Vraag
Alle reacties
Foto 1: Schakelaar plaatsen met zwart en bruin
Foto 2: Lamp op zwart, blauw en aarde. Losse bruine weghalen
Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com
Dit is een simpel klusje en met wat uitleg zou iedereen dat moeten, maar het lijkt er op dat je geen idee hebt waar de kleuren voor zijn en ook geen meetgereedschap hebt om dat uit te vogelen.
Hoe verifieer je of je een draadje aan kan raken als je niet weet hoe je dit na moet meten?
Inhoudelijk: andere opties (zwart+blauw) doen natuurlijk niks zo lang er geen schakelaar in de muur zit. (Of je sluit de zwarte tijdelijk aan met een lasklem om te verifiëren of het de juiste zwarte draad is)
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Dank voor snelle antwoord, dit heb ik geprobeerd en werkt niet...Detmer schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 11:08:
Volgens mij:
Foto 1: Schakelaar plaatsen met zwart en bruin
Foto 2: Lamp op zwart, blauw en aarde. Losse bruine weghalen
Ik had er een schakelaar tussen gezet en (eerder zelf al) geprobeerd wat Detmer zei (bruin zwart schakelaar / bkauw bruin lamp+ aarde), omdat dat mij (met inderdaad beperkte kennis van elektra) mij de meest logische oplossing leek. Toen dit niet werkte, ben ik (allicht onverstandig) andere opties gaan proberen.dragonhaertt schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 11:20:
Niet vervelend bedoeld, maar als je dit niet opgelost krijgt, moet je dan zelf wel aan elektra klussen?
Dit is een simpel klusje en met wat uitleg zou iedereen dat moeten, maar het lijkt er op dat je geen idee hebt waar de kleuren voor zijn en ook geen meetgereedschap hebt om dat uit te vogelen.
Hoe verifieer je of je een draadje aan kan raken als je niet weet hoe je dit na moet meten?
Inhoudelijk: andere opties (zwart+blauw) doen natuurlijk niks zo lang er geen schakelaar in de muur zit. (Of je sluit de zwarte tijdelijk aan met een lasklem om te verifiëren of het de juiste zwarte draad is)
Ik heb bewust even alles weggehaald voor de foto's en de vraag open neergezet, omdat ik niet weet of de bedrading niet goed ligt, of dat het aan mij ligt. De vorige bewoner had de draden in de muur afgedopt met lasklem en een klikaanklikuit systeem met batterij voor de draden gelegd, de lamp met klikaanklikuit er tussen op bruin en blauw. Sjah.... Dat werkt, maar dat is in mijn ogen een houtje touwtje oplossing....
Misschien dat hier een slimmerd mij kan vertellen of ik (en de vorige bewoner) het niet snap, of dat de bedrading niet goed ligt.
Edit: ook wel bijzonder dat het schakelpunt naar beneden loopt, niet naar boven... zeker te weten dat die zwarte draad wel in die centraaldoos van de foto uitkomt? Of loopt die via het stopcontact daaronder naar de centraaldoos op je plafond?
[ Voor 33% gewijzigd door PeacekeeperNL op 30-03-2024 11:39 ]
Mijn reviews al gezien?
Mijn reviews al gezien?
Zwart is inderdaad altijd de schakeldraad.PeacekeeperNL schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 11:38:
Daarnaast hoort het strikt genomen volgens de standaard, dacht ik, blauw met zwart te zijn bij de schakelaar (de zwarte draad vervangt de bruine als het ware). Maar of dat daadwerkelijk zo is durf ik niet te zeggen, dit is niet mijn area of expertise
Dus een fase draad (bruin) die uit gezet kan worden.
De vraag is dus vooral, is deze zwarte draad in de muur dezelfde als die uit het plafond komt.
Het makkelijkste om dat te testen is even een lasklemmetje op zwart+bruin in de muur, en dan zwart in het plafond nameten.
[ Voor 9% gewijzigd door dragonhaertt op 30-03-2024 11:42 ]
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
:fill(white):strip_exif()/f/image/BLtiVKA6RvRuZecZ1NrWEJ8x.png?f=user_large)
Dit is hoe normaal het bedradingsschema eruit ziet.
De lamp sluit je aan op de zwarte (schakeldraad) en de blauwe (0 draad). Eventueel zou je de lamp kunnen aarden met de gele aarde draad.
Mogelijk heb je dit al getest, dus dan is inderdaad de vraag: gaat de zwarte draad naar de schakelaar in je muur?
Hi, I'm a signature virus. Put me in your signature to help me spread.