Toon posts:

Wie heeft z'n MSX nog én gebruikt deze nog actief?

Pagina: 1 2
Acties:
  • 23.631 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Eindbaas
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-08 17:17
Op vrijdag 15 februari 2002 10:06 schreef wouter76 het volgende:

[..]
Excuses, ik maakte een foutje :(

• Eindbaas
Dank je :)

ik zal even kijken

• Eindbaas
Ik wil wel naar Tilburg, maar dat hangt er een beetje vanaf of ik dan een goede auto tot mijn beschikking heb. :)

• Eindbaas
Op dinsdag 19 februari 2002 13:02 schreef wimpie007 het volgende:
--------------------------------------------------------------------------------
Hallo allemaal
Ik heb al gesearched maar kon er niets over vinden.

Ik heb gisteren mijn MSX met externe Single Side 3,5 inch floppy drive uit de kast getrokken. Nu moet ik een paar nieuwe diskettes formatteren. Ik heb al gevonden hoe je dat ongeveer zou moeten doen: format a: /1 de 1 is op ss formatteren

Ik wil graag weten hoe ik een compatibele disk kan krijgen die ik op mijn msx kan gebruiken

Please help me!

Ff een aanvulling,
Ik krijg dan de foutmelding dat de parameters are not compatible.
Probeer je HD diskette enkelzijdig te formateren onder MS-DOS? plak dan het extra gaatje af en formateer de diskette op de volgende manier

C:\>format a: /1 /f:360

dit werkt geloof alleen onder de "echte" MS-DOS versies (t/m 6.22).

Simpeler en beter is dit natuurlijk op de echte MSX te doen. Gewoon zorgen dat het extra gaatje is afgeplakt is in geval van een HD (high density) diskette. Dan in MSX Disc-BASIC call format invoeren of in MSX-DOS >format a:

• Eindbaas
Ik heb onlangs nog een Koreaanse versie van YS gespeeld, nou ja geprobeerd in ieder geval :)

• Eindbaas
Op woensdag 20 februari 2002 08:54 schreef Latok het volgende:

[..]

Het gaat beter nu, dank je.... ;)
Vertel, foto! :?

• Eindbaas
Op woensdag 20 februari 2002 18:57 schreef freebie het volgende:
Ik heb hier een stuk of 7 MSX-en liggen, 1 MSX2 en 6 MSX1-en. Ik heb een aantal jaar alles gespaard van MSX, advententies gezet enzo. En aardig wat bij elkaar gekocht. Dus ik heb een aardige verzameling, ik heb zelf alle spellen op cassette en diskette, ook heb ik een aardige tijd geprogrammeerd in basic, het was een leuke tijd.
Totdat de MSX naar zolder moest en ik begon met mijn eerste PC, mn intel celeron 300mhz.
Je zou die MSX toch gewoon nog kunnen gebruiken naast de pc? Of heb je last van ruimtegebrek? Dat was voor mij namelijk ook de reden om de MSX gedurende 5 jaren op zolder te stallen.

• Eindbaas
Op maandag 25 februari 2002 18:05 schreef freebie het volgende:

[..]

Ruimtegebrek is niet zo het probleem, maar alles wat ik zou willen doen op de MSX kan ik ook gewoon op de PC, de oude spellen speel ik nog wel eens, maar dan gewoon in een emulator. Het beeld van een pc is toch mooier als dat van de MSX!
Idd. het beeld is op een pc mooier dan als op een echte MSX. En dát is ook precies wat ik er op tegen heb. Het ziet er op een pc té perfect uit. Een MSX monitor heeft nog echt van die beeldlijnen waardoor een spelletje er nog echt als een "videogame" uitziet en dat vind ik juist heersen :)

• Eindbaas
Op dinsdag 26 februari 2002 09:30 schreef _Swieep het volgende:
Swieepie heeft nog een Philips MSX en pas nog even op een rommelbeurs een F1 Spirit gekocht voor de S.C.C nu nog een FM-Pac of Pak en ik ben weer in business.

