Internet beperkt tot 100mbs, ten einde raad

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ryanP
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11-07 14:41
Ik heb kort geleden mijn nieuwe voeding in mijn computer geïnstalleerd, uiteraard alle nieuwe kabels gebruikt en de pc werkt prima. Echter is mijn download snelheid sindsdien ineens beperkt tot 100mbs, ik heb een 1 gigabit abonnement bij Delta. (ik hoop dat ik alle bitjes en bytes correct formuleer)

Voor de vervanging van mijn voeding deed mijn internet het prima en had ik hier geen last van. Het is niet aan de kant van Delta want als ik een speedtest doe met mijn telefoon krijg ik gewoon de juiste snelheid. Ook is het niet de kabel want als ik dezelfde kabel in mijn werk laptop steek en een speedtest doe krijg ik ook de juiste snelheid. Ik vermoed zelf dat het wellicht een driver issue is maar ik heb ook al geprobeerd de drivers opnieuw te installeren via de website van ASUS. (ik heb een Asus ROG STRIX B650-A GAMING WIFI mobo) en dat lost ook niks op.

Tot slot heb ik ook in de instellingen van de ethernet controller IPV6 uitgezet, werkt niet, en heb ik de speed en duplex op zowel auto negotiaton als 2.5 gbps full duplex gezet. Werkt ook beide niet.

Ik heb echt serieus hele dagen gegoogled maar ik kom er echt niet uit. Kan iemand mij helpen?

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via rens-br op 16-06-2025 23:15)

• ryanP
Euhm even een update, nadat ik mijn kabel van mijn laptop uit het modem haalde en de andere ethernet er weer in deed merkte ik al op dat hij ineens groen ging knipperen.

Nu doe ik net een speedtest en: Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/DwWOOVq.png

Ik snap er echt helemaal niks van want ik weet 10000% zeker dat ik de kabels van het modem al had aangeduwd en er in en eruit heb gehaald. Maar ik ben blij dat die werkt. (for now) ik hoop dat dit zo blijft lol..

Bij the ethernet instellingen staat ook weer 1000mbps:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OHmelku.png

Nogmaals ik snap er niks van maar als die blijft werken ben ik een blij mens. :F

[ Voor 17% gewijzigd door ryanP op 16-06-2025 16:53 ]

Alle reacties

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:31
Kan het niet gewoon aan een netwerkkabel liggen? Je PC is uit elkaar geweest dus die kabel is ook verplaatst geweest.

Kan er een ader niet helemaal goed zitten? Met maar 4 werkende aders kring je wel 100 Mbit, maar geen 1000. Dus dat kan best gebeuren.

Probeer het eens met een andere kabel, of kijk de connectors goed na. Eens opnieuw er insteken (aan beide kanten) doet misschien al iets, al is de oplossing meestal niet zo eenvoudig helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:39

Onbekend

...

Een pc hoort zonder enige aangepaste instellingen een gigabit-verbinding te hebben.

Kan je eens in Windows bij de Device Manager kijken, of daar apparaten tussen zitten met een missende driver?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ryanP
Wilke schreef op zondag 15 juni 2025 @ 20:56:
Kan het niet gewoon aan een netwerkkabel liggen? Je PC is uit elkaar geweest dus die kabel is ook verplaatst geweest.

Kan er een ader niet helemaal goed zitten? Met maar 4 werkende aders kring je wel 100 Mbit, maar geen 1000. Dus dat kan best gebeuren.

Probeer het eens met een andere kabel, of kijk de connectors goed na. Eens opnieuw er insteken (aan beide kanten) doet misschien al iets, al is de oplossing meestal niet zo eenvoudig helaas.
Ik heb meerdere kabels geprobeerd, eerst in de pc waarbij is de slechte snelheid kreeg en daarna in mijn laptop waar hij ik de juiste snelheid kreeg. Ik ben bang dat de oplossing inderdaad niet zo eenvoudig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ryanP
Onbekend schreef op zondag 15 juni 2025 @ 20:56:
Een pc hoort zonder enige aangepaste instellingen een gigabit-verbinding te hebben.

Kan je eens in Windows bij de Device Manager kijken, of daar apparaten tussen zitten met een missende driver?
Ik zie alleen network controller met een missende driver, dat vind ik wel gek inderdaad. Echter staat deze onder het kopje overige apparaten. Als ik stuurprogrammas probeer te zoeken vind die ook niks helaas. Voor de rest zie ik niks geks, ook niet bij netwerkadapters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LadyVodka
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
~oeps

[ Voor 166% gewijzigd door LadyVodka op 15-06-2025 21:45 . Reden: verkeerd gepost ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005

Onbekend

...

ryanP schreef op zondag 15 juni 2025 @ 21:40:
[...]

Ik zie alleen network controller met een missende driver, dat vind ik wel gek inderdaad. Echter staat deze onder het kopje overige apparaten. Als ik stuurprogrammas probeer te zoeken vind die ook niks helaas. Voor de rest zie ik niks geks, ook niet bij netwerkadapters.
Zorg eerst maar dat je die missende driver installeert.
Klik met de rechtermuisknop daarop en dan op eigenschappen. Op het tabblad Details zoek je in het dropdown-menu naar Hardware IDs.

Vervolgens zie je daaronder iets staan wat lijkt op PCI\VEN_8086&DEV_8C82
Zoek die tekst op in Google, en dan vind je direct het merk en type van het apparaat wat nog geen driver hebt. Via de site van de fabrikant kan je de missende driver downloaden.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ryanP
Onbekend schreef op zondag 15 juni 2025 @ 21:57:
[...]

Klik met de rechtermuisknop daarop en dan op eigenschappen. Op het tabblad Details zoek je in het dropdown-menu naar Hardware IDs.

Zoek die tekst op in Google, en dan vind je direct het merk en type van het apparaat wat nog geen driver hebt. Via de site van de fabrikant kan je de missende driver downloaden.
Ik ga dit morgen dan maar eens proberen, bedankt. Ik kom er op terug zodra ik het gedaan heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 14:41
Heb je in Windows al gekeken wat er wordt aangegeven als link-speed bij je ethernet-adapter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:14
Er was hier een tijdje geleden nog zo'n topic:

lan netwerk gaat niet sneller dan 100Mbit nieuwe windows 11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:47
ryanP schreef op zondag 15 juni 2025 @ 21:38:
[...]

