Mijn pc is de afgelopen dagen ineens enorm instabiel geworden. Ik draaide netjes windows 2000 SP2 (3 was er nog niet). Zowat wekelijks windowsupdate draaien voor eventuele updates. Alles leuk, alles lief, alles gezellig. Tot afgelopen week..
Mijn pc bevriest om de haverklap. Soms blijft het beeld staan, soms klapt het zwart weg en soms krijg ik ascii art films over mijn scherm.
Nou was mijn pc sinds lange tijd (ruim een half jaar) niet meer opnieuw geinstalleerd. Dus ik dacht dat dat het dan wel zou zijn. Windows XP erop.. Formateren, klaarmaken voor NTFS en... Freeze!
Op dat moment begon ik hem al te shaken. Maar ik dacht dat zal m'n plextor brander dan moeten zijn en die heb ik dan ook losgekoppeld en opnieuw geprobeerd. Nu met een Aopen 52x cd-rom speler. Installatie verliep vlotjes en zonder problemen.
Zwakke schakel gevonden... Dacht ik..
Een paar uur later bevriest m'n pc weer.
Ik heb zo'n beetje alle hardware eruit gesloopt op m'n netwerkkaart, video kaart en geluidskaart na...
Nog steeds dezelfde dingen.
Waar zouden deze vastlopers vandaan kunnen komen? Ik heb ook de geluidskaart er al uit gehad en de problemen bleven. In de event viewer staan ten tijde van de crashes geen meldingen. Wel blijft deze constant terug komen:
Mijn pc bevriest om de haverklap. Soms blijft het beeld staan, soms klapt het zwart weg en soms krijg ik ascii art films over mijn scherm.
Nou was mijn pc sinds lange tijd (ruim een half jaar) niet meer opnieuw geinstalleerd. Dus ik dacht dat dat het dan wel zou zijn. Windows XP erop.. Formateren, klaarmaken voor NTFS en... Freeze!
Op dat moment begon ik hem al te shaken. Maar ik dacht dat zal m'n plextor brander dan moeten zijn en die heb ik dan ook losgekoppeld en opnieuw geprobeerd. Nu met een Aopen 52x cd-rom speler. Installatie verliep vlotjes en zonder problemen.
Zwakke schakel gevonden... Dacht ik..
Een paar uur later bevriest m'n pc weer.
Nog steeds dezelfde dingen.
Waar zouden deze vastlopers vandaan kunnen komen? Ik heb ook de geluidskaart er al uit gehad en de problemen bleven. In de event viewer staan ten tijde van de crashes geen meldingen. Wel blijft deze constant terug komen:
Zou dat ermee te maken kunnen hebben? Hoe kom ik er nu achter wat er zo bugt?AMLI: ACPI BIOS is attempting to read from an illegal IO port address (0x71), which lies in the 0x70 - 0x71 protected address range. This could lead to system instability. Please contact your system vendor for technical assistance.