UTP kabel 5e in een netwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paep
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 24-06 18:41
Hallo iedereen, even de situatie van mij uitleggen: mijn NAS (nas synology 923+) staat in de bovenkamer en is verbonden met een utp 8 naar de Telenetmodem ( die in de garage staat) en waar de dropkabel binnenkomt;
vanuit de modem verterekt naar mijn TV en Zapitti Mediaplayer (in de living) een UTP 5e kabel. Af en toe heb ik bufferproblemen dat mijn 4K film precies eventjes blijft haperen. Ik weet na wat opzoekwerk dat de UTP 5e kabel op het randje is want de streming is +/21Mbit/s voor 4K.
Als ik die UTP kabel zou moeten vervangen moet ik een gat boren in de livingvloer en via de kruipruimte.
Zie dat liever niet gebeuren dus eigenlijk mijn vraag is: ligt het echt aan de UTP 5e of kan er nog iets anders meespelen.
Bedankt voor jullie antwoorden.

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:51

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Cat 5e is gewoon geschikt voor gigabit ethernet, dus daar ben je nog niet bijna bij in de buurt met een 4K stream. Tenzij er iets mis is met die kabel en/of er een storingsbron in de buurt van die kabel is zal de oorzaak ergens anders in zitten.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paep
Wat versta je onder een storingsbron? Kabel komt natuurlijk toe achteraan het stereomeubel. Kan ik op de een of andere manier de kabel uitmeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:53

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Lang parallel aan een voedingskabel of een andere hoog frequent kabel.

Maar ik vermoed dat je ergens anders een probleem hebt want 21Mbps is minder dan 100Mbps.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-07 19:38
Communiceert je Zapitti niet per ongeluk via wifi?

Is de codec niet te zwaar voor je Zapitti?

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Kun je in de zapitti/telenet modem zien met welke link speed deze verbonden eventueel handmatig naar 100Mb pushen.

Als je dezelfde film/serie bekijkt op je pc heeft ie dan problemen.

[ Voor 23% gewijzigd door Damic op 16-06-2025 20:20 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:13
Heb je een cu of een cca kabel?
Bij welke provider zit je?
Is het wifi wel stabiel als hij moet bufferen? (Draai speedtestje).

Bij mij zakt de internet snelheid zo'n 2 a 3x per uur in naar onder de 1 mb/s. Niemand kan me zeggen waarom. (Zowel wifi als bekabeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

99ruud99 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 20:20:
Heb je een cu of een cca kabel?
Bij welke provider zit je?
Is het wifi wel stabiel als hij moet bufferen? (Draai speedtestje).

Bij mij zakt de internet snelheid zo'n 2 a 3x per uur in naar onder de 1 mb/s. Niemand kan me zeggen waarom. (Zowel wifi als bekabeld)
Hij zit bij telenet dat is over coax in de modem daarna utp cat5e. Cat5e is dus geen wifi ;)

@paep je wifi staat toch af van je zappiti!

[ Voor 4% gewijzigd door Damic op 16-06-2025 20:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:13
Daarom dat ik vraag of wifi wel stabiel is, dan ligt het aan de kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paep
Op mijn Zapitti staat de WiFi uit, bij mij gaat alles over de kabel. Telenet heeft de laatste nieuwe modem geplaatst want gek genoeg had ik bij mijn vorige (witte) modem het probleem niet. Heeft 1,5j prima gewerkt maar omdat ik regelmatig storingen op mijn WiFisignaal (voor connectie met smartphone) hebben ze de modem vervangen. Omdat ik uiteraard dacht dat het aan de nieuwe modem lag heeft Telenet die nog eens extra komen vervqngen. Heb ook ineens laatste nieuwe TV box. Is dar super kleintje zondrr coaxkabel. Welke soort kabel CU of CCA ik heb dat weet ik niet, zoveel ken ik er ook niet van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:27
Kabel kan het niet aan liggen en stoorbronnen op een kabel kan ook niet.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paep
Als leek zijnde stel ik misschien een domme vraag maar heeft het aantal Hertz invloed? Een cat5e heeft max 100MHz tegenover een cat7 die heeft max 600MHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-07 19:38
paep schreef op maandag 16 juni 2025 @ 23:24:
Op mijn Zapitti staat de WiFi uit, bij mij gaat alles over de kabel. Telenet heeft de laatste nieuwe modem geplaatst want gek genoeg had ik bij mijn vorige (witte) modem het probleem niet.
Dan is de kans dat het aan de kabel ligt imho niet zo groot.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-07 20:21

Mavamaarten

Omdat het kan!

