Na-isoleren zolder met asbest dakbeschot

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leknaas
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-05-2024
Hoi,

We hebben een huis uit 1924 dat in de jaren 70 flink 'opgeknapt' is: toen is er o.a. asbest dakbeschot op het dak gelegd met betonpannen. En van binnenuit ook na-geïsoleerd met 4cm steenwol.

Ik zou graag de dakpannen vervangen alsook het asbest er af halen, maar dat is me nu nog even een te duur grapje. Wel wil ik beginnen met het opknappen van de zolder en opnieuw isoleren van binnenuit.

Nu las ik echter dat het zo kan zijn dat àls het asbest later verwijderd gaat worden, dat het nog zo kan zijn dat alle isolatie er ook weer uit moet, omdat er asbestdeeltjes in het isolatiemateriaal gevallen kunnen zijn.

Mijn vraag is: hoe voorkom ik dit scenario? Moet ik gebruik maken van harde isolatieplaten eventueel met aluminium cachering, of eerst van binnenuit alles aftimmeren met underlayment en daarna isoleren en afwerken?

Gr Peter

undefined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Misschien idee om over na te denken maar de overheid biedt voor het stimuleren van isolatiewerken de gelegenheid om renteloos te kunnen lenen

Wellicht zou je bij deze organisatie kunnen navragen of het verwijderen van asbest in de daarop volgende herstructuring van je dak met goede isolatie niet onder de criteria van de lening zouden kunnen vallen

update voor max 50%

op die manier kun je dus tóch al beginnen aan je dakrenovatie en hoef je niet eerst te sparen voor je de dure asbest verwijdering kunt bekostigen

de kans is immers groot dat alles anders voor niets gaat in verband met aanwezige deeltjes. zoals je zelf al dacht

https://www.google.com/ur...Vaw0FvduOqd6ZEjONEpdq-Lm4

[ Voor 6% gewijzigd door i-chat op 25-04-2024 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Leknaas schreef op donderdag 25 april 2024 @ 08:28:
Hoi,

We hebben een huis uit 1924 dat in de jaren 70 flink 'opgeknapt' is: toen is er o.a. asbest dakbeschot op het dak gelegd met betonpannen. En van binnenuit ook na-geïsoleerd met 4cm steenwol.

Ik zou graag de dakpannen vervangen alsook het asbest er af halen, maar dat is me nu nog even een te duur grapje. Wel wil ik beginnen met het opknappen van de zolder en opnieuw isoleren van binnenuit.

Nu las ik echter dat het zo kan zijn dat àls het asbest later verwijderd gaat worden, dat het nog zo kan zijn dat alle isolatie er ook weer uit moet, omdat er asbestdeeltjes in het isolatiemateriaal gevallen kunnen zijn.

Mijn vraag is: hoe voorkom ik dit scenario? Moet ik gebruik maken van harde isolatieplaten eventueel met aluminium cachering, of eerst van binnenuit alles aftimmeren met underlayment en daarna isoleren en afwerken?

Gr Peter
Of een laag folie tussen je onderdak/dakbeschot en het isolatiemateriaal? Maar, dat is wel echt afhankelijk van het isolatiemateriaal/dakbeschot want je wilt ook weer geen gedoe krijgen met vocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mdpluimers
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 04-10 08:47
Isoleren met harde isolatie en later met saneerbedrijf overleggen dat het mag blijven zitten. Er zijn diverse documenten die bevestigen dat dit mag. Zelf hebben wij dit ook laten doen, saneerbedrijf was direct akkoord, schijnt bij stallen ook vaak voor te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 04-10 20:53
als je voornemens bent zowel het asbest te saneren als de dakpannen te vervangen, zou ik het even uitzingen en in 1x goed aanpakken.

Je isolatie breng je direct tegen je dakbeschot aan. Lijkt me zeer aannemelijk dat je bij saneren dat dus ook moet verwijderen, of dat het in ieder geval beschadigd.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-10 20:22
Belangrijk is dat bij een asbestsanering, de te handhaven materialen te reinigen moeten zijn, dus denk aan een folie of harde isolatie, in dit geval spreken we over PIR wat je dan goed en strak moet gaan toepassen.

Heb jezelf wel al onderzoek gedaan, wat de sanering zou kosten? (Incl. asbestinventarisatie). Prijzen bij saneerders verschillen ook behoorlijk. Misschien beter even doorsparen en het goed aanpakken, of evt. een lening van het warmtefonds ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-10 17:00
Soms is er ook een lening mogelijk via de gemeente bij de SVN (Toekomstbestendig Wonen Lening in Gelderland bijv.). Asbestsanering+isoleren valt nadrukkelijk ook onder die lening en de voorwaarden zijn best wel gunstig omdat je bij de overheid leent (momenteel ~1.6% rente bijv.).
Enige nadeel is dat je gemeente het moet aanbieden, en dat de plannen bij hun goedgekeurd moeten worden voordat je het bij de SVN kan aanvragen.

Ik zou persoonlijk sowieso even bij de gemeente navragen of er niet iets te doen valt.
Pagina: 1