Installatie Ubiquiti Unifi in wall en AP direct naast WCD

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marleybob
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23-08 15:05
Goedemorgen,

Graag wil ik mijn Ubiquiti UniFi AP AC In-Wall strak in de muur installeren. De installatie op het netwerk etc. is allemaal goed gegaan alleen wil ik het optisch ook mooi hebben. Ik loop alleen er tegenaan dat mijn internetpunt waar de utp kabel aan verbonden gaat worden, in hetzelfde raam zit als twee wandcontactdozen. Ik kan hierdoor niet direct op de muur installeren zoals de snelstartgids (
https://dl.ubnt.com/qsg/UAP-AC-IW/UAP-AC-IW_NL.html) aangeeft. Hebben jullie hier mogelijk tip voor om de AP wel strak geinstalleerd te krijgen?

Ook heb ik een Ubiquite AP 'ufo' gekocht en daar loop ik tegen hetzelfde probleem aan. Dit AP is zelfs qua formaat groter en kan ik de stroompunten niet gebruiken als ik een wandinstallatie zou willen doen.

Omdat foto's meer zeggen dan tekst, hierbij de situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LFd9djFllV2zOIqpjJpgwgokzHg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w3tqneKNR8vr69SgnonJl2yG.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via rens-br op 23-08-2025 18:32)

• marleybob
Uiteindelijk heb ik er voor gekozen om langere schroeven te gebruiken bij het installeren. Er komt een bureau boven te staan waardoor je alleen het aangezicht zou zien en dat is strak wat mij betreft.

Als dit niet gelukt was had ik een kleiner raam gekocht wat @rens-br als tip gaf.

Voor nu werkt dit goed. Het is inderdaad zo dat de input aan de achterkant zit en de output onder. Dit werkt voor mij prima zo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3pp1rt5E4CEQ6JsCWJ4-cMEhowM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7jlxjuynAZspzhdC53QmFAJw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IhmURK221NHycJZQutFyqOPvtEM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lagB1NOn6XQv5z5FM7RKiwoy.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:04
kun je de ufo er niet boven of onder op de muur schroeven en dan met een korte kabel verbinden naar de muur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:48

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@marleybob je bedoeld dit denk ik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/a58NOuXeKXmdFLsA9vfUiqtm/full.jpg

Ik heb destijds een raampje kleiner gekocht, daarna (ik meen) boven en onder de bestaande doos gaatjes geboord en daar de in-wall bevestigd.

[ Voor 5% gewijzigd door rens-br op 20-08-2025 11:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:21

franssie

Save the albatross

@rens-br raampje kleiner bedoel je dus een twee in plaats van drie raam denk ik. Dat zou moeten werken.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

franssie schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 11:53:
@rens-br raampje kleiner bedoel je dus een twee in plaats van drie raam denk ik. Dat zou moeten werken.
Correct inderdaad, van 3 naar 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marleybob
@franssie Ik zat te denken om langere schroeven te gebruiken aangezien de bevestigingsplaat van de AP een stuk groter is dan het raam. Maar dit is wel een minder mooie oplossing dan jouw, veel logischere, opzet. Zo bedoel ik het iderdaad en dank hiervoor!

@3dmazter Ja dat zou natuurlijk kunnen, alleen is het natuurlijk het mooist -zweert mijn vrouw- als er geen kabels verder zichtbaar zijn. Ik kan alsnog een gleuf in de muur maken om de kabel door te trekken en in te pluggen. Is wat minder optimaal, maar ook wel een oplossing.

Dank allen. Ik ben geholpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
Gewoon erboven tegen de muur schroeven en met een kort patchkabeltje aansluiten.
Als je een poging doet om het direct op de wcd te monteren moet je een RJ45 op de kabel knijpen en dat is nooit een goed idee.
Tevens ben je dan minimaal een spanningspunt kwijt omdat dat ding te groot is en dat is ook nog eens veel lelijker.

Als je het heel netjes wilt maken koop je een patchkabeltje met aan een kant een haakse connector.

[ Voor 13% gewijzigd door Ben(V) op 20-08-2025 12:31 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:38

lier

MikroTik nerd

Tegen de muur aan bevestigen wordt lastig met wat er achter het mooie kastje zit. Mooi gat naast de wcd's maken en daar deze in plaatsen?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
@lier Waar lees jij iets over een mooi kastje?

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:38

lier

MikroTik nerd

Ben(V) schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 12:49:
@lier Waar lees jij iets over een mooi kastje?
Ik heb hem gehad...dat achterste deel is beduidend lelijker dan de voorkant. Daarmee is de voorkant het, wat mij betreft, relatief mooie kastje.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-09 18:26
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xGWaXC0oqz5eUK5nuRzMJ3EJUck=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RM73aDLMr2vLA7PphnqVVWw4.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XwLpfHb-8XskzDKtOjr9YANBwAc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/eSbFQQ34TF9El20Lr7Lmgvef.png?f=user_large

Is zo'n oplossing niks voor je? Je mag me een DM sturen als ik hem voor je moet printen. Je kan hem dan over je outlet heen plaatsen.

