Elektra kabel repareren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:08
Er loopt een elektra kabel in mijn vloer en die is doormidden gegaan met freezen vloerverwarming (ander topic).

De kabel is een 4x 1.5 zo te zijn (is van rolluiken) alleen kan ik nergens 4x1.5 vinden in de bouwmarkten. Kan het kwaad als er ergens in het midden van de kabel een stukje 2.5mm zit ter reparatie.

Dus stuk 1.5, dan stukje 2.5 en dan weer 1.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20-06 22:10
Dracula schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 17:44:
Er loopt een elektra kabel in mijn vloer en die is doormidden gegaan met freezen vloerverwarming (ander topic).
Kijk eerst eens of je die kabel ergens anders naar toe kan brengen. Zodat deze niet op een rare plaats zit. Je hebt nu de mogelijkheid om het op te lossen c.q. logischer te leggen.
Dracula schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 17:44:
De kabel is een 4x 1.5 zo te zijn (is van rolluiken) alleen kan ik nergens 4x1.5 vinden in de bouwmarkten. Kan het kwaad als er ergens in het midden van de kabel een stukje 2.5mm zit ter reparatie.
In Duitsland standaard bij de bouwmarkt te krijgen. Gewoon van "rol". Al vaak daar 4 aderig gehaald. Via Reichelt of bijvoorbeeld elektramat hier in Nederland goed te vinden.

Alleen hoe wil je het repareren? Toch geen kroonsteentje? Zou het niet zo doen. Helemaal eruit en dan een nieuwe kabel aanbrengen. Repareren en als het mis gaat dan kan je weer aan de gang.

[ Voor 6% gewijzigd door RonnieKo op 05-06-2024 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yoga
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 21-06 10:25
Elektrische kabels horen niet in de vloer,

Via plafon in de muur naar beneden is volgens mij de standaard.

Ik zou kijken of je het correct kan aanleggen, anders in elk geval waterdicht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 11:09
yoga schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 17:55:
Elektrische kabels horen niet in de vloer,

Via plafon in de muur naar beneden is volgens mij de standaard.

Ik zou kijken of je het correct kan aanleggen, anders in elk geval waterdicht.
In elk huis lopen er leidingen in de vloer.
Beetje raar dat je stopcontacten op 30cm vd vloer allemaal langs boven komen he...

Kabel kan je gemaklijk repareren in de vloer, openbreken en een verbindingsmof tussen die je dan opgiet.
Niets raars of speciaal aan

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
RonnieKo schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 17:50:
[...]

Kijk eerst eens of je die kabel ergens anders naar toe kan brengen. Zodat deze niet op een rare plaats zit. Je hebt nu de mogelijkheid om het op te lossen c.q. logischer te leggen.

[...]

In Duitsland standaard bij de bouwmarkt te krijgen. Gewoon van "rol". Al vaak daar 4 aderig gehaald. Via Reichelt of bijvoorbeeld elektramat hier in Nederland goed te vinden.

Alleen hoe wil je het repareren? Toch geen kroonsteentje? Zou het niet zo doen. Helemaal eruit en dan een nieuwe kabel aanbrengen. Repareren en als het mis gaat dan kan je weer aan de gang.
Helaas is een ander pad helemaal lastig. En ik moet de kabels morgenochtend hebben dus dan maar 2.5 ipv 1.5.
RedPas schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 17:58:
[...]

In elk huis lopen er leidingen in de vloer.
Beetje raar dat je stopcontacten op 30cm vd vloer allemaal langs boven komen he...

Kabel kan je gemaklijk repareren in de vloer, openbreken en een verbindingsmof tussen die je dan opgiet.
Niets raars of speciaal aan
Ik heb idd een mof er tussen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
1,5 naar 2,5 en dan weer naar 1,5 kan geen kwaad. Zo lang de verbindingen maar degelijk zijn gemaakt en er geen vonkvorming plaats kan vinden.

Van 2,5 naar 1,5 en dan weer naar 2,5 zou een ander verhaal kunnen worden bij continu zware belasting. Dat heeft te maken met stroomsterkte door draaddikte wat simpelweg niet zomaar gaat passen en voor warmteontwikkeling gaat zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
sypie schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 22:42:
1,5 naar 2,5 en dan weer naar 1,5 kan geen kwaad. Zo lang de verbindingen maar degelijk zijn gemaakt en er geen vonkvorming plaats kan vinden.

