Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Ultieme Comprimering op CD-ROM..?

Pagina: 1
Acties:
  • 392 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0Henk 'm!

• StalieN
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 04-05 21:06
Hoi Mensen,

Misschien hebben jullie allemaal wel gehoord dat er een man was die bij Philips een contractje had getekent waarmee hij rijker dan Gates zou worden (nee... geen sprookje). Hij had namelijk een keisimpele techniek bedacht om op een CD-ROM zoveel data te frotten dat op een disc alle films van de wereld zouden passen (DVD kwalitie...). Hij had dit nergens opgeschreven, gewoon in z'n hoofd zitten. Op de dag van bekendmaking (patenten en al waren geregeld) overleed hij aan een hartaanval en niemand heeft kunnen vinden wat zijn idee nou was. Klinkt raar en ongelooflijk maar waargebeurd (Philips top-man Boonstra: ''Jammer, maar er zal nog wel eens iemand met hetzelfde idee komen'').

Dit zette mij aan het denken. Als het antwoord voor de hand ligt, moeten we alleen de draadjes aan elkaar binden. En aangezien ik niet alles weet van die techniek... komen we er misschien met z'n allen uit?
----------
Ik begin met een idee dat ik had:

Op een CD-ROM staat 700Mb = 700 * 1024 *1024 bytes = ca. 7,34 * 10^8 bytes

(7,34 * 10^8) * 8 bits = 5,87 * 10^9 bits op een disc (5,8 miljard).

Het idee van het binaire stelsel is hopelijk duidelijk: 1 en 0, 8 bits = 2^8 = 256 verschillende tekens.
Als je nu 9 bits neemt, 2^9 = 512 verschillende tekens -> twee keer zoveel tekens maar slechts 1/8 deel van de CD-Rom in geleverd! Dat is dus een vette winst.

Ok, als we nu alle bits in één tekenset stoppen, dan krijgen we:
2^5,872025600 verschillende tekens = veel: probeer maar eens uit te rekenen...

dit getal delen door 256 delen door 1024 delen door 1024 is heeel veel mb's aan schijfruimte....

ik weet dat het probleem zit in de processors die op het moment nog lang niet snel genoeg zijn om zo'n groot getal de lezen en te comprimeren en te begrijpen (heb je veeel geheugen voor nodig denk ik...) maar kan iemand het getal uitrekenen of er iets tegeninbrengen? klopt er misschien iets niet?
misschien heeft iemand anders nog andere ideeën..?
ik hoor het wel

groetjes

www.stevelock.nl

• StalieN
quote:
Heb je toevallig een link naar eventueel iets meer info over wat de beste man in elkaar had geknutseld !?
Jep... kheb iets gevonden, Tweakers heeft er ooit een nieuwsbericht aan besteedt: http://www.tweakers.net/nieuws/15456
quote:
Nice try :z
Slaap lekker...
quote:
Er is een grens aan de hoeveelheid compressie die je kan toepassen zonder informatie te verliezen, hoe meer compressie je toepast, hoe meer "random" de resterende bits worden. Op een gegeven moment is de data bijna volledig "random" en heeft verdere compressie dus geen zin meer. Net zoiets als de perpetuum mobile: Wat je ook probeert, de winst die je denkt te hebben, valt uiteindelijk vies tegen
Maar dit is geen dataloss, het kost alleen processorkracht... toch?

www.stevelock.nl

• StalieN
quote:
Zeker veel. Echter, je moet nu wel voor elke combinatie van 700MB aan 8-bit tekens een positie binnen die 2^5872025600 tekens reserveren. Raad eens hoeveel bits je daarvoor nodig hebt? Juist: exact 2^5872025600
In andere woorden, je slaat nu niet de data op, maar de positie waar een referentiechip de complete data-stream kan vinden. Erg omslachtig, en het levert bovendien een compressie van 0% op. Daar heb je dus helemaal niets aan.
Maar als je in de cd-rom speler een chip aan zou brengen die de juiste positionering weet, dan heb je toch een gigantische compressie? zonder dataloss... het enige probleem is de processorkracht.. toch?
quote:
Als je werkelijk lossless wilt comprimeren, heeft zelfs een fractale compressie geen zin aangezien dan de parameters die je op moet geven om de data uit de formule te krijgen, evenveel ruimte innemen als de data. Geloof mij, je wordt altijd ERGENS teruggepakt
Maar een 9bits tekenset heeft toch ook geen dataloss? je hebt gewoon 512 verschillende tekens, dat is toch geen dataloss?
quote:
Luister, het is onmogelijk een compressie te bedenken die data altijd kleiner maakt
Hoezo? De 9bits compressie is de eerste-altijd compressie die je tegenkomt!

www.stevelock.nl

• StalieN
quote:
Is er een site waar ik alle patenten kan bekijken die zijn aangevraagd door bedrijven in de wereld?
Geen idee....