Ik heb meerdere kabels geprobeerd, eerst in de pc waarbij is de slechte snelheid kreeg en daarna in mijn laptop waar hij ik de juiste snelheid kreeg. Ik ben bang dat de oplossing inderdaad niet zo eenvoudig is.
Heb je echt verschillende kabels getest? Of heb je dezelfde kabel op verschillende apparaten getest

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ryanP
laurens0619 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 07:03:
[...]

Heb je echt verschillende kabels getest? Of heb je dezelfde kabel op verschillende apparaten getest
Ja echt verschillende kabels, ik heb er 3 liggen hier in mijn kantoor, alle 3 getest..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12:12
Misschien is een live Ubuntu USB een idee? Dan kan je een hardware fout uitsluiten mocht je daarin wel 1Gbit kunnen krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ryanP
Onbekend schreef op zondag 15 juni 2025 @ 21:57:
[...]

Ik heb zojuist de driver geïnstalleerd, het bleek om een wifi driver te gaan, dus dit was helaas niet de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ryanP
skimine schreef op zondag 15 juni 2025 @ 22:07:
Heb je in Windows al gekeken wat er wordt aangegeven als link-speed bij je ethernet-adapter?
Bedoel je deze? :

https://i.imgur.com/tFtnZ5q.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ryanP
Flapperbol schreef op maandag 16 juni 2025 @ 08:05:
Misschien is een live Ubuntu USB een idee? Dan kan je een hardware fout uitsluiten mocht je daarin wel 1Gbit kunnen krijgen
Wellicht! Heb je misschien een linkje? Ik ben niet bekend met een ubuntu USB :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12:12
ryanP schreef op maandag 16 juni 2025 @ 08:11:
[...]

Wellicht! Heb je misschien een linkje? Ik ben niet bekend met een ubuntu USB :)
Alstu

Zonder daadwerkelijk te installeren kan je dan Ubuntu opstarten vanaf een USB (je huidige Windows installatie blijft ook gewoon intact)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1309320

- Plaats oude voeding terug (als deze nog werkt) om te testen (spanningsverschil op netwerk(kaart)?)
- Verwijder drivers (en device) van apparaatbeheer en laat netwerk(kaart) opnieuw detecteren
- Zoals @Flapperbol zei (https://ubuntu.com/tutori...eate-a-bootable-usb-stick)
- Tijdelijk op andere partitie een lege Windows installatie
- Koop een PCI netwerkkaartje voor 11 euro

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 1309320 op 16-06-2025 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ryanP
Anoniem: 1309320 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 08:14:
- Plaats oude voeding terug (als deze nog werkt) om te testen (spanningsverschil op netwerk(kaart)?)
- Verwijder drivers (en device) van apparaatbeheer en laat netwerk(kaart) opnieuw detecteren
- Zoals @Flapperbol zei (https://ubuntu.com/tutori...eate-a-bootable-usb-stick)
- Tijdelijk op andere partitie een lege Windows installatie
- Koop een PCI netwerkkaartje voor 11 euro
Dank voor de opsomming.

- Ik installeer liever mijn oude voeding niet meer terug, deze werkte niet meer erg goed en werd heel warm, dit was dan ook de reden dat ik de nieuwe heb gekocht. (PC was al een keer random uitgevallen bijv.) Ik ben bang dat deze voeding schade aan mijn pc kan veroorzaken.
- Als ik de netwerk drivers verwijder en windows opnieuw opstart, zoekt windows dan uit zichzelf naar nieuwe drivers of moeten deze drivers al op mijn pc staan?
- Ubuntu ga ik even naar kijken, dit is nieuw voor mij
- Windows opnieuw installeren is zeker een optie, echter wil ik graag eerst naar andere oplossingen kijken omdat ik niet echt een externe drive heb liggen waar ik mijn bestanden op kan zetten
- Hoe weet ik of de PCI netwerkkaart op mijn mobo past? Waar gaat zo'n ding in? :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SunnieNL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-07 09:26
ryanP schreef op zondag 15 juni 2025 @ 20:52:

Tot slot heb ik ook in de instellingen van de ethernet controller IPV6 uitgezet, werkt niet, en heb ik de speed en duplex op zowel auto negotiaton als 2.5 gbps full duplex gezet. Werkt ook beide niet.

Alvast bedankt!
2.5 gbps gaat natuurlijk alleen werken als de andere kant dat ook begrijpt. Tenzij je netwerkapparatuur hebt die 2.5 gbps praat is het handiger hem op 1.0 gbps te zetten.

Daarnaast: ik lees dat je 3 kabels hebt geprobeerd. Maar ik mis even of dat ook op andere poorten van de router is. Zit er misschien ook nog een switch tussen? Om alles uit te sluiten moet je de pc met een kabel rechtreeks op de router aansluiten. Dan voorkom je dat tussenlagen een probleem vormen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ryanP
SunnieNL schreef op maandag 16 juni 2025 @ 08:33:
[...]

2.5 gbps gaat natuurlijk alleen werken als de andere kant dat ook begrijpt. Tenzij je netwerkapparatuur hebt die 2.5 gbps praat is het handiger hem op 1.0 gbps te zetten.

Daarnaast: ik lees dat je 3 kabels hebt geprobeerd. Maar ik mis even of dat ook op andere poorten van de router is. Zit er misschien ook nog een switch tussen? Om alles uit te sluiten moet je de pc met een kabel rechtreeks op de router aansluiten. Dan voorkom je dat tussenlagen een probleem vormen.
1 gbps staat er bij mij dus helemaal niet bij wat wel gek is.
Ik heb de exact zelfde kabel in mijn laptop gepropt en daar kreeg ik gewoon 700 mbs mee, dus dan zou het toch niet aan de kabel of iets er tussen in kunnen liggen? Dan zou ik eerder denken dat er iets met mijn pc zelf is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Misschien paar pinnetjes verbogen in de utp poort van je computer?
Zou je daar anders een foto van kunnen maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ryanP
laurens0619 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 08:41:
Misschien paar pinnetjes verbogen in de utp poort van je computer?
Zou je daar anders een foto van kunnen maken?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fpYfFZFAqtNGlXOMJ-YU0mjElM8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dC6CLIlyfp8pXVSE2QOG3ehB.jpg?f=fotoalbum_large

Heb je hier wat aan? Krijg lastig een goede foto van de binnenkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ryanP schreef op maandag 16 juni 2025 @ 08:32:
[...]

Dank voor de opsomming.

