Onzekerheid of isolatie rondom raamkozijnen probleem is

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xinq
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12:17
Afgelopen jaar hebben wij een woning gekocht met bouwjaar 2013. In 2019 is er een stuk aangebouwd door de vorige bewoner. In deze aanbouw zitten o.a. twee raamkozijnen met ventilatierooster.

Nu zitten er onder de linker- en rechteronderhoek van de kozijnen een behoorlijk gat: je kan met je gehele pink er gemakkelijk inprikken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/copn81vtBcHr-jA7m2yW0d29398=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/psOgPRyYmUslVFiqhwccKZPQ.png?f=user_large

Heeft dit een ventilatiefunctie om schimmel te voorkomen oid? Of is dit een isolatieprobleem?

Wat verder opvalt is dat er behoorlijk wat (ventilatie?) gaten tussen de stenen zitten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jgz3g7qVoG1mpoleZ_csfxxXqfI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WUvBkjq0VOPTTbptiq3cwmPT.png?f=user_large
Als ik het vergelijk met een muur met zelfde oppervlakte van de oorspronkelijke bouw, zijn dit er een stuk meer (oorspronkelijke bouw zie ik er maar twee in zelfde oppervlakte). Is dit vreemd?

Ik voel aan de binnenzijde verder geen tocht, maar zelfs met de ventilatieroosters dicht, horen we incidenteel binnen (niet al te harde) geluiden van buiten die ik niet zou verwachten als het goed geisoleerd is.
Daarbij moet wel gezegd worden dat het glas in de twee ramen (beide ~1m2 oppervlak) vermoedelijk niet de best isolerende optie is. De bouwer noemt het HR++, maar een glasbedrijf wat pas voor andere ramen langskwam gaf aan dat het glas zeer beperkte spouw(?) heeft zonder argongas en dus geen HR++ genoemd mag worden. Het type glas is "AGC thermobel bke191-00f0491401-002 top" maar kan daar online weinig informatie over vinden. Wellicht dat dit het geluid kan verklaren en de gaten er niks mee te maken hebben?

Alvast bedankt voor jullie input!

Beste antwoord (via xinq op 14-04-2024 10:50)

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:56

dragonhaertt

@_'.'

Als het goed geïsoleerd is moet je veel ventilatie gaten hebben om de spouw goed te laten ademen.
De oorspronkelijke bouw heeft waarschijnlijk minder isolatie en dus minder stootvoegen nodig.

Als zou ik wel stootvoegroosters (bijenbekjes) plaatsen!

[ Voor 13% gewijzigd door dragonhaertt op 13-04-2024 16:13 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-10 17:18
Metselwerk en kozijn zijn precies hoe het hoort te zijn, het glas is slechts een keuze.

[ Voor 48% gewijzigd door D.deJong op 13-04-2024 16:07 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Als het goed geïsoleerd is moet je veel ventilatie gaten hebben om de spouw goed te laten ademen.
De oorspronkelijke bouw heeft waarschijnlijk minder isolatie en dus minder stootvoegen nodig.

[ Voor 13% gewijzigd door dragonhaertt op 13-04-2024 16:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
dragonhaertt schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 16:12:

Waarom moet bij goede isolatie je spouw beter ventileren dan bij minder goede isolatie?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:10
Normaal ventileert die zowel naar binnen als naar buiten. Als er een isolatie aanwezig is, is er meestal ook dampdichte folie gebruikt. Dan kan de spouw niet naar binnen ventileren.

Zie het als wanneer je verkouden bent en 1 neusgat zit verstopt. Je kan nog wel ademen maar het gaat moeilijker. Vandaar dat er extra gaten worden gemaakt voor het ademen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

No Hands schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 16:25:
[...]

Waarom moet bij goede isolatie je spouw beter ventileren dan bij minder goede isolatie?
Dan heb je sneller condensvorming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
Waar komt dan condens? In de spouw? Daar is toch niets wat kouder is dan de rest?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:37
Condensvorming in de spouw? Nooit van gehoord. Wel van koudebruggen in de spouw.

Dit alles is gewoon normaal uitgevoerd zoals t moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xinq
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12:17
Bedankt voor alle reacties en de opheldering!
Pagina: 1