Full system upgrade: hoe te werk?

Pagina: 1
Acties:

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-08 23:53

Silentpuma

To much mind...

Topicstarter
Hey tweak-luitjes!

Ik ben van plan mijn PC ff een facelift te gaven. De onderdelen (specs zie onderaan) zijn alweer een jaartje oud en alles wat een driver, firmware of BIOS gebruikt, gebruiken nog steeds een van hun eerste versies. Kortom: hij`s beetje 'oud' aant worden ;)
Ik ben dus van plan alle drivers, firmwara`s en me BIOS een upgrade te geven. Als ik toch bezig ben formateer ik me hd ook maar even en zet Win XP er weer op in NTFS.(ik draai nog steeds FAT32 op 60GB hd:o)
Only problem is, heb nog nooit een driver geupdate of een BIOS geflashd (alleen dan me videokaart en geluidskaart 8-)) nou d8 ik als volgt te werk te gaan:

- Internet afstruinen naar de nieuwste drivers/firmware`s/BIOS enz.
- Alles waar ik aan gehecht ben op CD te zetten
- (eventueel drivers, firwares etc. nu al installeren? of beter op schoon systeem??
- hele boel formateren, kast + onderdelen schoon maken (veel stof damn!)
- Opnieuw XP erop zetten.
- (beter nu op schoon systeem alle drivers, firmwares etc. installeren???)
- De rest van me softe goederen installeren.

Wil denk ook nadat XP geinstalleerd is en de drivers zijn geupdate, me systeempje een beetje op te krikken. Een beetje OC`en kan geen kwaat niet? :P

Nou is mijn vraag aan jullie of ik dit een beetje goed heb uitgedacht. Ben ik nog dingen vergeten of kan ik het beter anders doen? Ook als je nog andere tips heb wat ik zeker nog eens moet proberen hoor ik ze graag. Ik zoek bv. nog software om me systeem in de gaten te houden tijdens het OC`en en het systeem in optimale conditie te houden.

Alle reacties en opmerkingen zijn welkom. Alvast bedankt! :)

Greetz Silentpuma

Use the Search Luke...

Verwijderd

Zorg dat je je firmware op meer als een medium heb kun je als het mislukt nog een nieuwe poging doen als je geluk heb

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-08 11:45
drivers installeren NA format......anders doen ze weinig he

TheS4ndm4n#1919

• NielsNL
  • Laatst online: 19-07 22:30

NielsNL

DigiCow

Nieuwe firmware op schoon systeem installen.
En beginnen met je BIOS.
Suc6!

M'n Oma is een site aan het haken.

• Sa1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:38

Sa1

alles backuppen, fdisk -> partitie weggooien, winxp cd der in doen, laten formateren op NTFS, en als alles geinstalleerd is heb je alles nieuw.

Je installeerd nog nieuwe drivers voor je vid kaart www.nvidia.com verder ben je klaar.

Je firmware upgraden hoeft naar mijn mening alleen als je problemen heb, je bios van je mobo flashen.. mja.. tis niet netals je iets gaat uitbreiden, misschien word alles iets sneller, maar veel zal het niet zijn.

Over dat oc'en gedeelte, mja.. (ff vet stoer zijn) RTFM :D

hf iig

• Silentpuma

Silentpuma

To much mind...

Topicstarter
ohw?! Die drivers voor de chipsets op bv. me mobo wordt toch in die chips gezet of heb ik dat helemaal fout?! BTW, dat BIOS flashen, is dat wel een goed idee? De voornaamste reden dat ik alles opnieuw wil updaten is zodat dit spul sneller en dus meer performance kan leveren, heb het gevoel dat het sneller kan dan dit...
OC`en doe ik dan zoenzo, zal er een xtra casefan in zetten (heb alleen de voeding-fan nu) en eventueel een beter koeler voor me porcessor, moet wel koel blijven. (tips welke goed werkt?)
Ben nog een groentje als het hierom gaat, zie je... :z

Use the Search Luke...

• Havocnl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:06
En dit noem jij een oud systeem :?
P4 1700 256KB / Asus P4T mobo / PC800 512 RDRAM / Asus GeForce3 64mb Deluxe / Maxtor 60GB 7200rpm / Mirovideo DV 10 / Creative Soundblaser Live! 5.1 / Creative DTT 2200 / Pioneer 16x 40x DVD/CD -rom / Aopen 24x10x40 writer / ATX 330w kast / Win XP home
dan is die van mij (duron 800) zeker uit de oertijd :P

ik zou gewoon eerst je pc een keer leeggooien en dan op inet alles niewste drivers en firmware enzo halen en die installeren. Een bios flash zou ik wel nog ffkes doen met je ouwe systeem, daarvan weet je tenminste hoe het goed draait. En voor overclocken, mbm (motherboard monitor voor de gene die het niet weten) voor de temps en denkd at je bij je asus toch wel een prog hebt gekregen om je temp in de gaten te houden. En voor de rest zou ik zeggen, gewoon aan de gang gaan. Als het niet lukt dan doe je gewoon format c: en je kunt weer opnieuw beginnen en weer goed doen.

Wèh zedde gij??

Verwijderd

Ik zou geen bios gaan flashen voor een snellere pc dat werkt (bijna) niet. De allernieuwste drivers kunnen wel goed werken. Downlaod eerst alles en begin daarna op een schoon systeem alles te installeren.

• vehpol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-08 23:38

vehpol

Go Go Gadget!

Schone install met XP werkt altijd positief. Driver en bios update inderdaad alleen doen als je merkt dat iets niet werkt of minder goed functioneerd dan je zuo verwachten. Maar met de hardware die jij hebt vraag ik me af of het zin heeft. Denk dat je er niets mee opschiet.

Ceci n'est pas une signature!

• Silentpuma

Silentpuma

To much mind...

Topicstarter
Hele schone install al genoeg voor wat meer performance? Dat zou beter wezen. BIOS laat ik dan maar liggen, zit me best. Alleen wat meer perfomance is wel gewenst. Door te OC`en zal dat wel beter worden. Maar is een nieuwe driver voor me mobo ook niet beter? Dat de gegevens dan efficienter verwerkt worden of helpt een update daar niet echt tegen?
BTW, is dat NTFS nou echt veel beter tegenover FAT32 op me 60GB? PC op de zaak met ong. zelfde als die van mij (alleen 133 SDRAM) op NTFS, is niet sneller maar iets langzamer! :'()

Use the Search Luke...

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
NTFS op een 60 gig HD is zekers beter
en maar er gelijk 2 of 3 partities van ,hoef je ook niet alles weg tegooien.
als je een mobo hebt met een via chipset dan kun je die mooi installeren van www.via.com.tw
de 4in1 pack
verder met bios
als je toch nog wat wilt doen kun je de search / en de manual van je mobo boekje gebruiken , en FAQ
verder is www.3dspotlight.net ook altijd nog wel aardig.

Tweakers Discord

Pagina: 1