat me dit een moederbord gaat kosten :'(

• Romio
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-07 20:10
Ik zou toch eerst ff je voeding testen voordat je een nieuwe mamaplank gaat kopen

Mijn speelgoed

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Mee eens.. Daarnaast, een merkvoeding gaat echt wel veel langer mee dan een el cheapo voeding. Je hebt dan ook nog altijd headroom om in te toekomst te upgraden. De huidige Athlon XP en P4 systemen kunnen echt niet aan minder toe dan 300W :)

• MAZZA

MAZZA

Barbie is er weer!

Topicstarter
Inmiddels ook een andere voeding geprobeerd en een andere processor op m'n moederbord. Beiden met crashes als gevolg (zelfde symptomen).

't Lijkt me nu haast wel zeker dat het mijn moederbord is. Aangezien de rest allemaal al eens is vervangen door andere hardware of gewoon los ervan lag...
Pagina: 1