Rolluik afstellen - Geen stelstift en geen afstandsbediening

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juliantje15
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16-06 14:51
Goedemorgen allemaal,

Ik ben in het bezit van een elektrisch rolluik op de 1e etage die ik slim heb gemaakt met een shelly. Dit heeft een jaar goed gewerkt totdat hij vorige week naar benden uitrolde terwijl het raam open stond (ik had nog geen raamsensor, stom...). De motor heeft het gelukkig wel overleeft, maar het rolluik is nu niet goed meer afgesteld. Hij gaat namelijk maar tot de helft open.

Aangezien dit rolluik geen afstandsbediening heeft leek het mij logisch dat het met een stelstift moest worden ingesteld. Met enige moeite is het mij op een ladder gelukt om een deel van de kap er af te halen. en bij het motor gedeelte te komen. Echter zie ik hier tot mijn verbazing geen stelstift.

Er staat een label op de cilinder van alkulux, maar ik kan ook geen enkele handleiding van dat merk vinden. Hebben jullie enig idee hoe dit rolluik kan afstellen?

Ik heb er wat fotos en videos van:
YouTube: 30 maart 2024
YouTube: 30 maart 2024

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yDEU-IuuGi7DxiKwtEOSppI6iCg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VwHIj9mqWSMqbwzlh6aWhCAN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YsfoxQ0Lzl1NoTiUaIky7Z8mbPs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EzV8QPwqSJOvTenowewHCG3v.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purzelbaum
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 20-06 10:48
Je zal toch echt het type en merk moto moeten zien te achterhalen. Er zijn motoren die je afsteken door gelijktijdig open en dicht stroom te geven, maar zonder eea zeker te weten is het niet aan te raden dat te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _NvS_
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 01:00
Het lijkt er op dat je “veren” (bevestiging tussen buis en pantser) hebt met een starre verbinding. Die gebruik je ook met somfy ilmo. Misschien ik even filmpjes zoeken met een reset procedure daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 00:01
Alkulux is het merk van je rolluik maar niet het merk van je motor.

Zoals hierboven benoemd, Somfy is het meest populaire merk maar je hebt ook veel alternatieven, die richting merkloos gaan: Asa, Fahrer, eigen merk labels uit China.

Ik denk dat je toch nog iets verder moet uitbouwen, de hele voorbak eraf en dan moet je wel wat kunnen zien op de motor.

Heb je niet nog een bon / garantiebewijs van de rolluiken? Misschien staat daar het motortype op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juliantje15
Bedankt voor de tips. Ik ben de eindpunten kunnen resetten door zowel boven als dicht stroom te geven. Nu kan hij weer helemaal open! Echt heb ik geen flauw idee hoe ik de nieuwe eindstand en beginstand kan instellen. Niets was ik probeer werkt en ik kan geen handleiding vinden die echt aansluit bij het gedrag van de motor. Dit is wat ik weet:
- 1 seconden boven en onder ingedrukt houden: rolluik beweegt kort omhoog en naar beneden
- 5 seconden boven en onder ingedrukt houden: rolluik beweegt kort omhoog en naar beneden

Het zal vast betekenen dat hij in een soort configuratie modus staat, maar hij reageert na iedere stand alsof hij geen eindpunt heeft, en draait dus compleet open en dicht. De handleidingen van somfy geven aan dat je op de "my" knop moet drukken, maar die heb ik dus niet. Enige wat ik heb zijn 4 draden, aarde neutraal op en neer.

De bon heb ik helaas niet. Ik denk dat deze constructie al ouder is dan 10 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 22-06 09:43
Zitten er aan de kant waar de motor zelf zit, (dus waarschijnlijk rechts als de foto hierboven links is) achter de kap geen 2 "knopjes"?
Dus de complete kap eraf halen, en dan zie je ze wellicht zitten.
Ik heb (wel minder oude) ook 2 rolluik motoren zonder slimme aansturing, waar ik de eindstand en begin stand daarop moet instellen.
Zal kijken of ik een link kan vinden ergens..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• juliantje15
Tim123 schreef op maandag 1 april 2024 @ 14:20:
Zitten er aan de kant waar de motor zelf zit, (dus waarschijnlijk rechts als de foto hierboven links is) achter de kap geen 2 "knopjes"?
Dus de complete kap eraf halen, en dan zie je ze wellicht zitten.
Ik heb (wel minder oude) ook 2 rolluik motoren zonder slimme aansturing, waar ik de eindstand en begin stand daarop moet instellen.
Zal kijken of ik een link kan vinden ergens..
Bedankt voor het sturen in de goede richting. Er bleken uit eindelijk geen knoppen op te zitten, maar wat me wel opviel was de tekst "10MX". Dit leidde me via een frans forum op de Oximo WT van somfy. In de handleiding hiervan is te vinden hoe deze motor ingesteld moet worden. Hiermee is het mij uiteindelijk gelukt om de motor opnieuw in te stellen! Dank aan alle voor de moeite.
Het bovenste eindpunt instellen
1) Druk gelijktijdig op de op- en neer-toetsen totdat het
rolluik heen en weer beweegt.
2) Druk op de op-toets totdat het rolluik heen en
weer beweegt.
3) Stuur het rolluik naar het gewenste bovenste eindpunt. Pas de positie van het rolluik indien nodig aan met
de op- of neer-toets.
4) Druk kort op de neer-toets en druk vervolgens
nogmaals op de neer-toets totdat het rolluik heen en
weer beweegt.
Het onderste eindpunt instellen
5) Stuur het rolluik naar het gewenste onderste eindpunt. Pas de positie van het rolluik indien nodig aan met
de op- of neer-toets.
6) Druk kort op de op-toets en druk vervolgens nogmaals
op de op-toets totdat het rolluik heen en weer beweegt.
7) Druk gelijktijdig op de op- en neer-toetsen totdat het
rolluik heen en weer beweegt.
Het onderste eindpunt is geprogrammeerd.
Pagina: 1