- Ik installeer liever mijn oude voeding niet meer terug, deze werkte niet meer erg goed en werd heel warm, dit was dan ook de reden dat ik de nieuwe heb gekocht. (PC was al een keer random uitgevallen bijv.) Ik ben bang dat deze voeding schade aan mijn pc kan veroorzaken.
- Als ik de netwerk drivers verwijder en windows opnieuw opstart, zoekt windows dan uit zichzelf naar nieuwe drivers of moeten deze drivers al op mijn pc staan?
- Ubuntu ga ik even naar kijken, dit is nieuw voor mij
- Windows opnieuw installeren is zeker een optie, echter wil ik graag eerst naar andere oplossingen kijken omdat ik niet echt een externe drive heb liggen waar ik mijn bestanden op kan zetten
- Hoe weet ik of de PCI netwerkkaart op mijn mobo past? Waar gaat zo'n ding in? :P
- Te begrijpen inderdaad
- Eigenlijk kom ik hierop terug, want met de bestaande drivers werkte het voor de installatie van de nieuwe voeding wel, dus eigenlijk kan dit uitgesloten worden
- Dit is nog steeds een goede optie
- Probeer eerst Ubuntu maar
- Je moederboard is vrij nieuw, dus lijkt me eigenlijk niet nodig en het werkte, Anders past een kaartje in de sleuf naast de batterij op je moederboard (of het sleufje daarboven); Je zou ook eventueel nog bijvoorbeeld een (UGreen) USB naar RJ45 kunnen proberen
- BIOS instellingen netwerk controleren en/of naar default resetten kan ook nog. Maar weet wel wat je doet hier.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 1309320 op 16-06-2025 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ryanP
Anoniem: 1309320 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 08:52:
[...]

- Te begrijpen inderdaad
- Eigenlijk kom ik hierop terug, want met de bestaande drivers werkte het voor de installatie van de nieuwe voeding wel, dus eigenlijk kan dit uitgesloten worden
- Dit is nog steeds een goede optie
- Probeer eerst Ubuntu maar
- Je moederboard is vrij nieuw, dus lijkt me eigenlijk niet nodig en het werkte, Anders past een kaartje in de sleuf naast de batterij op je moederboard (of het sleufje daarboven); Je zou ook eventueel nog bijvoorbeeld een UGreen USB naar RJ45 kunnen proberen
- BIOS instellingen netwerk controleren en/of naar default resetten kan ook nog. Maar weet wel wat je doet hier.
Ik moet nu even richting kantoor voor het maandelijks veplichte overleg :P Daarna ga ik even uitzoeken hoe dat Ubuntu exact werkt. Mocht ik toch een Ugreen USB willen kopen dan zou dit het zijn toch? https://www.bol.com/nl/nl...hLVA.6_20.21.ProductTitle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ryanP schreef op maandag 16 juni 2025 @ 09:06:
[...]

Ik moet nu even richting kantoor voor het maandelijks veplichte overleg :P Daarna ga ik even uitzoeken hoe dat Ubuntu exact werkt. Mocht ik toch een Ugreen USB willen kopen dan zou dit het zijn toch? https://www.bol.com/nl/nl...hLVA.6_20.21.ProductTitle
Inderdaad zo'n USB naar RJ45 (let op de USB versie, je hebt deze USB-C ook zoals de USB-A https://www.amazon.nl/UGR...js%EF%BC%89/dp/B07M91X2NW)

Controleer ook nog - zoals hierboven vaker is vermeld - de netwerkkabel, is het goed aangesloten, plaats de kabel op een andere aansluiting op het modem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ryanP
Anoniem: 1309320 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 09:21:
[...]

Inderdaad zo'n USB naar RJ45 (let op de USB versie, je hebt deze USB-C ook zoals de USB-A https://www.amazon.nl/UGR...js%EF%BC%89/dp/B07M91X2NW)

Controleer ook nog - zoals hierboven vaker is vermeld - de netwerkkabel, is het goed aangesloten, plaats de kabel op een andere aansluiting op het modem.
Ik heb een usb-c aansluiting in de achterkant van mijn computer die ik niet gebruik dus op zich vind ik dat wel fijn als dat werkt. Ik zal ook nog even met de kabel sjoemelen als ik straks thuis ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ryanP schreef op maandag 16 juni 2025 @ 09:35:
[...]
Ik heb een usb-c aansluiting in de achterkant van mijn computer die ik niet gebruik dus op zich vind ik dat wel fijn als dat werkt. Ik zal ook nog even met de kabel sjoemelen als ik straks thuis ben.
Ik zag dat inderdaad later in de quick start. Om toch even vanaf het begin te beginnen: had je bij installatie van de voeding de netwerkkabel eruitgehaald?

[ Voor 50% gewijzigd door Anoniem: 1309320 op 16-06-2025 09:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDV808
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 16-07 15:54
Wat is het typenummer van je netwerkkaart. Ik ken dit probleem waarbij de 2.5gbps poort bijna altijd 100mbps initieert.
Ik zou verwachten dat er bij de advanced adapter settings een mogelijkheid zou zijn om hem statisch op 1gbps te zetten.
In ieder geval zou ik aanraden om een fatsoenlijke Cat6 kabel te gebruiken en onder je adapter settings bij power management deze stroombesparing uit te schakelen.
Mocht je er niet uit komen stuur me dan even een pm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ollie_NL
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14:52
Het enige dat veranderd is is een andere voeding, dat heeft geen invloed, wat er verder is gedaan is netwerkkabel uit de PC en er weer in, het zou dus logisch zijn dat het daar aan ligt.

Als ik de foto zie lijkt het alsof er onderaan misschien geen metaal meer zit bij 1 draad aansluiting, als er namelijk 1 van de 8 draadjes niet contact maakt wordt je beperkt tot 100mbps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:23

Qwerty-273

Meukposter

Je moederbord heeft een intel netwerk chip ( Intel I225-V ) er op zitten. Je kan ook de standaard Intel drivers er bij pakken (als je die niet al via de Asus site binnenkrijgt).

Windows 11: https://www.intel.com/con...microsoft-windows-11.html
Windows 10: https://www.intel.com/con...river-for-windows-10.html

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yinnemans
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 03-07 11:42
JDV808 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 10:14:
Wat is het typenummer van je netwerkkaart. Ik ken dit probleem waarbij de 2.5gbps poort bijna altijd 100mbps initieert.
Ik zou verwachten dat er bij de advanced adapter settings een mogelijkheid zou zijn om hem statisch op 1gbps te zetten.
In ieder geval zou ik aanraden om een fatsoenlijke Cat6 kabel te gebruiken en onder je adapter settings bij power management deze stroombesparing uit te schakelen.
Mocht je er niet uit komen stuur me dan even een pm.
Dit.
Probleem van de OP zit waarschijnlijk in de instellingen van de netwerkkaart (onderhandelingssnelheid). Wellicht moet je deze even handmatig overzetten naar 1 Gigabit/s.

