Vergunning bij ventilatierooster voorkant huis?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fam1
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 30-03 11:48
Beste Tweakers,

Over een aantal maanden komt onze nieuwe keuken, met afzuigkookplaat. We willen het liefst naar buiten afzuigen. Op dit moment zitten er in de voorgevel (straatkant) geen ventilatieroosters. Wij zouden dus een nieuw gat moeten boren en een ventilatierooster plaatsen. Is hiervoor een vergunning nodig?
Online lees ik dat het kan vallen onder gevelwijziging, maar via het Omgevingsloket kan ik nergens een artikel vinden over ventilatieroosters.

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via Fam1 op 11-04-2024 13:46)

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:06
Er zijn plekken/omstandigheden mogelijk waarbij dit een vergunning nodig kan hebben. Monumenten, beschermd stadsgezicht, woningen die onder bijzondere architectuur gebouwd zijn etc.
Meestal maalt niemand erom als jij er een boor 125 doorheen drukt en er een roostertje vastzet.

Er is in ieder geval geen landelijke eis voor dus niemand zal je meer informatie kunnen geven dan je nu hebt, behalve jouw eigen gemeente.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:06
Er zijn plekken/omstandigheden mogelijk waarbij dit een vergunning nodig kan hebben. Monumenten, beschermd stadsgezicht, woningen die onder bijzondere architectuur gebouwd zijn etc.
Meestal maalt niemand erom als jij er een boor 125 doorheen drukt en er een roostertje vastzet.

Er is in ieder geval geen landelijke eis voor dus niemand zal je meer informatie kunnen geven dan je nu hebt, behalve jouw eigen gemeente.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:25

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
In basis is alles wat je bouwt of verbouwd vergunninsplichtig of er moet specifiek een uitzondering voor zijn. aan de achterkant van de woning (achtererf gebied) zijn die uitzonderingen ruim aanwezig aan de voorkant doorgaans niet en is ook zoon roostertje vaak formeel vergunningsplichtig omdat het dan gezien wordt als gevelwijziging. Je informatie klopt dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fam1
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 30-03 11:48
Dank allemaal voor de reacties!
Ik heb de gemeente gebeld die me tussen neus en lippen vertelt dat ik het gewoon kan uitvoeren, zolang het niet opvallend is vanuit de straatkant. Het gaat immers om een klein rooster van 15x15cm ongeveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:28
Zorg wel voor voldoende afstand met de buren, als die gaan klagen of keukenluchtjes mag je alsnog de boel aan gaan passen, 2,5 a 3 meter tot de buren wordt geloof ik als richtlijn aangehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:16
pman63 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 23:47:
Zorg wel voor voldoende afstand met de buren, als die gaan klagen of keukenluchtjes mag je alsnog de boel aan gaan passen, 2,5 a 3 meter tot de buren wordt geloof ik als richtlijn aangehouden.
Met minimaal 2 meter vanaf de perceelgrens voldoe je aan het bouwbesluit.
Pagina: 1