Advies loze leidingen nieuwbouwhuis extra afnemen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:59
We zijn ingeloot voor een nieuwbouwhuis bij ons in de omgeving. Hartstikke blij natuurlijk. Inmiddels bezig om de meerwerkopties te selecteren bij de aannemer.

Een van de opties zijn extra loze leidingen voor bijv. UTP kabels. Omdat ik veel thuis werk, wil ik graag een stabiel bedraad netwerk door het hele huis. Daarnaast altijd handig in de toekomst bij gezinsuitbreiding.

Op de 1e verdieping is er een optie om 3 extra loze leidingen (één extra loze leiding per kamer) voor € 775 te plaatsen. Op de tweede etage 1 extra loze leiding voor € 557 (inclusief dubbele wandcontactdoos). Het lijkt me verstandig beide meerwerkopties af te nemen.

Er is echter ook een optie om 3 extra loze leidingen af te nemen voor de begane grond vanaf de meterkast. Ik zie zelf daar niet de meerwaarde van, omdat Wi-Fi vaak snel genoeg is op de begane grond en 1 UTP kabel in principe voldoende moet zijn om de boel aan te sluiten? Zie ik dit verkeerd of adviseren jullie toch die loze leidingen op de begane grond af te nemen als meerwerkoptie?
Lineare TV kijken we tegenwoordig ook niet meer via een TV decoder, maar wireless via de Nvidia Shield TV Pro (Wi-Fi), evt. in combinatie met een app.

[ Voor 7% gewijzigd door Cheezborger op 27-03-2024 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• susscorfa
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:21
Zelf heb ik in een relatief modern huis (200x) alle coax voor utp vervangen, op ieder verdieping heb ik er iig een nodig voor een access point omdat het bereik door de vloeren beroerd is. Als het kan zou ik iig kijken of de leidingen dik genoeg zijn om 2 utp kabels door heen te doen (dat lukt al met 16 mm hier, maar breeder zou prettig zijn). Als het kan om dingen over utp aan te sluiten heeft het mijn voorkeur dus ik zou voor de extra optie gaan maar mss kom je ook wel weg zonder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:59
susscorfa schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 19:06:
Zelf heb ik in een relatief modern huis (200x) alle coax voor utp vervangen, op ieder verdieping heb ik er iig een nodig voor een access point omdat het bereik door de vloeren beroerd is. Als het kan zou ik iig kijken of de leidingen dik genoeg zijn om 2 utp kabels door heen te doen (dat lukt al met 16 mm hier, maar breeder zou prettig zijn). Als het kan om dingen over utp aan te sluiten heeft het mijn voorkeur dus ik zou voor de extra optie gaan maar mss kom je ook wel weg zonder
Ik zie dat de buizen 19mm zijn.
Overigens ben ik van plan om op de 1e en 2e etage de extra loze leidingen af te nemen.
Maar ik zie niet echt de meerwaarde voor de optie van 3 extra loze leidingen op de begane grond? Dat wil ik even zeker weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saaltink
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:22
Zonder te weten welke apparatuur je wilt aansluiten in de woonkamer en waar de mogelijke leidingen komen is het voor ons moeilijk een advies te geven.

Als er een mogelijkheid is voor een loze leiding achter de tv zou ik dat altijd doen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Deagle
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:54
Ik zou het gewoon doen, achteraf kan het niet meer. Misschien heb je nu geen toepassing, maar over een x aantal jaar wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:39

Onbekend

...

Je weet nooit wat je in de toekomst nodig hebt of wil hebben.
Glasvezel misschien direct naar de tv? (Is stabieler en sneller dan wifi)
Of een extra stroomaansluiting op een aparte groep?

