sporadisch valt netwerk weg en terug na kleine 15-20min

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trucker0werner
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-09 00:54
Heb laatst enkele keren dat netwerk wegvalt en dan na minuut terug is. Dit gebeurt dan enkele tijd tot er ineens geen probleem meer is.
Als ik zo kijk lijkt het net alsof het met de pc zelf te maken heeft. ziggo zie je geen storing en op gsm heb ik ook geen probleem. Net of de netwerk van de pc aan/uit gaat voor nog geen 30min om zo daarna probleem loos te kunnen gebruiken.

Iemand hier mee bekend hoe ik het verder uit kan zoeken.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/tPKkBpS5/logboek-error-lan.png
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/cSCqCCHH/ziggo-errors.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:13

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Een aantal dingen die je kunt doen:
-Netwerkkaartdriver updaten
-Andere netwerkkaart (via usb kan ook)
-Andere kabel
-Andere poort op de router

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trucker0werner
Netwerkkaart had ik idd al geprobeerd up te daten. maar volgens windows was het de laatste.
kabel heb ik in verleden al keer gewijzigd, rede was niet altijd 1000mbi verbinding, viel weg naar 100mbit.
Nu is dat ook opgelost. Poort op de router ook al een keer geprobeerd.

Andere netwerkkaart heb ik niet. en dat zou alleen via usb moeten ivm op de moderboard de 3080 volledige ruimte onderin heeft opgeslokt.

https://techbloggingfool....-event-id-27-e2fnexpress/
Al kwam ik deze wel tegen en wat blijkt.
Windows is deels dom. Bljkbaar draai ik nog op 2.1.3.15 uit 2023 en volgens de zelfde site is er een versie uit 2024 2.1.4.3.
Dus maar op de handmatig manier succesvol kunnen updaten naar de nieuwere versie. Anders wordt het idd usb controller.

Gekke is wel dat ik in de eerste 2jaar dat ik deze pc heb geen enkel keer dit probleem me is op gevallen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-09 21:35

M2M

medicijnman

Check even of het stabiel is als je 'm zet op 100Mb.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13:31
zou ook nog de powersaving settings kunnen zijn als het op vaste tijden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trucker0werner
power settings lijkt me sterk, heb gekeken en blijkt dat moederboard al weer minimaal 4jaar oud is.
Heb dus idd een usb adapter aangeschaft en dan maar kijken hoe het gaat.
Vandaag was namelijk weer dat ineens het stopte. Dit terwijl de rest wel gewoon werkt, althans home assistent had alleen moeite met de connectie met de pc verder was alles goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-09 21:38

lier

MikroTik nerd

Om welk moederbord (en of welke hardware) gaat het exact?
Alle firmware/drivers bijgewerkt?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trucker0werner
cpu amd ruzen 9 5900x
asus rog strix b550-I gaming.
assus rtx3080
samsung 2tb nvme.

Van de week heb ik een usb3.0 realtek chipset ethernet adapter gepakt en deze erin gedaan. Met driver uit 2015 zelfde issue, ook na update zelfde issue.
Wifi tot hede lijkt te werken.

Heb van beneden naar boven een kabel wel is waar liggen met in het midden nog een netwerk kastje. Om zo zeker te weten dat signaal een boost krijgt.
Totaal is dat tegen de 30meter. Alleen heb wel cat6 s/ftp kabel gebruikt. Kan alleen bedenken dat signaal toch iets te zwak is, door de draad.

Al moet ik wel zeggen dat ik de usb ethernet controller steeds hoor aanmelden en afmelden als een usb poort. Vind dat ook apart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:09
Die foutmelding van je modem (no ranging response) wijst erop dat je modem slecht signaal binnen krijgt.
Hoe heb je dat ding aan je AOP aangesloten via de coax?

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trucker0werner
@Ben(V)
die error is van een andere keer geweest dan het probleem dat netwerk steeds eruit klapt.
Mijn deco zit aangesloten met kabel. Deze blijven het wel gewoon doen. Alleen de pc heeft een probleem dat het steeds aan en uit gaat.
Met home assist heb ik ook geen moeite mee.

