Mesh - wifi netwerk verbeteren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieter 1985
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 24-07 21:51
Hallo

wij hebben sinds kort een nieuw internetabonnement. Helaas was glasvezel nog niet mogelijk en is het via de gewone kabel geworden. We zien dat we op bepaalde plaatsen het verst verwijderd van de router een slecht wifi signaal hebben. Nu zoek een betaalbare goede oplossing die nog jaren kan meeegaan en kwam ik bij TP link uit. Ik dacht in eerste instantie aan de X50 wifi 6 maar had dan mijn zin gezet op de XE75 pro. Wat zouden jullie aanraden voor het streamen van TV, veel videocals via thuiswerk...

Bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Voor je use case maakt t niet zoveel uit, is een x50 prima.
Voordeel van de xe75 is dat die aparte 6ghz band heeft wat t geheel sneller maakt.

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Stapje terug:
- welke provider "via de gewone kabel" heb je?
- welke router heb je van hen (merk+model graag, staat geheid op sticker onderop)?

Simpelste oplossing is vrijwel altijd wat je provider kan leveren, zeker als je zelf niet enorm veel kennis hebt of de tijd wilt investeren die te krijgen. Dat is ook vrijwel zeker goedkoopste, aangezien die oplossing kan samenwerken met je huidige router, waardoor je maar een kastje nodig hebt. Met elk ander systeem heb je er minimaal twee nodig.

Alhoewel...

Je zegt "mesh" - bedoel je dan (technisch correct) dat je geen netwerkkabels hebt en draadloos het apparaat wilt aansluiten? Of heb je wel degelijk netwerkkabels en denk je dat "mesh" iets magisch over vormen van 'een netwerk' of zoiets is?

Meest duurzame en goedkope oplossing op termijn is altijd het trekken van een netwerkkabel. Die kan decennia vooruit, en geeft minder verbruik en meer performance dan zelfs de beste mesh-oplossingen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieter 1985
Dag Laurens0619 en Dion_b

ik zit met een abonnement bij Base. De modem heeft volgende specs:
Eurodocsis 3.0 modem
4 ethernet-aansluitingen (Gigabit)
2 RJ11-telefoonaansluitingen
Ondersteuning van 2,4 en 5GHz frequentiebanden
Ondersteuning van IPv4 en IPv6
802.11ac wifi-standaard (Wifi 5)
Downloadsnelheid tot 200 Mbps
Standaardverbruik: 9,5 W

Ik heb in alle ruimtes wel netwerkkabels laten trekken zodoende we op termijn geen problemen hebben. Dus de wifi-versterkers zullen aangesloten worden via de netwerkkabel. Ik zie dat de modem bv slechts Wifi5 heeft, maar bedoeling is wel om niet steeds te moeten switchen van versterkers mochten we veranderen van provider, bv naar wifi 6... Wat de provider levert is de oplossing van TP-link met name de deco X60. Maar las dat die een groot verbruik hebben, dus misschien beter een X50 met wifi 6 of toch iets anders?
https://www.prd.base.be/nl/internet/wifi-booster.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Ow er liggen kabels :)

Dan zou ik een x50 kopen en bekabeld aansluiten

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dieter 1985 schreef op maandag 28 april 2025 @ 19:32:
Dag Laurens0619 en Dion_b

ik zit met een abonnement bij Base. De modem heeft volgende specs:
Eurodocsis 3.0 modem
4 ethernet-aansluitingen (Gigabit)
2 RJ11-telefoonaansluitingen
Ondersteuning van 2,4 en 5GHz frequentiebanden
Ondersteuning van IPv4 en IPv6
802.11ac wifi-standaard (Wifi 5)
Downloadsnelheid tot 200 Mbps
Standaardverbruik: 9,5 W
Dat zijn specs maar niet exacte merk/model. Op de website van www.base.be zie ik:
Bij BASE kozen we voor de CH7465LG-BA als basistoestel
Kan het kloppen dat dat is wat jij hebt? Zo ja is het een redelijke dinosaurus (in NL bij UPC/Ziggo in gebruik sinds een jaar of 10 geleden, ondertussen wordt het actief vervangen door Sagemcom F3896LG). Neemt niet weg dat het voor de zeer bescheiden internetsnelheden die Base aanbiedt (200Mbps voor 'Unlimited' Internet) ruim voldoende is.
Ik heb in alle ruimtes wel netwerkkabels laten trekken zodoende we op termijn geen problemen hebben. Dus de wifi-versterkers zullen aangesloten worden via de netwerkkabel.
Goed, je gaat dus geen mesh gebruiken, want dat is dus WiFi Access Points draadloos met elkaar verbinden als je geen kabels hebt. Bedraad is altijd beter :)
Ik zie dat de modem bv slechts Wifi5 heeft, maar bedoeling is wel om niet steeds te moeten switchen van versterkers mochten we veranderen van provider, bv naar wifi 6...
In beginsel staat dit los van elkaar. Roaming tussen AP's is in beginsel verantwoordelijkheid van je clients (telefoons, laptops etc) en je kunt prima roamen tussen AP's met WiFi-5 en WiFi-6. Wel moeten daarvoor alle instellingen exact goed staan, wat in praktijk vaak lastig blijkt. Dat is waarom mensen vaak kiezen voor WiFi-systemen (zoals bijvoorbeeld Deco) zodat dat automatisch goed ingesteld wordt op alle nodes.
Wat de provider levert is de oplossing van TP-link met name de deco X60. Maar las dat die een groot verbruik hebben, dus misschien beter een X50 met wifi 6 of toch iets anders?
https://www.prd.base.be/nl/internet/wifi-booster.html
De X60 heeft 4 antennes waar de X50 maar twee heeft. Bij benadering gebruikt geen enkele client device (laptop, telefoon) meer dan twee. Enige toegevoegde waarde van de extra twee antennes is voor mesh - meer bandbreedte geven voor draadloze verbinding tussen X60 units. Jij hebt overal draden liggen, dus heb je daar weinig aan en zul je met een X50 bij benadering gelijke ervaring hebben.