Heb nog de originele Metal Gear :-) en wacht na de SNES en PsOne versie op de PS2 versie.. en dan herleven de tijden ook weer!!
Onlangs heb ik ook nog een F1-Spirit gekocht naast een Parodius (met boekje en handleiding en doos in nieuwstaat voor 75 gulden, naja eigenlijk heb ik em van een maat gekregen voor mijn verjaardag ---> Thanx BootFailure!). Tevens nog onlangs een Panasonic FM-Pac voor 75 gulden, een Nemesis 3 gratis erbij.

Verder nog enkele juweeltjes uit de alsmaar groeiende collectie:

Nemesis 1 (beste spel ever imho)
Metal Gear
Solid Snake
Salamander
etc etc...

• Eindbaas
mijn koreaanse YS liep vaak vast bij het uitgaan van het eerste dorpje, maar ik draaide het dan ook gewoon onder een engelse Win2K...

• Eindbaas
Micro Cabin noemt zichzelf tegenwoordig liever Squaresoft... jawel die van.......... :)

Einhänder heerscht!

• Eindbaas
Op woensdag 06 maart 2002 02:55 schreef MrRudi het volgende:

[..]

Uhm dit lijkt me dikke bullshit. Square en Micro Cabin zijn niet 1 en hetzelfde bedrijf. Zover ik weet is MicroCabin nog steeds onafhankelijk, en hoewel ze veel samenwerken met gigant Matsushita is dat bedrijf ook geen eigenaar van MicroCabin. In de hele bedrijfshistorie (20 jaar) wordt Square niet 1 keer genoemd...ergo: fabeltje.
Je kunt best gelijk hebben, maar ik heb dit op verschillende MSX-meetings van diverse personen gehoord die ook erg actief zijn met vooral Japanse spellen.

• Eindbaas
Hmmm, klinkt interessant. Heb jij misschien nog linkjes naar sites van voormalige MSX spelfabrikanten die nog actief zijn op andere platformen? Ik doel dan vooral op de wat onbekendere namen, de bekendere heb ik zowat allemaal al gevonden :)

• Eindbaas
Op donderdag 14 maart 2002 15:27 schreef MrRudi het volgende:

[..]

LOL :P nouja...het is je vergeven...

Maar goede, es kijken...ouwe MSX fabrikanten die nog actief zijn:

Rare Ltd (voorheen dus Ultimate)
Technology and Entertainment Software (T&E) www.tes.co.jp
Compile Inc www.compile.co.jp (of www.zanacxzanac.com)
Micro Cabin www.microcabin.co.jp
Hal Laboratory www.hallab.co.jp
Nihon Falcom www.falcom.com
Konami ;) www.kcej.co.jp www.konami.com
MSX-Engine ;) www.engine-software.nl
Bedankt, vooral die van T&E kon ik niet vinden. Het is lastig zoeken als je niet weet waar die afkorting voor staat :)

• Eindbaas
Doet KOEI recentelijk ook nog aan spellen? En zag ik daar op de T&E site een plaatje van een nieuwe Hydlide?

• Eindbaas
is die Hydlide ook in het engels verkrijgbaar of slechts in het japans?

• Eindbaas
ik ga meestal alleen in de winter naar MSX beursjes/meetings zal wel in het weer en de drang naar gezelligheid zitten ;)

• Eindbaas
Anoniem: 29698 schreef op 20 juli 2002 @ 00:17:
Bussum is zojuist via MSX Resource Center aangekondigd en zal dit jaar op 5 oktober plaatsvinden.
is de moeite wel waard denk ik om die even te bezoeken

• Eindbaas
aankomende zaterdag is er in Hoorn weer een MSX Veiling georganiseerd door MCWF en het buurthuis "De Cogge" :) Ik zal er zijn.

• Eindbaas
Anoniem: 41395 schreef op 27 september 2002 @ 13:32:
[...]

Ook ik zal er zijn met MSX-NBNO.
ik zal hier samen met een kameraad een spel demonstreren waar we mee bezig zijn die we begin volgend jaar hopen uit te brengen. :)
Ik heb je daar vast wel gezien, maar om welk spel ging het dan?