De vraag die je jezelf moet stellen is hoeveel de meerprijs daarvan is, en hoeveel geld en ergernis je over x jaar anders hebt omdat je het niet hebt laten doen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:53
Altijd doen.
Overigens, een loze buis aanleggen óf een reeds met utp bedrade flexibele buis laten aanleggen kost denk ik even veel, de loze buis moet namelijk goed -zonder knikken- aangelegd worden wil je daar later nog een utp doorheen krijgen

[ Voor 6% gewijzigd door natural colour op 28-03-2024 07:36 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 00:35
ik heb destijds (2002) in de woonkamer op alle 4 hoeken een dubbele utp aangelegd. in de slaapkamers 2x een dubbele utp (diagonaal) in de keuken 1x, op de overloop 1x in de werkkamer 3x.
alles wat een vaste plaats heeft bij voorkeur bedraad aansluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:43
Altijd afnemen.
Misschien zelfs kijken of je op de overloop eerst verdieping eentje uit het plafond kan laten komen waar je accespoint kan ophangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Altijd doen. Dit is niet het geld en achteraf kan het niet meer. Persoonlijk heb ik het in alle kamers gedaan. In de woonkamer heb ik het zelfs aan 2 kanten van de woonkamer laten doen. (beide kanten van de kamer 1 extra).

1 punt waar ik het extra had willen doen is op zolder, daar had ik maar 1 loze leiding aan laten leggen. Na een paar jaar de zolder ingedeeld, waardoor ik alsnog een kabel van de ene kamer naar de andere kamer moest trekken om daar ook bedraad te kunnen.

Hetzelfde geldt overigens ook voor stopcontacten, daar kan je er ook beter een paar meer van hebben.

Nog een tip nu ik er over nadenk: Leg op zolder er nog een paar extra aan. Hierdoor kan je later makkelijker extra groepen maken, voor bijv zonnepanelen of thuisbatterijen(3fase).
En als je een buitenschuur hebt los van huis: zou ik daar ook een extra loze leiding laten plaatsen.

Ik heb bijvoorbeeld mijn acces points zo gemaakt. Die zet je direct op zo'n loze leiding in de muur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lWmLz5q09OWeiKBynweeh2GMyBc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4NMZf5MJPNGMY5sceduuEKeF.jpg?f=fotoalbum_large

Al zijn plafond mounted eigenlijk nog beter qua bereik.

[ Voor 25% gewijzigd door Kurios op 27-03-2024 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:36
Op de 1e etage heb ik UTP uit de plafond op de gang/overloop.
Loze leidingen zou ik altijd doen.

Heb je een tuin? Wil je in de zomer daar ook niet fatsoenlijk wifi, misschien daar ook iets van netwerk laten aanleggen.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:18
Loze leidingen kan je niet alleen voor internet gebruiken, maar heb zelf later de zolder verbouwd en de loze leiding kunnen gebruiken om nog een groep naar boven te kunnen trekken. Wil binnenkort waarschijnlijk een Airco en ook daar is het mogelijk om weer loze leiding te gebruiken. Zou dus nooit bezuinigen op loze leidingen, zoals hier al vaker gesteld, later is niet meer mogelijk. Denk dus ook goed vooruit, TV ergens/Werkplek/of als 1 vd kinderen (bijv.) willen gamen dan is draadloos alweer niet goed genoeg :).

Had op zolder maar 1 loze leiding gedaan, waardoor ik uiteindelijk voor 3 fase omvormer (zonnepanelen) de groep van de droger heb moeten opofferen, dus achteraf had ik wel meer loze leidingen op zolder gewild. Achteraf moest ik dat heel lastig herstellen in de hoek van het trap waar ze alle leidingen langs hadden om nogmaals internet en stroom naar zolder te krijgen.

[ Voor 26% gewijzigd door SirMemeAlot op 27-03-2024 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xpc
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:41

xpc

Als je een kruipruimte hebt zou je op de begane grond misschien nog achteraf kunnen doen maar ik zou hier zelf niet aan beginnen en gewoon de leidingen laten leggen. Maar man man, wat een geld zeg, zijn die prijzen inclusief kabel of zonder?