Ik vermoed dat bij vervangen van de voeding de instellingen van je mobo en kaart zijn gereset? Zelfde idee als bij vervangen van accu in de auto en de boordcomputer. Wanneer je de voeding niet overbrugt valt alles terug naar fabrieksinstellingen.

Ik ben een pessimist; een realist in de ogen van een optimist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switching Power
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 07-07 09:45
Windows zegt zelf dat de boel daadwerkelijk op 100mbs draait.

Heb je green ethernet al uit gezet in de driver opties van de kaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichardG
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13:17
Wat is de sterkte van je nieuwe voeding en wat was die van de oude voeding?
Zitten alle kabels van de voeding goed aangedrukt, zowel in de nieuwe voeding als op het moederbord?
Heb je de bekabeling ook vervangen, of alleen de voeding zelf?

At the end of each great post, there is a disappointing signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Heb je nog een andere pc/laptop die je direct met de pc kan verbinden om uit te sluiten dat het probleem niet ergens verderop in je netwerk zit? Wel beide even een vast ip adres geven. Je zou dan in Windows een linkspeed van 1Gbits moeten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
ryanP schreef op maandag 16 juni 2025 @ 08:46:
[...]

[Afbeelding]

Heb je hier wat aan? Krijg lastig een goede foto van de binnenkant.
Erg lastig te zien, enerzijds lijkt het ok maar lijkt ook 1 pin te missen?
Kun je zelf inspectie doen of het er normaal uitziet, je 8 pinnetjes telt en ze allemala hetzelfde erin zitten?

en/of betere foto rechter erin maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Landon
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:34
Ik had dus precies hetzelfde probleem, ondanks dat ik zelf niks had aangepast, een schone Windows 11 installatie had, bleef mijn PC capped op 100 mbit, de onderstaande video heeft mijn probleem destijds opgelost:

YouTube: Ethernet Download Speeds Stuck At 100Mbs?

Ondanks dat mijn setting al goed stond op 1 gbps, nadat ik opnieuw had geselecteerd, werkte het weer als een trein.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• valermos
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17-07 08:38
Dit is een veel al bekend probleem bij ASUS.
Wat bij mij gewerkt heeft is een harde BIOS reset, daarna deed ik een speedtest en probleem was opgelost.

Lijkt niet logisch maar heeft het al bij 3 systemen opgelost met allemaal ASUS moederborden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 13-07 22:23
Er zit blijkbaar een hardnekkig probleem tussen wat die laat zien en wat die daadwerkelijk doet. Vervelend, maar als een dergelijke reset de boel weer gelijkmaakt dan is dat kennelijk de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 14:41
Yes, hier kan je dus zien dat de adapter echt gelimiteerd is tot 100 Mbps. Dan kan het nog steeds aan verschillende dingen liggen (kabel, drivers, instelling), maar het sluit ook weer wat dingen uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ryanP
Anoniem: 1309320 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 09:44:
[...]

Ik zag dat inderdaad later in de quick start. Om toch even vanaf het begin te beginnen: had je bij installatie van de voeding de netwerkkabel eruitgehaald?
Yes bij de installatie van de voeding heb ik de gehele computer afgekoppeld en alle kabels eruit gehaald, dus ook de netwerkkabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ryanP
Qwerty-273 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 11:08:
Je moederbord heeft een intel netwerk chip ( Intel I225-V ) er op zitten. Je kan ook de standaard Intel drivers er bij pakken (als je die niet al via de Asus site binnenkrijgt).

Windows 11: https://www.intel.com/con...microsoft-windows-11.html
Windows 10: https://www.intel.com/con...river-for-windows-10.html
Bedankt voor je antwoord, ik heb deze geinstalleerd echter is er helaas geen verschil.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CrUVHwk.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ryanP
yinnemans schreef op maandag 16 juni 2025 @ 11:08:
[...]

Dit.
Probleem van de OP zit waarschijnlijk in de instellingen van de netwerkkaart (onderhandelingssnelheid). Wellicht moet je deze even handmatig overzetten naar 1 Gigabit/s.

Ik vermoed dat bij vervangen van de voeding de instellingen van je mobo en kaart zijn gereset? Zelfde idee als bij vervangen van accu in de auto en de boordcomputer. Wanneer je de voeding niet overbrugt valt alles terug naar fabrieksinstellingen.
Ik heb JDV even een pmetje gestuurd zoals hij aangaf :) Hopelijk is dit het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:42

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Als je bij ethernet eigenschappen -> Configureer -> geavanceerd -> snelheid & duplex staat die op auto of 100Mbps? zet op 1.0 Gbps full duplex

Je voeding kan niet je instellingen beïnvloeden, zou uitzondelijk zijn, NIC een klap hebben gegeven kan nog maar ook niet heel waarschijnlijk dat die dan spontaan op gaat zitten.

Werkt je laptop of andere apparaat met precies dezelfde kabel wel op 1Gbit? dus ook op de zelfde poort op je router.

[ Voor 26% gewijzigd door 42dpi op 16-06-2025 13:28 ]

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ryanP
Landon schreef op maandag 16 juni 2025 @ 11:54:
Ik had dus precies hetzelfde probleem, ondanks dat ik zelf niks had aangepast, een schone Windows 11 installatie had, bleef mijn PC capped op 100 mbit, de onderstaande video heeft mijn probleem destijds opgelost:

YouTube: Ethernet Download Speeds Stuck At 100Mbs?

Ondanks dat mijn setting al goed stond op 1 gbps, nadat ik opnieuw had geselecteerd, werkte het weer als een trein.
Helaas werkte dit niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ryanP
42dpi schreef op maandag 16 juni 2025 @ 13:25:
Als je bij ethernet eigenschappen -> Configureer -> geavanceerd -> snelheid & duplex staat die op auto of 100Mbps? zet op 1.0 Gbps full duplex

Je voeding kan niet je instellingen beïnvloeden, zou uitzondelijk zijn, NIC een klap hebben gegeven kan nog maar ook niet heel waarschijnlijk dat die dan spontaan op gaat zitten.
Hij doet het zowel op 1gbps niet als op auto niet helaas.

Edit: Ja de laptop was de zelfde kabel in de zelfde poort van mijn modem en dergelijke, het probleem moet in mijn pc ergens liggen.