Verders was het wel weer een leuke dag, ik heb nog een IDE interface (eindelijk fat16) en een engelse XAK - the art of visual stage gekocht :)

• Eindbaas
Ga je ook nog wel eens naar bijeenkomsten?

Zéér binnenkort (volgend weekend) wordt mijn 8280 eindelijk naar MSX 2= omgebouwd (met basic 3 en de hele zooi). Dat wilde ik eigenlijk vijf jaar terug al, maar is er toen nooit van gekomen dus eindelijk is het zover :)

• Eindbaas
Anoniem: 14248 schreef op 01 november 2002 @ 18:33:
overigens wat is nou een goeie MSX emulator voor op de PC?
fMSX, maar die is helaas niet gratis. Wel gratis is ruMSX, op het geluid na is die ook wel prima te gebruiken :)

• Eindbaas
Anoniem: 41395 schreef op 25 November 2002 @ 22:29:
Op 25 januari 2003 wordt de International MSX 2003 Fair gehouden van 10:00u - 17:00u, in 't Oude Theater, Bram v.d. Bergstraat in Oss. Deze locatie ligt recht tegenover het station en is voorzien van ruime gratis parkeergelegenheid.

Er worden diverse nieuwe MSX hardware en software getoond.

Kijk voor meer info op: http://msx4ever.xs4all.nl/msx-nbno

De entree is deze dag gratis!

Heb je nog een MSX of ben je nieuwsgierig naar wat er nog voor MSX allemaal te krijgen/zien is, kom gerust langs!
Weet je toevallig ook wat voor nieuwe hard -en software daar getoond zal worden?

• Eindbaas
Anoniem: 29698 schreef op 02 januari 2003 @ 16:03:
Bij deze even een voorspelling: 2003 wordt het jaar van MSX! (at least in Japan). 20 jaar MSX, and still not dead yet. Woohoo!
da's wel een feestje waard!

• Eindbaas
fMSX is er voor Linux. Hier vind je meer info :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Eindbaas
Ik stem zo even mee :) Cool dat de standaard al 20 jaar oud en jijzelf daar ook gefeliciteerd mee Snout!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• Eindbaas
De winter zit er weer aan te komen en dat betekend elk jaar weer dat m'n MSX hobby weer naar een hoogtepunt schiet :)

• Eindbaas
dat ziet er uiterst interessant uit! vanavond direct maar even naar kijken :)

• Eindbaas
Vampier schreef op 27 januari 2004 @ 09:26:
openMSX 0.3.4 is uit!! binnenkort kom daarbij Catapult uit (voor het Linux en win32 platform)
Catapult is ook een emulator dan?

• Eindbaas
Gaat openMSX eigenlijk ook geschikt gemaakt worden voor gebruik op een Sega Dreamcast (onder Linux daarop)?

• Eindbaas
Alieunited schreef op 29 januari 2004 @ 14:47:
<knip>
Maar denk toch dat ik die oude MSX even ga maken, niks is mooier dan spelen op de MSX en het liefst met de Joystick!! En dan vooral roadfighter!!! Met dat rooie autootje de rest ontwijken :9 of yabyumm :*) wie kent het niet!!
bent u een "jonge knaap" of een "ervaren trekker"? ;)

• Eindbaas
Afgelopen week een Panasonic FS-A1ST Turbo-R gekocht, hopelijk komt ie deze week nog binnen :)

• Eindbaas
Jazzy schreef op 09 februari 2004 @ 14:13:
[...]
Wow, gefeliciteerd! Welkom bij de club.

Ik ben benieuwd wat je er mee van plant bent eigenlijk...
In de allereerste plaats heb ik em gekocht omdat ik al ongeveer 12 jaar zo'n apparaat wil hebben. Wat ik er mee ga doen? Ten eerste natuurlijk al mijn randapparatuur er op aan sluiten (hdd's e.d.) en genieten van de hogere lees en schrijfsnelheden :) Verder is een maat van mij weer verder gegaan met een project om een nieuw besturingssysteem voor de msx te schrijven (pure ml), inclusief nieuw bestandssysteem that is. Meer ga en kan ik daar niet over zeggen, maar het zal wel compatible blijven met de huidige software anders kun je er nix mee natuurlijk. Ook zullen lange bestandsnamen mogelijk zijn. Verwar dit niet met het recent verschenen MNbios.