Ik zou eens beginnen met een speedtest op de plaats van de zappiti. Plug even je laptop in de plek van je zappiti en kijk wat voor snelheden je op de kabel daar haalt. Misschien nog beter is een iperf test van/naar je NAS. Dan weet je zeker of je kabel gewoon de beloofde snelheid haalt of niet.

Ik zou dat ook eens op de Zappiti (welk model juist?) proberen. Het lijkt erop dat zo'n ding Android 6 draait? Daar moet ook wel een speedtest appje voor te vinden zijn.

Cat 5e is voldoende voor gigabit ethernet, punt. Het type kabel gaat het probleem niet zijn als die in het verleden gewerkt heeft. De enige mogelijkheid is dat hij beschadigd is geraakt bij het vervangen van je router, en daardoor terugvalt op 100 mbit ipv 1000.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:00
De bandbreedte van 4k films is zo'n 128 Mb/s. Dat is namelijk de grens van 4k bluray.
Dus tenzij jij films van bioscoopkwaliteit streamt denk ik niet dat je daar overheen gaat.

Dat past ruim door een ethernetkabel van cat5e, want dat werkt sowieso tot 1 Gb, en kortere afstanden zelfs 2.5 Gb of hoger.

Maar dat wil niet zeggen dat het werkt. Beide mijn tv en mijn bluray speler kunnen niet 4k bluray spelen via ethernet omdat ze intern simpel niet de processorkracht hebben om dat te doen. Ze kunnen het wel via een externe SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:30
Heb je de mogelijkheid om het met een (lange) andere UTP kabel te proberen?
Een Cat5E, Cat6A, maakt eigenlijk niet zoveel uit, gewoon enkel om te testen of het met een andere kabel wel werkt.

Dus geen zelf gemaakte kabel, maar een kabel waar de connectors er al op zaten.

[ Voor 18% gewijzigd door Rensjuh op 17-06-2025 08:59 ]

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Garage naar boven kamer?
Hoe lang is die kabel eigenlijk en heb je die soms zelf gemaakt?

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paep
Van boven (pc en NAS) naar modem is +/- 3m en zijn 2 UTP cat8 naar Telenet modem ( laatste nieuwe) en van modem (garage) naar living is 14m. Daar komt de UTP 5e aan een switch tp link 2.5 gb omdat internet nodig heb voor Stereo, TV, TV box en Zappiti Reference. Heel af en toe heb ik ook een haperingetje op het rechtsreekse TV beeld dat natuurlijk ook over dezelfde kabel komt. Mijn internetradio op de Onkyo tx rz50 durf(de) ook al eens haperen maar ik stond daar nooit bij stil omdat de radiozenders nog al eens durven storingen geven.
De UTP cat5e is GEEN zelfgemaakte maar een kant en klare gekochte wel al 15 jaar oud. Ik kan eens proberen hem wt in te korten aan de modem (garage) en er een nieuwe RJ45 stekker aan te zetten.
Om nogmaals terug te komen op mijn eerdere vraag: wat is het verschil tussen 100MHz (cat5e) en 600MHz (cat 7) kabel?
Alvast bedankt aan iedereen voor het mee denken aan oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:51

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

paep schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 16:26:
Om nogmaals terug te komen op mijn eerdere vraag: wat is het verschil tussen 100MHz (cat5e) en 600MHz (cat 7) kabel?
Die cat 7 kabel is geschikt is voor (toekomstige) hogere snelheden, maar nogmaals: cat5e is gewoon geschikt voor gigabit (en zelfs 2.5 en 5 gbit), wat meer dan voldoende zou moeten zijn voor een 4k stream. Puur het theoretische verschil in die types UTP lijkt me dus irrelevant voor je probleem.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:45

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

paep schreef op maandag 16 juni 2025 @ 23:24:
Welke soort kabel CU of CCA ik heb dat weet ik niet, zoveel ken ik er ook niet van.
CU is koper (het beste) CCA is aluminium met coating van koper dat is prima voor korte afstanden <10meter alles daarna signaal verlies. (maar goed dat zal niet altijd op de kabel staan)

Dat MHz van 5e en 7 niet druk om maken daar ligt het niet aan.

Wat is de content die je bekijkt vanaf je NAS qua containers zitten die film bestanden.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paep
De content van de 4k films: ze zijn allemaal MKV's maar ze zijn wel over het algemeen aan de grote kant, 70-80 tot xel 100GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Alvast bedankt aan iedereen voor het mee denken aan oplossingen.
Het verschil is 600 - 100 = 500 Mhz.
Als je het echt wilt weten lees dit:
https://www.fs.com/blog/w...-does-it-matter-4734.html

Verder van geen enkel belang want je gebruikt de kabel voor je netwerk en dan kan hij gewoon 1Gbps aan, daar is hij voor gespecificeerd.
Meestal lukt 2,5bps of zelfs 10Gbps ook wel als de lengte niet al te veel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:11

FreakNL

Well do ya punk?