Hier drie jaar geleden in nieuwbouw nog 14 extra loze leidingen voor ik meen €90,- per stuk :D Ook gewoon bij ieder raam een voor zonwering, met deze prijzen had ik dat niet gedaan denk ik...
Ook was er 1 leiding naar zolder verstopt, aannemer: jammer maar helaas, is niets meer aan te doen (ik kon alleen het geld terugkrijgen :X Gelukkig had ik er twee laten leggen naar zolder. Dus zoals hiervoor ook al gezegd: als je op zeker wilt spelen zou ik kritische leidingen (voor zonnepanelen bv) ook nog dubbel uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:37
Sorry hoor, maar 3 loze leidingen voor € 775,- is wel lef hebben om dat ervoor te vragen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Matadores schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 22:34:
Sorry hoor, maar 3 loze leidingen voor € 775,- is wel lef hebben om dat ervoor te vragen.
meerwerk in de bouw is altijd duur. De vraag is kan je het zelf voor minder? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 02:34
Bij de bouw op infrastructuur maximaliseren, en op zaken als kleur van de keukenkastjes en tegels in de badkamer het goedkoopste van het goedkoopste nemen. Die laatste zijn het makkelijkst zelf te doen, en vaak voor (veel) minder, en zorgen ook niet voor waardestijging van het huis. Zaken als extra buizen naar de schuur en zolder of een uitbouw juist weer wel.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:53
Een utp kabel naar de binnen-unit van de warmtepomp.
Bij het installatiebedrijf waar ik werk wordt dat nooit gedaan, maar ik zou het wel doen; het wordt tzt steeds belangrijker dat grote stroom-afnemers in huis niet tegelijk mogen draaien, of dat de wp juist dán gaat verwarmen als de stroom goedkoop is, een betrouwbare internet/ computer verbindingen is dan een must.
Een utp kabel naar de was en droog ruimte is om dezelfde reden aan te bevelen.

Verschillende 'klussen' in en om het huis kun je best over meerdere jaren verspreiden om zo de kosten te spreiden, maar de aanleg van stopcontacten, verlichting punten, data, warm en koud water en de riolering moet je gelijk tijdens de bouw meenemen.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02:18

tomtom901

Moderator General Chat
natural colour schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 08:01:
Een utp kabel naar de binnen-unit van de warmtepomp,
Bij ons was er gelukkig wel voorzien in een loze leiding naar de locatie van de binnen unit, zelf 2x utp doorheen geknald voor monitoring van de WP :) Erg blij mee.

@OP - Wij hebben een loze leiding in een plafonddoos uit laten komen (zonder meerprijs), daar kon de bracket van het AP zo tegenaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 08-09 17:03
Nieuwbouwhuis kost waarschijnlijk ergens rond de 3.5-4 ton. Ik weet niet hoeveel extra loze leidingen beneden laten leggen kost, maar het zal vast wegvallen in de afronding van het huis.

Natuurlijk, als je dat over 60 dingen zegt begin je het opeens wel te merken, maar als je er straks woont en denkt "Oh, ik wil het toch wel" en de muur moet opengehaald worden dan wordt het een dure grap. Als je over x jaar verhuisd (of tot je dood blijft wonen) en de loze leidingen nooit gebruikt hebt, heb je dan spijt van de €500 meerwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degrashopper
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11-09 13:35
wat een geld vragen ze ervoor. ik betaalde volgens mij 150 euro per loze leiding (6 jaar geleden) op elk gewenste plek in t huis (ook projectbouw).

Ik raad altijd iedereen aan om op elke verdieping op 1 of 2 plekken (afhankelijk van de verdiepping grootte) in het plafond een loze leiding te laten plaatsen zodat je daar access points kunt ophangen.

daarnaast een loze leiding naar elke ruimte is wel aan te bevelen. door een leiding van 19mm passen 2 utp kabels.

Laat ook een mantelbuis vanuit je meterkast naar je tuin leggen. Zodat je later makkelijk kabels kan trekken indien nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:18
degrashopper schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 10:49:
wat een geld vragen ze ervoor. ik betaalde volgens mij 150 euro per loze leiding (6 jaar geleden) op elk gewenste plek in t huis (ook projectbouw).

Ik raad altijd iedereen aan om op elke verdieping op 1 of 2 plekken (afhankelijk van de verdiepping grootte) in het plafond een loze leiding te laten plaatsen zodat je daar access points kunt ophangen.

daarnaast een loze leiding naar elke ruimte is wel aan te bevelen. door een leiding van 19mm passen 2 utp kabels.

