Van 100mb naar sneller?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MillZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:28
Beste Forumleden,
Ik heb een ziggo aansluiting met 400/40 mb
Daarop heb ik een gigabit switch aangesloten van Netgear GS108.
Hierop draait mijn tv (streamen) next, en formuler tv kastje.
De verbindingen op deze apparaten komen niet echt hoger uit dan 100mb, echter heeft mijn zwarte wifi pod van ziggo wel een snellere wifi output van 300mb.
Kabels zijn allemaal cat 6 of hoger.
Als ik de switch vervang voor bijvoorbeeld een BrosTrend 2,5 Gb-Switch, 8-Poorts zal ik dan wel een hogere snelheid kunnen krijgen op mijn tv en tv box (formuler)?

Op de wind van gister kan je niet zeilen

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

MillZ schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 16:12:
Beste Forumleden,
De verbindingen op deze apparaten komen niet echt hoger uit dan 100mb, echter heeft mijn zwarte wifi pod van ziggo wel een snellere wifi output van 300mb.
Als ik de switch vervang voor bijvoorbeeld een BrosTrend 2,5 Gb-Switch, 8-Poorts zal ik dan wel een hogere snelheid kunnen krijgen op mijn tv en tv box (formuler)?
NEE!

Maar begin éérst eens met het correct definiëren van de waardes ...

400/40 mb per dag, óf..... :P

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:31
Waarschijnlijk niet. Veel tv's, en ook settopboxen hebben een 100Mbit netwerkaansluiting. Meer is namelijk niet nodig om streaming materiaal te kijken van een content- of tv-provider

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MillZ
Will_M schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 16:16:
[...]

NEE!

Maar begin éérst eens met het correct definiëren van de waardes ...

400/40 mb per dag, óf..... :P
Abonnement van ziggo met 400mb down en 40mb up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MillZ
Skynett schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 16:16:
Waarschijnlijk niet. Veel tv's, en ook settopboxen hebben een 100Mbit netwerkaansluiting. Meer is namelijk niet nodig om streaming materiaal te kijken van een content- of tv-provider
Klopt, mijn tv uit 2020 heeft inderdaad maar een 100mbit netwerkaansluiting.
Als ik hem op wifi instel haal ik 300mbit.
Zal mijn wifi punt wel sneller worden met de andere switch?
Of is het voor de toekomst ook wel een fijne upgrade, of is het onzin?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:50

DukeBox

loves wheat smoothies

MillZ schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 16:33:
Abonnement van ziggo met 400mb down en 40mb up
milibit? Megabit? MegaByte? Per minuut?

Tuurlijk is het in dit geval wel logisch dat het om 40Mbit/s up en 400Mbit/s down gaat maar zodra het verder gaat met switches, apparaten, rapporten en testen gaat het allemaal uitmaken als je standaarden door elkaar haalt en je zal niet de eerste zijn waar 100MB en 1000Mb met incorrecte eenheden voor grote verwarring zorgt.

100Mbit/s bekabeld op je TV is ruim voldoende en vaak beter dan 300Mbit/s via WiFi.

[ Voor 18% gewijzigd door DukeBox op 16-09-2025 16:40 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:59
DukeBox schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 16:37:
[...]

milibit? Megabit? MegaByte? Per minuut?

Tuurlijk is het in dit geval wel logisch dat het oom 40Mbit/s up en 400Mbit/s down gaat maar zodra het verder gaat met switches, apparaten, rapporten en testen gaat het allemaal uitmaken als je standaarden door elkaar haalt.
Het gaat om Ziggo, wat kabel internet is, dus 400 Mbit up is niet logisch. TS heeft 400 Mbit down en 40 Mbit up.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Hahn schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 16:39:
[...]

Het gaat om Ziggo, wat kabel internet is, dus 400 Mbit up is niet logisch. TS heeft 400 Mbit down en 40 Mbit up.
Waar schrijf ik 400Mbit/s up?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:59

lier

MikroTik nerd

Hahn schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 16:39:
Netwerksnelheid wordt altijd per tijdseenheid aangeduid. Oftewel Mbps of Mb/s. Anders is het geen snelheid: je mist dan namelijk de factor tijd.

Maar dat staat los van de vraag van de TS. En het antwoord is ook al gegeven, de switch is sneller dan de aangesloten tv en tv box aankunnen.

Ter vergelijk @MillZ, als je auto max 80 km/h kan, is het ook niet nodig om naar Duitsland te verhuizen.

[ Voor 3% gewijzigd door lier op 16-09-2025 16:43 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-09 21:27

pistole

Frutter

Jongens, help TS nou gewoon en hou op met mieren te betasten.
Waarom wil je dit verhogen, heb je een probleem met deze snelheid? Als je geen problemen ervaart dan zou ik het gewoon zo laten.

