Rookmelders geven spookmeldingen in nieuwe locatie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreams2
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23-09 20:07
Wij zijn vorig jaar verhuist, en in de nieuwe locatie geven rookmelders vaak vals alarm.

* meestal in de vroege ochtend, tussen 3 en 6.
* we gebruiken optische rookmelders.
* jarig 80 huis, geen tocht, redelijk geïsoleerd
* altijd vals alarm, geen rook, geen mist.
* de rookmelders zijn allemaal vervangen door nieuwe exemplaren, AngelEye, maar het probleem blijft.
* nieuwe Duracell batterijen voor alle melders

Ik heb de locaties al een aantal keer gewijzigd, het lijkt erop dat verticaal aan de muur beter gaat dan horizontaal.

Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn? Moet ik denken aan electromagnetische interferentie?

[ Voor 4% gewijzigd door dreams2 op 01-04-2024 13:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:23
Extreem stoffig in huis? Gaat het om rookmelders op specifieke plekken in huis? Hangen ze misschien naast ventilatieroosters/ventielen zodat er veel stof in komt oid?

Of juist een te vochtige ruimte?

[ Voor 9% gewijzigd door Glenfiddich op 01-04-2024 14:10 ]

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 09:11
Neem thermische melders ipv van optische melders.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreams2
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23-09 20:07
Bedankt voor de reacties, nee niet stoffig of vochtig. Ook geen stof op of in de melder.

Ik zal eens kijken naar thermische melders, maar ik heb begrepen dat die minder veilig zijn, klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02:40

Emiel1984

Made in NL

Niet met een spray oid bezig geweest rond die plek(ken) (deo, luchtreiniger, haarspray, etc)?
Dat was hier de oorzaak leek het op. Bij ons zat de rookmelder vlak naast het toilet in de gang en daar stond een luchtverfrisser die wel is wat enthousiast gebruikt werkt. De lucht stroom ging het makkelijkste naar de gang in de winterdagen. Dit sloeg na verloop van tijd zelfs door het trappengat heen waarboven de andere melder hing.

Een thermische melder reageert over het algemeen later omdat deze niet rook detecteert maar de temperatuur stijging. Persoonlijk zou ik bij een optische melder blijven om die reden.

[ Voor 30% gewijzigd door Emiel1984 op 02-04-2024 16:50 ]

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

dreams2 schreef op maandag 1 april 2024 @ 13:53:
Ik heb de locaties al een aantal keer gewijzigd, het lijkt erop dat verticaal aan de muur beter gaat dan horizontaal.

Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn? Moet ik denken aan electromagnetische interferentie?
Verticaal aan de muur?

Volgens mij werken die dingen eigenlijk het beste als je ze aan het plafond hangt. In enkele gevallen (schuin dak) kun je kiezen voor een plaatsing tegen een diagonaal plafond, maar voor de plaatsing zijn dan wel enkele aanvullende eisen.

Hoe heb je ze nu überhaupt geplaatst?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-09 16:48
De enige reden die mij ooit spookmeldingen opleverde was een te lage batterijspanning. In de vroege ochtend is de temperatuur in huis het laagst. Dus dan heb je de grootste kans op een spanningsval Dat is dan ook de reden dat meestal de batterij leeg melding in rookmelders altijd in de nacht komt.

Mijn vraag: waar koop je je batterijen? Duracell batterijen worden vaak vervalst. Soms zijn ze zelfs 50% schelpenzand.

Probeer eens een setje van die Lithium rookmelder batterijen bij een gerenommeerd bedrijf. (niet Alie Express, geen deal sites, geen Action, Bol reseller etc.)

[ Voor 3% gewijzigd door ucsdcom op 03-04-2024 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Mijn N=1 ervaring: Heb meerdere gekoppelde rookmelders van 1 type (Abus) en die in de woonkamer gaf spookmeldingen. Heb deze nu gewisseld met die in de hal en spookmeldingen zijn weg (testalarm werkt nog steeds).

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Hier waren kleine spinnetjes de oorzaak 🤷
Pagina: 1