Aangezien dit op een Turbo-R ontwikkeld wordt en ik daar ook nog wel mijn medewerking aan zal verlenen is het natuurlijk makkelijk als je zelf dan ook zo'n apparaat hebt.

Last but not least wil ik nu wel eens die Turbo-R only spellen spelen! Ik las dat Sunrise strax met een nieuwe Turbo-R RPG komt en dan zit ik natuurlijk vooraan! Ben namelijk gek op RPG's :)

• Eindbaas
Oh ja, aangezien ik zometeen genoeg tijd heb (geen contractverlenging -> WW) ga ik eens een beetje proberen te programmeren. Misschien zelfs iets van een Nemesis (maar dan iets kleiner) achtig spelletje proberen te maken. Graphics is geen probleem, muziek ook niet (maak ik niet zelf, maar plak er zo een Near DarK muziekje onder ;)). Ik moet gewoon even de uitdaging vinden om het te programmeren.

Welke taal? Weet ik nog niet. Basic red ik me redelijk in, maar is niet snel natuurlijk. Voordeel van een Turbo-R (en ook van een MSX2+ natuurlijk) is dat ze over een hardware scroll mogelijkheid bezitten. Veel ervaring heb ik daar niet mee, ik verrek het gewoon in een emulator uit te testen :) Maar ik heb het idee dat die scroll redelijk vloeiend (smooth) is.

• Eindbaas
DJSmiley schreef op 12 februari 2004 @ 11:19:
[...]

Basic is way too traag. Ik had altijd te weinig basic ram, of mn proggies waren te groot ;)

Zodra je wat grafisch wou doen waren er 2 opties: semi-grafisch: Eigen characterset gebruiken en beeldopbouw in ass.doen, of full grafisch en alles in assembler.

Zelf ben ik niet verder gekomen dan mn VDP aansturen in ML, had een kant-en-klare characterset die ingeladen werd bij het laden van spel, en weergave gebeurde vanuit basic / machinetaal (negatief weergeven van letters). Was geen spel, maar een menu. Source staat ook wel ergens op funet, zoek maar eens naar diskm30.pma (geloof ik)
Er is nog een tussenweg om toch redelijk snelle dingen met Basic te kunnen maken. Je zou dan KUN-Basic of Nestor Basic moeten gebruiken. Ook was er een compiler voor Basic programma's maar daar ben ik de naam even van kwijt. ML is en blijft natuurlijk het summum :)

• Eindbaas
oCe schreef op 12 februari 2004 @ 11:27:
[...]

MCBC: MSX Club Basic Compiler :)

versie 2 deed het nog best redelijk altijd...
Yep, that's the one :)

• Eindbaas
ivor schreef op 21 maart 2004 @ 17:04:
[...]

Yep,

Mijn NMS8250 draait al meer dan anderhalf jaar als firewall/router (linux). Er zit een EPIA-800 in, de voeding (150W) was een beetje te groot dus ik heb de kast een beetje moeten ombouwen. Eigenlijk is deze kast te groot voor het mini bordje.

Het ene PCI slot is gevuld met een netwerkkaart. De power- en reset buttons werken, het powerledje zit aan de hdd.

Via een msx-emulator kan ik (met een draadloos toetsenbord :) ) vanaf de bank weer msx-spelletjes op mijn tv spelen... Films kijken gaat redelijk...

Foto's van de kast:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Ey Ivor! Alles wel? Je kent mij en Jelle vast nog wel :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Eindbaas
zelfs ik vind die emulators erg goed worden, ga zo door!