Voor mijn begrip: is die 'zwarte wifi pod van ziggo' ook aangesloten op de switch? Heb je fatsoenlijke kabels gebruikt? Cat 5 is goed genoeg.

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwibox
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 07:01
@MillZ eens met bovenstaande onduidelijkheid over megabits vs megabytes /seconde

Verder is het heel simpel: ergens in de keten van het apparaat waar je klachten mee hebt zit iets wat maximaal fast ethernet doet (=max 100 megabits)/sec. Dat kan een apparaat zijn (switch, TV) of een kabel. Zoals al aangegeven doen veel TV's en setupboxen max fast ethernet (dus dat kan smpelweg niet sneller).
Verder kan je UTP CAT 1000000+ hebben, maar als de connectors slecht aangesloten zijn, een ader van je kabel stuk is of kabel niet geschikt voor beoogt gebruik (solid met een stekker of stranded kabel door de muur) heb je ook problemen. Voor fast heb je namelijk maar 2 "enigzins" werkende paren (= 4 aders van de totaal 8 ) nodig, voor gigabit of hoger moet alles simpelweg in orde zijn.

Let ook dat je als je een wifi AP aanzet zonder enkele verbinding met de rest van je netwerk of internet, dat ding ook aangeeft dat de linkspeed van alles kan zijn. Dat zegt niks over de verdere kabelverbinding naar de rest. Dit:
zegt dus niet zo veel behalve dat je wifi client (je TV?) met een bepaalde linksspeed met je wifi AP (router of pod) is verbonden.

Bij gebrek aan meer informatie zou ik eerst de kabels, stekker en UTP muurplaatjes nakijken. Vaak word er op solide kabels stekkers gedrukt of op stranded kabel keystones. Beide is eigenlijk een no-go.

Grof testen kan met een netwerkkabeltestertje.

Meest makkelijk, indien je twee linker handen hebt (of nog nooit zelf kabels hebt geknepen) is een langere kant en klare kabel kopen en daarmee testen of je wel gigabit haalt tussen apparaten die dat zouden moeten ondersteunen. Daarna de lokale telecom boer vragen om je kabeltjes te komen fixen.

[ Voor 24% gewijzigd door kwibox op 16-09-2025 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Voor 100Mbit linkspeed wel. Voor 1000Mbit/1Gbit linkspeed moet het Cat 5e of beter zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door DukeBox op 16-09-2025 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-09 22:52

M2M

medicijnman

De meest lompe videostream komt niet boven de 50Mbps uit. In netflix-land al helemaal niet. De meeste TV's hebben dus ook slechts een 100Mb/s aansluiting erop zitten. En zelfs met 1000Mb/s is het maar de vraag of het chipje in de TV de snelheid aan kan.

De hogere internetsnelheid is dan enkel nuttig voor het downloaden, en voor een TV betekent dat updates downloaden. En die updates... tja, die zijn geen etterlijke gigabytes groot. De limiterende factor is dan toch het processortje in de TV.

-_-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:53

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Beste Forumleden,
De verbindingen op deze apparaten komen niet echt hoger uit dan 100mb
- Heb je exacte merk+modelnamen van deze apparaten?
- Hebben ze überhaupt snellere netwerkadapters dan 100Mbps? let op hoofdletters, dat maakt bij netwerken en snelheden uit aangezien de een in bits (per seconde) meet en de ander in Bytes (per seconde) - voor je het weet praat je gruwelijk langs elkaar. Mogelijk meet je 100MBps, wat 800Mbps is - dan haal je het grootste deel van je Gigabit al :o
- Hoe doe je de constatering dat ze "niet echt hoger dan 100mb" uitkomen? Waar en waarmee meet je dat?
, echter heeft mijn zwarte wifi pod van ziggo wel een snellere wifi output van 300mb.
- is die pod (ik neem aan een Sagemcom F266v2 - klopt dat?) bedraad of draadloos verbonden met de Ziggo modem?
- welke Ziggo modem heb je (merk+model op sticker onderop te zien)?
- ook hier: hoe doe je deze constatering/waar en waarmee meet je?
Dat is een goed begin. Als ze daadwerkelijk aan specificatie voldoen is dat je probleem alvast niet.
Waarschijnlijk niet. Maar omdat niet duidelijk is exact wat je meet en exact welke apparaten je hebt (en wat ze kunnen), kunnen we dit ook niet zeker zeggen.

Als je nu 100Mbps meet op apparaten die minimaal 1GbE ondersteunen, dan is er iets mis in je bekabeling, of er zit nog een apparaat tussen die de snelheid beperkt. In dat geval gaat een andere switch niets uitmaken. Je zult stap voor stap moeten nagaan waar het mis gaat.