Ik denk nog steeds dat het zeker niet onmogelijk is. Het schijnt dat die man gezegd heeft dat het zo'n simpele techniektoepassing was dat iedereen die een beetje van de CD-ROM techniek afwist, het kon bedenken. Al is het verhaal van die man maar half waar, er moet toch iets zijn waarmee een groot aantal data op een CD beschreven kan worden. Met de DVD is men al een stap verder gekomen. Aan Havard Universiteit is een Femtolaser ontwikkeld: een laser die in glasplaat kan branden op gigantische precizie en snelheid én diepte: je kan bijvoorbeeld putjes van één nanometer diep maar ook van twee of een half enz. hierdoor kan in 3D worden opgeslagen (http://mazur-www.harvard.edu/). Dan is er ook nog een onderzoek naar CDbranden in verschillende kleuren -> de reflectie verschilt in golflengte en die zijn dan weer te onderscheiden waardoor veel meer informatie opgeslagen kan worden. Als al deze technieken met elkaar verbonden zouden worden, én er wordt een ultieme manier voor dataloss comprimeren gevonden dan maakt de techniek een grote stap vooruit!

PS: moest in 3 berichtjes: anders wasset te lang... |:(

www.stevelock.nl

• StalieN
Ok xentric, ik snap je verhaal, maar dat is toch een hele andere manier van comprimeren?
Ik kan het nu niet uitgebreidt maken maar ik zal een rekensommetje met de 9bits uitwerken en hier neerfrotten a.s. maandag.
Morgen ben ik de hele dag weg dus houdt de topic actief dattie maandag nog bestaat :)
dan leg ik het even uit...

www.stevelock.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• StalieN
ok mensen
ik ben een dagje weg en meteen moet ik twee pagina's doorploeteren om weer op de hoogte te zijn...

jigalow ofzoiets:
ja ik snap je, m'n berekening was idd fout...

dat idee van 2^32 is 18 triljoen films en dus lekker veel op een cdtje: wel geinig maar dan moet je wel in je cdspeler een chip hebben zitten die 18 triljoen * ca. 700 mB (divx film) aan coderingsgeheugen (hoe heet dat in vakmanstermen..?) heeft omdat anders al die films niet gelezen kunnen worden (een cdspeler moet ook weten dat 10011011 gelijk is aan 155
duss....

kheb in elk geval gezien dat het even kost om een ultieme comprimering te ontdekken
maar ikdenk wel dat het zeker niet onmogelijk is....
als je 200 jaar geleden beweerde dat je ooit binnen een seconde informatie van de andere kant van de wereld kan binnenhalen, werd je in een gesticht gestopt (dit overkwam helaas mijn over-over-grootvader die ik met mijn eigen geconstrueerde tijdmachine een bezoek bracht en hem vertelde dat het zou gaan gebeuren -> door de plaatsing in het gesticht heeft hij uiteindelijk nooit zijn vrouw ontmoet en op papier besta ik dus niet...)

in elk geval een leuke discussie geweest..

www.stevelock.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• StalieN
Info uit Amerika kan makkelijk met 1 seconde hoor! (lees bovenstaande 2 reacties maar...)

Dat idee van analoge data is misschien wel het antwoord...
Een schijf met een soort chemische stof erop die onder een bepaalde lichtval verschillende kleuren kan reflecteren.
Als er 4 verschillende kleuren te herkennen zijn dan kan dit al 2 bits vertegenwoordigen: 00, 01, 10, 11 = 2^2
misschien zijn er zelfs 3 kleuren... 2^3 000, 001, 010, 011, 100, 101, 110, 111 dus dat zijn al 8 mogelijkheden.

Was deze Jan Sloot toevallig een chemicus dat iemand weet..?
Kijk... in dit soort gevallen zou het toch handig zijn als er een persoonlijke database van elke bewoner in heel Nederland zou worden bijgehouden waar je zo even de opleiding kon vinden...

Als hij 20 jaar is bezig geweest, dan ligt het antwoord klaarblijkelijk (ooooud-nederlands...) niet voor de hand.

Maar als we nou met 20 man hard denken dan zijn we er over een jaartje :P

www.stevelock.nl

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische voertuigen

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True