Isoleren houten en vrijwel geen kruipruimte

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietdelft
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13-01 22:57
In mijn pand, herenhuis 1918, heb ik de vloeren van de kamers op de BG geïsoleerd met aluminium Folie (Tonzon). In één kamer (ca 4 x 4) is er vrijwel geen kruipruimte (ca 20 cm). Dus daar is deze wijze van isoleren niet mogelijk. Hoe zou ik daar de vloer kunnen isoleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:15
zand afgraven in kruipruimte om ruimte te maken of vloer eruit halen en tussen de balken isoleren, vloer weer terug.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruidasilva
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Ruidasilva

Funky & Creative

Ik zou idd de vloerdelen eraf halen, kan eventueel met cirkelzaag. Daarna tussen de balken isoleren en de vloerdelen weer terug plaatsen.

Music is no longer an expression of the soul or the work of an artist; it's a 'product' that is manufactured, packaged, catalogued, distributed, managed, regulated, and above all sold!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• huppelepups
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 03-10 13:38
No Hands schreef op maandag 25 maart 2024 @ 11:25:
zand afgraven in kruipruimte om ruimte te maken
Hiermee moet je wel oppassen, de grond in de kruipruimte geeft namelijk tegengewicht voor de grond onder de fundering indien dit een fundering op staal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
huppelepups schreef op maandag 25 maart 2024 @ 12:16:
[...]

Hiermee moet je wel oppassen, de grond in de kruipruimte geeft namelijk tegengewicht voor de grond onder de fundering indien dit een fundering op staal is.
Ja, er is inderdaad een grens aan wat je kan weghalen, goeie aanvulling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Pietdelft schreef op maandag 25 maart 2024 @ 11:10:
In mijn pand, herenhuis 1918, heb ik de vloeren van de kamers op de BG geïsoleerd met aluminium Folie (Tonzon). In één kamer (ca 4 x 4) is er vrijwel geen kruipruimte (ca 20 cm). Dus daar is deze wijze van isoleren niet mogelijk. Hoe zou ik daar de vloer kunnen isoleren?
Ik zou een laagje alu folie überhaupt geen isoleren noemen.

Zo’n houten vloer isoleer je het beste met glas- of steenwol. Vaak kun je tussen de balken 20cm isolatie kwijt wat goede waarde geeft.

Voor het stuk waar je minder goed bijkomt zul je een laag zand moeten afgraven. Gewoon emmertje voor emmertje of je laat een zuigwagen komen.

[ Voor 23% gewijzigd door Sethro op 25-03-2024 13:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:47
Mocht je niet de complete vloer willens slopen, dan zou je isolatiechips erin kunnen blazen, dan heb je iets van isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Ik vraag mij af of het überhaupt zin heeft. Je hebt gewoon niet genoeg ruimte om enige vorm van effectieve isolatie te bewerkstelligen.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Sethro schreef op maandag 25 maart 2024 @ 12:48:
[...]

Ik zou een laagje alu folie überhaupt geen isoleren noemen.

Zo’n houten vloer isoleer je het beste met glas- of steenwol. Vaak kun je tussen de balken 20cm isolatie kwijt wat goede waarde geeft.

Voor het stuk waar je minder goed bijkomt zul je een laag zand moeten afgraven. Gewoon emmertje voor emmertje of je laat een zuigwagen komen.
laagje alufolie is de luchtkussens van Tonzon. Die claimen een Rd van 3.8 te halen ofzo mat dat stukje folie.

Maar eens met je steenwol verhaal, 20cm steenwol of houtvezel heeft mijn voorkeur ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tombuurman88
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 03-10 13:27
heb je onder de balklaag nog 20cm? of tot de onderkant van de vloer/ondervloer?

als het tot de balklaag is, zou ik mijn best doen om er glaswol tussen de balken te plaatsen. achteraan beginnen en richting kruipluik werken. denk dat dat best mogelijk is, maar wel een rot klus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:45
Je wilt bij een houten vloer sowieso niet dampdicht (pif, tonzon, pir, etc) isoleren, maar dampopen. Dus de wol- of vezel-isolatiematerialen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietdelft
huppelepups schreef op maandag 25 maart 2024 @ 12:16:
[...]

