Watermelder op beton/laminaat, hoe lang voor een alarm?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick99999
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-09 11:53
Wij hebben een aantal watermelders (Smartwares FWA-1821) op strategische plaatsen gezet: plekken waar eerder lekkages waren te zien.
Hoe lang zou een waterleiding die in het beton ligt, moeten lekken/druppelen voordat zo'n vierpoot detector vocht/water waarneemt?

Ik besef dat het moeilijk te beantwoorden is, maar misschien wat overwegingen of ervaringen?

Het gaat bij ons om een 25 cm dik betonnen vloer waarin de waterleidingen liggen. Op het beton ligt een 7 cm dekvloer (anhydriet, sommigen zeggen zand-cement). De watermelder kan hier en daar op de dekvloer geplaatst worden, in sommige gevallen alleen op het laminaat op de dekvloer.
Er is al één geval waar de melder gewerkt heeft, maar dat was een lekkage van boven af (gootsteen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-10 07:36
Zijn de leidingen zo slecht aangelegd, of regent het zo vaak binnen?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Mijn verwachting is dat zo'n alarm alleen afgaat als deze in direct contact met water komt en dus in een plas komt te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick99999
Slechte leidingen? Dat is een kwestie van aantallen wat accepteer je en wat accepteer je niet. Maar de ellende als gevolg van een grote lekkage is is van hele andere orde Daarom doen we dat .

Het alarm gaat ook af op een vloer van cement die goed vochtig is er hoeft geen plas water op te staan .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:39
Pak een stoeptegel, leg hem in een bak, sensor er op en giet de bak vol met water. Begin rustig, dan kun je zo het water in de steen zien trekken.

Met vier pootjes klinkt alsof het op geleiding gaat, ik verwacht dat het goed nat moet gaan zijn…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick99999
Dank je, ik had het al eens andersom gedaan. Dus water op een beton tegel en na een minuut of 3 was er geen alarm meer.
Is zo’n beton tegel te vergelijken met anhydriet wat betreft water doorlaten?

[ Voor 7% gewijzigd door Dick99999 op 29-03-2024 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:39
Dick99999 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 18:11:
Dank je, ik had het al eens andersom gedaan. Dus water op een beton tegel en na een minuut of 3 was er geen alarm meer.
Is zo’n beton tegel te vergelijken met anhydriet wat betreft water doorlaten?
Dat klinkt alsof het echt een dun laagje water nodig heeft om te kunnen meten.

Dit soort sensoren zijn denk ik handig in een wasmachine bak, of onder de cv installatie. Verder zou ik er niet te veel van verwachten.
Pagina: 1