MillZ schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 16:12:
Beste Forumleden,
Ik heb een ziggo aansluiting met 400/40 mb
Daarop heb ik een gigabit switch aangesloten van Netgear GS108.
Hierop draait mijn tv (streamen) next, en formuler tv kastje.
De verbindingen op deze apparaten komen niet echt hoger uit dan 100mb
- Heb je exacte merk+modelnamen van deze apparaten?
- Hebben ze überhaupt snellere netwerkadapters dan 100Mbps?
let op hoofdletters, dat maakt bij netwerken en snelheden uit aangezien de een in bits (per seconde) meet en de ander in Bytes (per seconde) - voor je het weet praat je gruwelijk langs elkaar. Mogelijk meet je 100M
Bps, wat 800M
bps is - dan haal je het grootste deel van je Gigabit al

- Hoe doe je de constatering dat ze "niet echt hoger dan 100mb" uitkomen? Waar en waarmee meet je dat?
, echter heeft mijn zwarte wifi pod van ziggo wel een snellere wifi output van 300mb.
- is die pod (ik neem aan een Sagemcom F266v2 - klopt dat?) bedraad of draadloos verbonden met de Ziggo modem?
- welke Ziggo modem heb je (merk+model op sticker onderop te zien)?
- ook hier: hoe doe je deze constatering/waar en waarmee meet je?
Kabels zijn allemaal cat 6 of hoger.
Dat is een goed begin. Als ze daadwerkelijk aan specificatie voldoen is dat je probleem alvast niet.
Als ik de switch vervang voor bijvoorbeeld een BrosTrend 2,5 Gb-Switch, 8-Poorts zal ik dan wel een hogere snelheid kunnen krijgen op mijn tv en tv box (formuler)?
Waarschijnlijk niet. Maar omdat niet duidelijk is exact wat je meet en exact welke apparaten je hebt (en wat ze kunnen), kunnen we dit ook niet zeker zeggen.
Als je nu 100M
bps meet op apparaten die minimaal 1GbE ondersteunen, dan is er iets mis in je bekabeling, of er zit nog een apparaat tussen die de snelheid beperkt. In dat geval gaat een andere switch niets uitmaken. Je zult stap voor stap moeten nagaan waar het mis gaat.
Als je nu 100M
Bps meet, dan is het mogelijk dat je beperkt wordt door de capaciteiten van je switch. Een 2.5GbE switch zou de bottleneck kunnen wegnemen - maar dan zou ik deze niet nemen: Brostrend is (ondanks trots melden van een Delaware, US adres) een Chinese OEM die exact hetzelfde levert als wat je voor de helft van de prijs op AliExpress kunt vinden, met dezelfde mogelijke risico's. Wil je iets betrouwbaars qua privacy met lokaal support, dan wil je hier je vingers niet aan branden. Neem je de risico's van dit soort vage spul op de koop toe, dan kan het voor letterlijk de helft van deze prijs (sterker nog, dan krijg je er nog 2 10GbE SFP+ sloten bij)