Van 2,5 naar 1,5 en dan weer naar 2,5 zou een ander verhaal kunnen worden bij continu zware belasting. Dat heeft te maken met stroomsterkte door draaddikte wat simpelweg niet zomaar gaat passen en voor warmteontwikkeling gaat zorgen.
Thanks, ik heb het er nu tussen zitten en alles lijkt goed te werken.

Enige probleem wat ik nu nog heb is dat omdat de leidingen geraakt zijn er ergens een klein stukje pvc buis nu dus weg is en er een mof in de plaats zit deze pvc buis open is. Nu moet ik verzinnen hoe ik voorkom dat de egaline niet de buis in loopt.
Anders blijf ik gieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:52

BCC

Foto? Kun je hem niet vol hars gieten? Of hecht de vloer daar niet op? Normaliter lijm / tape je er een stukje buis op

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
BCC schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 07:42:
Foto? Kun je hem niet vol hars gieten? Of hecht de vloer daar niet op? Normaliter lijm / tape je er een stukje buis op
Ben nu niet in mijn nieuwe huis maar die buis zal altijd een klein uiteinde hebben ergens, en die tape je niet zo makkelijk af denk ik.

En waar zou je dan al mee moeten tapen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

Egaliseer is geen water - gewoon electra tape of purschuim werkt prima. Zo te lezen is de buis toch al niet meer bruikbaar?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
BCC schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 07:47:
Egaliseer is geen water - gewoon electra tape of purschuim werkt prima. Zo te lezen is de buis toch al niet meer bruikbaar?
Nou ja een stukje buis is dus weg en daar zit een mof voor in de plek, vanaf die mof loopt de draad dus weer naar de buis. Deze zit bijna tegen de mof maar niet helemaal en de buis loopt een beetje schuin weg, vandaar dat ik dacht kan die egaline daar dan zo in lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

Buiten doe je dat zo maar ik weet niet of je dat kwijt kan https://www.elektramat.nl...oi08F9LJ3VDxoClZ0QAvD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Nee helaas niet, probleem is ook dat stukjes buis die geraakt zijn in een gleuf van nog geen 3 cm breed zitten.

Ik ga proberen stukjes buis erop te zetten en maar beetje dicht te plakken met pvc tape om de ingang wat dicht te houden, veel andere opties heb ik niet,

“Gelukkig” zijn het de kabels van de zonnewering en rolluiken. Deze komen allemaal op een punt samen in een centraaldoos in de muur. Als het echt niet meer werkt kan ik altijd nieuwe kabels trekken naar de zonwering en dan via grijze buizen over de buitenmuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 19-06 13:27
Dracula schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 08:30:
[...]

Nee helaas niet, probleem is ook dat stukjes buis die geraakt zijn in een gleuf van nog geen 3 cm breed zitten.

Ik ga proberen stukjes buis erop te zetten en maar beetje dicht te plakken met pvc tape om de ingang wat dicht te houden, veel andere opties heb ik niet,

“Gelukkig” zijn het de kabels van de zonnewering en rolluiken. Deze komen allemaal op een punt samen in een centraaldoos in de muur. Als het echt niet meer werkt kan ik altijd nieuwe kabels trekken naar de zonwering en dan via grijze buizen over de buitenmuur.
Hoe heb je die kabel dan aangesloten in die mof als je maar 3,5cm hebt?

Neem aan dat je toch wel een flink stuk vloer hebt weggehakt?

Zelf had ik overigens de kabel eruit getrokken, en een nieuwe erin.
En dan de buis gerepareerd door een stukje buis 4cm te groot te maken, uiteinden verwarmen, en dan druk je hem er zo overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:46

Exigence

dnkroz

Maar als het in een buis zit, en van een centraaldoos komt dan zou ik het netjes repareren. Kabel eruit trekken, buis repareren in de vloer en een nieuwe kabel erin. Mits je tijd hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Dracula schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 08:30:
[...]

Waarom niet de buis repareren en een nieuwe kabel? Dan kun je er later ook nog altijd bij mocht de kabel toch niet goed werken. En een stukje vloer weghakken en de buis repareren is zo gedaan, en dan heb je een dichte buis waar je evt. nog wat snelbeton oid overheen kunt doen voordat er begonnen wordt met egaline.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als er 16mm buis in de vloer zit maak je van een stukje 19mm buis even een sokje er omheen. In de lengte doorzagen dan kun je die er omheen klikken. Dat maakt het weer redelijk dicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tun82
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21-08-2024
sypie schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 09:32:
Als er 16mm buis in de vloer zit maak je van een stukje 19mm buis even een sokje er omheen. In de lengte doorzagen dan kun je die er omheen klikken. Dat maakt het weer redelijk dicht.
d:)b
Pagina: 1