Plaatsen van een ruit in een binnenmuur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PracticalEnd
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 12-05-2024
Wij hebben een kleine badkamer zonder natuurlijk daglicht. Nu wil ik de badkamer gaan uitbouwen door èèn muur te slopen en een meter te verplaatsen de grote slaapkamer in. Deze slaapkamer heeft juist veel natuurlijk daglicht dus had ik het idee om bovenin de nieuwe muur een ruit te plaatsen van zo'n 150 cm lang en 25 cm hoog. Om zo toch wat natuurlijk daglicht in de badkamer te krijgen.

De muur bouw ik op met cellenbeton, en werk ik af met gipsplaten (en tegels hier weer op in de badkamer). Nu vroeg ik me dus af hoe ik het best die ruit kan plaatsen. Een volledig kozijn lijkt me wat overkill gezien het slechts een binnenmuur is. Misschien zijn er wel producten specifiek hiervoor maar ik heb het nog niet kunnen vinden. Heeft iemand hier ervaring mee, hoe zouden jullie dit aanpakken?

Beste antwoord (via PracticalEnd op 24-04-2024 20:23)

• barrieb
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-09 13:33
Ik heb zelf een dergelijk scenario gehad tussen mijn kantoor en de keuken. Tijdens de verbouwing daar bewust een open gat gelaten van 120x70cm, na heel kort twijfelen over een schuifloket en belletje voor verse koffie ;-), toch gekozen voor onderstaande optie ruit met daarbij een klikprofiel:

https://www.glasdiscount....igheidsglas-geluidswerend
https://www.glasdiscount....ef-kliklat-en-klemrubbers

Makkelijk te monteren en werkt geluidsisolerend prima om rustig te kunnen bellen zonder overlast van bijv. de Quooker.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:45
Wel een kozijn doen, ziet er veel netter uit, en kozijn hoeft niet duur te zijn.

Voor rest vergeet waterkerende laag niet. Ja, je pakt watervaste tegels die je perfect vast maakt. Maar je zou de eerste niet zijn die toch vochtdoorslag krijgt en daarmee een lekkage.

Ps zo'n raam bij het plafond geeft minder licht door dan je denkt. Hang maar eens een gordijn op , waarbij je spleet van 25 cm laat bovenin, ja deze spleet gaat fel zijn, maar dat is nu juist precies het bewijs. De kamer is zo donker dat elk lichtpuntje fel is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 03-10 14:29
Afhankelijk van je skills met de zaagtafel / cirkelzaag kun je een houten balk zo omzagen naar een binnenkozijn, let wel op de afgeschuinde onderdorpel aan de badkamer kant zodat er geen vocht blijft staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:40
99ruud99 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 08:36:
Wel een kozijn doen, ziet er veel netter uit, en kozijn hoeft niet duur te zijn.
[...]
Afgezien van netter, met een kozijn kan je ook eenvoudig de ruit vervangen indien deze stuk gaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 30-09 21:39
Je kunt ze ook kant en klaar kopen, inclusief (stalen) kozijn.
[b]PracticalEnd schreef op woensdag 24 april 2024 @ 08:30:[
De muur bouw ik op met cellenbeton, en werk ik af met gipsplaten (en tegels hier weer op in de badkamer).
Waarom niet rechtstreeks tegelen op cellenbeton?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grutte Pier
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 04-10 19:41
Beetje afhankelijk van je smaak kun je ook gebruik maken van glas blokken/stenen, deze kun je gewoon inmetselen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

En dat kan je dan ook iets lager inzetten zodat er meer lichtinval komt. + zichtbare silhouetten vanuit de slaapkamer, wellicht ook heel gewenst. ;)

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• barrieb
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-09 13:33
Ik heb zelf een dergelijk scenario gehad tussen mijn kantoor en de keuken. Tijdens de verbouwing daar bewust een open gat gelaten van 120x70cm, na heel kort twijfelen over een schuifloket en belletje voor verse koffie ;-), toch gekozen voor onderstaande optie ruit met daarbij een klikprofiel:

https://www.glasdiscount....igheidsglas-geluidswerend
https://www.glasdiscount....ef-kliklat-en-klemrubbers

Makkelijk te monteren en werkt geluidsisolerend prima om rustig te kunnen bellen zonder overlast van bijv. de Quooker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PracticalEnd
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 12-05-2024
Dank je wel voor de tips allemaal!
Dit is de oplossing waar ik naar op zoek was. Echter
Grutte Pier schreef op woensdag 24 april 2024 @ 10:04:
Beetje afhankelijk van je smaak kun je ook gebruik maken van glas blokken/stenen, deze kun je gewoon inmetselen...
dit spreekt ons toch ook erg aan en daar gaan we voor.
Pat911 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 09:54:

Waarom niet rechtstreeks tegelen op cellenbeton?
Verdomd goede vraag. Ik had eerder hier instructies voor opgezocht en dit was op meerdere plekken de aanbevolen manier maar ik zie nu dat het inderdaad gewoon direct goed op cellen beton kan. Heel fijn.

Nogmaals dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 30-09 21:39
PracticalEnd schreef op woensdag 24 april 2024 @ 20:36:
dit spreekt ons toch ook erg aan en daar gaan we voor.
Zo'n wand van glazen blokken vind ik ook erg mooi, die heb je ook in verschillende gradaties doorzichtigheid en kleuren. Misschien een 8-bit Mario figuurtje als tussenwand ;)
Pagina: 1