Toon posts:

Schneider muis

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,ik heb heir een ouwe 386,nu had ik geprobreert met en verloopstuk van ps2 -> serieel.
dat lukt niet,nu heb ik een serieele muis gekregen van m'n neef,ik heb ze aangesloten via zo'n kabeltje op die kaart die op het moederbord zot,maar ze werkt niet.
Moet ik misschien drivers hebben ?(waar vind je die ?)
of hoe krijg ik ze in gang (welke instellingen enz...)

het is een

Schneider
bus-maus
- Euro pc
- Tower AT
- und andere
------------>>> is dat niet waarvoor je ze kan gebruiken ?

er stat ook een bummer = Ident.Nr.43 105

• Djeen
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-12-2021
niemand ???:'(

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:30

Super_ik

haklust!

een serieele muis gebruiken? wat voor os draai je op die pc, ik gok op dos, of win 3.x oid
dan moet je mouse.com driver laden in dos

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:30

Super_ik

haklust!

kep hier mischien wel iets gevonden. anders moet je ff zelf zoeken. meestal heet t mouse.com oid :)

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• Djeen
ik draai windows 3.1

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op dinsdag 02 juli 2002 20:28 schreef Djeen het volgende:
ik draai windows 3.1
Gewoon de mouse driver in config.sys (als het een .sys driver is) of autoexec.bat (als het een .exe of .com type is) zetten.

Soms moet je ook de poort vermelden, dan wordt het zoiets als <Path>\MOUSE.EXE /1 voor COM1, /2 voor COM2 etc.

Oslik blyat! Oslik!

• Djeen
e werkt dat met iedere muis,want ik vind dit toch maar een raar gevalletje die schneider,ma ik ga dan eens kijken

alvast bedankt.

• Djeen
ik heb die Moudedos daar geinstalleerd, dat is gelukt,maar de muis zelf werkt niet, ... pfff ....

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
doet de muis het wel in dos-programma's? (bijv. edit) En heb je in windows wel een muis ingesteld? Doe dat met c:\windows\setup.exe

• Djeen
dat in windows heb ik gedaan,ik dos moet ik het nog proberen,(maar ik vrees ervoor)

• joosd
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-08 08:24
good old dos, ik wou dat iedereen dat kan en snapte

Verwijderd

Topicstarter
that's the point,alleen ,als jij er zoveel van weet,mag je het me ook gerust uitleggen.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op woensdag 03 juli 2002 09:44 schreef Jeanlouisjeanmarck het volgende:
that's the point,alleen ,als jij er zoveel van weet,mag je het me ook gerust uitleggen.
Poging:

Je moet een driverbestand vinden. Die heet iets als MOUSE.SYS (of AMOUSE of GMOUSE oid) of MOUSE.EXE danwel MOUSE.COM.
Stop die file in bijvoorbeeld een directory C:\MOUSE.
Als je het op een flop hebt staan doe je het met de volgende commando's:
code:
1
2
MD C:\MOUSE
COPY  A:\MOUSE.xxx C:\MOUSE

Waarbij xxx dus SYS, COM of EXE is.

Dan heb je het bestand op de juiste plek. Vervolgens hangt het ervan af of het een .SYS of een .EXE/.COM bestand is. Als het een .SYS bestand is doe je dit:
code:
1
EDIT C:\CONFIG.SYS

Dan krijg je een blauw scherm met zoiets te zien:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
BREAK=ON
DEVICE=C:\DOS\HIMEM.SYS
DEVICE=C:\DOS\EMM386.EXE NOEMS
FILES=66
BUFFERS=30
DOS=HIGH,UMB
DEVICE=C:\DOS\ANSI.SYS
DEVICE=C:\DOS\OAKCDROM.SYS /D:MSCD0001

Het maakt niet uit als hier meer of minder in staat dan in de jouwe, zolang het er maar iets op lijkt. Een leeg scherm is FOUT.
Vervolgens ergens onderaan deze regel toevoegen:
code:
1
DEVICE=C:\MOUSE\MOUSE.SYS

Eventueel met /1 of /2 om de COM poort aan te geven. Als je driver niet MOUSE.SYS maar pakweg GMOUSE.SYS heet moet je hem ook zo noemen, je snapt het principe neem ik aan wel.

