Dompelpomp voor paar mm grondwater

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:05
Helaas hebben we in onze kelder sinds dit jaar last van grondwater. Veel grondwater. Op de vloer staat al snel enkele centimeters water.

Nu hebben we deze dompelpomp gekocht, echter slaat die af als het waterniveau te laag wordt. Ook een putje uit hakken heeft niet voldoende geholpen.

En als waterniveau te laag wordt staat er helaas nog steeds een flinke laag water. Minimaal 1 cm oid.

Heeft iemand een tip voor een dompelpomp die voor een zeer laag waterniveau nog steeds water kan aanzuigen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:47
In een kelder plaatst men de pomp vaak in een pompput. Een soort emmer in de vloer voor de pomp zodat hij voldoende niveau krijgt.

Alternatief is een vlakzuiger, maar die zijn duurder en lastiger te automatiseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Gat graven, grote emmer erin, pomp in de emmer.

[ Voor 12% gewijzigd door Sethro op 29-03-2024 19:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaStar
jeroen3 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 19:01:
In een kelder plaatst men de pomp vaak in een pompput. Een soort emmer in de vloer voor de pomp zodat hij voldoende niveau krijgt
Met het risico dat we nog meer grondwater naar boven komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
MaStar schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 19:15:
[...]

Hoe zie je dat voor je? Hoeveelheid water en het peil blijven gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Idd gewoon een put maken waar het water zich kan verzamelen.
Om het vanaf daar weg te pompen.

Zorg dat de bak diep genoeg is.

Hier heb ik de bak gemaakt. En daarna 2 meter met een boor ingeboord. Wanneer er veel water is gaat de pomp werken. En het restant wat blijft staan kan langzaam aan weglopen door de grond.
Dus geen blijvend stilstaand water,

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
MaStar schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 19:15:
[...]

Ja, maar dat is niet erg. Want dat pomp je weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaStar
Sethro schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 19:25:
[...]

Hoe zie je dat voor je? Hoeveelheid water en het peil blijven gelijk.
Dat je een stromende bron aan boort en dus veel meer water omhoog komt dan bedoeling. Mensen uit de buurt hebben dit gehad door zo'n gat en pompen nu 24/7 omdat het water omhoog komt door het gat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
jack zomer schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 19:46:
Idd gewoon een put maken waar het water zich kan verzamelen.
Om het vanaf daar weg te pompen.

Zorg dat de bak diep genoeg is.

Hier heb ik de bak gemaakt. En daarna 2 meter met een boor ingeboord.
2 meter diep? Heb je een foto van dit systeem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
MaStar schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 20:13:
[...]

2 meter diep? Heb je een foto van dit systeem?
De put is 60x60x60 met een pomp
En in het midden heb ik gewoon een gat met een 20mm boor gemaakt
1 meter boor op 1 meter verlengstuk.

Ik zit op steen, dus ging er vooral om dat het water na verloop van tijd kon weglopen en niet oneindig in de bak blijft staan.

Zal morgen even een fotootje maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13-05 09:46
Paar cm vloer op afschot er insmeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
MaStar schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 20:12:
[...]

Dat je een stromende bron aan boort en dus veel meer water omhoog komt dan bedoeling. Mensen uit de buurt hebben dit gehad door zo'n gat en pompen nu 24/7 omdat het water omhoog komt door het gat.
Het water zal een weg vinden. Dat tegengaan kost moeite. Welkom in Nederland.
Hoewel ze er overal last van kunnen hebben.
YouTube: TRIPLE Safe Sump Pump System Installation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 13-05 20:06
MaStar schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 18:59:
Helaas hebben we in onze kelder sinds dit jaar last van grondwater. Veel grondwater. Op de vloer staat al snel enkele centimeters water.

Nu hebben we deze dompelpomp gekocht, echter slaat die af als het waterniveau te laag wordt. Ook een putje uit hakken heeft niet voldoende geholpen.

En als waterniveau te laag wordt staat er helaas nog steeds een flinke laag water. Minimaal 1 cm oid.

