Vochtige muur kelder - welke oplossing?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteFLe
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 26-04 13:34
Hi allemaal,

In het kort mijn vraag: is mijn vochtige kelderwand te wijten aan grondwater icm verouderde waterdichting, en is opnieuw impregneren de oplossing?

Ik lees dat ik niet de eerste ben met vochtproblemen in mijn kelder, maar toch zoek ik nog wat bevestiging en een oplossingsrichting.

De betreffende wand:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XxOahmB1j-LRAZOK_nASKQo_Vak=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rwWeZvTV9pVuiG6D4oYXd5vc.jpg?f=fotoalbum_large

Het viel me op een wand in mijn kelder nat is. Soms wat meer, soms wat minder. Na grondig onderzoek met een inspectiecamera heb ik kunnen uitsluiten dat het door de achterliggende toilerafvoer of waterleiding komt. Er lag ook geen plasje water oid op de bodem van de grondplaat.

Op dezelfde hoogte langs de gehele kelderwand zie ik ook een smalle, iets donkere strook, maar die is niet zo nat als dit.

Ventilatie is ook in orde. Buis in de buitengevel blaast frisse lucht, en rooster aan overkant voert via kruipruimte weer af.

Na het lezen van vele topics en nieuwsberichten over huidige kelderissues door de hoge grondwaterstand, vroeg ik me af wat ik nu hiermee moet doen:

- acuut behandelen, en zo ja, op welke manier?
- even een paar weken/maanden aankijken, tot na de natte periode
- of nog iets anders?

Ik ben benieuwd!

[ Voor 8% gewijzigd door SteFLe op 12-04-2024 13:08 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __1337__
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:06
Ik volg even. Wij hebben een soortgelijke plek in onze kelder. Het wordt vochtiger naar mate je minder stookt in huis, zoals deze dagen (logisch). Mijn loodgieter gaf aan dat - in zijn ogen - de beste optie is om de buitenmuur af te graven, bitumen tegenaan te branden en weer dicht te gooien. Dan zorg je ervoor dat er geen grondwater meer in je spouw komt. Alle andere opties met 'iets inspuiten in de muur' zijn lapmiddelen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteFLe
Bij ons grenst de kelder niet aan de gevel. Hij zit ongeveer 1,5m naar binnen.

Hier nog een oude foto van de tussenliggende ruimte. Inmiddels betonvloer.

Dat het een lekke afvoer betreft heb ik kunnen uitsluiten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ftzCgoIxUGTUBEaYlfPnNaani9I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XOB2RLJMrSHIuRMhsuMElBZD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 77% gewijzigd door SteFLe op 12-04-2024 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannekoek
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16-05 19:20
__1337__ schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 13:07:
Ik volg even. Wij hebben een soortgelijke plek in onze kelder. Het wordt vochtiger naar mate je minder stookt in huis, zoals deze dagen (logisch). Mijn loodgieter gaf aan dat - in zijn ogen - de beste optie is om de buitenmuur af te graven, bitumen tegenaan te branden en weer dicht te gooien. Dan zorg je ervoor dat er geen grondwater meer in je spouw komt. Alle andere opties met 'iets inspuiten in de muur' zijn lapmiddelen....
Geen expert, wel veel over ingelezen/bekeken op youtube, jouw loodgieter heeft gelijk. Als je dit van binnenuit waterdicht maakt sluit je het vocht op in de muur met de gevolgen van dien.

Dus inderdaad de buitenmuur afgraven en waterdicht maken of van binnenuit ontvochtiger gebruiken.
SteFLe schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 13:09:
Bij ons grenst de kelder niet aan de gevel. Hij zit ongeveer 1,5m naar binnen.
Dit veranderd de zaak mogelijk, kan je bij die buitenmuur?

[ Voor 12% gewijzigd door pannekoek op 12-04-2024 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteFLe
Dat gaat een erg lastig verhaal worden..
De achtergelegen kruipruimte (toilet, zie foto) ventileert echter ook erg goed dus mocht het vocht door impregneren ipv doorslaan kelder naar die ruimte uitwasemen, zou het afgevoerd kunnen worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannekoek
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16-05 19:20
als daar achter een toilet zit zou ik me zorgen maken dat de stortbak lek is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteFLe
Watermeter ook lange tijd gecheckt, en met camera bekeken. Stortbak of waterleiding is niet de issue

[ Voor 12% gewijzigd door SteFLe op 12-04-2024 13:49 ]

Pagina: 1