[ Voor 20% gewijzigd door mr.DJ95 op 20-08-2025 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-09 16:54

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Ben(V) schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 12:30:
Gewoon erboven tegen de muur schroeven en met een kort patchkabeltje aansluiten.
Als je een poging doet om het direct op de wcd te monteren moet je een RJ45 op de kabel knijpen en dat is nooit een goed idee.
Tevens ben je dan minimaal een spanningspunt kwijt omdat dat ding te groot is en dat is ook nog eens veel lelijker.

Als je het heel netjes wilt maken koop je een patchkabeltje met aan een kant een haakse connector.
Ten eerste, de UAP-AC-IW kun je niet extern met een kabeltje aansluiten. Er zitten twee RJ45 poorten aan de onderkant, maar dat zijn uitgangen, géén ingangen. De ingang zit achterop. Vlak op de muur schroeven gaat dus niet werken zonder gat in de muur.

Ten tweede, een RJ45 connector op een stugge kabel knijpen is helemaal prima, mits je geschikte connectors (bijv. deze) gebruikt. Voorwaarde is wel dat het geheel ingebouwd in de doos blijft. Een stugge kabel patchen en als losse kabel gebruiken is inderdaad een no-go. In bedrijfspanden worden WIFI AP's ook gewoon gepatched met een connector aan de AP zijde en met een keystone aan het patchpaneel.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Ik gebruik een Aruba Instant on AP11D die ik tegen de muur geschroefd heb boven een wcd.
Dat ding heeft aan de onderkant een nette kabeldoorvoer, maar je krijgt er ook een doorlus kabeltje bij zodat je ook een van de vier poorten aan de onderkant kunt gebruiken.
Dan hoef je dus niet moeilijk te gaan doen met bijvoorbeeld een 3D geprint opzet stukje.

PS @DexterDee
Een RJ45 aanknijpen blijft altijd prutswerk ook die zogenaamd voor stugge kabel gemaakte dingen.
Zo'n Rj45 maakt alleen oppervlakte contact terwijl een LSA de ader netjes insnijd en zo een degelijk contact maakt waar nooit corrosie tussen kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-09 16:54

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Ben(V) schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 16:18:
PS @DexterDee
Een RJ45 aanknijpen blijft altijd prutswerk ook die zogenaamd voor stugge kabel gemaakte dingen.
Zo'n Rj45 maakt alleen oppervlakte contact terwijl een LSA de ader netjes insnijd en zo een degelijk contact maakt waar nooit corrosie tussen kan komen.
Eigenlijk geldt dat volgens de critici voor alle "zelf" aangeknepen kabels, of het nu stranded of solid is. Want alleen machinaal geknepen fabriekskabels hebben de hoogste betrouwbaarheid. En ik ben 't ook heus met je eens dat een LSA verbinding superieur is. Met de huidige connectors met een 3-prong pin systeem klem je een ader van allebei de kanten in op 3 plaatsen. Niet perfect, maar ook niet super onbetrouwbaar.

Ik knijp zelf al sinds de late jaren 90 mijn eigen connectors, nog lang voor het tijdperk van passthrough. Daar waar ik kan pas ik sinds jaar en dag "rack to jack" toe. Maar soms is dat gewoon niet mogelijk. Als er een UTP kabel vanuit het patchpaneel naar het plafond loopt en een field termination plug past niet in het accesspoint, dan knijp ik er gewoon een connector aan. Zo heb ik thuis ook een aantal accesspoints aangesloten momenteel. Die doen gewoon 2.5Gbps over POE zonder problemen.

Om toch nog wat nuance aan te brengen, ik zou zelf nooit een connector knijpen op een kabel die buiten gebruikt wordt, blootgesteld wordt aan grote temperatuurwisselingen, in vochtige ruimtes of aan mechanische stress of beweging blootgesteld wordt. Binnenshuis in een inbouwdoos in de woonkamer is voor mij betrouwbaar genoeg.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Wat het belangrijkste is dat vaste bekabeling geen RJ45's krijgen.
Gewone RJ45's aanknijpen levert nooit langdurige kwaliteit op en dat wil je voor vaste bekabeling echt wel.
Een patchkabel kun je zo vervangen.
En patchkabels koop je gewoon kant en klaar op lengte.

Voor access points die op een doos geplaatst moeten worden zou ik een RJ45 met ingebouwde LSA (de zogenaamde toolless versie) gebruiken

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• marleybob
Uiteindelijk heb ik er voor gekozen om langere schroeven te gebruiken bij het installeren. Er komt een bureau boven te staan waardoor je alleen het aangezicht zou zien en dat is strak wat mij betreft.

Als dit niet gelukt was had ik een kleiner raam gekocht wat @rens-br als tip gaf.

Voor nu werkt dit goed. Het is inderdaad zo dat de input aan de achterkant zit en de output onder. Dit werkt voor mij prima zo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3pp1rt5E4CEQ6JsCWJ4-cMEhowM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7jlxjuynAZspzhdC53QmFAJw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IhmURK221NHycJZQutFyqOPvtEM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lagB1NOn6XQv5z5FM7RKiwoy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

marleybob schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 15:05:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Lijkt me ook een prima oplossing! 👍
Pagina: 1