[ Voor 12% gewijzigd door ryanP op 16-06-2025 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Welke kabel gebruik je? Wat staat er op qua specificatie (moet op de kabel staan) iets van Cat en dan, en waar komt die kabel vandaan?

[ Voor 22% gewijzigd door 42dpi op 16-06-2025 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ryanP
42dpi schreef op maandag 16 juni 2025 @ 13:30:
Welke kabel gebruik je? Wat staat er op qua specificatie (moet op de kabel staan) iets van Cat en dan, en waar komt die kabel vandaan?
Ik heb deze:

https://www.bol.com/nl/nl...a2-4d09-9c4e-cfd4b13cfdbc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Als je een ander apparaat verbindt met je computer met de UTP kabel welke snelheid geeft die dan aan?

Het is mogelijk dat je NIC de netwerkaansluiting beschadigd is, dat kan 100Mbps heeft maar twee pairs nodig en als de andere stuk zijn dan is dat fysiek mogelijk.

Aan de NIC kan ik niet zo zien of er pinnetjes verbogen of iets zijn kun je daar betere foto van maken?

[ Voor 57% gewijzigd door 42dpi op 16-06-2025 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ryanP
42dpi schreef op maandag 16 juni 2025 @ 13:41:
Als je een ander apparaat verbindt met je computer met de UTP kabel welke snelheid geeft die dan aan?

Het is mogelijk dat je NIC de netwerkaansluiting beschadigd is, dat kan 100Mbps heeft maar twee pairs nodig en als de andere stuk zijn dan is dat fysiek mogelijk.

Aan de NIC kan ik niet zo zien of er pinnetjes verbogen of iets zijn kun je daar betere foto van maken?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6u4I2QH_Kystynx5wXX-QKFoSrg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wmLuHsKkx3sAbHaivXantfQk.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de snelheid op mijn laptop met de zelfde kabel. Ik ga even kijken of ik een betere foto kan maken, je bedoeld de netwerkaansluiting aan de achterkant van mijn pc toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

ryanP schreef op maandag 16 juni 2025 @ 13:48:
[...]

[Afbeelding]

Dit is de snelheid op mijn laptop met de zelfde kabel. Ik ga even kijken of ik een betere foto kan maken, je bedoeld de netwerkaansluiting aan de achterkant van mijn pc toch?
Ja van de anderkant de netwerkaansluiting, en sluit nu eens je laptop met dezelfde kabel aan op je PC poort dan heb je direct aansluiting maar moet die nog steeds een snelheid weergeven als dat zeflde is dan ligt het sowieso niet aan je router wat die met de dekstop doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ryanP
42dpi schreef op maandag 16 juni 2025 @ 13:41:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1O80I-HYCaVg3KDvuBRs0PubH1w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eDUsrsWzoIH9IBo6ZXLfBcD4.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de beste foto die ik ervan kan maken haha..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ryanP
42dpi schreef op maandag 16 juni 2025 @ 13:50:
[...]

Ja van de anderkant de netwerkaansluiting, en sluit nu eens je laptop met dezelfde kabel aan op je PC poort dan heb je direct aansluiting maar moet die nog steeds een snelheid weergeven als dat zeflde is dan ligt het sowieso niet aan je router wat die met de dekstop doet.
Even kijken hoor je bedoeld de netwerkkabel van mijn laptop naar mijn pc zonder een verbinding naar de modem of?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

ryanP schreef op maandag 16 juni 2025 @ 14:01:
[...]

Even kijken hoor je bedoeld de netwerkkabel van mijn laptop naar mijn pc zonder een verbinding naar de modem of?
Ja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:41

bloody

0.000 KB!!

Sluit Windows / drivers even uit door te booten naar een live Linux distro en te kijken welke speed daar aangegeven wordt.

Zie hier voor een handig stappenplan: https://makkelijkelinuxti...om/p/usb-staafje.html#ID1

nope

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 42dpi

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

ryanP schreef op maandag 16 juni 2025 @ 14:00:
[...]

[Afbeelding]

Dit is de beste foto die ik ervan kan maken haha..
Pin 7 en 8 (de laatste van boven) lijkt iets meer naar binnen te staan op de foto, voor 1Gbit zijn alle pairs nodig anders schiet je nic in snelheid terug omdat 1Gbit niet stabiel is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lykJghvtrigV855udVHipdnyqQI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WbmbKDfijFbv4DSetTafJkDj.png?f=fotoalbum_large
Kan ook optisch door de foto lijken, maar sowieso als er geen complete verbinding is zelfs de POE pinnen gaat een NIC terug in snelheid om de verbinding te beschermen en stabiel te hebben.

Voor 100 is alleen 1/2/3 en 6 nodig

[ Voor 34% gewijzigd door 42dpi op 16-06-2025 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kun je nagaan wat de "Snelheid" is bij:
- Windows 10: Rechtermuisknop netwerkicoon bij klok rechtsonder > Netwerk > Adapteropties wijzigen > Dubbelklik op Ethernet
- Windows 11: Rechtermuisknop netwerkicoon bij klok rechtsonder > Netwerk > Geavanceerde netwerkinstellingen > Klik op Ethernet

Inderdaad is wat @Flapperbol en @bloody zeiden nog steeds wel handig om even uit te proberen (Linux op usb).

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 1309320 op 16-06-2025 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ryanP
Anoniem: 1309320 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 14:08:
Kun je nagaan wat de "Snelheid" is bij:
- Windows 10: Rechtermuisknop netwerkicoon bij klok rechtsonder > Netwerk > Adapteropties wijzigen > Dubbelklik op Ethernet
- Windows 11: Rechtermuisknop netwerkicoon bij klok rechtsonder > Netwerk > Geavanceerde netwerkinstellingen > Klik op Ethernet

Inderdaad is wat @Flapperbol en @bloody zeiden nog steeds wel handig om even uit te proberen (Linux op usb).
Snelheid is daar 100 mbps:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/M27trc1.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ryanP
En dan de speedtest doen op mijn pc? Sorry ben hier niet helemaal thuis in haha..
In mijn hoofd is er dan geen internet omdat ik niet met mijn modem verbonden sta.

[ Voor 16% gewijzigd door ryanP op 16-06-2025 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ryanP
42dpi schreef op maandag 16 juni 2025 @ 14:05:
[...]

Pin 7 en 8 (de laatste van boven) lijkt iets meer naar binnen te staan op de foto, voor 1Gbit zijn alle pairs nodig anders schiet je nic in snelheid terug omdat 1Gbit niet stabiel is.

