Toon posts:

Aankoop Laptop: Dell of Compaq

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil gewoon een (liefst met argumenten) mening:

ikzelf heb iemand aangeraden onderstaande dell te kopen (rekening houdend met haar wensen en budget), bij een vraag naar een tweede opinie kreeg zij het voorstel van iemand met 'met meer verstand van zaken' dat de onderstaande compaq een betere koop zou zijn...
ikzelf geloof daar eigenlijk niet veel van aangezien de specificaties voor zich spreken (OS buiten beschouwing gelaten, maar da maakt nie uit)

mijn vraag: is er een reden om die compaq als betere koop te waarderen? ik heb namelijk geen ervaring met laptops... :?

Standard Features: Dell Inspiron 4100
Intel® 830MP chipset
Intern 56K Modem (onboard)
Intern 10/100 NIC netwerkkaart (onboard)
ESS Meastro 3i audio soundblaster
IR port voor draadloze data-overdracht
Smart Lithion Ion Batterij
Mobile Intel® Pentium® III processor 1 GHz-M, 512KB cache
14,1" TFT SXGA+ Kleurenscherm (1400*1050)
256MB SDRAM 133MHz
20GB Ultra ATA/100 Harde Schijf (rpm 4200)
32MB nVidia GeForce2 Go grafische kaart
Modular 24x CD-ROM Drive
Microsoft® Windows® XP Home (NL)
1782,33 EUR

Standard Features: Compaq Evo N110
1 GHz Intel Pentium III
14.1-inch TFT XGA
Trident CyberBlade i7 UMA integrated graphics with 8 MB SDRAM (shared with system RAM), 66-MHz double-clocked graphics bus (133-MHz effective throughput)
256 MB SDRAM 100 MHz
56K V.90 internal modem /NIC combo
9-cell Lithium-Ion
16-bit stereo sound (Sound Blaster Pro compatible)
1 Type I/II/III PC Card slot, 32-Bit CardBus PC card
8x DVD
Windows 2000
1884 Euro

• MRic3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-08 08:23

MRic3

Of praat ik weer poep?

Koop de Dell, de naam is veel geiler en past bij eens
vrouw...

Nou serieus, koop de dell, staat XP op, is beter voor n00b, jammer dat er geen DVD inzit maar da's niet echt nodig, grafische kaart op dell geeft minder problemen, groter & beter scherm. Compaq timmert laptop iets te dicht qua bios enzo... eigenlijk allemaal lood om oud ijzer voor een n00b, koop de goedkoopste of de mooiste...

Maar het mooiste vind ik deze: "bij een vraag naar een tweede opinie kreeg zij het voorstel van iemand met 'met meer verstand van zaken' dat de onderstaande compaq een betere koop zou zijn..." Laat ze gewoon omhoog vallen, die ander heeft gelijk, wantrouwige bimbo, leuk als je mening gewaardeerd wordt...

If the world didn't suck, we would all fall off!!!

Verwijderd

Topicstarter
die DVD doet er idd nie toe... kan er bij de dell bij voor 100 Euro, maar niemand die dat ooit gebruikt

anyway de "kwaliteit" van die compaq zou beter zijn...
alleen ikke nie snap waarom dan wel, maar graag horen als dat zo zou zijn :+

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 03 juli 2002 18:41 schreef MRic3 het volgende:
Maar het mooiste vind ik deze: "bij een vraag naar een tweede opinie kreeg zij het voorstel van iemand met 'met meer verstand van zaken' dat de onderstaande compaq een betere koop zou zijn..." Laat ze gewoon omhoog vallen, die ander heeft gelijk, wantrouwige bimbo, leuk als je mening gewaardeerd wordt...
het was mijn schoonpa die het nodig vond een tweede opnie te vragen... wa een vertrouwen ;( ... maar we wijken af :) (terzijde dus)

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Dell of Compaq is een beetje lood om oud ijzer, al heb ik zelf een hele lichte voorkeur voor Compaq omdat ik 't gevoel heb dat ze ietsje degelijker zijn. Ik heb redelijk veel met beide merken gewerkt.
Ik zou in dit geval zelf heel sterk naar garantie-voorwaarden enzo kijken. Laptops gaan nou eenmaal wat sneller stuk dan desktops en reparaties zijn vaak extreem duur.

• intert0y
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-03-2025
Ik ken meerdere mensen met compaq laptops en meerdere mensen met dell laptops.

En van die mensen hoor ik vaker de compaq mensen klagen dan de dellmensen. Ze gebruiken de laptops voor ongeveer hetzelfde waarmee ik wil zeggen dat het dezelfde type gebruikers zijn.

Bij compaq ken ik de problemen van accu's die kapot gaan, schermen die kuren vertonen (heb zelf ook compaq armada 3500, wat ouder model).

Ik zou voor Dell gaan. Ik heb net voor een klant alles DELL besteld en dat spreekt me erg aan en ZEER goede service naar het schijnt.

ik ben geen postbode, maar postman Pat rulez!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Op woensdag 03 juli 2002 18:59 schreef intert0y het volgende:
Ik zou voor Dell gaan. Ik heb net voor een klant alles DELL besteld en dat spreekt me erg aan en ZEER goede service naar het schijnt.
Juist die service is naar mijn idee het zwakste punt van Dell. Ik heb bij 2 bedrijven gewerkt waar vanwege de kosten overgeschakeld werd van Compaq naar Dell, en in beide gevallen ging de kwaliteit van de service enorm achteruit. Bij Compaq kun je heel goeie service krijgen in geval van defecten enzo, mits je bij een geschikte distributeur koopt, terwijl de service van Dell gewoon stukken minder is.

