Interieurarchitect inhuren, waar moet ik op letten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-05 18:44
We hebben enkele maanden geleden een prachtig huis gekocht en krijgen in juni de sleutel. Het betreft een 2 onder 1 kap in een mooie, kindvrriendelijke wijk. Er moet wel nog het e.e.a aan worden gedaan. Bouwjaar is 2006 en de vloer en keuken zitten er nog in vanaf de bouw. De badkamer is wel tussendoor nog helemaal gedaan dus die hoeft voorlopig niet.

Er zit nu een grote garage aan de woning met een tussendeur. We willen die muur graag doorbreken en er een leefkijken en/of thuis werkplek van maken. Een klein deel van de garage zullen we wel moeten behouden ivm stallen van fietsen.

We nemen erg veel overwaarde mee vanuit de 2 huizen die we binnenkort gaan verkopen en die willen we gedeeltelijk inzetten voor de verbouwing.

Aangezien ik 2 linker handen heb (ik ben wel handig met computers, maar voor de rest kan ik op technisch vlak eigenlijk vrijwel niks) willen we graag alles uit handen geven aan een interieurarchitecten bij ons in de buurt die goed staat aangeschreven.

Nu hebben we vorige week de offertje ontvangen, voor traject 1. Het totale pakket dat we bij haar kunnen afnemen bestaat uit 3 trajecten.

Voor traject 1 rekent ze 24 uur, a 100 euro excl. btw. Hoewel ik het aantal uur natuurlijk nooit kan inschatten vind ik het tarief an sich wel oke (ong hetzelfde als wat ik verdien als zzp'er). Als we voor het hele pakket akkoord gaan gaat zij zoeken naar een goede aannemer.

Ik heb er geen ervaring mee en mijn vraag is eigenlijk of ik nog alert moet zijn op bepaalde zaken. Is er bijv ruimte (of in andere woorden: is het gebruikelijk) om te onderhandelen over de prijs van de verbouwing? En verdient zij ook nog - naast haar uurtarief - aan het doorverwijzen van ons naar een bepaalde aannemer/werklui? Dat zou haar onafhaneklijkheid natuurlijk wel onder druk kunnen zetten. Kan ik daar naar vragen of is dat een no-go? Ik twijfel overigens niet aan haar vakbekwaamheid: ze heeft prachtige referenties.

Bij voorbaat dank voor jullie tips :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 05:51
Weet je waar traject 1 uit bestaat? Gezien het bedrag denk ik het 'creatieve brein', dat is dan nog niet zo zeer het uitwerken van het ontwerp, dat is vaak zo'n €45/50,- per uur.
In het een architect of een stylist, twee totaal verschillende personen?

Vaak kennen architecten wel de partijen waar ze vaker mee werken, daar kan je gerust naar vragen.
Met haar onafhankelijkheid geeft ze meer aan dat je een vrije keuze hierin hebt.
Vaak verdient een architect niet aan de doorverwijzing, dit is meer een service, haar kosten worden voornamelijk betaald uit de ontwerpfases, ik ken (als interieurbouwer) behoorlijk wat interieurarchitecten maar prijsafspraken heb ik nog nooit gemaakt.

Als je nu al vind dat ze mooie referenties heeft is het allemaal prima, je eerste gevoel is de belangrijkste. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-05 18:44
FabianGTI schreef op zondag 21 april 2024 @ 14:16:
Weet je waar traject 1 uit bestaat? Gezien het bedrag denk ik het 'creatieve brein', dat is dan nog niet zo zeer het uitwerken van het ontwerp, dat is vaak zo'n €45/50,- per uur.
In het een architect of een stylist, twee totaal verschillende personen?

Vaak kennen architecten wel de partijen waar ze vaker mee werken, daar kan je gerust naar vragen.
Met haar onafhankelijkheid geeft ze meer aan dat je een vrije keuze hierin hebt.
Vaak verdient een architect niet aan de doorverwijzing, dit is meer een service, haar kosten worden voornamelijk betaald uit de ontwerpfases, ik ken (als interieurbouwer) behoorlijk wat interieurarchitecten maar prijsafspraken heb ik nog nooit gemaakt.

Als je nu al vind dat ze mooie referenties heeft is het allemaal prima, je eerste gevoel is de belangrijkste. :)
Zie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q9hKL_laBzX7fC3lJsVQyrvfgDs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y4Ntn0g1l8cj6QVviXUOqGla.jpg?f=fotoalbum_large

Eindresultaat van deze fase is dus: een ruimtelijk plan om mee door te kunnen pakken richting jullie droomhuis in de vorm van een ruimtelijke 3D animatie en een schetsplattegrond.

Het betreft een architect. Voor alle 3 de trajecten verwacht ze ong 105 uur nodig te hebben.