[Afbeelding]
Kan ook optisch door de foto lijken, maar sowieso als er geen complete verbinding is zelfs de POE pinnen gaat een NIC terug in snelheid om de verbinding te beschermen en stabiel te hebben.

Voor 100 is alleen 1/2/3 en 6 nodig
Ik gok dat het optisch is, als ik zelf goed kijk met een zaklamp zie ik dit verschil niet. Maar goed om te weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42dpi

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

ryanP schreef op maandag 16 juni 2025 @ 14:22:
[...]

En dan de speedtest doen op mijn pc? Sorry ben hier niet helemaal thuis in haha..
In mijn hoofd is er dan geen internet omdat ik niet met mijn modem verbonden sta.
Wat zegt de verbinding status ook 100 of 1Gbit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IIsnickerII
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16-06 14:41

IIsnickerII

Docent Software Dev

Ik heb dit zelf ook zien gebeuren toen we een paar weken geleden de PC van mijn broertje in elkaar zette. Ineens sloeg de netwerkkaart na een reboot over naar 100mbps. Wat het bij ons toen gefixt heeft:

- Ga rechtsonder naar je system-tray en rechtsklik op het netwerkicoontje.
- Klik op "Netwerk- en Internetinstellingen"
- Klik in het volgende menu op "Geavanceerde netwerkinstellingen"
- Klik vervolgens op "Netwerk opnieuw instellen"
- Volg de stappen op het scherm.

Het reset je netwerk settings naar de fabrieksinstellingen. Kans dat hij dan weer normaal doet. Dit kan wel betekenen dat als je wifi netwerken ingesteld had of andere aangepaste instellingen had, dat deze verloren gaan, dus houdt daar wel rekening mee.

Kast: Cooler Master Q330L V2 | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | CPU Cooler: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | MEM: Corsair Vengeance 2x 16GB @ 6000MHz | GPU: XFX Speedster MERC 6800XT | SSD: Samsung 980 PRO 1TB | Scherm: Samsung LC24RG50FQU 144hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yinnemans
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 03-07 11:42
[...]

Snelheid is daar 100 mbps:
[Afbeelding]
Wat je in feite creeert is een LAN (local area network). Je kunt eens een groot bestand van de laptop naar de PC en vice versa versturen en kijken met welke snelheid dat gaat.

Ik ben een pessimist; een realist in de ogen van een optimist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:10

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

Je hoeft ook geen internet te hebben voor de test. Het gaat enkel om het testen van de rechtstreekse netwerkverbinding. Na afloop prik je de andere kant weer in de switch en heb je weer internettoegang.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ryanP
42dpi schreef op maandag 16 juni 2025 @ 14:24:
[...]

Wat zegt de verbinding status ook 100 of 1Gbit?
Als ik de ethernet kabel in mijn laptop doe en naar mijn pc doe heb ik geen daadwerkelijk internet maar hij zegt wel in de instellingen bij ethernet 1000mbps. Wat gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Dan ligt het aan je router/switch/modem is die aangepast op iets, test elke poort van je router/switch/modem naar je pc en kijk wat die doen. Welke router/switch/modem heb je?

En heb je iets op je router aangepast qua snelheid qos? Traffic Manager, prioriteiten per cliënt?

[ Voor 22% gewijzigd door 42dpi op 16-06-2025 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
ryanP schreef op maandag 16 juni 2025 @ 15:43:
[...]

Als ik de ethernet kabel in mijn laptop doe en naar mijn pc doe heb ik geen daadwerkelijk internet maar hij zegt wel in de instellingen bij ethernet 1000mbps. Wat gek.
Knoop eens een lange kabel tussen je laptop en je pc. welke verbinding heb je dan?

Of:

Verplaats het apparaat wat aan de andere kant van de "100mbit verbinding" kabel zit er eens uit en zet die nast je pc. Kort patched kabeltje ertussen": Wat doet die dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

42dpi schreef op maandag 16 juni 2025 @ 15:45:
Dan ligt het aan je router/switch/modem is die aangepast op iets, test elke poort van je router/switch/modem naar je pc en kijk wat die doen. Welke router/switch/modem heb je?

En heb je iets op je router aangepast qua snelheid qos? Traffic Manager, prioriteiten per cliënt?
Maar, een andere device gaf wel gewoon 1Gb/s op dezelfde kabel, op dezelfde poort op het modem.... gaat er dan (opeens) iets fout met de (automatische) instellingen op de poort van het modem? En het werkte allemaal eerst wel met de desktop voordat er een andere PSU in kwam.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 1309320 op 16-06-2025 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ryanP
42dpi schreef op maandag 16 juni 2025 @ 15:45:
Ik heb een moden van Caiway(nu Delta), zover ik kan zien is het een Genexis Platinum?
Er zit geen switch tussen maar wel een kabel vanuit beneden naar boven en dan hier boven een Ethernet-wand contactdoos.

Echter snap ik niet helemaal hoe het dan kan dat ik op mijn laptop met de exacte zelfde kabel en aansluiting wel de juiste mbps haal?

Edit: ik heb niks in mijn routerinstellingen aangepast.

[ Voor 4% gewijzigd door ryanP op 16-06-2025 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
ryanP schreef op maandag 16 juni 2025 @ 16:02:
[...]

Ik heb een moden van Caiway(nu Delta), zover ik kan zien is het een Genexis Platinum?
Er zit geen switch tussen maar wel een kabel vanuit beneden naar boven en dan hier boven een Ethernet-wand contactdoos.

Echter snap ik niet helemaal hoe het dan kan dat ik op mijn laptop met de exacte zelfde kabel en aansluiting wel de juiste mbps haal?
Dat is niet zo vreemd, dat zie je vaker. Het ene apparaat is gevoeliger voor een twijfelachtige verbinding dan de ander.

Maar dan wel even controlevraag:
Je schreef eerder dat je het met verschillende kabels had getest. Heb je dan wel de volledige kabel t/m het genexis vervangen? Of alleen het stuk tot het wandcontactdoos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ryanP
Anoniem: 1309320 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 15:57:
[...]

Maar, een andere device gaf wel gewoon 1Gb/s op dezelfde kabel, op dezelfde poort op het modem.... gaat er dan (opeens) iets fout met de (automatische) instellingen op de poort van het modem? En het werkte allemaal eerst wel met de desktop voordat er een andere PSU in kwam.
Ja dit is dus waarom ik zelf denk dat het haast wel iets met mijn pc moet zijn, omdat dezelfde kabel hetzelfde modem met dezelfde wandcontactdoos wel 1gb/s geeft op mijn laptop. Maar ik sta open voor alle suggesties uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ryanP
laurens0619 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 16:04:
[...]