Heeft iemand een tip voor een dompelpomp die voor een zeer laag waterniveau nog steeds water kan aanzuigen?
De hamvraag is: hoe lek is jou kelder?
1) de kelder is zo lek als een mandje, maar de druk van het grondwater is zo gering dat er maar een paar cm water staat;
in dit geval kun je een put in de vloer maken en daarin een dompelpomp met schakelaar plaatsen.
2) De kelder is praktisch waterdicht maar de druk van het grondwater is zo hoog dat door de minuscule poriën in de vloer en wanden het water binnenkomt;
in dit geval moet je NOOIT een gat in de vloer maken, het grondwater komt met kracht uit het gat!!, zet de dompelpomp op het laagste punt in de kelder, neem een daarvoor geschikte dompelpomp die zo weing mogelijk water laat staan (schoonwater pompen)

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
natural colour schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 08:33:
[...]

De hamvraag is: hoe lek is jou kelder?
1) de kelder is zo lek als een mandje, maar de druk van het grondwater is zo gering dat er maar een paar cm water staat;
in dit geval kun je een put in de vloer maken en daarin een dompelpomp met schakelaar plaatsen.
2) De kelder is praktisch waterdicht maar de druk van het grondwater is zo hoog dat door de minuscule poriën in de vloer en wanden het water binnenkomt;
in dit geval moet je NOOIT een gat in de vloer maken, het grondwater komt met kracht uit het gat!!, zet de dompelpomp op het laagste punt in de kelder, neem een daarvoor geschikte dompelpomp die zo weing mogelijk water laat staan (schoonwater pompen)
Precies dit. En ik weer helaas niet hoe de situatie is. Feit is dat er steeds een laagje water op de vloer ligt. En met huidige Gardena pomp lukt het niet om dat weg te krijgen. Zie ook reviews van Hornbach.

Iemand tip voor ander soort pomp?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OFhwxLxdaGSiXBZ4CSqS_XpsBi4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZsFZbkFIIOSrsbKfbvCM80b1.jpg?f=fotoalbum_large

Gat gemaakt. Opnieuw beton gestort om de bak te maken.
Tegels tegen de wand en bodem, en een gaatje geboord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-05 17:05

EMP

Krulloos!

MaStar schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 09:40:
[...]

Precies dit. En ik weer helaas niet hoe de situatie is. Feit is dat er steeds een laagje water op de vloer ligt. En met huidige Gardena pomp lukt het niet om dat weg te krijgen. Zie ook reviews van Hornbach.

Iemand tip voor ander soort pomp?
Wel even lezen TS, in de eerst post direct onder jouw startpost staat je antwoord al.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 13-05 20:06
EMP schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 10:19:
[...]

Wel even lezen TS, in de eerst post direct onder jouw startpost staat je antwoord al.
Dus geen grofvuilwater-zuiger maar zoiets, dezelfde heb ik al 12 jaar in gebruik: https://www.dehobbytuinde...1DMwWWEAQYBSABEgLowvD_BwE
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tfogQ-tHxOZ2BZUZJU0r-KY3WBA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nAIg9Le5IcIjNRIJvfIeLkyD.jpg?f=user_large

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nightgold
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 10:39
Als je het echt weg wilt, dompelpomp in emmer plaatsen en met een vuilblek water scheppen.
Of een waterstofzuiger aanschaffen.

Maar als het water nog steeds binnenkomt dan zou ik er mijn energie niet insteken.
Zet alles omhoog en pomp nu en dan eens weg wanneer het te hoog komt.
Wanneer de grondwaterstand terug zakt, dan schep je het helemaal droog.

Daarna is het aan jou hoe je het oplost;
- Komt het van een specifiek punt? Muurtje rondmetsen en dompelpomp erin
- Kelder volledig laten bekuipen, heb je normaal 10j garantie op
- Het erop wagen dat het volgend jaar wat droger is (grondwater is op z'n hoogte stand in 20 jaar in mijn
regio, veel mensen die nog nooit problemen gehad hebben, hebben dit jaar water in de kelder)

[ Voor 3% gewijzigd door nightgold op 30-03-2024 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
EMP schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 10:19:
[...]