Verwijderd

Ik heb zelf een soortgelijke Inspiron 4100... Voordelen tov die Compaq zijn Infrarood, videokaart met eigen geheugen en niet shared met systeemgeheugen en betere videokaart.

Verder moet je maar eens even kijken, want bij Dell kun je kiezen uit verschillende "recommended systems"; scheelt nogal in prijs wanneer je enkele upgrades kiest aan het gekozen systeem...

Verwijderd

Ik denk niet dat die Evo N110 in nederland te verkrijgen is hoor, dat is een amerikaans model. Ik zou even kijken naar de N115, N160 of de XE4500, die zijn gewoon in NL te verkrijgen.

Verder kan ik er alleen maar aan toevoegen dat het feit dat DELL zijn prijzen lekker laag hanteert, dat dat ook in de kwaliteit van het fysieke notebook terug te vinden is.

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:57

mr_petit

opperprutser

Ik weet niet waarvoor je (hij?) hem gaat gebruiken, maar ik zou voor die Dell gaan.
Die 4100 ken ik goed (op m'n werk er al een aantal besteld)
nadelen/voordelen van de 4100:
-slechte(?) NIC (ook al is het een 3com, ik heb de indruk dat hij langzaam is)
-losse floppy / cdrom; je kan wel hotswappen (wisselen als ie aanstaat). Dit maakt 'm wel mooi klein
-Goede VGA (geforce), hoog resolutie scherm. voor sommige is deze resolutie te hoog. Ook heb je problemen met sommige monitoren / beamers: het is een beetje puzzelen met een goede instelling voor 2 schermen.
-hij ziet er :9~ uit en is superdegelijk gebouwd.
-133MHZ sdram

Compraq (m'n pa heeft er één)heeft veel problemen met accu's
Bij hem was de accu en inverter na 1 maand stuk (wel goede gaarantie). Overigens zit in dat ding een mobile duron die verdacht snel is :?

Als ie op een NT netwerk moet geen XP home nemen.
Gelukkig kan je bij die Dell upgraden naar XP pro voor iets van 100euro, dus dan zijn ze weer even duur....

Kortom: Dell

"man is not truly one, but truly two,"

Verwijderd

Topicstarter
Hij moet voor mijn schoonma dienen voor schools gebruik...

hij moet dus niet in een netwerk ofzo en gamen is ook van geen belang (als een laptop daar überhaupt al ooit voor gebruikt zou worden)
het OS is uiteraard geen prob aangezien ik die wel allemaal heb liggen hier ;) (wie niet) voor haar is die winXP home alleszins een voldoende keuze

maar als ik alle persoonlijke positieve en negatieve ervaringen hoor is er klaarblijkelijk geen reden om te geloven dat die Compaq, alleen al omdat het een Compaq is, beter is...
aangezien die Dell betere specificaties heeft wordt het die dan...
die 3 jaar pickup garantie voor 250 Euro zullen we er dan maar bij doen (bij Compaq is da wel maar 205 Euro)

• intert0y
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-03-2025
Tja over serviceperikelen zijn de smaken verdeeld. Ik hoor mensen zeggen dat de service van Compraq sucked en dat ze daarom naar Dell zijn gegaan maar ik lees het ook andersom.

Wel heb ik vaker gehoord dat de service van compaq slecht is maar dit kan ook komen omdat er gewoon meer mensen compaq hebben dan dat er mensen dell hebben.

ik ben geen postbode, maar postman Pat rulez!

Verwijderd

de service van Compaq wordt overigens niet door Compaq zelf gedaan, maar door zogenaamde servicepartners. En dat soort partners maken er af en toe nogal een zootje van, alleen Compaq wordt daarop aangekeken.

Nu met het nieuweHP zal dat overigens wel anders worden, aangezien de HPservices uit de eigen organisatie komen en dat is alleen maar een groot voordeel ;)

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:57

mr_petit

opperprutser

de service van Compaq wordt overigens niet door Compaq zelf gedaan, maar door zogenaamde servicepartners. En dat soort partners maken er af en toe nogal een zootje van, alleen Compaq wordt daarop aangekeken.
Klopt,

Daarom bestel ik voor m'n werk geen toshiba meer.
En dell ziet er gewoon :9~ uit

Overigens is de site (en een beetje hun beleid) :r
Je hebt de 'gewone' configure&buy, en de 'recommended systems'.
Als je die laatste aanpast naar precies dezelfde configuratie dan is 'ie goedkoper (maar hetzelfde notebook :?)
Ook zijn bij sommige 'recommended systems (wel zelfde type)' de geheugenuitbreidingen duurder (wel zelfde geheugen). Ik heb zo'n telefoonmiep daarover wel eens uitgehoord >:)
En in duitsland is het vaak niet alleen goedkoper, maar kan je ook andere hardware /configuraties krijgen :(
Kortom, het bestellen en samenstellen is een half uurtje puzzelen (en je bent dan een stuk duurder uit :) ), maar het blijven leuke units

"man is not truly one, but truly two,"

Pagina: 1