Dat is niet zo vreemd, dat zie je vaker. Het ene apparaat is gevoeliger voor een twijfelachtige verbinding dan de ander.

Maar dan wel even controlevraag:
Je schreef eerder dat je het met verschillende kabels had getest. Heb je dan wel de volledige kabel t/m het genexis vervangen? Of alleen het stuk tot het wandcontactdoos?
Maar waarom zou mijn pc na het installeren van mijn voeding ineens gevoeliger zijn? De dag ervoor deed hij het nog normaal. :)

Alleen het stuk tot de wandcontactdoos, ik was nog even niet van plan de kruipruimte in te duiken en de kabels eruit te trekken. Juist omdat ik het niet snap dat ik de juiste verbinding wel krijg op mijn laptop ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Modem al opnieuw opgestart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ryanP
Yep al een aantal keer, wat mij nu net wel opviel is dat de lampjes waar mijn ethernet kabel in mijn modem gaan alleen oranje knipperen en niet groen. Kan dat wat betekenen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000

franssie

Save the albatross

Is het mogelijk de PC direct naast het modem te plaatsen met een kabel? Of een lange kabel gebruiken (ik heb een kabel van 50 meter voor dit soort tests, maar snap het als jij die niet hebt liggen).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
ryanP schreef op maandag 16 juni 2025 @ 16:07:
[...]

Maar waarom zou mijn pc na het installeren van mijn voeding ineens gevoeliger zijn? De dag ervoor deed hij het nog normaal. :)

Alleen het stuk tot de wandcontactdoos, ik was nog even niet van plan de kruipruimte in te duiken en de kabels eruit te trekken. Juist omdat ik het niet snap dat ik de juiste verbinding wel krijg op mijn laptop ..
Ah dat is wel een belangrijk detail :P

Het hoeft niet de oorzaak te zijn maar het komt zeker vaker voor. Met de voeding zal het wel niets te maken hebben, eerder doordat je pc daardoor los is geweest/bewogen. Of het is je eerder nooit opgevallen dat je regelmatig op 100mbit zat? kan allemaal

Ik denk dat de kabel (inclusief wandcontactdoos) of je utp poort in je pc de hoofdverdachten zijn.
Als je je pc, tijdelijk, direct weet aan te sluiten op je router dan weet je al meer. Even een lange utp uitrollen of je pc verslepen.

Het kan ook combinatie zijn: Dat er idd wat pinnen verbogen zijn wat op korte afstanden prima werkt maar wat langer met een wandcontactdoos ertussen niet?

Laat ik het ander stellen: Deze topics komen zeer regelmatig voor en de kabel/wandcontactdoos komt daar 9/10 keer als oorzaak uit.
Hoeft bij jou natuurlijk niet zo te zijn maar de volledige verbinding voor een, prepatched, goede kabel is een handige test om eea uit te sluiten.

[ Voor 11% gewijzigd door laurens0619 op 16-06-2025 16:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

ryanP schreef op maandag 16 juni 2025 @ 16:09:
[...]

Yep al een aantal keer, wat mij nu net wel opviel is dat de lampjes waar mijn ethernet kabel in mijn modem gaan alleen oranje knipperen en niet groen. Kan dat wat betekenen?
Dit lijkt alleen te betekenen dat het op/onder 100 Mb/s werkt, Dit zou je kunnen nagaan of bij de laptop dit lampje groen is.

Linux op een stick al geprobeerd?

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 1309320 op 16-06-2025 16:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ryanP
laurens0619 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 16:12:
[...]

Ah dat is wel een belangrijk detail :P

Het hoeft niet de oorzaak te zijn maar het komt zeker vaker voor. Met de voeding zal het wel niets te maken hebben, eerder doordat je pc daardoor los is geweest/bewogen. Of het is je eerder nooit opgevallen dat je regelmatig op 100mbit zat? kan allemaal

Ik denk dat de kabel (inclusief wandcontactdoos) of je utp poort in je pc de hoofdverdachten zijn.
Als je je pc, tijdelijk, direct weet aan te sluiten op je router dan weet je al meer. Even een lange utp uitrollen of je pc verslepen.

Het kan ook combinatie zijn: Dat er idd wat pinnen verbogen zijn wat op korte afstanden prima werkt maar wat langer met een wandcontactdoos ertussen niet?

Laat ik het ander stellen: Deze topics komen zeer regelmatig voor en de kabel/wandcontactdoos komt daar 9/10 keer als oorzaak uit.
Hoeft bij jou natuurlijk niet zo te zijn maar de volledige verbinding voor een, prepatched, goede kabel is een handige test om eea uit te sluiten.
Nee ik heb het voor de voeding echt nooit gehad, ik download regelmatig nieuwe games en dergelijke dus dan had ik dat zeker gemerkt. Ik kan op zich mijn pc best even naar beneden slepen om het te testen. Maar is er een mogelijkheid om aan de pc te zien dat hij de juiste snelheid heeft zonder beeldscherm om het te zien? Ik zie het niet erg zitten om mijn hele setup naar beneden te verplaatsen :P Anders moet ik even een lange ethernet kabel bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
ryanP schreef op maandag 16 juni 2025 @ 16:22:
[...]

Nee ik heb het voor de voeding echt nooit gehad, ik download regelmatig nieuwe games en dergelijke dus dan had ik dat zeker gemerkt. Ik kan op zich mijn pc best even naar beneden slepen om het te testen. Maar is er een mogelijkheid om aan de pc te zien dat hij de juiste snelheid heeft zonder beeldscherm om het te zien? Ik zie het niet erg zitten om mijn hele setup naar beneden te verplaatsen :P Anders moet ik even een lange ethernet kabel bestellen.
Yes aan de kleur van de lampjes. Of inloggen op het modem geeft vaak ook wat inzicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ryanP
laurens0619 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 16:27:
[...]

Yes aan de kleur van de lampjes. Of inloggen op het modem geeft vaak ook wat inzicht
Hij brand nu alleen groen op de achterkant van m'n pc, dus als ik hem beneden direct op het modem aansluit zou die er ook oranje bij moeten branden neem ik aan? Mocht die alleen groen blijven is dat dus niet het probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schway
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
ryanP schreef op maandag 16 juni 2025 @ 13:21:
[...]