Dat is het. Goede opmerking. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietdelft
Dinictus208 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 13:16:
Ik vraag mij af of het überhaupt zin heeft. Je hebt gewoon niet genoeg ruimte om enige vorm van effectieve isolatie te bewerkstelligen.
Je moet alles isoleren de komende jaren (= renovatiestandaard in 2050, oftewel ZEB). Onderdelen niet isoleren is dan niet verstandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietdelft
Tombuurman88 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 13:49:
heb je onder de balklaag nog 20cm? of tot de onderkant van de vloer/ondervloer?

als het tot de balklaag is, zou ik mijn best doen om er glaswol tussen de balken te plaatsen. achteraan beginnen en richting kruipluik werken. denk dat dat best mogelijk is, maar wel een rot klus.
Ik ga eens meten..

en anders zand weghalen -vrees ik-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• famschopman
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 02-10 12:30
Schuimbeton erin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
Daarvoor heeft TS sowieso te weinig ruimte, om een goede isolatiewaarde te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luzeklap
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 16-04-2024
Tja, 20cm daar kun je plat op je rug nog niet eens manoeuvreren
Zelf steenwol aanbrengen is geen doen
Tenzij je een heel slanke vriendin heb, die ook nog eens een slangenmens is
Vloer er uit is een minder grote rotklus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• famschopman
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 02-10 12:30
daniel14 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 14:28:
[...]

Daarvoor heeft TS sowieso te weinig ruimte, om een goede isolatiewaarde te halen.
Als hij 20cm heeft, dan hoeft hij maar 15cm uit te graven. Trek daar even de vloerdelen vanaf, á 21mm - de oude maat van vloerdelen - dan heeft hij een ~35 laag wat prima is voor schuimbeton + een afwerkvloer van een paar centimeter.

Is niet al te duur, isoleert uitstekend en heeft na uitharding hoog draagvermogen.

[ Voor 8% gewijzigd door famschopman op 25-03-2024 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Pietdelft schreef op maandag 25 maart 2024 @ 14:17:
[...]

Je moet alles isoleren de komende jaren (= renovatiestandaard in 2050, oftewel ZEB). Onderdelen niet isoleren is dan niet verstandig.
Tussen moeten en zinvol zijn zit een verschil :)

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tombuurman88
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 03-10 13:27
Luzeklap schreef op maandag 25 maart 2024 @ 14:36:
Tja, 20cm daar kun je plat op je rug nog niet eens manoeuvreren
Zelf steenwol aanbrengen is geen doen
Tenzij je een heel slanke vriendin heb, die ook nog eens een slangenmens is
Vloer er uit is een minder grote rotklus
je hoeft alleen onder de balken door, tussen de balken heb je dan waarschijnlijk al 35 a 40cm.

Is idd een martel klus maar als je wil kan het wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Caelorum schreef op maandag 25 maart 2024 @ 13:59:
Je wilt bij een houten vloer sowieso niet dampdicht (pif, tonzon, pir, etc) isoleren, maar dampopen. Dus de wol- of vezel-isolatiematerialen.
als je de balken niet inpakt met isolatie is het geen probleem om tonzon te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
met 20cm heb je dan een rc van 2. dat kan beter met allerlei andere materialen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Tombuurman88 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 15:03:
[...]

je hoeft alleen onder de balken door, tussen de balken heb je dan waarschijnlijk al 35 a 40cm.

Is idd een martel klus maar als je wil kan het wel...
dat zegt het verhaal niet, ik lees dat als 20cm onder de vloer, niet onder de balken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietdelft
No Hands schreef op maandag 25 maart 2024 @ 17:02:
[...]

dat zegt het verhaal niet, ik lees dat als 20cm onder de vloer, niet onder de balken.
Ik ga morgen de vloer open maken en meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09:57
Als het budgettair mogelijk is zou ik de houten vloer verwijderen.
Ik heb er zelf een (wel geïsoleerd) maar als ik mijn verbouwing over kon doen had ik die vloer vervangen door beton. (op broodjes)

Hout heeft toch altijd een blijvend risico op rotten.
De koppen gaan het eerste, die hangen lekker koud in de muur.
En als alles dicht geïsoleerd is, kan vocht moeilijk weg.