Laat ook een mantelbuis vanuit je meterkast naar je tuin leggen. Zodat je later makkelijk kabels kan trekken indien nodig.
Had het ook weer even opgezocht, ik heb dit in 2018 gekozen:

(beg. grond en verdieping) O .. X € 129,-
Prijs per stuk (zolder) O .. X € 179,-

Ook allemaal laten uitvoeren in 19mm, waardoor je eenvoudig 2 UTP erdoor kan trekken. Money well spent, maar ik weet ook dat nieuwbouw heel veel keuzes maken is, daarom belangrijk om te beginnen met zaken die je later niet meer snel kan/wil doen zoals bijv. uitbouw/buitenkraan/loze leiding/stopcontacten/plekken om verlichting aan te sluiten etc.

je laatste ook goede opmerking, zelf vergeten maar kunnen oplossen met stroom wat al naar het hok ging, alleen heb nu geen schakelaar voor de lampjes binnen helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:02

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Ik heb er voor gekozen om naast extra wcd's naar iedere kamer een UTP te laten trekken. Worden allemaal gelijk netjes afgemonteerd.

Ik zou het dus sowieso doen. Moet er niet aan denken om straks in mijn nieuwe huis direct aan de slag te moeten gaan met stekkerdozen etc. omdat ik beknibbeld heb op wcd's.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:43
Dit zijn de kersen op de taart voor de aannemer. De meerwerkopties.

Niettemin zou ik de adviezen opvolgen die hier gegeven worden. In de toekomst kan zo'n loze leiding zomaar alsnog makkelijk zijn; doen dus.

Overigens zou je nog kunnen overwegen om loze leidingen / UTP punten strategisch te plaatsen. Bijvoorbeeld bij een binnenmuur die twee kamers scheidt kun je er voor kiezen om één loze leiding te plaatsen en daarna zelf (of door beunhaas) de muur te doorboren voor een extra punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:19
Op termijn ga je altijd loze leidingen tekort komen.
En leidingen bijmaken is praktisch onmogelijk.
Ik zou daarom zeker zoveel mogelijk loze leidigen nemen.... simpelweg omdat het later niet meer kan EN omdat de meerkosten tov het huis eigenlijk nihil zijn.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:14
Kurios schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 22:49:
[...]

meerwerk in de bouw is altijd duur. De vraag is kan je het zelf voor minder? :)
Ja ! Sleuvenfrees huren en frezen maar ! Heb ik zelf ook gedaan. Moet alleen ooit nog de zin krijgen om ook een kabel naar de garage te maken. Daar hangt nu zo'n KPN 'Super' wifi ding die het voor mijn gebruik voldoende doet. Maar het verlies in snelheid is enorm.

Maar inderdaad, het is maar een klein percentage van de nieuwbouwkosten dus snap ook wel dat je het dan uitbesteed.

Random WTF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Spasm schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 11:16:
[...]

Ja ! Sleuvenfrees huren en frezen maar !
Een loze leiding vanaf zolder naar je meterkast? Van je schuur naar je meterkast? Volgens mij heb je dan wel wat meer nodig, als het überhaupt achteraf kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-09 13:48

Bergie

Lekker belangrijk...

Ik zou het zeker doen! Denk ook aan punten waar je wellicht eventueel een PoE camera op zou willen hangen etc.

Yamaha MT-09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iSjenkie
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 25-08 16:02
Altijd doen. Vorig jaar ons jaren '70 huis gekocht en tot op het zand leeg gehad en opnieuw opgebouwd. In elke kamer 2 dubbele UTP aansluitingen gemaakt (diagonaal tegenover elkaar). In de woonkamer in elke hoek een dubbele UTP aansluiting. Loze leidingen naar woonkamer, keuken, badkamer, elke kamer en tuin. Wat denk je, nog steeds te weinig, heb een extra groep nodig in de tuin en kan nu dus alsnog een kabel door buis over het dak gaan leggen. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikoos
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-08 17:49
Dix0r schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 11:06:
Overigens zou je nog kunnen overwegen om loze leidingen / UTP punten strategisch te plaatsen. Bijvoorbeeld bij een binnenmuur die twee kamers scheidt kun je er voor kiezen om één loze leiding te plaatsen en daarna zelf (of door beunhaas) de muur te doorboren voor een extra punt.
Dat dus :-) Zo heb ik op elke vedieping dit laten doen en na oplevering iemand via werkspot de aansluitingen laten plaatsen aan beide kanten van de muur (scheelde de helft tov de meerwerk aannemer).
Pagina: 1