Bedankt voor je antwoord, ik heb deze geinstalleerd echter is er helaas geen verschil.
[Afbeelding]
Als je daar bij tabblad Geavanceerd kijkt, en door de properties daar bladert, zie je dan ook iets anders dan j Duplex and Speed of andere opties afhankelijk van je drivers

[ Voor 3% gewijzigd door Schway op 16-06-2025 16:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bramassendorp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:27
ryanP schreef op maandag 16 juni 2025 @ 13:48:
[...]

[Afbeelding]

Zit je hier niet in een citrix sessie? (bar aan de bovenkant lijkt verdacht veel op de citrix workspace app)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ryanP
Anoniem: 1309320 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 16:13:
[...]

Dit lijkt alleen te betekenen dat het op/onder 100 Mb/s werkt, Dit zou je kunnen nagaan of bij de laptop dit lampje groen is.

Linux op een stick al geprobeerd?
Linux stick nog niet geprobeerd nee.. Ik ben gaan zoeken naar een usb stick maar nog even niet gevonden. Ik ga zo nog eens kijken. En anders bestel ik er eentje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ryanP
bramassendorp schreef op maandag 16 juni 2025 @ 16:36:
[...]

Zit je hier niet in een citrix sessie? (bar aan de bovenkant lijkt verdacht veel op de citrix workspace app)
Dat klopt, is mijn werkomgeving, maakt dat uit? Dat wist ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramassendorp
ryanP schreef op maandag 16 juni 2025 @ 16:37:
[...]

Lijkt mij wel, je doet dan een speedtest vanaf je "werkomgeving".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ryanP
bramassendorp schreef op maandag 16 juni 2025 @ 16:37:
[...]

Maar die werkomgeving werkt toch via mijn ethernet kabel? Of heb ik het daar helemaal verkeerd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schway
  • Niet online
je kunt ook niet echt 2000 mbit halen op je gigabit verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ryanP schreef op maandag 16 juni 2025 @ 16:38:
[...]

Maar die werkomgeving werkt toch via mijn ethernet kabel? Of heb ik het daar helemaal verkeerd :P
Alleen het beeld wordt naar de client (laptop) verzonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramassendorp
[...]

Heb je verkeerd, alleen het "beeld" zit in de ethernet kabel, al het andere gebeurd op de server zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

bramassendorp schreef op maandag 16 juni 2025 @ 16:37:
[...]

8)7 Citrix is je virtuale PC op je werk niet je laptop.
ryanP schreef op maandag 16 juni 2025 @ 16:37:
[...]

Citrix is je virtual pc hardware ergens anders, je echt hardware van je laptop zal wat anders aangeven denk ik nu. Als je in Citrix kijkt zit je naar een NIC te kijken die niet in je laptop zit.

[ Voor 6% gewijzigd door 42dpi op 16-06-2025 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schway
  • Niet online
[...]

Ja en nee, Je meet op je werkomgeving de internet snelheid van je werk naar de buitenwereld. Niet je eigen netwerk. Als je een remote desktop naar mij zou doen, meet je mijn snelheid, en niet je eigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-07 16:52
[...]

Nee, je hebt misschien 1 GB verbinding naar de omgeving, maar de omgeving zelf heeft een eigen verbinding naar buiten. Dan kan best 10MB zijn....al lijkt mij 10MB veel te langzaam, 100MB zou kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Maar dan, welke kleur led geeft het modem met de laptop aangesloten op dezelfde poort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ryanP
42dpi schreef op maandag 16 juni 2025 @ 16:39:
[...]

8)7 Citrix is je virtuale PC op je werk niet je laptop.
[...]

Citrix is je virtual pc hardware ergens anders, je echt hardware van je laptop zal wat anders aangeven denk ik nu. Als je in Citrix kijkt zit je naar een NIC te kijken die niet in je laptop zit.
Dus de snelheid van mijn laptop via mijn kabel is helemaal niet de werkelijkheid dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ryanP
Anoniem: 1309320 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 16:41:
Maar dan, welke kleur led geeft het modem met de laptop aangesloten op dezelfde poort?
Ga ik gelijk ff checken.

Heb hem er in gedaan even even gewacht, alleen groen knipperend geeft die aan.

[ Voor 15% gewijzigd door ryanP op 16-06-2025 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

ryanP schreef op maandag 16 juni 2025 @ 16:41:
[...]

Dus de snelheid van mijn laptop via mijn kabel is helemaal niet de werkelijkheid dan?
Niet als je dat via een citrix virtual desktop zit te bekijken nee.

Heb je een apparaat die niet citrix heeft en een netwerk aansluiting, als je laptop citrix heeft van je werk gaat een Live os sowieso niet werken dat zal uit staan iets met policy's en zo.

Check met een ander apparaat die kabels van je want ik denk dat het dus je kabels wel zijn icm met die wand contact doos, hardware failure zie dat verhaal over die pinnentjes.

Of haal of leen een kabel die direct op je modem kunt aansluiten en op je PC, dus geen wandcontact doos er tussen, en kabels van de action niet doen, heb je geen lange kabel van je providers gekregen in de doos met de modem?

[ Voor 55% gewijzigd door 42dpi op 16-06-2025 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kun je op het internet met je laptop nog voordat je inlogt met citrix?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ryanP
Anoniem: 1309320 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 16:45:
Kun je op het internet met je laptop nog voordat je inlogt met citrix?
Nee helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ryanP schreef op maandag 16 juni 2025 @ 16:41:
[...]

Ga ik gelijk ff checken.

Heb hem er in gedaan even even gewacht, alleen groen knipperend geeft die aan.
Dus... aannemen dat oranje is <=100 en groen is <=1000, werkt modem/kabel/poort wel.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• ryanP
Euhm even een update, nadat ik mijn kabel van mijn laptop uit het modem haalde en de andere ethernet er weer in deed merkte ik al op dat hij ineens groen ging knipperen.

Nu doe ik net een speedtest en: Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/DwWOOVq.png

Ik snap er echt helemaal niks van want ik weet 10000% zeker dat ik de kabels van het modem al had aangeduwd en er in en eruit heb gehaald. Maar ik ben blij dat die werkt. (for now) ik hoop dat dit zo blijft lol..

Bij the ethernet instellingen staat ook weer 1000mbps:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OHmelku.png

Nogmaals ik snap er niks van maar als die blijft werken ben ik een blij mens. :F

[ Voor 17% gewijzigd door ryanP op 16-06-2025 16:53 ]

Pagina: 1 2 Laatste