Die Gardena pomp is ook een vlakzuiger, die volgens de specificaties tot 1 mm schoon zuigt. Maar TS komt niet verder dan 10 mm.
Daarmee voldoet deze pomp niet aan de verwachtingen qua droog zuigen.

Maar elke vlakzuiger kan alleen bij handbediening zo ver schoon zuigen. Op vlotterbediening zullen ze stoppen bij ca. 5 cm, e.e.a. afhankelijk van het model, omdat anders de motor, gekoeld door het water, te heet wordt.
Dus wat dat betreft, zijn de verwachtingen van TS te hoog.

De enige oplossing, qua automatisering, is dus een pomp put, diep genoeg om de vlotter te laten werken.
Maar misschien zijn er ook pompen met luchtkoeling, die alleen maar geschikt zijn voor een klein beetje water.
En alleszuiger/bouwstofzuiger zou misschien beter kunnen werken, als zoiets kan worden geautomatiseerd.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:15

inhico

pw

Grondwater is afgelopen winter hoogste sinds minstens 25 jaar. In ieder geval hier (Achterhoek). ook bij mij ca 20 cm water in de kelder, niet eerder gehad. De kelderwand is blijkbaar niet helemaal waterdicht op ca 10-15 cm boven de keldervloer. Ik heb een DAB Nova UP 180 M-A vlakzuigpomp en die pompt het dweildroog. Laatste restje doe ik met een nat-droog zuiger (Kärcher).
Zoals al door anderen aangegeven: de vlakzuigpomp kan niet automatisch afslaan als het water weg is. Dat werkt tot ca 5 cm water. Daar beneden moet je het in de gaten houden om langdurige droogloop en daarmee schade aan de pomp te voorkomen. Maar de pomp kan het wel. Andere optie is een Metabo (TPF 18 LTX) pomp op accu. Moet je nog wel een accu en lader bijkopen als je die nog niet hebt.
Jouw Gardena zou het ook moeten kunnen lijkt me. Zelf zou ik niet snel voor Gardena kiezen.
Ik ga er even vanuit dat je normaal gesproken geen water in je kelder hebt, maar dat het nu vanwege de hoge grondwaterstanden is. Wegpompen heeft pas zin als het grondwater weer is gezakt. Als er niet iets erg kostbaars in de kelder droog moet blijven is het beter daar op te wachten.

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:15
Een nadeel van de afzuigpompen is ook dat ze best vlak kunnen afzuigen, maar bij afslaan komt er weer 3-4m water in de afvoerleiding naar beneden denderen en uit de pomp gelopen.

Wij hebben ook een kelder met muren tot 1m waterdicht. Daar boven stroomt het via de muren naar binnen.
Ik dacht ook ik graaf een gat en de pomp er in voor auto bedrijf. Maar als het op 1m hoogte naar binnen komt dan lijkt me de waterdruk onder de vloer best hoog. En geen idee hoe snel het dan naar binnen komt.

[ Voor 47% gewijzigd door barry86 op 31-03-2024 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
barry86 schreef op zondag 31 maart 2024 @ 08:24:
Wij hebben ook een kelder met muren tot 1m waterdicht. Daar boven stroomt het via de muren naar binnen.
Ik dacht ook ik graaf een gat en de pomp er in voor auto bedrijf. Maar als het op 1m hoogte naar binnen komt dan lijkt me de waterdruk onder de vloer best hoog. En geen idee hoe snel het dan naar binnen komt.
Precies. Ook waar ik voor bang als ik een groot gat maak. Enkele cm's diep kan ik nog proberen, verder durf ik niet te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik heb zelf 1cm water weg kunnen pompen door de Gardena handmatig aan te zetten, dus zonder de vlotter (zie handleiding). Het is een beetje behelpen want als er lucht in komt dan werkt het niet.
De laatste paar mm uiteindelijk in een emmertje gedaan en met de pomp in de emmer weggepompt.

[ Voor 26% gewijzigd door Sport_Life op 31-03-2024 09:30 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Pagina: 1