• Eindbaas
Jaaa het goede seizoen om weer wat te maken voor de MSX zit er weer aan te komen :) Zelf hebben we Near Dark maar weer wat actiever gemaakt en het eerste resultaat was Soepfiskje - happy 10th birthday, welke we releasden op de MSX-meeting in Bussum. Maar er zit meer aan te komen... so sit tight and buckle up :P

• Eindbaas
Vampier schreef op 31 oktober 2004 @ 18:44:
ow je bedoeld de 1 chip msx? :)
Haha nou dat nou ook weer niet, maar lachen is dat project wel! Hopelijk breekt het een beetje door, want ik zou graag zo'n ding in mun auto bouwen... lcd schermpje eraan en ik zou helemaal de blits maken tussen het in auto's ingebouwde Playstation 2 geweld :P

• Eindbaas
Hopelijk is versie 2.0 wat stabieler dan 1.7 die ik van de week eens probeerde. Mijn anders stabiele pc ging na een uurtje volledig over z'n nek.... jammer dat daarmee ook weer aardig wat tekenwerk verloren ging :(

• Eindbaas
Tot op nu nog geen enkele problemen gehad met versie 2.0 :)

• Eindbaas
Is er nog iemand naar de MSX meeting in Oss geweest? Ja? een paar fotootjes/verslagje misschien?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Eindbaas
Nog een mooi nieuw stukje hardware: Obsonet!
De eerste echte ethernetkaart voor MSX, lees hier een uitgebreide bespreking.

• Eindbaas
Zaterdag is de MSX beurs in Bussum weer... ik zal van de partij zijn, wie nog meer?

• Eindbaas
Ja het was zeer geslaagd, ook weer leuk jouw verzameling te mogen aanschouwen!

• Eindbaas
Jazzy schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 09:40:
Het is je vergeven. :)

Maar hoe zouden we dit topic nog een beetje levend kunnen houden? ZIjn er nog andere (ex-)MSX-ers die dit topic volgen? Laat eens wat van je horen!
Zekers volg ik dit topic nog. Ben zelfs nog wel actief met de MSX :) Alleen 's zomers minder, want dan ben ik met de ouwe autootjes bezig. Bussum is alweer bijna en daar zal ik ook weer zijn. Het thema is GFX9000 en dat staat me zeer aan. Samen met een maat wat gemaakt, maar niet af.
Dat lukt ook nooit meer voor Bussum. Komt later nog wel eens.

Laatst filmpjes gemaakt van Xtazy, erg mooi spel!

• Eindbaas
Cool dat het topic nog steeds zo nu en dan in de aandacht staat :)

Ben zelf ook nog actief bezig... vorig jaar december heb ik R-Type op m'n verjaardag gekregen en die heb ik vorige week uitgespeeld. Ook volg ik het SymbOS project met bovengemiddelde interesse. Helemaal nu het GFX9000 ondersteuning heeft gekregen. Gaat dat ding eindelijk eens iets nuttigs doen in z'n zowat 10-jarig bestaan :P Dat wordt feest i.c.m. met m'n Turbo-r!

Nu hoop ik alleen nog dat er binnen afzienbare tijd alsnog een ethernet interface voor de MSX mag komen. Er zijn al wel wat projecten zoals Obsonet/Dumas, maar dit staat weer in de koelkast... Wellicht toch de ethernet interface van de CPC porten naar MSX? We zullen het zien :)

• Eindbaas
Vanavond hoop ik weer twee shmups aan m'n collectie toe te mogen voegen:

- Topple Zip (msx2)
- Alpharoid (msx)

Vooral aan Alpharoid heb ik bijzonder goede herinneringen. Was ook het eerste spel wat ik echt helemaal uitgespeeld heb. Het spel stond sowieso aan het begin van mijn computer carriëre :)

• Eindbaas
Hmmm tijdje niks gepost, maar nog steeds actief bezig met de MSX :) Ga nog steeds met regelmaat naar de clubdagen van MSX club west Friesland in Hoorn en ben afgelopen zomer naar het z-fest in Knickhagen (D) geweest. Z-fest is een computer festival voor cp/m liefhebbers en computers met een z80 cpu in het algemeen.
Pagina: 1 2

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee