Kunststofkozijnen buitenkant kitten tweede mening ajb

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klunzig autist
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 29-11-2024
Hallo Allemaal,
Dit is mijn eerste post dus laat mij weten als ik de forum regels niet goed na leef ondanks dat ik ze wel gelezen heb.

De korte versie: Kan iemand second opinion geven of ik mijn kunststofkozijnen beter wel of niet kit van buiten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SK8rWSmh4FY6keEUfB3kwP9jgj4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XtKfaMJWra1AYlGaQpDHiBkn.jpg?f=fotoalbum_large

Ik woon in een appartement uit 1961. Ik ben overgevoelig voor geluid o.a. i.v.m mijn autisme en ook een perfectionist. Ik ben bezig mijn kozijnen van binnen te kitten daar waar ik tocht voel. Ik snap dat compleet luchtdicht niet mogelijk is en ventilatie belangrijk is, maar daar heb ik luchtroosters voor, toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NNMqtQYHGypiKXsM0ZiVarrPSRE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gYDUXYMJVQDS0JZV84vYw6C8.jpg?f=fotoalbum_large

Momenteel is er ook een onderhoudsplan bezig van mijn blok met steigers. Ik vroeg aan de uitvoerder of ik de kozijnen ook van buiten mag kitten. Dat valt niet binnen het onderhoudsplan maar er zijn wel zorgwekkende significante gleuven. De uitvoerder zegt dat niet een goed idee, is o.a. i.v.m. water ophoping en gering resultaat want in de constructie is rubber die niet zichtbaar is. Ik maak me zorgen dat de uitvoerder dit zegt uit meerdere conflicterende belangen. Daarom wil ik graag checken of jullie zijn mening delen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tt-L138GXAd_xdjzZYrelqoDxmo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ePZOmUZSeVnZVbrML1fx4jqZ.jpg?f=fotoalbum_large

Kan ook niet een deel van de gleuven gedeeltelijk gekit worden als compromis?

Enorm bedankt voor je tijd en aandacht!
Klunzig autist

[ Voor 87% gewijzigd door klunzig autist op 24-03-2024 10:48 . Reden: Oeps per ongeluk onvolledig geplaatst & foto gefixt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:07
Huurwoning? Dan gewoon iets afspreken met de verhuurder, uitleggen dat je ASS hebt, mee laten nemen in het onderhoudsplan.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klunzig autist
Excuses ik had voortijdig onvolledig gepost.
Ik woon in een sociale huurwoning. Uit gesprek met mijn woning cooperatie volgde dat er geen budget is voor extra onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:23
Ik zie rechtsonder bij de glaslat een gebroken las, dus dat kozijn is kapot en moet hersteld of vervangen worden.

Verder is het zo dat de glaslatten totaal niet afsluiten. Heel vaak komt als de wind erop staat koude lucht via de afwatering naarbinnen, met open glaslatten komt dat binnen.

Niet kitten van buiten, dit is een kozijn met stelkozijn. Ik denk dat men ergens bij de afwerking compriband of pur is vergeten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Kozijn is dus niet geplaatst conform de eisen. Een kunststof kozijn kan en mag niet tochten aan de binnenkant. Dat dient compleet luchtdicht te zijn. De enige plek waar je lucht mag voelen is langs de roosters zodat je gecontroleerd kan ventileren. Dat is wat anders dan tocht langs kozijnen.

Ik zou schriftelijk het gebrek melden aan de verhuurder en hen aansprakelijk stellen voor een oplossing. Dit is ook niet lollig voor je energierekening. Niet zelf gaan kitten want het zijn niet jouw kozijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klunzig autist
Dank voor jullie antwoorden. Excuses voor de late reactie, ik moest onderzoeken wat jullie bedoelen.