Maar... Deco is een managed WiFi-systeem. Vereiste voor managed WiFi is dat alle AP's in je netwerk onderdeel zijn van dat systeem. Een CH746LG kan dat niet zijn. Dus wordt het een 'rogue' AP en zal Deco actief proberen te voorkomen dat clients tussen een Deco node en je modemrouter roamen. Als je dus Deco wilt gebruiken kun je beter WiFi op je modemrouter uitzetten (wat Base overigens ook aanraadt) en heb je minimaal twee Deco nodes nodig, eentje om WiFi in de modemrouter te vervangen en eentje elders in huis. Daarmee heb je wel voldaan aan je eis van een thuisnetwerk dat onafhankelijk van je provider kan werken, maar als je je zorgen maakt om verbruik is dat natuurlijk verspillend; uitzetten WiFi op de modemrouter spaart hooguit 2W, een extra Deco verbruikt een veelvoud daarvan.

Je zou kunnen overwegen om in plaats van de Deco een simpele AP te plaatsen elders in huis. Zolang je alle instellingen exact gelijk instelt als in je modemrouter (SSID, wachtwoord, beveiliging en encryptie) zullen je clients roamen, ongeacht WiFi-standaard (dus je kunt prima een WiFi-6 AP kiezen). Dat scheelt tov Deco een apparaat, wat waarschijnlijk goedkoper zal zijn in de aanschaf en zeker in verbruik.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieter 1985
dion_b schreef op maandag 28 april 2025 @ 23:54:
[...]
Je zou kunnen overwegen om in plaats van de Deco een simpele AP te plaatsen elders in huis. Zolang je alle instellingen exact gelijk instelt als in je modemrouter (SSID, wachtwoord, beveiliging en encryptie) zullen je clients roamen, ongeacht WiFi-standaard (dus je kunt prima een WiFi-6 AP kiezen). Dat scheelt tov Deco een apparaat, wat waarschijnlijk goedkoper zal zijn in de aanschaf en zeker in verbruik.
Bedankt voor dit uitgebreide antwoord. Welk toestel/merk zou je dan aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dieter 1985 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 10:00:
[...]

Bedankt voor dit uitgebreide antwoord. Welk toestel/merk zou je dan aanraden?
Hangt af van je budget, eisen en hoeveel kennis/moeite je wilt steken erin.

Goedkoopste optie is om een (evt 2e hands) routertje te nemen en die als Access Point (AP) in te zetten, zie hier voor h0e: [HOWTO] Draadloze Router gebruiken als Access Point

Een TP-Link Archer C7 heeft zelfde specs als de CH7465LG, kun je voor EUR 10-15 op de kop tikken en kan prima als AP werken.

Wil je liever iets nieuws kopen, dan kan dat en kun je er zoveel geld en specs tegenaan gooien als je wilt. Ik zou anno 2025 nieuw minimaal WiFi-6 kiezen, niet eens omwille van de hogere snelheden (die heb je waarschijnlijk niet nodig), maar omdat oudere apparaten op gegeven moment niet meer ondersteund worden. Omgekeerd is WiFi-7 op dit moment nog duur, nog niet goed uitontwikkeld en hoogstwaarschijnlijk heb je het niet nodig. Wat je ook niet nodig hebt is meer dan twee radioketens ("2x2" MIMO). Lichte uitdaging is dat vendoren proberen het 'simpel' te houden door deze specs niet te geven en in plaats daarvan ondoorzichtige snelheidsgetallen ("3000Mbps!!!!!") geven.

Een simpele AP zonder poespas dat doet wat nodig is en meer niet, is bijvoorbeeld de uitvoering: Netgear WAX210

Enige aanpassing die je zou moeten doen om dit samen met de CH7465LG te laten werken is - naast SSID en wachtwoord instellen - om beveiliging op WPA2-only te zetten (standaard zal het WPA2/WPA3 doen, wat de CH7465LG niet kan)

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1