Als je nu 100MBps meet, dan is het mogelijk dat je beperkt wordt door de capaciteiten van je switch. Een 2.5GbE switch zou de bottleneck kunnen wegnemen - maar dan zou ik deze niet nemen: Brostrend is (ondanks trots melden van een Delaware, US adres) een Chinese OEM die exact hetzelfde levert als wat je voor de helft van de prijs op AliExpress kunt vinden, met dezelfde mogelijke risico's. Wil je iets betrouwbaars qua privacy met lokaal support, dan wil je hier je vingers niet aan branden. Neem je de risico's van dit soort vage spul op de koop toe, dan kan het voor letterlijk de helft van deze prijs (sterker nog, dan krijg je er nog 2 10GbE SFP+ sloten bij)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17-09 20:46
Je internetsnelheid is maximaal 400 mbit/s download en maximaal 40 mbit/s upload. Dus dat is ook het maximale wat je gaat halen.
Die is maximaal 1000 mbit/s per poort. Dus sneller dan je internetverbinding.
Hierop draait mijn tv (streamen) next, en formuler tv kastje. De verbindingen op deze apparaten komen niet echt hoger uit dan 100mb, echter heeft mijn zwarte wifi pod van ziggo wel een snellere wifi output van 300mb.
Controleer in de speficaties wat voor een netwerkkaarten in de TV en het "TV-kastje" zitten. Dan weet je wat de maximale snelheid moet zijn. Is deze 1000 mbit/s (1 gbit/s) dan is er mogelijk iets mis met de kabels. Want CAT6 is voldoende voor 1000 mbit/s. Zelf hier alles CAT5 en CAT5e liggen daar werkt alles op 1000 mbit/s als het apparaat aan kan.
Zou nog niets vervangen. Eerst maar eens kijken of alles op 1000 mbit/s kan werken. Zo ja: Test dan de kabels of deze goed zijn. Als dat allemaal zo is dan eens kijken naar een andere netwerkswitch. Hier (goedkope) 4 TP-links in het netwerk hangen. Allemaal 1000 mbit/s deze al jaren hun werk. Ooit ook een netgear er tussen gehad, een langzamere variant van 100 mbit/s.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:40

remco_k

een cassettebandje was genoeg

De verbindingen op deze apparaten komen niet echt hoger uit dan 100mb,
Hoe heb je dat vastgesteld?
Als de connectors of terminals incorrect zijn gemonteerd is terugval naar 100Mbps één van de mogelijke gevolgen.
Nee. Als je iets aan die 100Mbps wilt doen, moet je eerst de oorzaak onderzoeken.
Dat kan zijn door een technisch probleem (zoals verkeerd gemonteerd) maar ook dat het betreffende apparaat zelf niet boven de 100Mbps kan. Zoals zo'n beetje elke (of wellicht alle) TV's. Bij deze apparaten heeft een hogere verbindingssnelheid over LAN geen toegevoegde waarde.

Vraag: waarom wil je die snelheid omhoog krijgen vanaf 100Mbps? Is er een probleem ergens?

[ Voor 4% gewijzigd door remco_k op 16-09-2025 22:58 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MillZ
Bedankt voor jullie advies!
Ik ben mij nu meer bewust van hoe het eea werkt.
Mijn tv is max 100mbps en dat is genoeg voor mijn streams heb ik geleerd. Liever bekabeld aangesloten. Check!
Ik ga mijn Netgear switch niet vervangen, aangezien mijn formuler GTV kastje via de Speedtest gedraaid op het kastje een hogere snelheid heeft dan nodig. Bekabeld rond de 140-300mbps. Die fluctueert nogal. Mogelijk oorzaak is wat jullie aangeven, slechte connectoren.
Ik wilde gewoon overal bekabeld 400mbps halen, gewoon omdat het kan. Maar eigenlijk heb ik dat niet nodig. Alles draait verder prima.
Ik heb de order voor de gigabit switch gecancelled.
Zodra ik weer even tijd heb ga ik de verbindingen controleren en herstellen indien nodig.
Mogelijk doe ik de Formuler GTV in de verkoop aangezien mijn tv alles prima aankan. Samsung Qled uit 2020
Bedankt voor jullie advies, het meedenken en jullie kennis. Ik hou van dit forum! 👍🏻

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17-09 20:46
MillZ schreef op woensdag 17 september 2025 @ 11:29:
Ik wilde gewoon overal bekabeld 400mbps halen, gewoon omdat het kan. Maar eigenlijk heb ik dat niet nodig.
Over je interne netwerk moet je dan gewoon 1000 mbit/s halen. Bijvoorbeeld tussen een computer en een NAS-server. Dat gebeurd bij mij gewoon. Daar zet ik gewoon 1 Gbit/s naar toe. Die 400 mbit/s is alleen van het internet naar het netwerk toe. Dan wordt dat verdeeld over het netwerk: De Wifi en de bekabelde apparaten.
MillZ schreef op woensdag 17 september 2025 @ 11:29:
Zodra ik weer even tijd heb ga ik de verbindingen controleren en herstellen indien nodig.
Hoe wil je dat doen? Met een computer met een 1000 mbit/s verbinding?
Pagina: 1