Vocht schuur stucwerk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjouwerd
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22-04 12:20
Beste klussers,

Afgelopen najaar ‘23 en voorjaar ‘24 heeft het zoals jullie weten ontzettend veel geregend.

Onze gemetselde muur van de schuur is toen door en door nat geworden en het vocht is door de stenen getrokken en we kregen vochtplekken in het stucwerk aan de binnenkant van de schuur. Dit is gedurende de zomer allemaal keurig gedroogd maar de vochtplekken, ook al zijn ze opgedroogd, zie je nog wel zitten. Ik heb wegens andere prioriteiten helaas nagelaten de muren goed te impregneren.

Tot mijn verbazing hebben wij nu plotseling weer ontzettend vochtige plekken erbij gekregen in het stucwerk. Er is echter geen vocht doorgeslagen van buiten. Tenminste, dit lijkt mij onmogelijk gezien het weer. Aan de andere kant van de muur grenst deel de badkamer in onze aanbouw en deels gewoon de buitenmuur. Lekkage in badkamer 100% uitgesloten.

De vochtplekken zitten ook precies op de grens / muur van badkamer en buitenmuur. Zie rode lijn op de foto.

Hoe zou dit kunnen? De plekken onder op de muur zijn ‘vers’ en voelen echt nat aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ar-MUU28-oQFnM_L8zUXArjUdvE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JKYJRIHsK5wZ56mvOZmLo7oZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:57

rdejongjr

Gnome

Enkelsteens?
Vochtige plekken nog niet volledig droog en trekken met de koude nachten oppervlakkig weer extra vocht aan.

Had ik met de vriezer op specifieke dagen was dat ding zijknat aan de buitenkant omdat het net een graadje kouder was dan de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjouwerd
rdejongjr schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 07:11:
Enkelsteens?
Vochtige plekken nog niet volledig droog en trekken met de koude nachten oppervlakkig weer extra vocht aan.

Had ik met de vriezer op specifieke dagen was dat ding zijknat aan de buitenkant omdat het net een graadje kouder was dan de rest.
Enkelsteens ja, niet verwarmd en ongeisoleerd.

Maar dan had ik hier toch voorgaande jaren ook last van moeten hebben? De schuur staat al dik 20 jaar.

Of het vocht van het natte voorjaar is nooit volledig uit de muur getrokken, en dat trekt dan nu weer nieuw vocht aan zoals je zegt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
sjouwerd schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 07:23:
[...]

Enkelsteens ja, niet verwarmd en ongeisoleerd.

Maar dan had ik hier toch voorgaande jaren ook last van moeten hebben? De schuur staat al dik 20 jaar.

Of het vocht van het natte voorjaar is nooit volledig uit de muur getrokken, en dat trekt dan nu weer nieuw vocht aan zoals je zegt?
Of optrekkende vocht.
Is de afwatering van de perceel goed en loopt het regenwater niet naar de muur als het regent?
Functioneert de regenwaterafvoer goed en is de dakgoot jaarlijks schoongemaakt?
Graaf voor de gein aan de buitenkant ter hoogte van de de donkere vertikale baan eens een klein gat van 20x20x20cm en hou in de gaten wat er in dat gat gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:41
Is waarschijnlijk condens, de schuur is enorm afgekoeld met de koude nachten van binnen en de muren al helemaal.
Vanmorgen was de relatieve vochtigheid 90 procent bij een luchttemperatuur van 17 graden.
Wanneer jouw schuurtje dan 10 graden is en je opent de deur (of het kiert) dan komt de vochtige 'warme' lucht naar binnen. Het vocht condenseert dan op alles wat beneden de dauwpunttemperatuur zit, in dit geval jouw muren. Oplossing: Stoken en ventileren....
Het is dit jaar gewoon heel raar weer, ik maak waar ik werk ook zulk soort dingen mee die ik maar zelden gezien heb.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjouwerd
Yaksa schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 21:07:
Is waarschijnlijk condens, de schuur is enorm afgekoeld met de koude nachten van binnen en de muren al helemaal.
Vanmorgen was de relatieve vochtigheid 90 procent bij een luchttemperatuur van 17 graden.
Wanneer jouw schuurtje dan 10 graden is en je opent de deur (of het kiert) dan komt de vochtige 'warme' lucht naar binnen. Het vocht condenseert dan op alles wat beneden de dauwpunttemperatuur zit, in dit geval jouw muren. Oplossing: Stoken en ventileren....
Het is dit jaar gewoon heel raar weer, ik maak waar ik werk ook zulk soort dingen mee die ik maar zelden gezien heb.
Bedankt voor je reactie. Ja eigenlijk staat de schuur deur altijd open. De muren voelen wel heel koud aan inderdaad.

Ventileren kan in die zin niet extra: de deur staat al open. Maar echt doorwaaien kan het niet omdat ook echt alleen de deur open kan. Stoken kan in de schuur ook niet.

Maar dan ben ik wel redelijk gerust gesteld. Ik was bang dat er iets anders aan de hand was dan condens. Gezien vorige problemen (lekkage pannendak, rotte houten vloeren) aan ons huis ben ik ondertussen van denken aan het worst case scenario

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:41
sjouwerd schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 22:25:
[...]

Bedankt voor je reactie. Ja eigenlijk staat de schuur deur altijd open. De muren voelen wel heel koud aan inderdaad.

Ventileren kan in die zin niet extra: de deur staat al open. Maar echt doorwaaien kan het niet omdat ook echt alleen de deur open kan. Stoken kan in de schuur ook niet.

Maar dan ben ik wel redelijk gerust gesteld. Ik was bang dat er iets anders aan de hand was dan condens. Gezien vorige problemen (lekkage pannendak, rotte houten vloeren) aan ons huis ben ik ondertussen van denken aan het worst case scenario
En een (afsluitbare) ventilatie sleuf in de deur en een ventilatieroostertje aan de andere kant door de muur kan ook niet? Dan kun je nog iets regelen. Verlengsnoer en ventilatorkacheltje voor verwarmen moet (af en toe) toch ook nog wel te doen zijn?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10:44
[...]
Ventileren kan in die zin niet extra: de deur staat al open. Maar echt doorwaaien kan het niet omdat ook echt alleen de deur open kan.
Vaak zijn er wel extra maatregelen te treffen. Alleen dat kost vaak wat meer moeite dan "standaard", "Snel" en "goedkoop". Extra ventileren: Je hebt een raam dat open kan. Dan kan je met een anti-inbrekersoplossing wel het een en ander zorgen dat het open kan blijven staan. Al is het op een keer. Eventueel ventilatie met een dakdoevoer kan ook.
[...]
Stoken kan in de schuur ook niet.
Zelf heb ik een petroleumkacheltje in de schuur staan. Die kan ik mooi aanzetten om de boel wat warmer te krijgen c.q. droog te stoken.
Pagina: 1