Betreft een open/gebroken glaslat. Ik weet niet zeker naar welke foto je refeert. Misschien helpt het als ik een uitgezoomde foto van mijn appartement's buitenkant geef.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lBpQLEhqNRxej7V13mdgFjjh-BA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oJQdOGwmJcMrQTgbj1yzIC3X.jpg?f=fotoalbum_large
De ingezoomde fotos waren van de bovenkant en linkerkant van de kozijnen van de linker kamer. Mij is verteld dat de gaten buiten niet gedicht moeten worden ivm dat als water niet weg kan dat schimmel kan vormen. En dat de gaten buiten niet perse leiden tot tocht binnen want het is niet een rechtstreeks verbinding ook al zijn de kunststofkozijnen met name hol van binnen.

Betreft overleg met de woning cooperatie, ik heb al best wel wat uur erin gestopt met weinig resultaat. Ik ben bang dat zelfs als ik ze ergens van kan overtuigen, dat het pas bij volgende groot onderhoud zal kunnen worden meegenomen en dat pas over minsten 10 jaar is. Maar ik weet niet zeker waar ik recht op heb en of ik assertief genoeg ben.

Hebben jullie nog andere meningen of voorstellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 06-05 19:30
Van teveel drukte om mij heen hou ik ook niet van en ben ook perfectionist..
Van kuntstof kozijnen moet je geen wonderen verwachten, meer nog; niet te veel van verwachten..sterker nog; ik vind het niets..
Kit aan de buitenkant niets af, doe dat dan aan de binnenkant, je zit wel met een kiepraam en ventilatie roosters dat is op langer termijn vragen om problemen, zo min mogelijk gebruiken.
Wachten op de woning coöperatie?, doe het zelf!
Ik weet van mensen die in zo'n woning zelf -op eigen kosten!- isolatie glas hebben geplaatst, láten plaatsen verhoogd de huur aanzienlijk, zelfs komplete nieuwe keukens en terras schuifdeuren worden door huurders zelf geplaatst..

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman_
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 06-05 09:38
_JGC_ schreef op zondag 24 maart 2024 @ 12:03:
Niet kitten van buiten, dit is een kozijn met stelkozijn. Ik denk dat men ergens bij de afwerking compriband of pur is vergeten.
Eens.
Ik denk dat je het beste gewoon een melding maakt van tocht langs de rand(en) van het kozijn. Mag de beheerder een oplossing verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:55
Kozijnafdichting aan de buitenkant is vooral tegen water en vuil. Daar wordt bijvoorbeeld rubber en compriband voor gebruikt.

Kozijnafdichting aan de binnenkant is vooral tegen tocht. Daar wordt bijvoorbeeld PUR en kit voor gebruikt.

Renovatiekozijnen worden heel vaak niet tochtdicht opgeleverd. Ik heb zelf overal onder de kozijnen extra PUR moeten aanbrengen. Kit is eenvoudiger, maar dan ben je al verder 'binnen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:01
_JGC_ schreef op zondag 24 maart 2024 @ 12:03:
Ik zie rechtsonder bij de glaslat een gebroken las, dus dat kozijn is kapot en moet hersteld of vervangen worden.

Verder is het zo dat de glaslatten totaal niet afsluiten. Heel vaak komt als de wind erop staat koude lucht via de afwatering naarbinnen, met open glaslatten komt dat binnen.

Op welke foto zie jij glaslatten?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:38
No Hands schreef op woensdag 3 april 2024 @ 15:27:
[...]

Ik denk dat @_JGC_ ze ziet p de foto van binnen.
Ik zie ze zelf daar wel, al zie ik geen gebroken profiel.

De versteknaden zijn wel schrikbarend groot.
Dit zou zo niet geaccepteerd mogen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
No Hands schreef op woensdag 3 april 2024 @ 15:27:
[...]

2e foto, van binnen genomen. Glaslatten met mega kieren, maar ook de profielen die niet aanelkaar zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Ik zou een bus beglazingskit (voor alles bij glas, rooster, glaslat) ,een bus acrylaatkit (rest, kozijn, afwerklatten, muur), kit pistool en een kithulpje halen.

Dan heb je het binnen het uur tochtvrij en schiet je comfort omhoog.

[ Voor 9% gewijzigd door Rukapul op 03-04-2024 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klunzig autist
Enorm bedankt voor het meedenken iedereen!
Ik ga jullie advies grotendeels overnemen en uitvoeren.