Je kan natuurlijk ook gewoon tijdelijk een losse kabel proberen ipv je 5e kabel.

Gewoon even met een direct (niet weggewerkt) pad naar je TV meubel. Koop een 10/15/20m kabel op Amazon (of leen er 1 op je werk) en test het. Dan kun je uitsluiten of het aan die 5e kabel ligt. Want nu zijn we theoretisch aan het neuzelen maar je moet in de praktijk gaan testen.

Heb je dan nog steeds buffer issues dan ligt het iig niet aan de 5e kabel.

https://amzn.eu/d/i5Qaxci

https://www.bol.com/nl/p/...socialshare_pdp_iphoneapp

[ Voor 17% gewijzigd door FreakNL op 17-06-2025 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Nu online
kijk eens naar de gehele keten:

NAs/pc-utp- telenetmodem-utp-switch-utp-tv etc

elke schakel in de keten kan oorzaak van de ellende zijn, maar je hebt al wat schakels getest/uitgeloten

je gebruikt dus de telenet modem als een switch. kan die dat verkeer goed aan?
mogelijk oplossing kan zijn bij het telenetmodem een switch ertudssen te zetten

NAS/pc - utp- switch - utp/patchkabel - telenetmodem
(van switch bij telenetmodem) - utp- switchliving - tv, radio etc

[ Voor 16% gewijzigd door peter-rm op 17-06-2025 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paep
Ik ga idd eens proberen om er een swith tussen modem en utp5 te zetten en als het nog niet betert dan ga ik een andere utp(7) bovengronds leggen om te testen. Nen ik dan uit de problemen dan zal ik wel gaatje in mijne vloer boren enz..
Ik bedank iedereen voor de dugesties en natuurlijk hou ik jullie hier op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:12
paep schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 18:05:
De content van de 4k films: ze zijn allemaal MKV's maar ze zijn wel over het algemeen aan de grote kant, 70-80 tot xel 100GB
Even een rekensommetje:
Stel de film is 100GB groot. En laten we eens lekker ruim rekenen, dat is dan 1000 gigabit groot.
En stel de film duurt 2 uur. Dat is dus 2 * 60 * 60 = 7200 secondes.
Dan moet er per seconde dus 1000/7200 = 0.139 gigabit / seconde aan data over de lijn - ofwel 139 Mbit/seconde.

Een CAT5e kabel is tot 100 meter lengte geschikt voor 1000Mbit/seconde. Met je 100GB film zit je dan dus RUIM onder wat die kabel aankan.
De UTP cat5e is GEEN zelfgemaakte maar een kant en klare gekochte wel al 15 jaar oud. Ik kan eens proberen hem wt in te korten aan de modem (garage) en er een nieuwe RJ45 stekker aan te zetten.
Zo lang je geen bewijs hebt dat er met de kabel iets mis is, zou ik er niet aan gaan rommelen.

Ik ga mee met de tip van @FreakNL : sluit elk deel van het pad uit door bijvoorbeeld tijdelijk een andere kabel te proberen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:11

FreakNL

Well do ya punk?

paep schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 22:42:
Ik ga idd eens proberen om er een swith tussen modem en utp5 te zetten en als het nog niet betert dan ga ik een andere utp(7) bovengronds leggen om te testen. Nen ik dan uit de problemen dan zal ik wel gaatje in mijne vloer boren enz..
Ik bedank iedereen voor de dugesties en natuurlijk hou ik jullie hier op de hoogte.
CAT7 is onzin. Daarmee haal je misschien weer andere problemen op de hals.

Pak gewoon een kant en klare CAT6 kabel.

Er is geen enkele use-case voor CAT7. In zijn algemeenheid al niet en voor jouw specifiek al helemaal niet.

[ Voor 15% gewijzigd door FreakNL op 18-06-2025 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paep
Wou jullie allemaal op de hoogte brengen dat ik direct na Telenetmodem een tp switch 2,5GB heb gezet. Op de Telenetmodem zijn 4 aansluitingen maar nr4 kan tot 2,5GB doorgen en die heb ik dan ook gebruikt als uitgang. Heb ondertussen 2 4K films bekeken en heb op een super kleine hapering niets meer ondervonden(kan in de opname zitten ook hè) Een van de dagen ga ik ook de RJ45 vervangen en hopelijk is dan alles opgelost.
Ik bedank jullie allemaal voor de hulp die ik van jullie kreeg.
Pagina: 1