Gevoel is zeker goed! Maar voor traject 1 is een tarief van 50 euro per uur dus gebruikelijk? Dat lijkt me nogal aan de lage kant eigenlijk.

[ Voor 7% gewijzigd door outlandos op 21-04-2024 14:24 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:31
Waar je zeker op moet letten is of de interieurarchitect wel de VT wonen bingokaart meeneemt in de offerte

[ Voor 33% gewijzigd door No Hands op 21-04-2024 15:10 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 09:50
No Hands schreef op zondag 21 april 2024 @ 15:08:
Waar je zeker op moet letten is of de interieurarchitect wel de VT wonen bingokaart meeneemt in de offerte
Dit dus. Zo'n type die allerlei open deuren intrapt over lichtval en de anti-fingerprint keuken. Twee linkerhanden betekent nog niet dat je ook twee linker hersenhelften hebt. Je hebt zelf al een aardig beeld wat je wil, daar heb je vrouwtje theelepel niet voor nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ikke_niet
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-05 21:15
Heb helder wat je van ze verwacht. Heb je een compleet moodboard en moet zij het verder invullen in jullie huis vind ik 24 uur best veel. Hebben jullie geen idee en een verschillende smaak dan is 24 uur best krap.

Architecten zijn creatieve mensen, geen praktische. Dit moet je zelf in de gaten houden. Een mooie effen vloer vinden ze mooi (dat is het ook) maar dat jij iedere dag aan het stofzuigen bent omdat je alles ziet is niet hun probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 05:51
outlandos schreef op zondag 21 april 2024 @ 14:22:
[...]

Zie:

[Afbeelding]

Eindresultaat van deze fase is dus: een ruimtelijk plan om mee door te kunnen pakken richting jullie droomhuis in de vorm van een ruimtelijke 3D animatie en een schetsplattegrond.

Het betreft een architect. Voor alle 3 de trajecten verwacht ze ong 105 uur nodig te hebben.

Gevoel is zeker goed! Maar voor traject 1 is een tarief van 50 euro per uur dus gebruikelijk? Dat lijkt me nogal aan de lage kant eigenlijk.
105 uur is wel erg riant te noemen, dat zou ikzelf te veel vinden.
Doorgaans worden ontwerpen gemaakt met Sketchup, soms met andere programma's, maar als je daarvoor zolang nodig hebt om een huis uit te werken kan ik alleen maar aanraden toch nog een cursusje te nemen. :+
Een woning in 3D zetten is zo'n 6 tot 8 uur werk.

3D animatie met Twinmotion of Enscape is ook relatief snel gemaakt, zelfs voor een VR bril.

Architecten werken doorgaans met meerdere tarieven, bijvoorbeeld een tarief voor het uit bedenken, dus het creatieve van de architect heeft een tarief (hoog) en het daadwerkelijk op papier zetten heeft een veel lager tarief.

Maar als je er een goed gevoel bij hebt, gewoon doen! :+

Succes!

[ Voor 8% gewijzigd door FabianGTI op 21-04-2024 17:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mercarra
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-05 20:49
Je wilt een muur doorbreken. Zorg dat je in zee gaat met een architect die direct dit vraagstuk bij een constructeur neerlegt. Je hebt weinig aan allerlei mooie ideeën als je niet direct toets wat de (financiële) consequenties zijn.

Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• J97B30A
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 17-04 10:35
Ik werk zelf ook bij een architectenbureau en wat Fabian zegt. 105 uur is wel erg ruim genomen denk ik. Wat ik bijvoorbeeld gewend ben is dat een tekenaar de bestaande woning tekent, reken daar een dag a 8 uur voor? ligt eraan of het een hele woning is etc etc. Daarna kan een architect 1 of meerdere schetsen hier overheen tekenen. Dat kan een handschets zijn maar ik zie bij traject 1 staan dat ze 3 ontwerpen helemaal in 3d uit gaan werken, dat zal inderdaad wel even tijd kosten? Reken bijvoorbeeld een dag aan uren per schets dan moet je het toch wel een eind komen, 3x8 is 24 uur. Daarna gaan ze het nog 1 maal aanpassen naar de gekregen feedback, zeg weer 8 uur? Dan ben je in totaal 40 uur kwijt ongeveer. Maar wat leveren ze daarna aan? een werktekening voor een bouwbedrijf of alleen een plattegrond en 3d animatie? of zit hier echt alles bij inbegrepen tot aan bouw begeleiding?

Naast het tekenen zijn er uiteraard ook contactpunten met de klant en wellicht met de gemeente en andere partijen. Ik denk dat ze met 50 tot 60 uur een eind moeten komen maar bij een goede architect betaal je uiteraard ook voor de "skills" Dat is niet in uren uit rekenen ;)
Pagina: 1