Kan alleen kabel zijn dat deze signaal niet perfect of goed genoeg is.
Interference lijkt me sterk ivm ik voor shielded kabel heb gekozen. en bij lange na geen 100meter haal. Daarnaast is het ook gek dat ik 3jaar lang eigenlijk nergens last van had, ook niet met oude pc. Pas sinds korte tijd heb ik er last van.

Hiernaast vind ik het ook gek dat mijn usb ethernet controller steeds aan en uit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:44
Je hebt een probleem waarbij naast de PC één kabel, een kastje (een switch?) en nog een andere kabel betrokken zijn. Is dat correct?

Maak met een andere kabel direct contact van de PC met de Zigoo modem/router en kijk of het probleem dan weer optreedt of niet. Treedt het niet op dan zit het probleem in de keten van twee kabels en kastje.

Wat is de functie van het kastje? Is het nut van het kastje enkel behoud van signaalintegriteit of is het ook een switch om andere apparaten bedraad aan te sluiten. Het kastje is voor behoud van signaalintegriteit overigens niet nodig: een cat 6a kabel kan 100m ehternetkabel aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trucker0werner
in verleden had ik idd 15m kabel dan een koppelstuk. Hierna wederom 15m kabel.
Kabel loopt van BG naar 2de verdieping en koppelstuk zit op de 1ste verdieping.

Koppelstuk is om te proberen vervangen voor een 4poorts netgear switch.

Momenteel loopt van ziggo naar deco kastje.
Dan 15meter kabel naar mijn 4poort kastje en daarvan 15meter kabel naar me kamer, waar ook wel is waar een 4poorts kastje zit. Hierop zit deco kastje en denon receiver. Bij beide heb ik geen probleem mee gemerkt.

Download via steam spel zonder probleem op 800mbit over de kabel. Dus kan ook niet echt zeggen dat ik daar een probleem in voorzie met welk hardware ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
Drivers via Windows Update lopen in de regel achter op de drivers van de fabrikanten zelf.

Gebruik je bij het testen met de Realtek USB adapter de laatste driver van Realtek (https://www.realtek.com/D...x?cate_id=194&menu_id=297 )?
Hiernaast vind ik het ook gek dat mijn usb ethernet controller steeds aan en uit gaat.
Dat kan met power settings te maken hebben. Ik weet niet hoe de setting in het Nederlands binnen Windows heet maar heet in het Engels USB selective suspend settings Zet deze eens uit. Die kun je vinden in Energiebeheer --> Pas instellingen aan --> Geavanceerde Instellingen.

Houdt in het achterhoofd dat iedere netwerkpoort verschillend reageert op een kabel die (net) buiten specificaties is. Het lijkt er op dat de kabel van je PC naar je vierpoorts kastje (een switch?) wellicht het probleem is. Vervang die eens tijdelijk door een andere kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Wat voor cat6 kabel is het? Want dit klinkt als een flexibele kern die je in een switch prikt.
Kan zomaar zijn dan ergens een klein breukje is ontstaan, waardoor je signaal wiebelig is.
Mijn tip, zet pc tijdelijk beneden en probeer met een relatief korte kabel uit. Werkt dat een dag lang? Probeer dan met enkel de 1e lange kabel. En zo ga je verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trucker0werner
@EricJH
Beide drivers zijn via de fabrikant geupdate dit puur ivm Windows update geen betere versie vond.

Met testkastje zegt hij dat elke kabel goed is.
Als een kabel defect is of slecht is. Dan zou de kabel toch terugvallen op 100mbit ipv helemaal uitvallen.
Want voor 100mbit hoef je maar 4 kabels te hebben.

Al me kabels zijn wel is waar flexibel. Maar elk paar heeft shielded en de volledige kabel is shielded

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
trucker0werner schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 08:45:
@EricJH

Als een kabel defect is of slecht is. Dan zou de kabel toch terugvallen op 100mbit ipv helemaal uitvallen.
Want voor 100mbit hoef je maar 4 kabels te hebben.
Nee dat hoeft niet. Het terugvallen op 100Mb kan alleen als de binnenste 4 draden probleemloos zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
@trucker0werner Met een goedkope kabeltester zijn er diverse fenomnenen die je niet kunt meten. Dus het advies blijft om de draad tijdelijk te vervangen door een andere draad waarvan je weet dat deze in orde is.
Pagina: 1