Omdat er ook geen hoogte is om lekker comfortabel eens per jaar een inspectie te doen, lijkt me het meest verstandig de vloer te vervangen.

Alleen vanwege de vloerverwarming/koeling zou ik het al doen.

Ik heb er zelf niet aan gedacht toen mijn vloer eruit was.
Maar dat is ook een ideaal moment om je fundering aan te pakken omdat je overal bij kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrrr
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23-09 17:37
Ik zit eigenlijk met dezelfde vraag als TS, heb een huis met fundering op staal (zand), met in 1 kamer van 10 m2 op de begane grond nog de originele houten vloer uit 1925, balken van 18cm hoog, met onder de balken 10-12cm ruimte tot het zand.
Ik heb de planken er al af gehaald, met het idee 1 slechte balk te vervangen en dan er tussen te isoleren maar denk er nu aan om alles er uit te slopen en vol te gooien met isolatiemortel/concrete EPS/C-eps/isolatiebeton.
Zie hier een uitleg
Daarmee haal je met 25cm al een RD waarde van 5,3 (zie calculator onderaan deze pagina)
Kan alleen weinig ervaringen over terugvinden, ook niet op tweakers, lijkt me wel een ideale oplossing. Ook voor TS, als dit budgettair kan. Of zie ik iets over het hoofd?

Schuimbeton kan ik wel veel over vinden, maar dat moet t.o.v. isolatiebeton, juist veel dikker gestort worden, (dus betekent voor TS en mij afgraven) en dan nog haal je veel mindere isolatie waardes. Ook weegt schuimbeton veel meer dan "isolatiemortel".

[ Voor 6% gewijzigd door rvrrr op 26-03-2024 23:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daniel14
rvrrr schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 22:55:
Ik zit eigenlijk met dezelfde vraag als TS, heb een huis met fundering op staal (zand), met in 1 kamer van 10 m2 op de begane grond nog de originele houten vloer uit 1925, balken van 18cm hoog, met onder de balken 10-12cm ruimte tot het zand.
Ik heb de planken er al af gehaald, met het idee 1 slechte balk te vervangen en dan er tussen te isoleren maar denk er nu aan om alles er uit te slopen en vol te gooien met isolatiemortel/concrete EPS/C-eps/isolatiebeton.
Zie hier een uitleg
Daarmee haal je met 25cm al een RD waarde van 5,3 (zie calculator onderaan deze pagina)
Kan alleen weinig ervaringen over terugvinden, ook niet op tweakers, lijkt me wel een ideale oplossing. Ook voor TS, als dit budgettair kan. Of zie ik iets over het hoofd?

Schuimbeton kan ik wel veel over vinden, maar dat moet t.o.v. isolatiebeton, juist veel dikker gestort worden, (dus betekent voor TS en mij afgraven) en dan nog haal je veel mindere isolatie waardes. Ook weegt schuimbeton veel meer dan "isolatiemortel".
Volgens mij is dit ook iets wat meer in België word toegepast dan in Nederland. Het ziet er wel goed uit. @Dinsterzz92 heeft hier ervaring mee geloof ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dinsterzz92
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 29-09 18:37
daniel14 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 23:03:
[...]

Volgens mij is dit ook iets wat meer in België word toegepast dan in Nederland. Het ziet er wel goed uit. @Dinsterzz92 heeft hier ervaring mee geloof ik?
EPS parels die ze gieten gaat hier je beste kans zijn. Niet de duurste optie, gaat overal netjes tussen, moet je wel navragen voor je houten balken hoe dit zit met vocht die je omsluit bij het gieten. Bij ons was het zonder de houten balken in de vloer.

Maar anderzijds, waarom de houten balken dan sparen? Evt eerst verder opvullen met zand, dan eps en afwerken met zandcementvloer(chape). Lijkt mij de beste opbouw, heb je naar het hout ook geen omkijken meer naar.
Pagina: 1