Betreft binnen kitten:
Ik zie dat ik vergeten was te zeggen wat die rode lijnen zijn op de foto van de binnenkant. Ik had daarmee aangegeven waar ik tocht heb gevoeld (maar niet perse langs de hele lijn). Ik ben daar aan het kitten, maar ik maak me zorgen dat er ook tocht onder de vensterbak komt waar ik niet bij kan. Misschien met pur wel. Ik ga via nextdoor vragen wat de ervaring is van anderen in de buurt met soortgelijke kozijnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NNMqtQYHGypiKXsM0ZiVarrPSRE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gYDUXYMJVQDS0JZV84vYw6C8.jpg?f=fotoalbum_large

@@_JGC_ Bedoel je deze verstek nade? Ik heb hem destijds opgevuld met transparante kit (en gelijk overgestapt op witte).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fpJqLUg_FOcVSn4yLblfCk-D6gY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UxaFyZGB2KDqdMrUrCLHQVSo.jpg?f=fotoalbum_large
Rukapul schreef op woensdag 3 april 2024 @ 17:49:
...een bus acrylaatkit (rest, kozijn, afwerklatten, muur)...
Ik ben in de war. Ik dacht dat acrylaatkit wordt afgeraden omdat het over tijd barst en weer tocht wanthet water uit acrylaatkit verdampt is en de kit rigide maakt. En dat je daarom siliconen kit en hybride kits moest gebruiken die wel blijvend elastisch blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
klunzig autist schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 17:04:

Ik ben in de war. Ik dacht dat acrylaatkit wordt afgeraden omdat het over tijd barst en weer tocht wanthet water uit acrylaatkit verdampt is en de kit rigide maakt. En dat je daarom siliconen kit en hybride kits moest gebruiken die wel blijvend elastisch blijven.
Muren en afwerklatten etc wil je mogelijk schilderen. Daar moet je siliconenkit dus niet bij gebruiken.

Je moet de nadelen van acrylaatkit ook niet overdrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@klunzig autist Die bedoel ik ja. Is ook niet haaks meer volgens mij? Die tussenstijl hoort daar aan te sluiten, bij jou ligt ie los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06-05 08:37
natural colour schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 14:17:

.... je zit wel met een kiepraam en ventilatie roosters dat is op langer termijn vragen om problemen, zo min mogelijk gebruiken...
Kun je dit toelichten? Puur uit interesse omdat wij ook kiepramen met roosters hebben. Ik zie niet welke problemen dit gaat opleveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:41
Hybride kit kun je ook overschilderen en zou ik aanraden. Kit wel minder makkelijk dan acrylaat.
Daarnaast is pur geen goede oplossing om een kozijn luchtdicht te plaatsen. Pur kan maar een aantal jaar meebewegen met de temperatuur schommelingen tussen zomer en winter. Op een gegeven moment krimpt je kozijn in de winter maar zet de pur niet meer uit en heb je een kier. De betere manier is om dit met tape te doen.
Buitenkant kitten zou ik niet doen ivm met vochtophoping. Binnenkant kitten zou ik ook wel aandurven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:01
klunzig autist schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 17:04:
Enorm bedankt voor het meedenken iedereen!
Ik ga jullie advies grotendeels overnemen en uitvoeren.

Betreft binnen kitten:
Ik zie dat ik vergeten was te zeggen wat die rode lijnen zijn op de foto van de binnenkant. Ik had daarmee aangegeven waar ik tocht heb gevoeld (maar niet perse langs de hele lijn). Ik ben daar aan het kitten, maar ik maak me zorgen dat er ook tocht onder de vensterbak komt waar ik niet bij kan. Misschien met pur wel. Ik ga via nextdoor vragen wat de ervaring is van anderen in de buurt met soortgelijke kozijnen.

[Afbeelding]

@@_JGC_ Bedoel je deze verstek nade? Ik heb hem destijds opgevuld met transparante kit (en gelijk overgestapt op witte).

[Afbeelding]

[...]

Dit is toch geen afwerking waar de opdrachtgever mee akkoord gaat? Dat kozijn is gewoon stuk.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Pagina: 1