Gordijnrails op Nehobo plafond

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08-07 17:44
Mijn vraag
Wij hebben een jaren '70 huis gekocht. Deze heeft Nehobo plafonds op de verdiepingen. Hier hebben we inmiddels overheen laten stuccen. We willen hieraan gordijnen ophangen. De leverancier van de gordijnen heeft een montageservice, maar die laat nu weten dat ze zich niet wagen aan een nehobo-plafond en dat we het zelf maar moeten ophangen. :X

Als ik wat rond-Google, denk ik dat het op zich wel zou moeten kunnen met bijv. Duo-power pluggen, maar als iemand dat kan bevestigen dan slaap ik al weer beter. (Ik lees ook hier en daar dat men chemische ankers suggereert, maar ik weet niet wat dat zijn en ik hoop die daarom niet nodig te hebben.)

Ik zie ook dat er ook systemen met wandmontage bestaan. Ik heb daar geen ervaring mee. Kan zo'n systeem ook gebruikt worden i.c.m. rails met bochten erin? En gaat zoiets niet doorhangen bij grotere afstanden tot de muur?

Foto van het plafond, voordat er een stuclaag overheen ging:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8o4quqY2JZbAHE-9_6i6F03aBcU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VVKxZpjJumlq5ZSNsmy4iibG.jpg?f=fotoalbum_large

N.B. de gordijnrails zouden op stukken met de rode holle stenen moeten komen en niet op de grijze betonnen dwarsliggers.

Beste antwoord (via aap op 24-03-2024 23:03)

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-07 22:46
wij hebben hier ook een Stalton/Nehobo plafond. Met lange duopower pluggen (dus de lange variant), en een lange schroef gaat het eigenlijk best goed.

Andere tip is om eerst een lat op het plafond te maken en op veel plekken vast te zetten, vervolgens daar de beugeltjes en rails opmaken.

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:08

mrc4nl

Procrastinatie expert

ik heb hier mijn gordijnenrails gewoon in de nehobo met pluggen vastgezet. geen speciale pluggen, ik meende duopower plug 5.

zit prima.

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iCrOn
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:14
Gebruik een universeelboor om hier in te boren en gebruik niet de klopboor functie je krijg dan een net gat. Mocht de stuclaag wat dikker zijn (1cm of meer) gebruik dan langere pluggen en zorg dat je schroef langer is dan de plug zodat hij zeker door het einde van de plug komt. Gebruik meestal zelf de fischer SX deze zijn wat stugger dan de duopower waarbij je snel de plug kapot draait al de schroef te scherp is. Dit zijn bijvoorbeeld de langere Fischer SX pluggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Een gordijn weegt niet zoveel, dus spannende pluggen heb je niet nodig. Pak daarom kleine plugjes, dan hoef je ook maar kleine gaatjes te boren. En inderdaad niet kloppen, maar gewoon boren. Duurt wat langer, maar minder tot geen kans tot uitbreken.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Speeddragon
wij hebben hier ook een Stalton/Nehobo plafond. Met lange duopower pluggen (dus de lange variant), en een lange schroef gaat het eigenlijk best goed.

Andere tip is om eerst een lat op het plafond te maken en op veel plekken vast te zetten, vervolgens daar de beugeltjes en rails opmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap
Speeddragon schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 19:43:

Wat is het voordeel van een lat ertussen?
Dat is dan weer een ding dat in het zicht hangt. En dan moeten we de hoogte opnieuw meten (de gordijnen waren al ingemeten).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speeddragon
Het voordel van de lat zou kunnen zijn dat je die wat botter vast kan zetten (b.v als je 1 cm naar voren of achter een beter gat krijgt) of met wat dikkere schroeven. Dan kan je de klemmetjes van de rail wat verfijnder en in de gewenste spacing monteren.

Maar eerlijk gezegd, als je alles al hebt ingemeten, zou ik hoogstens wat extra beugeltjes neerzetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DarkFly
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
frennek schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 19:07:
Een gordijn weegt niet zoveel, dus spannende pluggen heb je niet nodig. Pak daarom kleine plugjes, dan hoef je ook maar kleine gaatjes te boren. En inderdaad niet kloppen, maar gewoon boren. Duurt wat langer, maar minder tot geen kans tot uitbreken.
Nou, hoeveel het weegt ligt aan het gordijn. Velours gordijnen met verduistering erachter heeft best wat gewicht. Als je ze dan open hebt hangt er een best gewicht op klein stukje…

Maar hier ook zo’n plafond, boel gewoon in ht plafond vastgezet met goede duopower pluggen. Zit muurvast.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• aap
Een terugkoppeling van mijn ervaringen voor mensen die misschien met hetzelfde te maken krijgen: de gordijnen hangen inmiddels enkele weken. De installatie viel uiteindelijk heel erg mee.

Wat ik uiteindelijk gedaan heb:
  • Geboord met een universele boor, zoals @iCrOn tipte. Dat ging vrij langzaam, maar prima. Je wordt wel iedere keer verrast wanneer de boor de holte van de steen bereikt, want dan schiet hij er opeens helemaal in. In de laatste slaapkamer werd ik overmoedig en ongeduldig en heb ik mijn SDS-boorhamer erbij gepakt. Dat werkte eigenlijk ook gewoon prima.
  • Op twee plekken boorde ik tegen metaal aan. Daar heb ik uiteindelijk maar een kortere plug en schroef gebruikt.
  • Op de andere plekken heb ik Duopower pluggen van 6x50 met bijbehorende schroeven gebruikt, zoals @Speeddragon tipte.
Ik was van tevoren bang dat de plafondstenen misschien bros zouden zijn en zouden barsten, maar het voelde tijdens het boren heel solide aan. Vanwege de holtes in de stenen hebben de pluggen natuurlijk wel maar een klein contactoppervlak, maar voor het gevoel zit alles solide vast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
Die duopower pluggen stropen als het ware op als een soort hollewandplug, daardoor hebben ze nog best wat draaggewicht in dit soort plafonds.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speeddragon
Leuk dat je er nog even op terugkwam! En fijn dat het is gelukt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destralak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14-07 11:19
Top dat het is gelukt, zelf gebruik ik bij holle bouwsteen de Toggler alligatorpluggen.
Werken als een malle, overigens ook op reguliere muren.

[ Voor 3% gewijzigd door Destralak op 25-03-2024 14:12 ]

Pagina: 1