Schakelaar aansluiten licht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mac66
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 30-04-2024
Hallo,
Ze hebben hier onlangs de badkamer betegeld en de lichtschakelaar los gehaald.
Maar ik ben niet zeker hoe ik deze moet aansluiten.
Er zijn 2 bruine draden en 2 zwarte draden.
De aansluiting zoals het normaal was en zoals ik het terug wil is als volgt:
De schakelaar zelf is puur voor het plafondlampje.
Maar er zaten ook draden op de schakelaar die naar een licht gingen bij de wasbak.
Daar stond constant stroom op.
Als ik de 2 bruine draden op elkaar zet dan krijg ik dus stroom bij de wasbak.
Maar hoe sluit ik deze 4 kabels op de lichtschakelaar aan zodat ik constant stroom bij de wasbak heb, en de aan/uit schakelaar gebruiken kan voor het plafondlampje?
Ik hoop dat het verhaal een beetje duidelijk is🫣
Ik zal er nog een foto bij doen van de schakelaar.

Groetjes Mark

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X6LUhWH6v4_hExmwBQFbBH1ZOi8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s85zo2vi2UivOfqeDrYgNSwB.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
De 2 bruine draden kun je bij elkaar in doen daar waar ik de bruine lijnen heb getekend.

De 2 (?) zwarte draden twijfel ik over. Waar gaan die beiden naar toe? Wanneer er één lamp mee aangezet wordt is één zwarte draad goed genoeg. Zit er niet een hotelschakeling in de ruimte? (je weet maar nooit) De zwarte draad die naar de lamp gaat die je met de schakelaar aan/uit zet sluit je aan op de plek van de rode lijn op mijn foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PAlW1wdH63Mp_9dquKhtEcallZs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m8IPdP7vQsB3NbTNzBKvV2tc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mac66
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 30-04-2024
Sypie,
Dank je wel voor je reactie👍
Ik heb het aangesloten zoals je liet zien, en alles werkt weer perfect!
Ik ben er ook achter dat die 2e zwarte draad naar het punt loopt waar ik constant de stroom wilde hebben. Dus ik neem aan dat je dan die zwarte draad kan gebruiken om aan en uit te schakelen.
Nogmaals bedankt voor je oplossing👍👍