Als daarentegen het een .EXE of een .COM bestand is, moet je dus iets anders doen:
code:
1
EDIT AUTOEXEC.BAT

Dan krijg je zoiets (let op dat deze vaak heel erg verschillen...)
code:
1
2
3
4
5
6
7
@ECHO OFF
PROMPT $P$G
REM HIER STAAT VAAK OOK LOOS GELUL TUSSEN
PATH C:\DOS;C:
C:\DOS\MSCDEX /D:MSCD0001 /L:D
CLS
MEM

Hier dan ergens het volgende invoeren:
code:
1
C:\MOUSE\MOUSE.xxx

Waarbij xxx=COM of EXE, evt met nog /1 of /2 erachter.

Dan zou hij het moeten doen... :7

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
oke,dit lijk me wel wat (nu ben ik echt geholpen)
alleen...ik moet eerst een dos-flop instoppen en dan win intypen voor het werkt?of maakt dat nix uit ,alle dit probeer ik vandaag nog thnx

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op woensdag 03 juli 2002 10:27 schreef Jeanlouisjeanmarck het volgende:
oke,dit lijk me wel wat (nu ben ik echt geholpen)
alleen...ik moet eerst een dos-flop instoppen en dan win intypen voor het werkt?of maakt dat nix uit ,alle dit probeer ik vandaag nog thnx
Uh, Win 3.1 is echt maar een shell- als je dus Win 3.1 op je PC hebt, draait er zeker DOS (of OS/2, maar laten we maar gokken dat dat er niets me maken heeft :+ ) onder.

Veel digibeten laten Win 3.1 automatisch opstarten (door een regel in de C:\AUTOEXEC.BAT te hebben die C:\WINDOWS\WIN.COM ofzo luidt).

Als Win 3.1 dus bij jou automatisch opstart hoef je niet met een dosflop te kloten, gewoon Exit doen en je komt in DOS, daar de nodige veranderingen die ik noemde aanbrengen en als het klaar is rebooten.

Overigens nog een tip: haal die WIN.COM regel uit je AUTOEXEC.BAT
Dan krijg je tenminste echte DOS als je opstart. Win 3.1 starten is zo simpel als WIN typen zodra je er zin in hebt.

* dion_b wilde dat andere dingen in het leven waar je zin in hebt ook zo simpel met 3 letters typen op te lossen waren... >:)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
njenté,ik heb het geprobeert,wat je zei maar het lukt niet.zou het niet kunnen , dat de serieele poorten niet geactiveet staan ofzo?
want ik heb die windows 3.1,op die hd gezet met een andere pc en daar werkte de muis wel,(was wel een ps2 muis)
ofwel is het kabbeltje die naar de serieele poort gaat kaput ofzo,vanammidag kijk ik verder,nu eerst eten.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op woensdag 03 juli 2002 11:33 schreef Jeanlouisjeanmarck het volgende:
njenté,ik heb het geprobeert,wat je zei maar het lukt niet.zou het niet kunnen , dat de serieele poorten niet geactiveet staan ofzo?
want ik heb die windows 3.1,op die hd gezet met een andere pc en daar werkte de muis wel,(was wel een ps2 muis)
ofwel is het kabbeltje die naar de serieele poort gaat kaput ofzo,vanammidag kijk ik verder,nu eerst eten.
In BIOS checken of de seriele poorten aanstaan dan :)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
k'vin nix,... :'(

pfff,moet ik nergens schneider drivers downloaden ???
of kan het zij dat die muis gewoon iet word ondersteund door dat moederbord/win 3.1?

Verwijderd

Topicstarter
weetewa ?
ik ga eens die windows 3.1 opnieuw installeren ,maar nu op die 386
(weer geklooi met die disketten)

Verwijderd

Topicstarter
jah ,khbe opnieuw geinstalleerdnmaar DE MUIS WERKT NIE...pfff...zou je der nie zot van komen???

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kalm aan :z

Heb je in BIOS gechecked of de seriele poorten aanstaan :?

Heb je de seriele muis op het andere systeem getest waar Win3.1 wel werkte met de muis :?

Pas als je die twee dingen gedaan hebt moet je je gaan stressen :)

Oslik blyat! Oslik!

• Djeen
Ik heb gekeken in de bios,maar ik neem aan dat ze aanstaan ,nu ga ik nog es die muis testen.
Pagina: 1